4.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til årsmelding
fra Statens helsetilsyn og Fylkesmennene, og forutsetter at de forskjellige
tilsynene fører til lærdom og forbedring i tjenestene.
Komiteen vil spesielt peke
på resultatet av det landsomfattende tilsynet i 2015 med samhandling om
utskriving av pasienter fra spesialisthelsetjenesten til kommunen.
Når vesentlig informasjon mangler, kan det få alvorlige konsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener
at det er et ytterligere potensial for å lære av hendelser som meldes
til Statens helsetilsyn. For å få en god gjennomgang av alvorlige
hendelser, er det viktig at undersøkelsesenheten i Statens helsetilsyn
har mulighet til å gjøre tilstrekkelig stedlige tilsyn.
Komiteen mener
at manglende samarbeid og informasjonsflyt ved utskrivning ikke
kan vente mange år på forbedringer, og vil understreke at arbeidet
for å få kortsiktige og langsiktige tiltak må følges systematisk
opp. Det vises i denne sammenheng til arbeidet med bedre IKT-systemer,
flere e-helseprosjekter, blant annet Én innbygger – én journal,
forskrift om utskrivningsklare pasienter innen somatikk, rus og
psykisk helse med krav til system for pasientenes overgang mellom
spesialisthelse- og kommunale tjenester, og til de lovpålagte samarbeidsavtalene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at mens man venter på kort- og langsiktige
tiltak og nye og mer funksjonelle IKT-løsninger, må det settes krav
til strakstiltak som hindrer at dagens pasienter utsettes for stor
risiko ved overgang og forflytning mellom nivåer og spesielt etter
utskrivning. Det bør straks settes krav om mye tettere samarbeid, og
at samarbeidsavtalene blir funksjonelle og setter pasientens behov
fremst. Helsetjenesten har et ansvarlighetsansvar, og det må kunne
forventes at innlagte pasienter ikke sendes ut, dersom vesentlig informasjon
mangler. Dette er et viktig ledelsesansvar å sikre, som det må settes
tydelig krav om i styringsdialogen mellom departement og regionale helseforetak.
Komiteen registrerer
også at Statens helsetilsyn melder om variasjon i varslingskultur,
og mener det må arbeides for åpenhet og god meldekultur i hele helsetjenesten.
Komiteen viser til at det
er påvist manglende risikovurdering av pasientsikkerheten i forbindelse med
innføring av nye metoder, endringer av arbeidsoppgaver eller flytting
av funksjoner. Komiteen mener
det er avgjørende at tjenesten tar lærdom av dette tilsynet, og
hindrer at liknende skjer igjen. Komiteen mener det må settes
klare og absolutte krav til risiko- og mulighetsanalyser ved endring
og flytting av akuttfunksjoner i sykehus, og ber regjeringen sørge
for dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at i flere prosesser i helseforetakene
rundt fjerning av akuttkirurgi og nedlegging av sykehus, som på
Rjukan, er det påvist svikt i prosesskrav og manglende risiko- og
sårbarhetsanalyser.
Manglende risiko-
og sårbarhetsanalyser er også påvist for utredningen av akuttberedskap
ved Flekkefjord sykehus, og Helse Sør-Øst har derfor bedt om nye
analyser.
Komiteen vil
trekke fram tilsynet med hjemmeboende eldre med omfattende hjelpebehov.
Pårørende er gjennomgående urolige over mangelen på verdighet, omsorg,
tillit og trygghet i hjemmetjenestene for skrøpelige hjemmeboende
eldre over 80 år. Komiteen mener
at regjeringen må se dette i sammenheng med pasient- og brukerombudenes
bekymring for sykehjemstilbudet, og sørge for systematiske tiltak
som fører til klare forbedringer i dette tilbudet.
Komiteen vil også vise til
risikovurdering av tjenester til personer med samtidig rus- og psykisk
lidelse. Det er fortsatt mangler i bolig- og behandlingstilbudet
for pasienter med samtidig rus- og psykiatrilidelse, og de får heller
ikke ivaretatt sin somatiske helse godt nok. Statens helsetilsyn
skriver at det er nødvendig at somatikken tas på større alvor i
tjenestene til personer med samtidig rus- og psykisk lidelse, noe komiteen også
mener.
Komiteen registrerer også
at Statens helsetilsyn tar opp manglende helsehjelp til alvorlig
psykisk syke barn på barnevernsinstitusjon. Komiteen vil understreke behovet
for å bedre helsetilbudet til barn i barnevernets omsorg. Komiteen vil
også vise til at det i 2016 har vært to store saker i media, om
glassjenta (Stavanger Aftenblad) og VGs dokumentasjon om
ulovlig og massiv bruk av tvang i psykisk helsevern, der tilsynet
selv ikke har klart å fange opp uforsvarligheten i tilbudene. Komiteen vil
understreke at tilsynsordningene må fungere på en slik måte at uforsvarlighet
i tjenestene oppdages og dokumenteres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har tatt
en rekke initiativ for å bedre helsetilbudet til barn med psykiske
utfordringer i barnevernsinstitusjoner. Dette omfatter blant annet
etablering av helseansvarlig i barnevernsinstitusjoner og barnevernsansvarlig
i BUP, tydelige krav til de regionale helseforetakene om å etablere
strukturer og rutiner som sikrer at disse barna får nødvendig utredning
og behandling, planlegging av en hjemmesykehusmodell for barn med særlige
psykiske helseutfordringer i egne barnevernsinstitusjoner
som skal pekes ut til formålet, og nye samarbeidsavtaler som skal
inkludere kommunalt og statlig barnevern, kommunale helsetjenester
og spesialisthelsetjenester m.m.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til representantforslag om bedre helsehjelp
til barn i barnevernet, Dokument 8:39 S (2016–2017). Dette medlem mener
at regjeringens satsing på helsehjelp til barn i barnevernet ikke
er helhetlig, ikke er finansiert og ikke omhandler kommunehelsetjenesten
i nevneverdig grad.
Komiteen vil
peke på at en av de store utfordringene som mange med sammensatte
behov møter, er at oppfølgings-, etterverns- og rehabiliteringstjenestene
i liten grad er koordinert og samordnet. Vi vet at fattigdom, isolasjon,
ensomhet og mangel på nettverk og tilhørighet er faktorer som er
svært vanlige, og som både forårsakes av, leder til, opprettholder
og forsterker rus- og psykiske problemer. Komiteen vil også peke på
at personer med rusproblemer og/eller psykiske lidelser er overrepresentert
blant bostedsløse, og at mange brukere trekker fram en stabil og
trygg bolig som det viktigste første skrittet i en rehabiliteringsprosess. Komiteen vil understreke
det store behovet for bedre koordinering, samordning, samhandling
og planlegging av det samlede oppfølgings- og rehabiliteringsarbeidet. Mangelen
på tilfredsstillende ettervern innen rus- og psykiatrifeltet er
svært alvorlig. Komiteen viser for
øvrig til behandlingen av Prop. 15 S (2015–2016) Opptrappingsplanen
for rusfeltet (2016–2019), jf. Innst. 240 S (2015–2016).
Komiteen mener at det kanskje
aller mest alarmerende i Helsetilsynets rapport er den store variasjonen
i hvordan alvorlige hendelser følges opp i helseforetakene, og i
hvordan pasienter og pårørende ivaretas. Når det gjelder det psykososiale
miljøet, vil komiteen også
vise til Helsedirektoratets rapport Pasientsikkerhetskultur i norske
helseforetak og sykehus 2012 og 2014. Pasientsikkerhetskulturen
indikerer i hvilken grad rutiner, holdninger og handlinger bidrar
til å forebygge uønskede hendelser og pasientskader. Undersøkelsen
viser at rundt halvparten av enhetene ved norske sykehus rapporterer
om et godt klima for pasientsikkerhetskultur, men også at minst 44
pst. kan ha et klima som gir økt sjanse for pasientskader. Undersøkelsen
viser at ledere er viktige premissgivere for hvordan ansatte opplever
pasientsikkerhetskulturen ved sitt arbeidssted. Komiteen vil understreke at
en trygg og åpen kultur bygges ved at ledere er åpne om egne erfaringer
med uønskede hendelser, og systematisk gjennomgår omstendighetene for
uønskede hendelser, og fokuserer på hvordan man kan forebygge at
de inntreffer igjen. Komiteen forutsetter
at krav til foretaksledelse om dette blir gjentatt.