Formål og målsettinger for 2030
og 2050
Komiteen viser til at regjeringen
legger opp til en kodifisering av gjeldende norsk klimapolitikk, men
at den foreslår en konkretisering av målsettingen for 2050.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, mener at en klimalov av den typen regjeringen foreslår,
kan bidra til å skape bedre framdrift og sterkere systematikk i
norsk klimapolitikk. Flertallet støtter
lovforslagets treleddete formålsparagraf, som slår fast at loven
skal fremme gjennomføring av Norges klimamål som ledd i omstilling
til et lavutslippssamfunn i 2050, at den skal fremme åpenhet og
offentlig debatt om status, retning og framdrift i dette arbeidet,
og at den ikke skal være til hinder for at klimamål fastsatt i eller
i medhold av klimaloven, kan gjennomføres felles med EU.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at gjeldende norske klimamål for 2030 og 2050 slår fast at Norge skal
-
være karbonnøytralt
i 2030
-
følge opp den betingede
forpliktelsen Norge har tatt på seg om minst 40 pst. utslippsreduksjon
i 2030 sammenlignet med 1990
-
bli et lavutslippssamfunn
i 2050.
Dette flertallet legger
vekt på at klimalovens målsetting for 2030 er i samsvar med Stortingets
tidligere vedtak – idet den slår fast at målet skal være at «utslipp
av klimagasser i 2030 reduseres med minst 40 pst. fra referanseåret
1990» (jf. Innst. 211 S (2014–2015)). Målet er meldt inn til FN
som Norges nasjonalt fastsatte bidrag til Parisavtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser videre til at Norge nå har dialog med EU om å inngå
en avtale om felles måloppnåelse. Lovforslaget er forenlig med at
Norge oppfyller klimamålet for 2030 på denne måten.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at regjeringen i proposisjonen foreslår å konkretisere målet om
at Norge skal bli et lavutslippsamfunn i 2050, ved å presisere at
målet «skal være at klimagassutslippene i 2050 reduseres i størrelsesorden
80 til 95 pst. fra utslippsnivået i referanseåret 1990». Dette flertallet støtter
dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, har merket seg at regjeringen definerer lavutslippssamfunn
som
«et samfunn hvor
klimagassutslippene, ut fra beste vitenskapelige grunnlag, utslippsutviklingen globalt
og nasjonale omstendigheter, er redusert for å motvirke skadelige
virkninger av global oppvarming som beskrevet i Parisavtalen.»
Flertallet legger vekt på
at lovforslaget eksplisitt sier at Norge ved vurdering
av måloppnåelse i 2050 skal ta hensyn til effekten av norsk deltakelse
i det europeiske klimakvotesystemet for virksomheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet har merket seg at Norsk Industri
i sitt høringsnotat til komiteen bemerket følgende:
«Norsk Industri
er skeptiske til at departementet har justert lovforslaget ved å
tilføye et tallfestet 2050-mål, 80-95 % utslippskutt sammenlignet
med 1990. Vi minner om at dette er en svært ambisiøs målsetting,
at dette ikke er lovfestet i EU, at muligheten for måloppnåelse
avhenger av faktorer vi per i dag ikke kjenner til, og at måloppnåelse
kan bli svært kostbart.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne er enig i at Norge skal
foreta sine kutt i samarbeid med EU, i tråd med den avtalen som
er inngått. Disse
medlemmer vil understreke at en vesentlig andel av utslippskuttene
skal foretas ved å kutte utslipp på norsk territorium, og legger
til grunn at formuleringene i loven ikke i fremtiden kan brukes til
å unngå dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til klimaavtalen i Paris’ målsetting om at en raskest mulig reduksjon
av klimagasser øker sjansene for å hindre de farligste utslagene
av global oppvarming med ambisjon om å hindre en global oppvarming
på mer enn 1,5 grader. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig raskest mulig å nå
målet om å gjøre Norge til et nullutslippssamfunn, fremfor det mer
udefinerbare begrepet lavutslippssamfunn. Å bli et nullutslippssamfunn
innebærer blant annet en frikopling av bruk av fossil energi, og
gjør det mer realistisk å nå klimamålene uten betydelige negative
utslipp i andre halvdel av århundret.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«§ 4 Klimamål
for 2050, andre ledd skal lyde:
Målet skal være
at klimagassutslippene i Norge er redusert med 95 til 100 prosent
fra utslippsnivået i referanseåret 1990.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«§ 1 Formål,
første ledd skal lyde:
Loven skal fremme
gjennomføring av Norges klimamål som ledd i omstilling til et nullutslippssamfunn
i Norge i 2050.»
«§ 4 Klimamål
for 2050, første ledd skal lyde:
Målet skal være
at Norge skal bli et nullutslippssamfunn i 2050. Med nullutslippssamfunn
(…)»
Ǥ 5 Gjennomgang
av klimamål hvert femte år, første ledd skal lyde:
«lavutslippssamfunn»
erstattes med «nullutslippssamfunn»»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det er nødvendig å etablere koplingen mellom Grunnloven § 112 og
klimaloven gjennom å gjøre en spesifikk referanse til Grunnloven.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 1 nytt tredje
ledd skal lyde:
Loven skal tolkes
strengt som en oppfølging av Grunnloven § 112.»
Disse medlemmer mener
det er nødvendig i en klimalov å stille opp alle vesentlige målsettinger som
Stortinget har vedtatt. Disse medlemmer mener det
er nødvendig å stille opp de nasjonale målene fra klimaforliket
i 2020 i klimaloven. Disse medlemmer merker
seg at samarbeidspartiene i etterkant av presentasjonen av Perspektivmeldingen har
uttalt at klimamålet for 2020 er innen rekkevidde.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 3 a skal lyde:
Klimamål for 2020
De nasjonale klimautslippene
i Norge skal ikke overstige 46,4–48,4 mill. tonn CO2-ekvivalenter, hvori opptak
i skog ikke er medregnet.»
Disse medlemmer mener
at det i lys av Parisavtalens skjerpede mål er nødvendig å skjerpe
norske klimamål tilsvarende.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti foreslo i forbindelse med behandling
av Innst. 211 S (2014–2015):
Ǥ 3 skal lyde:
Målet skal være
at utslipp av klimagasser i 2030 reduseres med minst 50 prosent
fra referanseåret 1990.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at Stortinget
har vedtatt at det skal innføres forbud mot all form for bruk av
fossil brensel til oppvarming innen 2020. Regjeringen har så langt
ikke gjennomført Stortingets vedtak. Disse medlemmer vil understreke
at et forbud mot fossil brensel til oppvarming er et effektivt klimatiltak,
og mener at et tilsvarende forbud bør settes opp for å sikre en
grønn omstilling frem mot 2040.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Ny § 3b skal
lyde:
Klimamål for 2040
Målet skal være
at all fossil bruk av energi skal opphøre innen 2040.»
Disse medlemmer mener
det er en avgjørende svakhet ved lovutkastet at det åpner for ikke
å sette mål for nasjonale utslippskutt. Uten et mål for nasjonale
utslippskutt forsvinner mye av poenget med å lovfeste klimamålene.
Disse medlemmer viser til
at lovforslaget ikke tallfester hvor store utslippskutt Norge skal gjennomføre
innenlands hverken innen 2030 eller innen 2050. Regjeringens utkast
til klimalov følger dermed ikke opp vedtak 476 fra 25. mars 2015,
hvor det sies:
«Stortinget ber
regjeringen fremme et lovforslag for Stortinget hvor de nasjonale
utslippsmålene i 2030 og 2050 fastsettes.»
Disse medlemmer antar at flertallet
bak vedtak 476 tar ansvar for å forbedre den foreslåtte klimaloven,
slik at Stortingets vedtak oppfylles og nasjonale utslippsmål fastsettes.
Disse medlemmer mener lovfestede
mål om å gjennomføre nasjonale utslippskutt kan gi næringslivet
forutsigbarhet og langsiktighet og styrke norsk konkurransekraft.
Disse medlemmer viser til
at når verdenssamfunnet har forpliktet seg til å arbeide for å begrense
økningen i den globale gjennomsnittstemperaturen til 2 – og fortrinnsvis
1,5 grader C, følger det logisk at hver enkelt nasjon må bidra med
betydelige utslippskutt. Ifølge IPCCs egne scenarioer må vi, i tillegg
til å kutte utslippene kraftig, begynne å trekke CO2 ut av atmosfæren (såkalte
negative utslipp) i stor skala allerede fra 2020 for å oppnå togradersmålet.
Ifølge UNEPs «Emission gap report» fra 2016 er en rettferdig fordeling
av utslippskutt 90 pst. kutt av nasjonale utslipp innen 2050 i forhold
til 1990-nivå, i tråd med budsjettavtalen.
Disse medlemmer understreker
at det er store muligheter for nasjoner som er tidlig ute i overgangen
til et nytt og utslippsfritt verdensmarked. Dette er understreket
av Utvalget for grønn konkurransekraft, som fastslår at «de landene
som er best på å omsette utfordringen med å bli et lavutslippssamfunn
til muligheter vil klare seg best i konkurransen i de kommende tiår». Disse medlemmer viser
videre til IEA/IRENA-rapporten «Perspectives for the Energy Transition
– investment needs for a low-carbon energy system», som understreker
et stort økonomisk potensial i omstillingen til et lavutslippssamfunn.
Disse medlemmer er uenige
i lovforslagets definisjon av «lavutslippssamfunn», som åpner muligheten
for at kan dette i Norge oppnås ved hjelp av utslippskutt i andre
land. Det er ytterst spesielt om Stortinget vedtar en lovtekst som
setter som mål et norsk «lavutslippssamfunn» med 80–95 pst. utslippskutt
i 2050 i forhold til 1990, og samtidig åpner for at dette «lavutslippssamfunnet»
kan oppnås mer eller mindre uten å kutte utslipp i Norge.
Disse medlemmer viser til
klimaforliket av 2012, der komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, fastslår at «Norge må følge en ambisiøs
nasjonal klimapolitikk». Disse medlemmer viser også
til Norges ratifisering av Parisavtalen, der et samlet
storting har vedtatt at Norge forplikter seg til 40 pst. utslippsreduksjon
i 2030 sammenlignet med 1990. Disse medlemmer understreker
at 40 pst. utslippskutt er en beskjeden ambisjon, og at 60 pst.
utslippskutt i forhold til 1990-nivå innen 2030 vil samsvare bedre
med Parisavtalens mål og målet om 80–95 pst. utslippskutt innen 2050.
Disse medlemmer viser til
Stortingets vedtak 894 fra 7. juni 2016, der det heter:
«Stortinget ber
regjeringen, før dialogen om økte ambisjoner i 2018, komme til Stortinget
med en sak om Norges forslag til forsterkede mål – som utgangspunkt
for prosessen for å oppnå Paris-avtalen.»
og vedtak 895 fra
7. juni 2016, der det heter:
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en sak til Stortinget om Norges endelige
fastsatte bidrag for perioden 2021–2030, så raskt som mulig etter
at forhandlingene med EU om felles oppfyllelse er avsluttet, og
i god tid før fristen for innmelding av slike bidrag i 2020.»
Disse medlemmer viser videre
til Parisavtalens § 4, som fastslår at:
«Developed country
Parties should continue taking the lead by undertaking economy-wide
absolute emission reduction targets.»
Disse medlemmer viser også
til EU-kommisjonens utkast til avtale, der de rikeste landene blir pålagt
størst innenlands kutt fram mot 2030.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i sitt forslag til klimamål legger stor vekt på samarbeidet
med EU, og at forslaget til klimalov uttrykker at loven ikke bør
være til hinder for felles gjennomføring med EU. Etter disse medlemmers oppfatning
vil ikke klare nasjonale klimamål utfordre våre avtaler med EU,
men snarere styrke muligheten til å overholde felles forpliktelser,
fordi nasjonale mål kan mobilisere bredere til utnyttelse av muligheter
til utslippskutt. Disse
medlemmer viser til den svenske regjeringens forslag til klimamål,
som inkluderer et mål om å kutte klimautslipp fra all virksomhet
på svensk territorium med 85 pst. innen 2045, og Tysklands klimaplan
om å kutte 70 pst. innen 2040.
Disse medlemmer mener det
kan være fornuftig å gjennomføre noen av Norges internasjonale forpliktelser
andre steder enn i Norge frem til 2030, men mener dette bør skje
bare unntaksvis. EU forutsetter 80–95 pst. kutt innen 2050, hvilket
betyr at dette er gjennomsnittsmål for alle deltakerland. Det blir altså
svært lite rom for lavere kutt enn dette internt i noe land, og
spesielt i rike land. Dette bør reflekteres entydig i norske klimamål
og i klimaloven.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne understreker at Norge ved å investere
i å ligge i forkant av omstillingen til en lavutslippsøkonomi vil
øke sannsynligheten for at norsk økonomi og næringsliv blir konkurransedyktig
i et globalt ikke-fossilt marked. Investerer Norge derimot i utslippskutt
i andre land for å unngå utslippskutt hjemme, øker risikoen for
at vi blir hengende etter i teknologisk og økonomisk utvikling.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«§ 1 Formål skal
lyde:
Loven skal sikre
gjennomføring av Norges klimamål som ledd i omstilling til et lavutslippssamfunn
i Norge innen 2050.
Loven skal fremme
åpenhet og offentlig debatt om status, retning og framdrift i dette
arbeidet.
Siste ledd i
§ 1 strykes.»
«§ 3 Klimamål
for 2030 skal lyde:
Målet skal være
at nasjonale utslipp av klimagasser innen 2030 reduseres med minst
60 prosent fra referanseåret 1990.»
«§ 4 Klimamål
for 2050 skal lyde:
Målet skal være
at Norge skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050. Med et lavutslippssamfunn
menes et samfunn hvor de nasjonale klimagassutslippene, ut fra beste
vitenskapelige grunnlag, er redusert for å motvirke skadelige virkninger
av global oppvarming som beskrevet i Parisavtalen 12. desember 2015
artikkel 2 nr. 1 bokstav a.
Målet skal være
at klimagassutslippene i Norge er redusert med 95–100 prosent fra
utslippsnivået i referanseåret 1990.»