Representantforslag dokument
8:33 S (2016-2017) om domstolsbehandling ved tilbakekallelse av
statsborgerskap – oppfølgingsspørsmål
Innledning
Jeg viser til mitt
brev til komiteen av 20. februar.
Det har
blitt reist spørsmål ved innholdet i forholdsmessighetsvurderingen,
hvilke land som har hjemmel for tilbakekall av statsborgerskap oppnådd ved
uriktige opplysninger og hva som er situasjonen der for eksempel
foreldre gir uriktige opplysninger om sine barn ved innvilgelse
av statsborgerskap.
Forholdsmessighetsvurderingen
ved tilbakekall av statsborgerskap
Ved tilbakekall av statsborgerskap
foretas det en konkret vurdering i hver enkelt sak, hvor ulike hensyn
blir vurdert opp mot hverandre. Innvandringsregulerende hensyn veies
opp mot forhold som kan tale imot tilbakekall, for eksempel tilknytning
til Norge, barns tilknytning, helse og fare ved retur. Det er imidlertid
presisert i forarbeidene til loven at bestemmelsen om tilbakekall
av statsborgerskap ikke skal anvendes som en unntaksbestemmelse.
Botid og tilknytning til Norge som er opparbeidet på falske premisser
tillegges etter fast forvaltningspraksis liten vekt i forholdsmessighetsvurderingen.
Dette har også fått tilslutning i rettspraksis.
Jeg har i mitt brev
til Stortinget påpekt at rettssikkerheten i disse sakene kan styrkes
ved at det for eksempel klargjøres i statsborgerloven at domstolene fullt
ut skal prøve om vilkårene for å tilbakekalle statsborgerskap er
til stede, herunder om tilbakekall er uforholdsmessig. Ved å lovfeste
forholdsmessighetsvurderingen i statsborgerloven vil det gå klart frem
at det skal foretas en forholdsmessighetsvurdering. I forarbeidene
kan det presiseres at domstolene kan overprøve vurderingen. En sannsynlig
konsekvens av dette er at rettsutviklingen i større grad enn i dag
vil styres av domstolene.
En lovfesting av
domstolenes rett til å prøve fullt ut om vilkårene for å tilbakekalle
statsborgerskap er til stede, herunder om tilbakekall er uforholdsmessig, kan
gjøres uten å foreta endringer i de materielle reglene for tilbakekall
av statsborgerskap. Regjeringen ønsker ikke å innføre noen absolutt
frist for tilbakekall av statsborgerskap.
Hvilke land har
hjemmel for tilbakekall av statsborgerskap oppnådd ved uriktige
opplysninger
I representantforslaget
står det for eksempel at Finland ikke har hjemmel for tilbakekall
av statsborgerskap ved uriktige opplysninger, men det er feil. Det
finnes en slik adgang i Finland, men der har de en absolutt frist
for tilbakekall på fem år. Også i Danmark har de mulighet til å
tilbakekalle statsborgerskap på grunnlag av uriktige opplysninger.
Der er det ingen foreldelsesfrist.
Databasen European
Union Democracy Observatory on Citizenship (EUDO Citizenship) viser
at det er mange land som har mulighet til å tilbakekalle ved uriktige
opplysninger, blant andre Frankrike, Tyskland (foreldelsesfrist
på fem år), Irland, Italia og England.
I en del land, for
eksempel Spania, USA og Nederland er det slik at vedtak
som bygger på bevisst uriktige opplysninger regnes som nulliteter,
dvs. at myndighetene ikke trenger å tilbakekalle, men vedtakene
anses å aldri har funnet sted.
Kilden for de ovennevnte
opplysninger er EUDO Citizenship http://eudo-citizenship.eu/databases,
og mitt departement har ikke foretatt inngående undersøkelser av
reglene i ulike land.
Situasjonen der
for eksempel foreldre gir uriktige opplysninger om sine barn ved
innvilgelse av statsborgerskap
Det har vært slik
at også barna har mistet statsborgerskapet i de tilfellene hvor
foreldre gir uriktige opplysninger om sine barn. I forarbeidene
til statsborgerloven fremgår det følgende på side 180 i Ot.prp.
nr. 41 (2004-2005): «Barnets statsborgerskap vil som hovedregel
også bli tilbakekalt, når dette er regnet som biperson eller på
annen måte er innvilget som følge av at mor eller far ble innvilget
norsk statsborgerskap.»
Det har
nylig kommet et vedtak fra UNE (17. februar 2017) som
kan innebære forandringer. Dersom man er mindreårig ved søknad om
statsborgerskap (altså ikke på tidspunktet for ankomst til Norge)
kan det nå se ut som UNE ikke vil tilbakekalle statsborgerskap fordi
søkeren da ikke selv har gitt de gale opplysningene. UNE viser til
en avgjørelse fra Høyesterett (HR-2016-2017-A) som handler om noe
annet enn statsborgerskap (tilbakekall av oppholdstillatelse etter
utlendingsloven).
UNEs vedtak er imidlertid
sparsomt begrunnet, og mitt departement vil måtte vurdere nærmere
eventuelle konsekvenser av endret praksis.