Spørsmål til Prop. 162 L og
163 L (taubaneloven og tivoliloven)
Jeg viser til brev datert
11. januar 2017, der det informeres om at saksordfører for Prop.
162 L (taubaneloven) og 163 L (tivoliloven) har spørsmål til lovforslagene.
Nedenfor følger
svar på disse spørsmålene:
1. I begge forslagene
til lovtekst (§ 12 Tilsynsmyndighet) er det foreslått at departementet
kan delegere tilsynsmyndigheten. Av proposisjonsteksten fremkommer
det at denne myndigheten kan delegeres til både offentlig og privat
organisasjon.
- Det ønskes en nærmere redegjørelse
for forslaget, utover det som står i proposisjonen.
- Er dette en videreføring av gjeldende
rett?
- Hvilke private organisasjoner
kan det være aktuelle å delegere slik myndighet til?
- Er det vanlig at staten delegerer
tilsynsmyndighet til private, og i så fall på hvilke andre områder
i forvaltningen gjøres det?
I 1974 var det tre
alvorlige taubaneulykker i Norge med til sammen seks døde og åtte
alvorlige skadde. Samferdselsdepartementet og NSB, som da hadde
tilsyn med taubaner, nedsatte da et utvalgt som fikk i oppdrag å
gjennomgå taubaneregelverket og tilsynet med taubaner. I tråd med
utvalgets innstilling anbefalte Samferdselsdepartementet at Taubanetilsynet
skulle organiseres direkte under departementet, men at tilsynet
skulle delegeres til Det norske Veritas, jf. Ot prp. nr. 41 (1976–1977).
Ved endringslov 15. april 1977 nr. 27 kom derfor § 1 a inn i loven:
§ 1 a. Departementet
kan overlate myndighet til å gi driftstillatelse, godkjenne planer,
føre tilsyn m.m. med anlegg som går inn under denne lov, til en
offentlig eller privat institusjon i det omfang, for det tidsrom
og på de vilkår som måtte bli fastsatt etter nærmere avtale mellom
departementet og vedkommende institusjon.
I Ot. prp. Nr. 41
(1976–1977) informeres det om behov for omorganisering og styrking
av taubanetilsynets virksomhet, ønske om å inngå en tilsynsavtale mellom
Samferdselsdepartementet og Det norske Veritas og behov for lovendring
for å kunne delegere "…
den myndighet som er nødvendig for et effektiv tilsyn m.v. til Det
norske Veritas eller annen privat institusjon som fungerer som tilsynshavende.".
Avtalen mellom Samferdselsdepartementet
og Det norske Veritas om kontroll og tilsyn med taubaner og kabelbaner
fulgte som vedlegg til Ot. prp. nr. 41 (1976–1977) og trådte i kraft
1. juni 1977. Fra dette tidspunktet, og frem til 1. januar 2012,
var Det norske Veritas tilsynsmyndighet for taubaner i Norge. I 1992
ble Det norske Veritas også tilsynsmyndighet for park- og tivoliinnretninger
i Norge etter delegasjon fra Kommunal- og regionaldepartementet
via Statens Bygningstekniske etat, jf. lov 7. juni 1991 nr. 24 om
godkjenning og drift av innretninger til bruk i tivoli og fornøyelsesparker
(tivoliloven) inneholder følgende bestemmelse:
§ 3. Myndigheter
Departementet er den sentrale myndighet
etter denne loven. Departementets myndighet kan delegeres til statlig
fagorgan og andre offentlige eller private fagkyndige.
I Ot. prp. nr. 49
(1990–1991) Om lov om godkjenning og drift av innretninger til bruk
i tivoli og fornøyelsesparker punkt 6.5, ble det presisert at proposisjonen
bygger på at: "…
myndigheten i utgangspunktet legges til departementet.". Det ble
imidlertid presisert at selv: "… om det skal være en sentral godkjenning
av den enkelte innretning, eventuelt for typer av innretninger,
er det meningen at den løpende kontroll av innretningene skal kunne
gjennomføres av enten offentlige etater eller private firmaer eller personer
som har den nødvendige faglige kompetanse. Dette er det gitt hjemmel
for i § 3 annet punktum ved at myndighet kan delegeres til andre
offentlige eller private fagkyndige.".
Bakgrunnen
for behovet for å kunne delegere til andre offentlige eller private
fagkyndige ble begrunnet slik: "Dette vil gi et fleksibelt system,
som åpner for en hensiktsmessig utnyttelse av de ressurser som finnes
rundt om i landet på dette feltet … "
Statens jernbanetilsyn
ble så tilsynsmyndighet for taubaner og park- og tivoliinnretninger
fra 1. januar 2012. Bakgrunnen for dette var at Det norske Veritas
rundt årsskiftet 2010–2011 varslet at de ønsker å tre ut av kontraktene,
da tilsynet ikke lengre var ansett som del av deres prioriterte
kjerneområder.
Bakgrunnen for at
forslag til lov om taubaner § 12 og forslag til lov om fornøyelsesinnretninger § 12 også inneholder
en rett for departementet til å delegere hele eller deler av tilsynet
til privat organisasjon, er ment å fortsatt sikre et mest mulig
effektiv og fleksibelt tilsyn. Statens jernbanetilsyn v/ Tivolitilsynet
fører for eksempel tilsyn med ca. 850 fornøyelsesinnretninger, som
kan kategoriseres i en rekke ulike kategorier. Den tekniske
og kommersielle utviklingen har, og vil trolig fortsatt, ledet til
nye tilsynspliktige innretninger – både på taubane- og tivoliområdet.
Det taler etter min oppfatning for å videreføre muligheten til å
kunne delegere tilsynsansvar til private organisasjoner. Forslaget
er således også ment å være en videreføring av gjeldende rett. På
det nåværende tidspunkt har Samferdselsdepartementet ikke kjennskap
til at det er aktuelt å delegere tilsynsansvar til private organisasjoner.
St. meld. nr. 17
(2002–2003) vedlegg 1: Tilsynsorganer i Norge – faktabeskrivelse
viser at det ikke er vanlig å delegere tilsynsmyndighet til private.
Jeg oppfatter det imidlertid at det er noe mer utbredt å delegere
tilsynsmyndighet på enkelte definerte områder til private, for eksempel
der slike aktører har særlig kompetanse. Det vises til at klasseselskap
og godkjente foretak fører
tilsyn med skip og at Norges Luftsportsforbund fører tilsyn med
seilfly og ballong. Det vises også til at private kjøretøyverkstedergjennomfører periodisk testing av kjøretøy.
For øvrig konstaterer jeg at tilsynsmyndigheten på taubaneområdet
var delegert til en privat stiftelse, Det norske Veritas, fra 1. juni
1977 til 1. januar 2012 og at tilsynsmyndigheten på tivoliområdet
også var delegert til Det norske Veritas fra 15. mai 1992 til 1. januar
2012. Det norske Veritas tilsyn med taubaner og park- og tivoliinnretninger
har fungert tilfredsstillende.
2. I Prop. 162 L
heter det under merknadene til § 12: «Departementets tilsynsmyndighet
kan delegeres til offentlig eller privat organisasjon, jf. også
§ 4 første og tredje ledd.», mens det i selve forslaget til lovtekst
heter (til slutt i § 4): «Departementets myndighet etter første
ledd kan delegeres til privat institusjon».
-Det ønskes en nærmere presisering
av hva som menes her.
-Hvorfor brukes både begrepet «privat
organisasjon» og «privat institusjon»?
Merknaden til forslag
til lov om taubaner § 12: "Departementets
tilsynsmyndighet kan delegeres til offentlig eller privat organisasjon,
jf. også § 4 første og tredje ledd." er ment å presisere at
departementets kompetanse til å delegere tilsynsmyndigheten til
annen offentlig organisasjon også kan omfatte departementets myndighet
etter § 4 første ledd og annet ledd, det vil si også forskriftskompetanse.
Merknaden er også ment å presisere at departementets kompetanse
til å delegere tilsynsmyndighet til privat organisasjon ikke skal
omfatte forskriftskompetansen i § 4 annet ledd.
Begrepet "privat institusjon"i § 4
tredje ledd er bruk for å videreføre begrepet i dagens taubanelov § 1
a. Det er ikke tiltenkt noen materiell forskjell mellom de to begrepene,
jf. at bokmålsordboka oppstiller "organisasjon" som et synonym til
"institusjon".