2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Prop. 62 L (2016–2017) Endringar i folketrygdlova og krisesenterlova (fordeling av foreldrepengar ved samlivsbrot med meir).

Komiteen viser først til regjeringens forslag om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Proposisjonen tilrår endringer i § 14-15 i den nevnte lov, som regulerer uttak av foreldrepenger i stønadsperioden når enten mor eller far alene har omsorg for barnet.

Komiteen viser til formålet med proposisjonen om å legge til rette for likestilt foreldreskap og god dialog mellom foreldrene om hvordan foreldrepengene kan tas ut til det beste for barnet etter et samlivsbrudd. Komiteen understreker at det som regel er til det beste for barnet å ha kontakt med begge sine foreldre etter et samlivsbrudd. Forslaget som proposisjonen tilrår, samsvarer med systemet i barneloven om at foreldrene avtaler samværsretten.

Komiteen viser til gjeldende lovtekst i folketrygdloven § 14-15, hvor det ikke er nevnt at foreldre har adgang til å fordele foreldrepermisjonen etter samlivsbrudd. Forslaget som er fremlagt av regjeringen, innebærer en tydeliggjøring av at foreldrene kan avtale å dele foreldrepengene ved et samlivsbrudd, slik at far i større grad får mulighet til å ta ut fedrekvote og være sammen med barnet. Dette gjøres ved at bestemmelsen tillegges et andre ledd. Bestemmelsen omhandler situasjonen der foreldrene flytter fra hverandre på grunn av et samlivsbrudd. Dette ble før regulert av første ledd. Endringene som proposisjonen tilrår, innebærer først og fremst en presisering av gjeldende rett.

Komiteen viser likevel til at denne presisering av gjeldende rett vil kunne få stor praktisk betydning for dem som omfattes av bestemmelsen. Lovendringen gjør det tydelig at foreldre kan avtale hvordan permisjonen skal fordeles etter et samlivsbrudd, og legger følgelig til rette for et mer likestilt foreldreskap. Komiteen mener at dette er en viktig endring for å sikre barnet rett til begge sine foreldre. Lovendringen styrker videre fedres rettsstilling der foreldrene ikke klarer å bli enige om fordelingen av permisjonene, og hvor barnet bor fast hos mor. Lovforslaget innebærer at fedre kan kreve uttak av fedrekvote for de hverdagene de har omsorgen for barnet. Dette innebærer en stor og viktig omlegging av dagens praksis, der mor nærmest automatisk gis rett til å overta fedrekvoten, uten at far blir hørt.

Komiteen viser videre til forslag om endring i lov 19. juni 2009 nr. 44 om kommunale krisesentertilbod. Regjeringen foreslår en endring av den nevnte lov § 7.

Komiteen henviser til proposisjonens begrunnelse for endringer i loven. Komiteen anser disse utelukkende for å være av teknisk karakter, og at disse endringene følgelig ikke endrer rettstilstanden. Bakgrunnen for endringen i krisesenterlova er at dagens lovtekst ikke henviser til straffeloven av 20. mai 2005 nr. 28, som trådte i kraft 1. oktober 2015. Videre henviser lovteksten til strafferegistreringsloven, som ble opphevet 1. juli 2014. Henvisningene samsvarer da heller ikke med lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) av 28. mai 2010 nr. 16 § 39. Regjeringen foreslår følgelig å erstatte oppramsingen som fremgår av dagens lovtekst i krisesenterlova § 7, med en henvisning til politiregisterloven § 39 første ledd.

Komiteen slutter seg til proposisjonen.