I dokumentet vert
følgjande forslag fremma:
«Stortinget
ber regjeringa fremje sak om å innføre ein eigen utdanningsspesialitet
i akuttkirurgi (generell kirurgi) for å ivareta behovet i nasjonalt
og internasjonalt arbeid, og nødvendige økonomiske tiltak for å
styrke rekruttering av kirurgar til lokalsjukehus.»
Helsedirektoratet
har fått i oppdrag av regjeringa å vedta nye læringsmål i ny spesialistutdanning
for legar. Det er eit mål i ny spesialistutdanning å spesialisere
legar raskare enn i dag. Med nytt løp vil legar spesialisere seg
i løpet av 6,5 år, mot gjennomsnittleg 9 år i dag. Forslagsstillarane
peiker på at læremål i ny spesialistutdanning av legar kan føre
til at Noreg i framtida vil mangle kirurgar med generell kirurgisk kompetanse.
Medan mange kirurgar i dag er utdanna i generell kirurgi og kan
handtere dei vanlegaste akuttkirurgiske tilstandane, vil ikkje det
gjelde framtidas kirurgar om Helsedirektoratet sitt forslag til
ny spesialistutdanning blir ein realitet. Den nye spesialistutdanninga
inneber at generell kirurgi ikkje lenger vil vere ein felles utdanning
eller spesialitet for norske kirurgar. Då vil svært få av framtidas
kirurgar sikrast kompetanse til å kunne gå vakt på små og mellomstore
sjukehus, ta imot skadde pasientar og utføre vanlege akuttkirurgiske
operasjonar. Det vil berre vere mage- og tarmspesialistane (gastrokirurgar)
som vil ha slik vaktkompetanse. Forslagsstillarane viser til at
det fram til 2022 vil bli utdanna generelle kirurgar i Noreg. Men
deretter vil det ifølgje nytt forslag vere mage- og tarmkirurgar
(gastrokirurgar) som skal vere dei nye vaktkompetente legane. Dette
vil kunne bidra til ei sterk sentralisering av det akuttkirurgiske
tilbodet.
Spesialistutdanninga
av legar er eit viktig fagpolitisk spørsmål. Forslagsstillarane
meiner at legespesialisering og spesialiststruktur må utviklast
både i tråd med den medisinske utviklinga og i tråd med samfunnet
sitt behov. Det er eit overordna helsepolitisk ansvar å sikre at
dette skjer. I dag er det etter forslagsstillarane sitt syn ikkje
godt nok samsvar mellom legespesialistutdanninga og behova i helsetenesta.
Nye utdanningsløp må ikkje berre sikre spisskompetanse ved dei store
sjukehusa. Nye spesialistutdanningar må sjølvsagt også sikre breiddekompetanse
på lokalsjukehus og på større sjukehus med lokalsjukehusfunksjonar,
der dei fleste pasientane vert behandla.
Som følgje av regjeringa
Solberg sin regjeringsplattform vil det bli oppretta ein ny legespesialitet
i akutt- og mottaksmedisin. Denne skal handtere heile bredda av
medisinske problemstillingar som kjem inn i norske akuttmottak,
deriblant å kunne vurdere kirurgiske problemstillingar i samarbeid
med kirurgar og andre spesialitetar.
Men forslagsstillarane
meiner det er viktig å vere klar over at denne nye spesialiteten
ikkje skal erstatte etablerte spesialistvakter ved norske sjukehus.
Det vil seie at ein ny legespesialitet i akutt- og mottaksmedisin
ikkje vil sikre generell kirurgisk kompetanse ved lokalsjukehusa.
Rekruttering av dyktige
fagfolk er nødvendig for å bygge opp fagmiljø og sikre kvaliteten
i tilbodet. Det er for få legespesialistar i Noreg. Både store og små
sjukehus kan ha rekrutteringsvanskar. Men manglande rekruttering
til lokalsjukehus blir brukt som argument for å legge ned sjukehus
eller sentralisere tilbod.
Forslagsstillarane
meiner at endringar i spesialistutdanninga også må ta
vare på behova til lokalsjukehuspasientane, særleg gjeld dette akuttmedisin. Det
må opprettast legestillingar som styrkar utviklinga av lokalsjukehusa
og samarbeidet med kommunehelsetenesta. Ny spesialistutdanning for
legar må difor sikre at utdanning av legar med vaktkompetanse i
generell kirurgi fortset, tilpassa behova ved små og mellomstore
sjukehus i Noreg. Forslagsstillarane meiner at ein ny spesialitet
i akuttkirurgi (generell kirurgi) vil gjere generell kirurgi interessant
for mange yngre legar. Det kan også vere legar som kan tenke seg
å arbeide utanlands, til dømes for Forsvaret, Røde Kors og Legar
Utan Grenser.