Representantforslag dokument
8:33 S (2016-2017) om domstolsbehandling ved tilbakekallelse av
statsborgerskap
Innledning
Jeg viser til brev
av 17. januar 2017 hvor kommunal- og forvaltningskomiteen ber om
min vurdering av representantforslag dokument 8:33 S (2016-2017).
Forslagsstillerne
ønsker å endre statsborgerloven slik at myndighet til å tilbakekalle
statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd fratas utlendingsforvaltningen,
slik at tilbakekallelse bare skal skje ved dom. Det foreslås også
at Stortinget ber regjeringen avvente saksbehandling av tilbakekallelser av
statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd frem til
regelverket er endret.
Skillet mellom
tilbakekall av ugyldige vedtak om statsborgerskap og tap av statsborgerskap
i andre tilfeller
Det går et viktig
skille mellom tilbakekall av statsborgerskap som en person har fått
ved å gi uriktige opplysninger, og det å ta fra noen et statsborgerskap
som i sin tid ble gitt på riktig grunnlag. Norge har ulike internasjonale
forpliktelser i de to tilfellene.
Europarådskonvensjonen
om statsborgerskap av 1997 og FN-konvensjonen om begrensning av
statsløshet av 1961 tillater tilbakekall av statsborgerskap som
en person har fått ved å gi uriktige opplysninger eller fortie forhold
av vesentlig betydning for vedtaket, selv om personen blir statsløs.
Tilbakekall i slike tilfeller er ikke straff i Grunnlovens eller
EMKs forstand, men omgjøring av et ugyldig vedtak. Når statsborgerskapet
derimot er gitt på riktig grunnlag, er det ikke adgang til å ta
fra noen statsborgerskapet dersom den det gjelder blir statsløs.
Etter gjeldende
regler er det ikke adgang til å ta fra noen et statsborgerskap som
i sin tid ble gitt på riktig grunnlag. Regjeringen ønsker imidlertid
en slik mulighet ved visse straffbare forhold, for eksempel terrorhandlinger,
eller av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser. Jeg sendte
et slikt forslag på høring før jul, med høringsfrist 7. februar
i år. Tap av statsborgerskap er her å anse som straff eller et fremtidig
sikkerhetstiltak. Forslaget bygger delvis på NOU 2015:4 Tap av norsk
statsborgerskap.
Representantforslaget
viser til NOU 2015:4 Tap av norsk statsborgerskap. Denne utredningen
handler imidlertid om tap av statsborgerskap det ikke hefter feil
ved, og hvor tapet er å anse som straff. Det blir derfor feil å
vise til denne NOU-en i forbindelse med tilbakekall av statsborgerskap
som bygger på uriktige opplysninger. Blant annet er det flere land
som har hjemmel for tilbakekall av statsborgerskap som er oppnådd
ved å gi uriktige opplysninger, enn det som fremgår av representantforslaget.
Dagens ordning
Et vedtak om statsborgerskap
kan tilbakekalles dersom det bygger på uriktige eller ufullstendige opplysninger,
når søkeren mot bedre vitende har gitt de uriktige opplysningene
eller fortiet forhold av vesentlig betydning, jf. statsborgerloven
§ 26 annet ledd. Hjemmelen for tilbakekall ble enstemmig vedtatt
av Stortinget i 2005. Tilbakekall av statsborgerskap i slike tilfeller
er ikke i strid med våre internasjonale forpliktelser, heller ikke
når den det gjelder blir statsløs.
Saker om tilbakekall
behandles først av UDI og kan påklages til UNE. Verken UDI eller
UNE kan instrueres om utfallet av enkeltsaker, jf. statsborgerloven
§ 28. Vedtakene bygger på grundig utredning. Det gis forhåndsvarsel
om at tilbakekall vurderes, og den det gjelder får anledning til
å uttale seg. I UDI er flere saksbehandlere involvert i hver enkelt
sak. I UNE forbereder UNEs sekretariat alle saker. Det er alltid
flere personer involvert i saksbehandlingen også der. Saksbehandlerne
i UDI og UNE har taushetsplikt og saksbehandlingen er unntatt offentlighet av
hensyn til partens personvern da sakene kan omfatte sensitive personopplysninger.
I alle saker vurderer
UDI om vedtaket er forholdsmessig. Sentralt i denne vurderingen
er blant annet hvorvidt personen har familie i Norge, og da særlig
mindreårige barn. Når et statsborgerskap er bygget på uriktige opplysninger
skal det etter lovens forarbeider svært mye til for at tilbakekall
av norsk statsborgerskap er uforholdsmessig. Tilknytning til Norge
som er opparbeidet på grunn av uriktige opplysninger tillegges liten
vekt i forholdsmessighetsvurderingen. Dette har fått tilslutning
i rettspraksis.
UDI og UNEs vedtak
kan bringes inn for domstolene. Fra 2012 og frem til 16. januar
2017 har totalt 138 personer fått tilbakekalt sine norske statsborgerskap
på grunn av uriktige opplysninger. I perioden 2011-2017 har domstolene
behandlet 19 saker om tilbakekall av norsk statsborgerskap etter
§ 26 annet ledd. UNEs vedtak om tilbakekall opprettholdes i det
store flertallet av sakene. I fire av de 19 sakene som domstolene
har behandlet er det avsagt dom om ugyldig forvaltningsvedtak. Alle
de fire sakene hvor forvaltningsvedtaket ble kjent ugyldig av domstolene gjaldt
bevisvurderingen i saker som gjaldt omgåelsesekteskap.
Når vilkårene for
tilbakekall er oppfylt, er det opp til forvaltningens frie skjønn
å vurdere om adgangen skal benyttes. Domstolene har begrenset mulighet
til å overprøve UDIs og UNEs vurdering av om tilbakekallsadgangen
skal benyttes.
Et tilbakekall av
norsk statsborgerskap innebærer at personen igjen er å anse som
utlending. I praksis vurderer UDI og UNE i dag om det er grunnlag
for tilbakekall og utvisning på samme tidspunkt. Det foretas alltid
en vurdering av om utvisning vil være forholdsmessig.
Det gis i utgangspunktet
ikke fri sakførsel ved domstolsbehandling i saker om tilbakekall
av norsk statsborgerskap eller fritt rettsråd under saksbehandling
på forvaltningsnivå.
Nærmere om enkeltvedtak
etter forvaltningsloven og særlig om UNEs vedtak
UDI og UNE tilbakekaller
statsborgerskap gjennom enkeltvedtak. Forvaltningsloven fastsetter
en rekke krav til enkeltvedtak som har som formål å ivareta den
enkeltes rettssikkerhet. For eksempel er hensynet til kontradiksjon
ivaretatt gjennom regler om forhåndsvarsling (§ 16), forvaltningens
utrednings- og informasjonsplikt (§ 17) og partenes rett til å gjøre seg
kjent med sakens dokumenter (§ 18). Ifølge utredningsplikten skal
forvaltningen påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak
treffes. Herunder skal både forhold som går i utlendingens favør og
disfavør utredes. Det stilles også krav til begrunnelsen av enkeltvedtak
(§§ 24 og 25), og det foreligger klagerett (§§ 28 til 34).
Klageordningen på
utlendingsområdet er grundigere enn det som ellers gjelder i forvaltningssaker. UNE
er et domstolslignende organ, og kan heller ikke instrueres om lovtolking
eller skjønnsutøvelse, jf. statsborgerloven § 28. Nemnda er uavhengig
både av UDI og departementet. UNEs nemndledere må fylle vilkårene
for å være dommere, jf. utlendingsloven § 77. I tillegg har UNE
et betydelig innslag av legfolk. I motsetning til forvaltningsklage
ellers, kan UNE legge opp til muntlige nemndsmøter, som kan gi bedre
grunnlag for å vurdere bevisene i saken. Formålet med å opprette
UNE var nettopp å styrke rettssikkerheten på dette viktige forvaltningsområdet.
UNEs vedtak kan
bringes inn for domstolene. Det gjelder ingen spesiell frist eller
andre begrensninger i adgangen til å bringe saken inn for domstolen.
Vurdering av representantforslaget
Det fremstår noe
uklart hva som anses å ikke være godt nok med dagens ordning. I
forslaget står det at en så viktig rettighet som statsborgerskap
kun skal kunne tilbakekalles i en prosess som stiller strenge krav
til uavhengighet og kontradiksjon. Det kan se ut som om forslagsstillerne
mener et enkeltvedtak ikke ivaretar slike hensyn. Det er jeg i så
fall uenig i. Forvaltningslovens regler om enkeltvedtak er nettopp
ment som rettssikkerhetsgarantier for borgerne, og rettssikkerheten
er etter min vurdering god. UDIs og UNEs uavhengighet er sikret
gjennom at departementet ikke kan instruere om utfallet av enkeltsaker og
klagebehandlingen for UNE er enda mer betryggende lagt opp enn for
forvaltningsklage på andre områder.
Etter en grundig
saksbehandling på forvaltningsnivå i to instanser er det adgang
til å bringe saker om tilbakekall av statsborgerskap inn for domstolene
på ordinær måte.
Representantforslaget
rokker ved et grunnleggende trekk ved oppgave- og ansvarsfordelingen mellom
den utøvende og dømmende makt. Forslaget utfordrer dermed både det
maktfordelingsprinsippet som Grunnloven bygger på og det tradisjonelle
synet på hva som skal være domstolenes oppgaver. Domstolene bør
ikke få ansvar for å utøve statsborgerpolitikk, noe som øker risikoen
for at domstolene blir trukket inn i politiske spørsmål, noe som
igjen svekker deres legitimitet og troverdighet som politisk nøytrale
instanser for rettslig kontroll av de øvrige statsmaktene. Dette
vil i realiteten bli konsekvensen dersom domstolene skal fatte beslutninger
om tilbakekall av statsborgerskap i første instans.
Forslaget svekker
det parlamentariske og konstitusjonelle styrings- og ansvarssystemet:
Ved at visse forvaltningsavgjørelser fjernes fra den utøvende makt,
reduseres muligheten for parlamentarisk og konstitusjonell kontroll
tilsvarende. Ulike typer forvaltningsvirksomhet utgjør dessuten
et hele: Det er betenkelig og virker vilkårlig at ett element –
saker om tilbakekall av statsborgerskap – tas ut av utlendingsforvaltningen
og legges til domstolene direkte. En øker dermed også risikoen for
at det oppstår uklare ansvarsforhold mellom domstolene og den utøvende
makt.
Det er derfor avgjørende
at det er et forvaltningsorgan som fatter vedtak om tilbakekall
av statsborgerskap i første instans. Etter forslaget blir domstolene
utøvende myndighet i stedet for å føre kontroll med forvaltningens
vedtak. Det kan stilles spørsmål om det vil innebære noen styrking
av rettssikkerheten dersom domstolene skulle fatte vedtak i første
instans, idet man da ville miste dagens grundige saksbehandling
på forvaltningsnivå. Det fremgår heller ikke av forslaget om det
er meningen at domstolene også skal utrede disse sakene, eller om
saksutredningen skal bli værende hos UDI. Dette er prinsipielt viktige
spørsmål som fortjener en nærmere gjennomgang før Stortinget eventuelt
bestemmer seg for hvordan sakene skal behandles.
Dersom motivet bak
forslaget er at vurderingene i tilbakekallssaker er for strenge,
løses ikke dette ved å overføre sakene til domstolene. Det er det
samme regelverket som gjelder. I de fleste sakene som har blitt
prøvd av domstolene, har vedtaket om tilbakekall blitt opprettholdt.
Det er heller ikke gitt at domstolene er bedre egnet enn forvaltningen
til å foreta skjønnsmessige vurderinger.
Det fremgår heller
ikke av representantforslaget hva som blir effekten av å fjerne
forvaltningens behandling av saker om tilbakekall og ta sakene direkte inn
for domstolene. Min vurdering er at domstolsbehandling trolig vil
føre til at saksbehandlingstiden blir lengre enn i dag, på grunn
av manglende kapasitet hos domstolene. Det vil også kunne føre til
lengre saksbehandlingstid på andre områder, også i saker hvor det
er viktig med raske avgjørelser, for eksempel straffesaker.
Det er også et viktig
poeng å se statsborgerloven og utlendingsloven i sammenheng. Selv
om tilbakekall av statsborgerskap overføres til domstolene, vil det
fortsatt være forvaltningen som avgjør om den det gjelder får bli
i Norge, eventuelt utvises etter utlendingsloven. Dersom et statsborgerskap
blir tilbakekalt, må spørsmålet om utvisning i ettertid behandles
av UDI og UNE, noe som forlenger saksbehandlingstiden. I to av utlendingssakene
hvor Norge har blitt dømt i EMD, ble det blant annet lagt vekt på
at sakene ikke har vært håndtert med tilstrekkelig hurtighet og
effektivitet.
Den offentlige forvaltning
treffer vedtak på en rekke områder, og mange av disse områdene er
meget inngripende for dem det gjelder eller har grunnleggende betydning
for den enkeltes velferd. Dette gjelder for eksempel saker om tvungent
psykisk helsevern, saker om ytelser til livsopphold etter folketrygdloven
eller vedtak om sosialhjelp mv. Også på utlendingsområdet treffes
det mange typer vedtak med inngripende virkninger, for eksempel
avslag på asyl eller vedtak om utvisning. Ikke for noen av disse sakstypene,
som kan være langt mer dramatiske og inngripende for den det gjelder
enn tilbakekall av statsborgerskap, er det regler om at vedtak må
treffes av domstolen. I alle disse eksemplene treffes vedtak av
forvaltningen, med klagemulighet og mulighet for å bringe vedtaket
inn for domstolen. Regjeringen oppnevnte 7. mai 2015 et utvalg (særdomstolsutvalget)
som blant annet utreder om UNEs oppgaver bør overtas av en forvaltningsdomstol.
Utvalget avgir sin utredning i starten av mars 2017. Det er foreløpig ikke
kjent hva utvalget kommer til å foreslå.
Alternative måter
å styrke rettssikkerheten på
Alternative måter
å styrke rettssikkerheten på er ikke vurdert i representantforslaget.
Dersom man er av den oppfatning at rettssikkerheten bør styrkes, mener
jeg dette bør gjøres på andre måter enn at sakene går direkte til
domstolene. Det kan for eksempel vurderes å innføre en regel om
at dersom saken bringes inn for domstolene så beholder man sitt
statsborgerskap inntil saken er avgjort av tingretten. Det kan også
klargjøres i statsborgerloven at domstolene fullt ut skal prøve
om vilkårene for å tilbakekalle statsborgerskap er til stede, herunder
om tilbakekall er uforholdsmessig. Det er også en mulighet med en
lovendring slik at alle saker som gjelder tilbakekall av statsborgerskap
behandles i nemndsmøte i UNE. I dag er det slik at saker uten vesentlige
tvilsspørsmål kan avgjøres av en nemndleder uten nemndsmøte eller
av UNEs sekretariat basert på sakens skriftlige dokumenter. Det
kan også vurderes om det skal gis fritt rettsråd ved behandlingen
hos UNE i alle statsborgerskapssakene.
Jeg mener det ikke
bør innføres noen absolutt frist for tilbakekall i disse sakene,
slik enkelte har gitt uttrykk for gjennom mediene. Vi er helt avhengig
av at søkerne forklarer seg riktig for norske myndigheter. Vi kan
ikke gi et signal om at uriktige opplysninger blir akseptert bare
det går en viss tid. UDIs direktør har også vist til at det er saker
der politiet i forbindelse med etterforskningen av et alvorlig kriminelt forhold
avdekker at en person har fått opphold og senere statsborgerskap,
ved å gi uriktige opplysninger om sin identitet. I slike tilfeller
bør det være mulig å tilbakekalle statsborgerskapet og vurdere utvisning.
Konklusjon
Min konklusjon er
at rettssikkerheten i dag er god i saker som gjelder tilbakekall
av statsborgerskap. Sakene behandles grundig av UDI og UNE, i tråd med
reglene i forvaltningsloven, og kan deretter bringes inn for domstolene.
Samlet sett gir dette god rettssikkerhet. Jeg kan ikke se at det
i seg selv vil styrke rettssikkerheten at forvaltningens grundige saksbehandling
og vedtak blir fjernet og at saken bringes direkte inn for domstolene.
Det er uvisst hva effekten av representantforslaget vil være, og
jeg mener også det er uheldig å forskuttere spørsmål som kan berøres
av særdomstolsutvalgets kommende utredning. Alternative måter å
styrke rettssikkerheten på bør vurderes.
UDI og UNE har myndighet
til å avgjøre mange saker av stor betydning for den enkelte. Mange
vil nok oppleve vedtak om utvisning og avslag på søknad om asyl
som mer inngripende enn vedtak om tilbakekall av statsborgerskap.
Det kan også tenkes andre samfunnsområder der forvaltningen – etter
en grundig saksbehandling – fatter vedtak som kan oppleves inngripende
for den enkelte. Vår rettsorden bygger imidlertid på at det er forvaltningen
som fatter vedtak, og retten som eventuelt overprøver dem. Jeg mener
forslaget slik det foreligger nå bryter med grunnleggende konstitusjonelle
prinsipper ved at det tillegger den dømmende makt en utøvende funksjon. En
slik løsning harmonerer ikke med det maktfordelingsprinsippet som
Grunnloven § 88 er et utslag av.