Spørsmål til Prop. 163 L (2016-2017)
om lov om fornøyelsesinnretninger (tivoliloven)
Jeg viser til brev
7. februar 2017. Nedenfor følger svar på komiteens spørsmål.
Spørsmål 1) En
vurdering av brevet fra Advokatfirmaet Mageli ANS Ny tivolilov -forespørsel om
møte, som fulgte vedlagt transport- og kommunikasjonskomiteens brev
7.februar 2017.
Statens jernbanetilsyn
har i forbindelse med lovarbeidet hatt dialog og avholdt flere møter
med ulike representanter for forsikringsbransjen, der utkast til ny
lovbestemmelse om forsikring og sikkerhetsstillelse har vært presentert
og diskutert.
Samferdselsdepartementet
hadde, i lys av komiteens brev, den 9. februar 2017 møte med Norsk
Cirkus og Tivoliforening (NCTF). NCTF informerte på møtet at de
fleste omreisende tivoliene er forsikret for ansvar på subjektivt
grunnlag, men at de ikke oppfyller forsikringskravet for objektivt
ansvar i dagens tivolilov. Videre informerte NCTF om at norske forsikringsselskap
angivelig har et selvpålagt generelt tegningsforbud ovenfor omreisende tivoli
og at ikke svenske forsikringsselskap tilbyr forsikring som dekker
objektivt ansvar. NCTF mener derfor det ikke er mulig å oppfylle
kravene i gjeldende lov. NCTF ga også uttrykk for at forslag til
sikkerhetsstillelse i ny tivolilov ville gjøre situasjonen helt
umulig for de omreisende tivoliene.
Jeg møtte Finans Norge og representant fra et norsk forsikringsselskap
i dag 13. februar for bedre å forstå hvorfor ikke det tilbys forsikring
til norske omreisende tivolier,
når en ser hen på risikobildet for norske fornøyelsesinnretninger. Representanter
fra NCTF og Statens jernbanetilsyn var til stedet på møtet. På møtet
ble det enighet om at Statens jernbanetilsyn, Finans Norge og NCTF
skal samarbeide for å presentere risikobildet knyttet til norske
fornøyelsesinnretninger ovenfor relevante norske forsikringsselskaper.
Spørsmål 2) Hvordan
vurderer departementet prinsippene om objektivt ansvar og sikkerhetsstillelse
sett i forhold til muligheten for tivolier å kunne tegne forsikring?
Spørsmål 3) Kjenner departementet til om forsikringsbransjen i dag
tilbyr påkrevede forsikringer til tivolier?
Kravet om ansvar
på objektivt grunnlag i forslag til ny tivolilov er en videreføring
av gjeldende rett, jf. dagens tivolilov § 7. Lovgiver har ikke åpnet
for å gjøre unntak fra dette kravet i § 7. Kravet om sikkerhetsstillelse
i forslag til ny tivolilov er nytt.
Om det objektive ansvaret
Dersom krav til
objektivt ansvar ikke videreføres i ny tivolilov, vil brukernes
mulighet til å få erstatning ved skader bli svakere. I tillegg vil
brukeren måtte bevise at vilkårene for erstatning, blant annet kravet
til subjektiv ansvar, er til stede. Ser vi hen til de seks alvorlige
ulykkene på tivoli fra 1995-2014, der fire av seks skadde var barn
og ungdom, mener jeg det er viktig å stå ved det objektive ansvaret
Etter det jeg forstår
er det omreisende tivoli
som har store utfordringer med å tegne forsikring som dekker objektivt
ansvar. I følge Statens jernbanetilsyn er det ca. 20 virksomheter.
Statens jernbanetilsyn opplyser imidlertid at de har fått signaler
på at det er mulig å tegne forsikring, som dekker objektivt ansvar,
hos utenlandske selskaper. I skrivende stund er verken Statens jernbanetilsyn,
eller jeg, kjent med på hvilke vilkår eller hvilken pris som vil
gjelde for slike forsikringer.
Om sikkerhetsstillelse
Krav om sikkerhetsstillelse
er ment å styrke forbrukervernet ytterligere, ved at skadelidte
kan henvende seg direkte til sikkerhetsstiller. Omreisende tivoli informerer
imidlertid, som ovenfor nevnt, at det nye kravet om sikkerhetsstillelse
vil gjøre det helt umulig å tegne forsikring for objektivt ansvar
/ være helt umulig å oppfylle.
I lys av informasjonen
fra NCTF, som tidligere ikke synes å ha blitt tilstrekkelig vektlagt,
og komiteens spørsmål, kan komiteen i lovforslaget vurdere muligheten
til å kunne gi unntak fra kravet til sikkerhetsstillelse. Dersom
komiteen finner grunn til å vurdere en slik unntaksbestemmelse,
kan dette konkret gjøres med følgende tillegg i ny tivolilov § 4
annet ledd c) tekniske
og driftsmessige krav, inkludert krav til bemanning, redningsberedskap,
sikkerhetsstyringssystem og erstatnings- og forsikringsplikt samt unntak
for krav til sikkerhetsstillelse.
Jeg viser
til at omreisende tivoli
kun utgjør i underkant av 20 % av alle fornøyelsesinnretninger med sikkerhetsmessig
godkjenning i dag og at de øvrige 80 % går under kategoriene:
Faste fornøyelsesinnretninger
(innretninger plassert i fast lokaliserte fornøyelsesparker, som
berg- og dalbaner, tømmerrenner, bob-baner, karuseller mv.)
-
Vannrutsjebaner
og - opplevelser (innendørs- og utendørs vannrutsjebaner mv.)
-
Gokartbaner (innen-
og utendørs)
-
Høydeparker og ziplines
-
Oppblåsbare innretninger
(hoppeslott, -puter og sklier)
-
Andre innretninger
(bungyjump, båter, fornøyelseshus, vertikale vindtunneler, radiobiler
og skytebaner)
Kravet
til sikkerhetsstillelse bør følgelig bestå for de virksomheter som
har mulighet til å oppnå slik sikkerhetsstillelse. Jeg viser igjen
til formålet med sikkerhetsstillelsen. Videre til at krav til sikkerhetsstillelse
også er foreslått i ny taubanelov, der sikkerhetsstillelse kan anses
som en videreføring av dagens ordning med garantierklæring. Videre
til at forslag til ny tivolilov § 8 innebærer at plikten til å ha
forsikring nå knyttes til selve tivolivirksomheten (og ikke til den
enkelte fornøyelsesinnretning). Det innebærer en forsikring og en
sikkerhetsstillelse for virksomheten.
Spørsmål 4) Kan
departementet love at det finnes løsninger slik at tivoliene kan
starte opp driften for sesongen 2017 som planlagt?
Jeg er informert
om at Statens jernbanetilsyn har forlenget den årlige sikkerhetsmessige
godkjenningen ovenfor de fornøyelsesinnretningene som oppfyller
lovens krav i påvente av ny lov.
I Ot.prp. nr. 49
(1990-91) om lov om godkjenning og drift av innretninger til bruk
i tivoli og fornøyelsesparker pkt 6.10 framgår det at Norges forsikringsforbund
støttet forslaget om å lovfeste et objektivt ansvar med en plikt
til å tegne forsikring. Situasjonen som nå har oppstått innebærer
at omreisende tivolier
ikke oppfyller gjeldende forsikringskrav, og dermed ikke en forutsetningen
for driftstillatelsen.
I dagens tivolilov
§ 2 annet ledd eksisterer det en begrenset adgang til å gjøre unntak
fra lovens virkeområde. Bestemmelsen lyder «Departementet kan ved forskrift
eller enkeltvedtak unnta innretninger helt eller delvis fra lovens
virkeområde». Etter forarbeidene er denne bestemmelsen særlig
ment å gi mulighet til å kunne unnta innretninger som det viser
seg at det ikke er nødvendig å ha like strenge krav til som andre,
selv om de brukes i tivolier og lignende. Bestemmelsen bør imidlertid
kunne benyttes i situasjonen her, hvor kanskje alle / mange omreisende tivoli i
Norge risikerer å måtte legge ned driften på grunn av manglende
forsikringsdekning, og hvor forsikring på kort sikt er umulig å
tegne. Nedleggelse av drift vil også få konsekvenser for alle lokale
arrangementer og foreninger, som har omreisende tivoli som trekkplaster
og inntektskilde.
Det vurderes nå
om Statens jernbanetilsyn kan innvilge eventuelle søknader om midlertidig
dispensasjon fra kravet om forsikringsplikt for objektiv ansvar,
der det er dokumentert at det er helt umulig å ta tegnet en slik
forsikring. Dette vil ikke rokke ved det lovfestede objektive ansvaret
som sådan. I forbindelse med en slik dispensasjonsvurdering vil
Statens jernbanetilsyn stille som et absolutt krav at de omreisende tivoliene
er forsikret for subjektivt skyldansvar. Statens jernbanetilsyn
vil også vurdere om det er mulig å stille krav til kompenserende
tiltak som en forutsetning for slik dispensasjon.
Jeg vil avslutte
med å informere komiteen om at Statens jernbanetilsyn har varslet
samtlige virksomheter om at de vil ha fokus på forsikringsdekning
ved sine tilsyn i 2017.