Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N.
Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Representantforslag 54 S (2016–2017).
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen den 17. mars 2017 peker på at
«[d]ersom det skulle bli aktuelt å
avvikle ordningen, vil dette kunne skje relativt raskt».
Representantenes forslag om å styrke
ordningen inntil den avvikles i sin helhet, vil således ikke få nevneverdig
effekt for så vidt gjelder de forslagene som krever lovendring (forslagets
punkt 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10).
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svarbrev ikke går inn for at ordningen bør avvikles.
Komiteen merker seg videre
at statsråden ikke støtter forslagene 3, 4, 5, 6, 7, 9 og 10.
Komiteen viser til at Norsk
Folkehjelp i høringen understreket betydningen av at det er nødvendig å
styrke au pairenes rettigheter blant annet gjennom strengere reaksjoner
mot vertsfamilier som utnytter au pairer, at au pairene burde få
beskyttelse gjennom arbeidsmiljøloven de timene de arbeider, at
au pairenes oppholdstillatelse må knyttes til au pairen og ikke
til vertsfamilien, samt at støtten til au pair-senteret, må gjenopptas.
Komiteen merker seg at Norsk
Folkehjelp i høringen uttaler at de etter mer enn fire års erfaring med
å drifte au pair-senteret registrerer at au pairer helt unntaksvis
kommer til Norge med kulturutveksling som hovedformål, samtidig
som det er svært sjelden at vertsfamilier ønsker au pairer på grunnlag av
kulturutveksling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og
Sosialistisk Venstreparti, deler oppfatningen av at au pair-ordningen
utnyttes. Samtidig er det viktig å understreke at dette gjøres av et
fåtall. Flertallet av vertsfamilier sørger for ordnede forhold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er positive
til å ratifisere ILO-konvensjonen nummer 189 om tjenester i hjemmet.
Det understrekes at det samtidig er behov for en nøye gjennomgang
av konsekvenser av en ratifisering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det ikke er formålstjenlig å styrke dagens
ordning i påvente av en avvikling. Disse medlemmer ønsker i stedet
at ordningen erstattes av en ny ordning med reell kulturutveksling. Disse medlemmer mener
likevel at Norsk Folkehjelp må få midler til å fortsette driften
av au pair-senteret for ivaretakelse av au pairenes rettigheter.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det slås hardt ned på tilfeller av utnyttelse. Disse medlemmer stiller
seg følgelig positive til intensjonen i forslag nummer 10 om at
regjeringen må fremme forslag om endringer i utlendingsloven slik at
den som utnytter utlendingers situasjon på en utilbørlig måte, kan
straffes. Disse
medlemmer understreker samtidig at forslagene fra regjeringen
her må vurderes før det tas endelig stilling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem, som erstatning for au pair-ordningen,
forslag til en ny ordning som gir reell kulturutveksling.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere ratifisering av ILO-konvensjon nummer 189
om tjenester i hjemmet og komme tilbake med en sak til Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om dagens lovverk i tilstrekkelig grad gir
hjemler for å straffe dem som utnytter utlendingers situasjon på
en utilbørlig måte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at au pair-ordningens intensjoner om språkopplæring
og kulturutveksling gjennom arbeid og deltakelse i en familie er gode,
og at den baserer seg på verdier som gjør at ordningen fortsatt
bør bestå. Ordningen er gjensidig fordelaktig både for vertsfamiliene
og for de unge voksne som reiser enten til eller fra Norge for å
være au pair, så lenge reglene og prinsippene som ligger til grunn
for ordningen, følges.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet registrerer at det i de senere år
har fremkommet flere tilfeller der ordningen har blitt misbrukt,
og imøteser Justis- og beredskapsdepartementets oppfølging av Sundvoldenerklæringens krav
om å fortsette arbeidet mot sosial dumping. Ut over dette viser disse medlemmer til
statsrådens brev til Stortinget ved kommunal- og forvaltningskomiteen
17. mars 2017.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at au pair-ordningen i utgangspunktet
var et godt kulturutvekslingsprogram hvor unge mennesker fikk muligheten
til opphold i et annet land for å lære språk og kultur. Mange vertsfamilier
og au pairer har hatt gleden av au pair-ordningen. Imidlertid viser
erfaringer at ordningen i altfor stor grad misbrukes i dag. På bakgrunn
av dette anser dette
medlem det som riktig å avvikle au pair-ordningen. Dette medlem vil
derfor støtte forslag nr.1.
Dette medlem vil samtidig understreke
at en avvikling ikke nødvendigvis innebærer at behovet for eller
etterspørselen etter hushjelper forsvinner. Det blir derfor viktig
å følge nøye med på at en mulig avvikling ikke gir seg utslag i
etablering av et ulovlig marked hvor det er større sjanser for utnyttelse
av au pairer.
Dette medlem mener videre at
Au Pair Center må gjenåpnes. Det blir spesielt viktig i en overgangsfase
mot avvikling. Senteret tilbyr juridisk veiledning og annet lavterskeltilbud
til au pairene. Dette
medlem viser til Senterpartiets alternative budsjett for 2017,
hvor det er foreslått 3 mill. kroner til Au Pair Center.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at au pair-ordningen er etablert med formål om kulturutveksling
og språkopplæring. Også mange nordmenn, i all hovedsak jenter, har
gjennom årene reist ut som au pairer, men de siste 10 årene har
interessen for å reise ut som au pair fra Norge ligget på et svært
lavt nivå.
I stedet har det blitt vanligere for
norske familier å benytte seg av au pair og stadig vanligere å ha
au pair fra land langt unna: Av de om lag 7 000 au pairene som har
kommet til Norge de siste 5 årene, er 85 pst. fra Filippinene. Au
pair-ordningen har i realiteten utviklet seg til å bli en ordning
der unge kvinner fra fattige land kan få oppholdstillatelse i Norge
og fungere som underbetalt og lett utnyttbar arbeidskraft. Det er
ikke en akseptabel situasjon. Disse medlemmer kan ikke se
at det i dag er en begrunnelse for at Norge skal ha en egen ordning
for det som over tid er blitt en ren mulighet for import av svært
billig arbeidskraft til hjemmet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte arbeidet for å avvikle au pair-ordningen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Norsk Folkehjelp
har drevet Au Pair Center i en årrekke. Siden senteret ble opprettet,
har det hatt en stor økning i antall henvendelser, fra 348 i 2013
til 1 214 i 2015. I senterets årsrapporter finnes flere eksempler
på hvordan ordningen har blitt misbrukt: Au pairene har ikke fått
ferie eller fri slik de har krav på, de får ikke feriepenger som
au pairer i dag skal ha, og hvis kontrakten sies opp, får de ikke
dekket utgifter til norskkurs eller hjemreise. Det er også mange
eksempler på oppsigelse på grunn av sykdom og/eller graviditet.
På den bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gjenoppta den helt nødvendige
økonomiske støtten til au pair-senteret inntil au pair-ordningen
er avviklet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at når oppholdstillatelsen avhenger
av at man enten blir boende hos vertsfamilien sin eller finner en
ny vertsfamilie, er au pairene i en svært sårbar situasjon. Å hevde
sine rettigheter kan fort ende med at de må reise hjem igjen, på
egen regning. UDI har per nå 45 vertsfamilier til vurdering for
ileggelse av karantene for brudd på au pair-ordningen. I 2015 ila
direktoratet syv vertsfamilier karantene. Au pair-ordningen er dermed
en ordning som åpner for utnyttelse av sårbare unge kvinner.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
det må gjennomføres endringer som innskrenker hvem som kan motta
au pairer, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovendring som sikrer at familier
ikke får motta au pair dersom en person i familien er ilagt straff,
eller særreaksjon for forhold som kan føre til fengselsstraff, for
handlinger mot en au pair.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovendring for å sikre at vertsfamilier
som grovt eller gjentatte ganger bryter lover eller regler som skal
beskytte au pairer, kan miste retten til å ha au pair for alltid.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at au pairenes oppholdstillatelse
må knyttes til au pairen og ikke til vertsfamilien.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at det må fremlegges politiattest
for å kunne bli vertsfamilie for en au pair, og vurdere hvilke forhold
som bør føre til at man ikke får mulighet til å bli vertsfamilie
av hensyn til au pairens sikkerhet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre alternativene for vedtak om utestengelse fra
muligheten til å ha au pair fra ett, tre og fem år til henholdsvis
to, fem og ti år.»
Dette medlem mener
at et hovedproblem med au pair-ordningen, som også gjelder andre
arbeidstakere som bor hjemme hos arbeidsgiverne sine, er at de blir
langt mer avhengige av arbeidsgiveren og dermed mer sårbare for
utnyttelse enn andre arbeidstakere. Arbeidsgiveren kontrollerer
ikke bare lønn og andre arbeidsforhold, men også boligen. Det blir
vanskeligere å sette grenser mellom arbeid og fritid. Vilkårene
for å organisere seg er svakere. Dette medlem viser til høringsuttalelsen
fra Norsk Folkehjelp, hvor det fremgår at dagens lovverk gir en
del motstridende signaler med hensyn til arbeid og kulturutveksling.
Formålet med au pair-ordningen er i UDIs rundskriv om au pair-ordningen
definert som kulturutveksling. Samtidig betaler au pairene skatt som
vanlige arbeidstagere. De har dessuten en arbeidskontrakt med vertsfamilien
og beskyttes av ferieloven. Når situasjonen er slik at man allerede
står i en sårbar diskusjon, bør det være et minimumskrav er at også
denne gruppen blir omfattet av arbeidsmiljøloven de timene de arbeider.
På den bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at au pairene beskyttes av arbeidsmiljøloven
de timene de jobber.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at oppsigelsesvernet til au pairen
må styrkes ved presisering av ‘saklig grunn’ i kontrakten.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at utnyttelse av utlendinger i en utilbørlig situasjon
ikke er lov, men at det likevel i dag ikke er noe som en kan straffes
for. Etter utlendingsloven § 108 tredje ledd, bokstav b, slik den er
formulert i dag, er det kun det å formidle tjenester til en utlending
som innebærer en utilbørlig utnyttelse av vedkommende, som er straffbart.
Forslagsstillerne ønsker at regelverket også straffer den som utnytter
utlendingen direkte. En slik bestemmelse kan også ha positiv innvirkning
på arbeidslivskriminalitet i andre bransjer. Det vil bidra til en
enklere etterforskning og sannsynligvis vil det bli flere tilståelsesdommer.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endringer i utlendingsloven slik
at den som utnytter utlendingers situasjon på en utilbørlig måte,
kan straffes.»