1.5.2.3 Departementets vurderinger og forslag
Departementet legger også etter høringen
til grunn at taushetspliktbestemmelsene i dagens lovgivning ikke
i tilstrekkelig grad gir Statens helsetilsyn tilgang til de opplysningene
de trenger for fullt ut å kunne ivareta oppdraget med å gjennomgå
et utvalg saker om akuttplassering og omsorgsovertakelse.
Departementet viser særlig til at
det verken er hensiktsmessig eller tilstrekkelig å basere en gjennomgang
av barnevernets håndtering av saker om midlertidig akuttplassering
utenfor hjemmet og omsorgsovertakelse på samtykke fra dem opplysningene
gjelder. Departementet legger til grunn at et krav om samtykke ville
kunne påvirke hvilke saker som inngår i gjennomgangen. Dette kan
føre til at utvalget av saker blir mindre representativt, og at
nytteverdien av gjennomgangen i så fall blir redusert. Det er en grunnleggende
samfunnsoppgave å beskytte barn mot ulike former for vold, overgrep
og omsorgssvikt. For at barnevernet skal kunne ivareta sin samfunnsoppgave
på en god måte, er det viktig å ha kunnskap om barneverntjenestens
og fylkesnemndas håndtering av saker som gjelder akuttplassering
utenfor hjemmet og omsorgsovertakelse. Departementet mener derfor
at det i forbindelse med denne gjennomgangen er et legitimt behov
for å kunne innhente opplysninger om barnevernets håndtering av
slike alvorlige saker uavhengig av samtykke.
Etter departementets oppfatning er
heller ikke anonymisering eller andre rettslige grunnlag egnet eller
tilstrekkelig som hjemmelsgrunnlag.
Dette innebærer at det er behov for
en lovbestemmelse som åpner for at ulike tjenester og yrkesutøvere
uten hinder av lovbestemt taushetsplikt kan gi opplysninger til
Statens helsetilsyn i forbindelse med gjennomgangen, jf. utkast
til § 2.
I forvaltningsloven er det presisert
at taushetsplikten omfatter «enhver som utfører tjeneste eller arbeid
for et forvaltningsorgan», jf. forvaltningsloven § 13 første ledd.
Den foreslåtte bestemmelsen er derfor utformet slik at det fremgår
at «enhver» uten hinder av taushetsplikt kan gi de opplysninger
som er nødvendige for at Statens helsetilsyn kan utføre arbeidet
med å gjennomgå saker om akuttplassering og omsorgsovertakelse etter
barnevernloven.
Departementet viste i høringen også
til Stortingets nylige behandling av loven som gir Barnevoldsutvalget
tilgang til taushetsbelagte opplysninger. Også i denne sammenheng
ble loven vedtatt uten forklaringsplikt.
Departementet legger til grunn de
vurderingene som ble gjort av Stortinget i forbindelse med behandlingen
av de midlertidige lovene i tilknytning til Olsen-utvalget og Barnevoldsutvalget.
Departementet mener derfor også etter høringen at det er tilstrekkelig
med en lovbestemmelse som gir adgang til å gi Statens helsetilsyn
opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt i forbindelse med
gjennomgangen av barnevernssaker.
Selv om det generelle utgangspunktet
er at Statens helsetilsyn bør få tilgang til nødvendige og relevante
opplysninger, er departementet enig med de høringsinstansene som
har påpekt at slik informasjonsinnhenting ikke må gå på bekostning
av politiets etterforskning av straffbare forhold. Departementet
er også enig med Politidirektoratet i at det som et utgangspunkt
vil være uheldig å utlevere opplysninger i saker som fremdeles er
under etterforskning, men at det kan tenkes tilfeller der dette
likevel ikke vil være problematisk. Etter departementets oppfatning
er det politiet som vil ha best forutsetninger for å vurdere dette
i det enkelte tilfelle. Departementet viser også til at det er politiet
som i det enkelte tilfelle avgjør om opplysninger skal gis til Statens
helsetilsyn i forbindelse med gjennomgangen. Departementet mener
derfor at det heller ikke bør være behov for en nærmere regulering
av når opplysninger kan nektes utlevert.
Politidirektoratet og Kripos har
i sine høringsuttalelser påpekt at forholdet til politiregisterloven
ikke er nærmere omtalt i høringsnotatet. Departementet vil i den
forbindelse vise til at det fremgår av lovutkastet at «enhver» gis
adgang til uten hinder av taushetsplikt å gi de opplysninger som
er nødvendige for gjennomgangen. Dette innebærer at bestemmelsen omfatter
formidling av opplysninger som er underlagt taushetsplikt etter
en rekke lover – herunder forvaltningsloven, barnevernloven, barnehageloven, opplæringsloven,
helsepersonelloven, politiregisterloven og straffeprosessloven.
Departementet er også enig med Unio i at loven også vil omfatte
tilsatte blant annet i private barnehager, skoler og barneverninstitusjoner.
Videre vil departementet bemerke
at en er enig med Statistisk sentralbyrå (SSB) i at deres oppgave som
sentralt statistikkorgan og særegne objektive rolle skiller seg
markant fra de øvrige aktørene omtalt i høringsnotatet. Departementet
har ved utformingen av loven ikke hatt noen intensjon om at opplysninger
underlagt taushetsplikt etter statistikkloven skal omfattes av gjennomgangen.
Departementet mener imidlertid at det ikke er nødvendig med en egen
særskilt lovregulering av dette, og viser særlig til at det ikke
er foreslått en lovfestet plikt til å gi opplysninger til Statens
helsetilsyn ved gjennomgangen. Dette innebærer at SSB ikke trenger
å gi opplysninger til Statens helsetilsyn. Departementet forutsetter samtidig
at Statens helsetilsyn på sin side ikke vil henvende seg til SSB
for å be om opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt etter
statistikkloven.
Utkast til bestemmelse om formidling
av opplysninger er noe endret fra forslaget som ble sendt på høring,
jf. utkast til § 2.