Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Anette Kristine Davidsen, Per Rune Henriksen, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslaget
om varig vern mot petroleumsaktivitet i havområdene utenfor Lofoten,
Vesterålen og Senja, Dokument 8:42 S (2016–2017).
Komiteen viser til svarbrevet
fra olje- og energiministeren, datert 10. mars 2017.
Komiteen viser til at havområdene
utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja i hovedsak ikke er åpnet for
petroleumsvirksomhet i dag, med unntak av deler av Nordland VI.
I representantforslaget foreslås det at det innføres varig vern
mot petroleumsaktivitet i disse områdene, inkludert hele Nordland
VI, Nordland VII og Troms II.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det stilles
strenge krav til helse, miljø og sikkerhet for all petroleumsvirksomhet
i Norge. Dette er – og har vært – en av de viktigste bærebjelkene
i norsk petroleumspolitikk, uavhengig av hvilke områder som er eller
blir åpnet for aktivitet. Samtidig er hovedmålet i norsk petroleumspolitikk
å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig
perspektiv.
Flertallet viser til at olje-
og gassnæringen er Norges viktigste næring, og vil forbli det i
mange år fremover. For Norge har havet – og dets ressurser – alltid
vært en viktig del av vårt næringsgrunnlag. Både gjennom fiskeri,
havbruk, skipsfart og olje- og gassaktivitet har havet bidratt til
stor verdiskaping og mange arbeidsplasser. Særlig har petroleumsaktiviteten
vært viktig. Næringen sysselsetter i dag om lag 200 000 mennesker,
til tross for noen år med lav oljepris og mindre aktivitet. Samtidig
har den bidratt med over 13 000 mrd. kroner i samlet verdiskaping de
siste 50 årene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, mener gode rammevilkår, herunder
tilgang til nytt areal, er avgjørende for næringens mulighet til å
opprettholde sin verdiskaping, trygge eksisterende og skape nye
arbeidsplasser fremover.
Dette flertallet viser til
at det er bred støtte i Stortinget for at petroleumspolitikken skal
legge til rette for fortsatt aktivitet på norsk sokkel, herunder også
aktivitet i nye områder. Dette flertallet viser i den
forbindelse til behandlingen av Meld. St. 28 (2010–2011) En næring
for framtida – om petroleumsvirksomheten, som ble lagt
frem av den rød-grønne regjeringen.
Dette flertallet mener forutsigbare
og stabile rammevilkår er viktig for å sikre en god forvaltning
av våre petroleumsressurser. I henhold til petroleumsloven åpnes
det ikke for aktivitet i nye områder før en åpningsprosess er gjennomført.
I en slik åpningsprosess vil det innhentes kunnskap som sikrer et
godt beslutningsgrunnlag, samtidig som alle berørte og interesserte
parter blir hørt og involvert. Beslutningen om å åpne nye områder
forelegges Stortinget.
Dette flertallet mener petroleumsloven,
og herunder åpningsprosesser, gir forsvarlige og forutsigbare rammer
for forvaltningen av våre olje- og gassressurser.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at spørsmålet om petroleumsvirksomhet i
områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er omdiskutert. I
samarbeidsavtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene Kristelig
Folkeparti og Venstre slås det fast at det ikke skal åpnes for petroleumsvirksomhet,
herunder konsekvensutredning, i disse havområdene i perioden 2013–2017.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at det ikke finnes et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag
for å ta stilling til petroleumsvirksomhet i disse områdene, og
at det på bakgrunn av dette heller ikke er riktig å gå inn for varig
vern og forbud mot aktivitet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at partienes primære
standpunkt er en konsekvensutredning for hele havområdet utenfor
Lofoten, Vesterålen og Senja (Nordland VI, VII og Troms II).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det ikke finnes tilstrekkelig
og oppdatert beslutningsgrunnlag for å ta stilling til petroleumsvirksomhet
i hele Nordland VI, VII og Troms II, og vil derfor heller ikke gå
inn for varig vern av hele området.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at tildeling av nye areal til petroleumsutvinning
skal styres slik at hensynet til miljø, klima og fornybare næringer
veier tungt. Dette
medlem går ikke inn for at det åpnes for olje- og gassvirksomhet
på Møreblokkene eller utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja (Nordland
VI, Nordland VII og Troms II).
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at produksjon og transport
av olje og gass til havs alltid vil innebære en risiko for utslipp
av olje. Disse
medlemmer mener Statfjord A-utslippet i Nordsjøen i desember
2007 er en påminnelse om at oljeulykker kan skje. 4 000 tonn råolje
gikk ut i havet under værforhold som gjorde at oljelenser ikke kunne
brukes. Disse medlemmer viser
til at Lofoten og Vesterålen har tøffe værforhold og begrenset dagslys
om vinteren, noe som øker faren for ulykker og gjør utfordringene
for oljevernberedskapen større.
Siden sokkelen utenfor
er så smal, mener disse medlemmer at
en eventuell oljevirksomhet vil foregå uforsvarlig nær land. Alle
typer installasjoner eller aktivitet innebærer en risiko for utslipp,
det være seg leteboring, bunninstallasjoner, flytende plattformer,
rørledninger eller økt skipstrafikk.
Disse medlemmer viser til at
ressursene i havet har vært grunnlag for bosetting og arbeidsplasser
i Lofoten, Vesterålen og Senja i tusener av år, og at disse arbeidsplassene
fortsatt utgjør den viktigste bærebjelken for næringslivet i regionen. Disse medlemmer peker
på at havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen er gyteområde for
verdens siste store bestand av torsk. Kombinasjonen av næringsrikt
atlanterhavsvann og en smal kontinentalsokkel gjør at havområdene
er spesielt rike på naturverdier. Disse medlemmer påpeker at
fisken er en evigvarende ressurs dersom den forvaltes godt.
Disse medlemmer mener at de
sårbare havområdene er viktige for verdens matproduksjon. Hver dag
eksporterer norske fiskerier 37 millioner måltider. Disse medlemmer mener
det er et viktig bidrag til verdens matproduksjon, som på kort og lang
sikt er et langt viktigere bidrag til verdens fattige mennesker
enn norsk olje.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne mener et stort oljeutslipp kan ha
dramatiske konsekvenser for naturressursene, inkludert sjøfugl, sjøpattedyr,
fiskeegg og -larver. Effektene av globale klimaendringer er allerede
observert, og varmere hav kan ha uforutsette konsekvenser for livet
i havet. Disse
medlemmer mener det derfor er nødvendig å redusere andre påkjenninger
på økosystemene og sørge for å ha robuste bestander som kan tåle
de nye påkjenningene.
Disse medlemmer peker på at
seismikk brukes både når man leter etter og når man produserer olje,
og er gjennom petroleumsloven definert som petroleumsvirksomhet. Disse medlemmer viser til
undersøkelsene fra Havforskningsinstituttet, som viser at de kraftige
lydkanonene man bruker for å kartlegge geologien under havbunnen,
skremmer fisken og legger beslag på områder som ellers brukes til fiske. Disse medlemmer peker
på at seismikkskyting brukes i alle faser av oljeutvinningen og
vil fortrenge fiskerinæringen i regionen.
Disse medlemmer viser til at
reiselivet i regionen de siste årene har opplevd sterk vekst. Disse medlemmer peker
på at flere i næringen frykter reduserte inntekter og omdømmeproblemer
dersom det åpnes for oljeboring i de sårbare havområdene.
Disse medlemmer viser til at
kunnskapsinnsamlingen fra 2013 ikke gir noen ny informasjon som skulle
tilsi at områdene er mindre sårbare, eller mindre verdifulle.
Dersom en ulykke først skulle være ute, vil konsekvensene kunne
bli katastrofale for naturen og de fornybare næringene i regionen,
og rapporten viser at store områder langs kysten i nord, helt til
den russiske grensen og til 100 km sør for Svalbard, kan bli påvirket. Disse medlemmer påpeker
at flere av de mulige oljefeltene også ligger svært nær land, noe
som gjør at det vil kunne ta under ett døgn for oljen å nå land
ved en oljeulykke.
Disse medlemmer mener at å
åpne områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er uforenlig med
godt naturvern og en helhetlig forvaltning av havområdene. På bakgrunn
av dette mener disse medlemmer at
kun et forbud mot petroleumsaktivitet og et varig vern er godt nok
for disse områdene.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om varig vern mot petroleumsaktivitet
i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, inkludert hele Nordland
VI, Nordland VII og Troms II.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne mener at petroleumsfelt i produksjon i framtida
må ha utslippsfri energiforsyning, som for eksempel kraft fra land.
Null utslipp til luft er en forutsetning dersom det er flertall
for utbygging av nytt felt.
Disse medlemmer mener at kampen
for å bevare Lofoten, Vesterålen og Senja er vår tids største naturvernsak. Disse medlemmer vil
peke på at et tydelig flertall i befolkningen er motstandere av oljeboring
i dette området, både lokalt og nasjonalt. I tillegg vekker planene
om oljeboring i området sterke reaksjoner internasjonalt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at Norge skal la olje
og gass bli liggende til beste for klima og i respekt for framtidige
generasjoner, og går mot utbygging av nye felt og nye konsesjonsrunder. Dette medlem viser
til at verden har allerede funnet mer fossile ressurser enn vi tåler
å hente ut om vi skal unngå ødeleggende klimaendringer. Derfor bør
man ikke tildele letearealer til oljeindustrien.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne vil understreke at norsk klimapolitikk ikke
kan bli ansvarlig før Norge avslutter leting etter nye olje- og
gassressurser og åpningen av nye felt. I tillegg til å gi områdene
utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja varig vern mot petroleumsvirksomhet
bør Norge derfor avslutte all leting etter olje og gass og utbygging
av nye felt på norsk sokkel, og starte en gradvis og kontrollert
utfasing av norsk petroleumsvirksomhet over en 20-årsperiode.
Dette medlem viser til Dokument
8:38 S (2013–2014) fra Miljøpartiet De Grønne, der Miljøpartiet
De Grønne foreslo å stanse tildelingen av nye blokker i den 23.
konsesjonsrunden på norsk sokkel, og til trontaledebatten høsten
2016, der Miljøpartiet De Grønne foreslo å stanse tildelingen av nye
blokker gjennom den 24. konsesjonsrunden på norsk sokkel.
Dette medlem viser videre til
Dokument 8:21 S (2015–2016) fra Miljøpartiet De Grønne, om å fjerne
subsidiene til petroleumsvirksomhet, og Dokument 8:48 S (2016–2017)
fra Miljøpartiet De Grønne, om en gradvis utfasing av norsk petroleumsvirksomhet.
Sistnevnte forslag behandles av Stortinget våren 2017.