1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at Norge har et
godt utviklet helsevesen og at norsk helsetjeneste kommer bra ut
på en rekke områder om vi sammenligner oss med andre vestlige land.
Undersøkelser tyder på at de fleste pasienter, brukere og pårørende
er fornøyd med helse- og omsorgstjenestene. Vi har gode behandlingsresultater
for en rekke alvorlige sykdommer. Komiteen vil understreke at
behandling i helsevesenet alltid vil kunne være forbundet med risiko.
Men det er godt kjent at uheldige hendelser, feil og mangler forekommer
i for stor grad. Dette må og kan forebygges, slik at helse- og omsorgstjenestene
blir enda tryggere. Komiteen vil
peke på at det å sikre kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og
omsorgssektoren er et kontinuerlig arbeid. Dette arbeidet må integreres
i tjenestene og ha det største fokus, ikke minst på ledernivå. Norsk
helsevesen har tradisjon for å bygge på fellesskapsløsninger, som
skal sikre likeverdige helsetjenester til alle, uansett sosial bakgrunn
og geografisk tilhørighet. Norsk helsevesen har stor tillit i befolkningen.
Å kunne være trygg på at behandling og omsorgstilbud som blir gitt er
faglig forsvarlig og med beste kvalitet, der risikoen for feil og
pasientskader minimeres, og med åpenhet dersom uheldige hendelser
skjer, er avgjørende for at tilliten til vårt helsevesen opprettholdes. Komiteen vil
understreke at det er et overordnet politisk ansvar å sørge for
kvalitet og pasientsikkerhet i tjenestene. Komiteen er derfor glad for
at regjeringen legger frem årlige meldinger om kvalitet og pasientsikkerhet,
for å styrke det politiske ledelsesfokuset på kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet i
helse- og omsorgstjenestene.
Komiteen er klar over at materialet
i meldingen ikke er representativt, og at det kan gi et
for negativt bilde av situasjonen. Men den viser risikoområder hvor
det er behov for tiltak som ledd i tjenestenes systematiske kvalitets-
og pasientsikkerhetsarbeid. Komiteen viser til at arbeidet
tar utgangspunkt i stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenestene (Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet
– trygge tjenester – Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten)
som beskrev både status, utfordringer og nasjonale målsettinger
og tiltak for å styrke kvalitet og pasientsikkerhet i hele helse-
og omsorgstjenesten. Komiteen viser
videre til NOU 2015:11 Med åpne kort – forebygging og oppfølging
av alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene, som foreslo
mange konkrete tiltak for å styrke pasientsikkerhetsarbeidet. Komiteen registrerer
at regjeringen vil følge opp denne ved å legge fram for Stortinget en
lovproposisjon med en meldingsdel før sommeren 2017.
Komiteen viser til at den foreliggende
meldingen om kvalitet og pasientsikkerhet 2015 viser samme utfordringer
som tidligere år, og at det særlig er problemer knyttet til kommunikasjon,
samhandling, kompetanse, læring og ledelse. Komiteen mener dette er forventet,
men at det er viktig at det nå kan vises til forbedringer. Komiteen vil
understreke at dersom meldingen skal ha verdi, må den følges opp
i det årlige arbeidet som departementet utøver mot helseforetak
og kommuner.
Komiteen har arrangert høring
i saken, der pasient- og brukerombudene, Statens helsetilsyn, Norsk
pasientskadeerstatning (NPE), Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet,
de regionale helseforetakene, KS og Senter for klinisk dokumentasjon
og evaluering (SKDE) ble invitert, og stilte. I tillegg deltok Apotekforeningen,
Den norske legeforening og Norsk sykepleierforbund.