Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen som vil
gi ny møtefri vei til erstatning for en infrastruktur som med dagens
trafikkmengde gir fremkommelighetsproblemer og er preget av en blanding
av lokaltrafikk, fjerntrafikk og ulykker. På strekningen Oslo–Trondheim
velger de fleste av de tyngste og lengste kjøretøyene rv. 3 som
alternativ rute til E6 grunnet lavere høydeforskjell, kortere reiseavstand
og at veien aldri er vinterstengt. Komiteen mener at prosjektet
vil gi betydelige trafikksikkerhetsgevinster, og vil i den forbindelse vise
til at det i perioden 2006–2015 var i alt 128 ulykker med personskade
på dagens vei. I tillegg til økt trafikksikkerhet vil den nye veien
også knytte Nord- og Sør-Norge tettere sammen og ikke minst bidra
til vekst og utvikling i Hedmark ved at Elverum, Løten og Hamar
knyttes tettere sammen. Komiteen mener
at firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t vil bidra både til
økt kapasitet på en overbelastet vei og en vesentlig reduksjon i
reisetiden.
Komiteen viser til at prosjektet
skal gjennomføres som et OPS-prosjekt. Det er tidligere gjennomført
tre prøveprosjekt i Norge med bruk av OPS i samferdselssektoren
på E18 og E39. Komiteen mener
at OPS kan være en hensiktsmessig organisering av både utbygging
og vedlikehold av infrastruktur. OPS som kontraktsform gjør det
mulig med valg i anleggsfasen som kan gi reduserte kostander når prosjektet
kommer i driftsfasen.
Komiteen viser til at utbyggingskostnadene anslås
til om lag 5 100 mill. kroner, og samfunnsøkonomisk nettonytte er
beregnet til 80 mill. kroner.
Komiteen viser til at det legges
opp til bompengeinnkreving også på sideveier av hensyn til den generelle
trafikksikkerheten og for å forhindre en påstått trafikklekkasje. Komiteen mener
at etablering av slike bompunkt skal begrenses i størst mulig grad
og vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil i denne sammenheng vise til
bompengereformen og den vedtatte kompensasjonsordningen som vil
legge grunnlag for takstreduksjoner i bomprosjektene. Resultatene
for E18 i Vestfold, der lavere bomtakster er innført, viser at flere
velger å bruke hovedveien slik at belastningen på sideveiene reduseres. Flertallet forventer
at bompengereformen og kompensasjonsordningen vil kunne gi samme
effekt også for andre veiprosjekter, slik at begrunnelsen for å
innføre bompenger på sideveier i stor grad bortfaller.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, registrerer at det legges opp til en
beregningsteknisk rente på 5,5 pst. Dagens markedsrente er vesentlig
lavere. Det er også grunn til å anta at markedsrente eller binding
av rentenivået vil gi lavere rente enn 5,5 pst. Følgelig mener flertallet at
bompengene bør beregnes på grunnlag av markedsrente eller fastrente. Flertallet viser
til at en rente på f.eks. 3,5 pst. vil gi personbiltakst på under
40 kroner. Det er grunn til å anta at en markedsrente vil kunne
være enda lavere, slik at det kan legges til grunn en personbiltakst
et stykke ned på trettitallet.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til Meld. St. 25 (2014–2015), der hovedprinsippene
for gjennomføring av OPS-prosjekter er omtalt. Flertallet er opptatt av at
planlegging og bygging av veiprosjekter blir gjennomført raskt og
kostnadseffektivt, og at flere aktuelle gjennomføringsstrategier
blir benyttet. Derfor er dette flertallet fornøyd med
at Nye Veier AS er etablert, og at OPS blir tatt i bruk der det er
aktuelt, som et supplement til tradisjonelle gjennomføringsstrategier. Dette flertallet er
overbevist om at det vil bidra til å heve kompetansenivået i hele
bransjen og legge til rette for økt fleksibilitet og effektivitet
i gjennomføringen av prosjektene.
Dette flertallet viser til
at tidligere gjennomførte OPS-prosjekter har vist gode resultater. Prosjektene
blir gjennomført raskere, og det er stor forutsigbarhet knyttet
til kostnadene, både i investerings- og drifts- og vedlikeholdsfasen. Dette flertallet viser
til at det har stor verdi å se prosjektene i et livsløpsperspektiv,
og at risikofordelingen mellom staten og OPS-selskapet gir sterke
insentiver til å velge smarte og kostnadseffektive løsninger.
Dette flertallet viser til
at regjeringen legger opp til en OPS-modell for dette prosjektet
der om lag 50 pst. av byggekostnaden blir utbetalt ved trafikkåpning
og resterende over 20 år. Dette flertallet er samtidig
opptatt av at betalingsstrømmen er utformet slik at det er en reell
risikooverføring til OPS-selskapet, og at det er tilstrekkelige
økonomiske sanksjoner gjennom driftsperioden, slik proposisjonen
legger opp til. Dette
flertallet viser til at en milepælsutbetaling på om lag 50
pst. ved trafikkåpning reduserer finansieringsbehovet for OPS-selskapet
vesentlig, samtidig som behovet for bompengelån blir betydelig redusert
sammenlignet med ordinær gjennomføring, og at bompengeselskapet
i liten grad vil ta opp lån. Det betyr også at bompengebidraget
til utbyggingen blir større ved gjennomføring som OPS-prosjekt enn
ved ordinær gjennomføring.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at det er grunn til å anta at markedsrente
eller binding av rentenivået vil gi en lavere faktisk rente enn
den beregningstekniske renten på 5,5 pst. Et gunstigere rentenivå
kan i store trekk føre til tre ulike fordeler: lavere bompengepris
per passering, raskere nedbetaling av bompengegjeld eller ytterligere
satsing på infrastruktur. Flertallet vil på generelt
grunnlag bemerke at det i denne sammenhengen er viktig å komme fram
til løsninger som har god forankring blant dem som er mest berørt
av bompengeprosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at OPS-prosjekter ikke er en fremtidsrettet
og moderne måte å finansiere samferdselsprosjekter på. Disse medlemmer mener
at privat lånefinansiering av veg er dårlig forvaltning av fellesskapets
penger, og at privat finansiering av offentlige veganlegg gir større
finanskostnader som til syvende og sist må betales av fellesskapet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens omtale av rammeverk for OPS-prosjekt i Meld. St. 25 (2014–2015)
og videre i denne proposisjonen ikke endrer nok på de elementer
som bidrar til å øke kostnadene i OPS-prosjekt.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med milepælsutbetaling, sammenlignet med tradisjonelt
OPS-prosjekt ikke endrer på det faktum at regjeringens forslag til
OPS-prosjekt fremdeles betyr privat lånefinansiering av offentlig
veg.
Disse medlemmer viser til at
eksisterende bompengeselskaper med offentlige garantier oppnår bedre
betingelser i markedet enn det som er tilfellet for betingelsene
i OPS-kontrakter.
Disse medlemmer viser til svar
fra samferdselsministeren til komiteen av 23. februar 2017, hvor de
økte innkrevingskostnadene synliggjøres. Ved å øke innkrevingstiden
fra 15 til 20 år øker rentekostnadene med 210 mill. kroner og innkrevingskostnadene
med 40 mill. kroner, totalt 250 mill. kroner mer. Til tross for
lavere takst per passering er det til slutt næringstransporten og
bilistene som må betale den økte kostnaden på 250 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 25 (2014–2015), hvor regjeringen selv påpekte at den nye OPS-modellen
måtte redusere de samlede finansieringskostnadene for
OPS-selskapet. Regjeringen erkjenner videre at OPS-selskapene vil
kunne pådra seg betydelige finansieringskostnader gjennom lånefinansiering
av utbyggingen, og at disse kostnadene må staten, alternativt bilistene
til slutt måtte påta seg gjennom det årlige vederlaget til OPS-selskapet.
Disse medlemmer viser til at
det i Meld. St. 25 (2014–2015) var viktig for regjeringspartiene
at det i kommende OPS-prosjekter skulle benyttes tilbakebetalingsprofiler
hvor størstedelen av investeringskostnadene utbetales tidlig i kontraktsperioden, etter
at prosjektet er overlevert og satt i drift, og at en mindre del
av investeringsutgiften skal utbetales over driftsperioden slik
at OPS-selskapet har insentiver til å vektlegge livsløpskvalitet.
Disse medlemmer viser videre
til at den framlagte Prop. 45 S (2016–2017) også foreslår en lavere
milepælsutbetaling enn det som var forespeilet i Meld. St. 25 (2014–2015),
og at tilbakebetalingsprofilen i proposisjonen ikke er i overenskomst med
det skisserte rammeverket i Meld. St. 25 (2014–2015). Proposisjonens
tilbakebetalingsprofil med fordeling av milepælsutbetaling og betaling
for tilgjengelighet i OPS-kontraktens varighet vil etter disse medlemmers mening
ytterligere bidra til å øke finanskostnadene i prosjektet. Selv
om milepælsutbetalingen reduserer OPS-selskapets lånekostnader noe,
viser disse medlemmer til
at det altså for gjeldene vegstrekning fremdeles gjenstår utbetalinger
tilsvarende 50 pst. av investeringskostnadene til OPS-selskapet
fra 2021 til 2040, noe som bidrar til å opprettholde en vesentlig
del av de økte finanskostnadene også utover i avtaleperioden.
Disse medlemmer har videre
merket seg at regjeringen i proposisjonen foreslår å øke innkrevingsperioden
for bompenger fra normalt 15 år til 20 år. Disse medlemmer viser til at
rammeverket for OPS-prosjekter som ble skissert i Meld. St. 25 (2014–2015),
la til grunn 15 år innkrevingstid og en varighet på OPS-kontrakter
på 25 år. Disse
medlemmer registrer at regjeringen i proposisjonen argumenterer
for å samkjøre innkrevingsperioden med OPS-kontrakten til 20 års
varighet for å høste erfaringer. Disse medlemmer merker seg
at det betyr lavere takster pr passering, men vil påpeke at regjeringen
med dette totalt sett bidrar til økte finanskostnader i prosjektet
og økte innkrevingskostnader på 8 mill. kroner pr. år som en følge
av en automatisk 5 års forlengelse. Disse medlemmer viser til svar
fra samferdselsministeren til komiteen av 23. februar 2017, hvor
det slås fast at dersom det for bompengeselskapet legges til grunn
antatt markedsrente i stedet for den beregningstekniske renten som
er lagt til grunn i Prop. 45 S (2016–2017), vil finansieringskostnadene
bli lavere med ordinær bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til at
prosjektet rv. 3/25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i Hedmark
fylke i gjeldende Nasjonal transportplan 2014–2023 har en kostnadsramme
på 3 200 mill. kroner (2013-kroner), hvorav 1 230 mill. kroner var
statlig finansiering og 1 970 mill. kroner var finansiert av bompenger.
Disse medlemmer har merket
seg at kostnadene for vegprosjektet i framlagte Prop. 45 S (2016–2017)
har økt til 5 100 mill. kroner, hvorav bompengeandelen i prosjektet
har økt fra 61,5 pst. i 2013 til 64,7 pst. i 2017. Dette står i
kontrast til Høyre og Fremskrittspartiets egen regjeringsplattform,
hvor det heter at «bompengeandelen i nye prosjekter reduseres».
Disse medlemmer har merket
seg at prosjektplanene i 2017 for strekningen hovedsakelig er de
samme som i 2013, med unntak av én kilometer forlengelse på rv.
3 ved Grundset og endring av en rundkjøring til et planskilt kryss. Disse medlemmer mener
kostnadsøkningen på 1 900 mill. kroner på 4 år ikke kan forsvares
av endringene i prosjektet alene. Den er uforholdsmessig stor og
representerer en utfordring for sektoren generelt. Disse medlemmer mener det
er viktig å få mest mulig vei for pengene. Disse medlemmer kan ikke se
at utbyggingen av rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grunset/Basthjørnet
i Hedmark som et OPS-prosjekt bidrar til det, da kostnadene i prosjektet
også har økt som følge av den private lånefinansieringen og at prosjektet
i realiteten er 2 år forsinket som følge av regjeringens beslutning
i Prop. 1 S (2014–2015) om å gjennomføre strekningen som et OPS-prosjekt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at Transportøkonomisk
institutt og Dovre International AS i 2007 gjennomførte en gjennomgang
av erfaringene med forsøkene med OPS i vegsektoren. Blant de største
gevinstene evalueringen fant, var at OPS har gitt både raskere gjennomføring
av prosjektene og gunstigere risikofordeling mellom privat og offentlig
sektor. Evalueringen finner derimot ikke grunnlag for å hevde at
prøveprosjektene har gitt vesentlige byggekostnadsbesparelser.
Disse medlemmer er åpne for
nye kontraktsformer for bygging og vedlikehold av veg mellom det
offentlige og private aktører som gir mer veg for pengene. Disse medlemmer er
positive til å se utbygging, drift og vedlikehold av veg i sammenheng.
Samtidig vil disse
medlemmer understreke viktigheten av å gjennomføre drift og
vedlikehold på strekninger som naturlig henger sammen, uavhengig
av hvilken type utbyggingskontrakt som benyttes. Slik kan samfunnet
oppnå synergier og kostnadseffektivitet i drift av veg.
Disse medlemmer vil blant
annet vise til «pilotprosjektet» veiutviklingskontrakt som nå skal brukes
på E6 Helgeland.