Norges
reduksjonsforpliktelser
Departementet viser
til at Norges første reduksjonsforpliktelse i henhold til Kigali-endringene
er å redusere forbruket av HFK med 10 pst. innen 2019, sammenliknet
med et basisnivå som er basert på gjennomsnittlig forbruksnivå av
HFK i 2011–2013, samt 15 pst. av basisnivået for HKFK. Deretter
skal Norge redusere forbruket av HFK med 40 pst. innen 2024, 70
pst. innen 2029, 80 pst. innen 2034 og 85 pst. innen 2036, i forhold
til samme basisnivå.
Kigali-endringene
trer i kraft 1. januar 2019, forutsatt at minst 20 parter har deponert
ratifikasjons-, godtakelses- eller godkjenningsdokumenter for endringene.
Dersom ikke tilstrekkelig antall parter har gjort dette innen denne
datoen, skal endringene tre i kraft den 90. dagen etter at forutsetningen
er oppfylt.
Norge har ikke produksjon
av HFK, og Kigali-endringene har derfor utelukkende betydning for
regulering av forbruk av HFK-gassene og dermed import. Det er kun
import i bulk som omfattes, og ikke import av produkter påfylt HFK-gasser.
Bulk utgjør omtrent halvparten av importert HFK til Norge.
Norges basisnivå
for forbruk av HFK-gasser er i henhold til Kigali-endringene foreløpig
beregnet til omtrent en million tonn CO2-ekvivalenter.
Dette er basert på årlig gjennomsnittlig import av HFK i bulk i
perioden 2011–2013 på 710 000 tonn CO2-ekvivalenter,
i tillegg til 15 pst. av basisnivået for HKFK som utgjør nærmere 300 000
tonn CO2-ekvivalenter.
Det vises til at
implementering av Kigali-endringene på kort sikt ikke vil føre til
særskilte begrensninger i mulighetene for import og bruk av HFK
i Norge. Det første reduksjonstrinnet i 2019 vil tillate en import
av HFK i bulk på nærmere 900 000 tonn CO2-ekvivalenter.
Neste reduksjonstrinn i 2024 vil begrense importen til omtrent 600 000
tonn CO2-ekvivalenter. Dette tilsvarer om lag bulkimporten
til Norge i 2015.
Det neste reduksjonstrinnet
inntrer i 2029 og er på 70 pst. reduksjon i forhold til basisnivået.
Da vil bulkimport av HFK til Norge måtte begrenses til omtrent 300 000
tonn CO2-ekvivalenter, som er litt over halvparten av
importen i 2015. Det neste reduksjonstrinnet er på 80 pst. reduksjon
sammenlignet med basisnivået – og gjelder for årene 2034 og 2035.
Det endelige nedfasingstrinnet inntrer i 2036 – og er på 85 prosent
reduksjon fra basisnivået. Dette medfører at importen av HFK etter
2036 må begrenses til 150 000 tonn CO2-ekvivalenter,
noe som er om lag 25 pst. av importen i 2015.
Departementet viser
til at eksisterende virkemidler, samt de planlagte endringene i
produktforskriften som følge av EUs reviderte forordning om fluorholdige
gasser, er ventet å redusere importen av HFK til Norge og dermed
bidra til at Norge kan oppfylle forpliktelsen.
Kigali-endringene
påvirker ikke forpliktelser under FNs rammekonvensjon om klimaendring, Kyotoprotokollen
eller Parisavtalen. Kigali-endringene i Montrealprotokollen påvirker
dermed ikke andre internasjonale forpliktelser som Norge har påtatt
seg.
Departementet viser
videre til at Norge har vært en pådriver i forhandlingene for å
få til en ambisiøs regulering av HFK. I forkant av partsmøtet i
Kigali lovet Norge og 15 andre industriland å bidra med ekstra finansiering
til Ozonfondet i 2017 dersom man oppnådde et ambisiøst vedtak om
HFK-nedfasing.
Det vises til at
gjennomføring av Kigali-endringene ikke nødvendiggjør lovendring,
men vil kreve forskriftsendring for å tilfredsstille kravet om et
system for lisensiering av import. Klima- og miljødepartement vil
utarbeide forslag til slik forskriftsendring. Norge har
eksisterende og planlagte virkemidler som vil bidra til oppfyllelse
av reduksjonsforpliktelsene som følger av Kigali-endringene. De
eksisterende virkemidlene har ført til at alternativer til HFK-gasser
og til HFK-baserte anlegg i økende grad har blitt tilgjengelig på
det norske markedet. Norske teknologileverandører har også blitt
ledende internasjonalt på bærekraftige alternativer til HFK. Det
er lite trolig at reduksjonsforpliktelsene for HFK som følger av
Kigali-endringene i Montrealprotokollen vil innebære betydelige
økte kostnader for Norge.