Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid
Q. Raja, viser til at lovendringsforslaget er en oppfølging
av Stortingets anmodningsvedtak i Innst. 72 S (2014–2015):
«Stortinget ber regjeringen sikre
fylkeskommunene mulighet til å sette vilkår om null- og lavutslippssaker
for nye drosjer gjennom § 11 i yrkestrafikklova.»
Lovendringsforslaget er et forslag
til endring i yrkestransportlova § 9 og vil gjøre det mulig for
løyvestyresmakten å stille krav om at den som har eller får tildelt
drosjeløyve, må benytte lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjevirksomheten.
Komiteen merker seg at lovframlegget
vil gi hjemmel for løyvestyresmakten til å kunne fastsette om det
skal innføres en øvre grense for miljøskadelig utslipp knyttet til
drift av kjøretøy som skal brukes i drosjevirksomhet. Et slikt vilkår
skal gjelde alle kjøretøy i personbilstørrelse som blir benyttet
som drosje i vedkommende løyvedistrikt.
Komiteen merker seg at de fleste
høringsinstansene er positive til forslaget, men at noen av fylkeskommunene
tar forbehold om å kunne differensiere miljøkravene innenfor eget
fylke. Norges Taxiforbund og Oslo Taxi peker på at det fortsatt
er få nullutslippsbiler som egner seg til taxivirksomhet, og at
det mangler tilstrekkelig utbygd infrastruktur i form av hurtiglading.
Komiteen ønsker å påpeke at
teknologiutviklingen går raskt, og at problemene med manglende modellutvalg
vil reduseres på relativt kort sikt.
Komiteen merker seg at det
finnes ulike synspunkt på hva slags miljøkrav som skal stilles,
og at noen av høringsinstansene mener at kravene burde være like
for alle. I den forbindelse ønsker komiteen å påpeke at de ulike
fylkenes befolkningstetthet, topografi og geografiske utstrekning
er svært ulik. Det kan derfor være hensiktsmessig at fylkeskommunene
som har det lokale ansvaret for å dele ut drosjeløyver, selv får
vurdere hva som er best i eget fylke.
Komiteen merker seg at det
er en uenighet mellom enkelte høringsinstanser og Samferdselsdepartementet
om hvorvidt maxitaxi bør omfattes av miljøkravene, og om dette skal
bestemmes av den lokale løyvemyndigheten eller fastsettes nasjonalt. Komiteen mener
at myndighetene lokalt skal kunne stille miljøkrav også til maxitaxi
dersom det er ønskelig.
Komiteen viser til at det i
høringsutkastet ble lagt opp til en overgangsordning på minst tre
år fra vedtak før løyvehaver må oppfylle krav til lav- eller nullutslipp,
slik at løyvehaver kan få full nytte av avgiftsreduksjonen ved registrering
av en ny bil som drosje. Høringsinstansene er uenige i hvorvidt
dette er tilstrekkelig, eller om det trengs en lengre overgangsordning. Komiteen merker
seg at bindingstiden for fradragsrett for inngående merverdiavgift
ble utvidet fra tre til fire år, og er enig i departementets vurdering
om at det er naturlig å knytte overgangsordningen til denne bindingstiden
for å unngå at næringen blir påført ekstra kostnader.
Komiteen viser til at det er
et stort behov for utbygging av ladestasjoner, og at det kan søkes
Enova om støtte til utbygging av slik infrastruktur. Samtidig bør
ladestasjoner delvis finansieres av de lokale myndighetene som pålegger
bransjen en omlegging. Det synes i den anledning hensiktsmessig
at taxinæringen får egne plasser ved etablerte holdeplasser for drosje.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, er enig i Miljødirektoratets innspill om at lovhjemmelen
bør revideres senest i 2020 for å kunne sette krav til nullutslippsteknologi
for alle drosjeløyver fordi det i årene som kommer vil komme et
større tilbud av kjøretøy som stiller krav til nullutslipp.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet syner til proposisjonen og meiner det er
bra at det vert lagt til rette for at løyvestyresmakta kan setje krav
om utsleppsnivå ved tildeling av løyver. Denne medlemen meiner òg det
er positivt at løyvestyresmaktene får stort handlingsrom slik at
ein kan tilpasse krava ut ifrå lokale forhold.
Denne medlemen vil peike på
utfordringa som ligg i at ein ikkje kan differensiere krava innan same
løyvedistrikt, særleg i dei fylka der heile fylket er eitt distrikt.
Dette kan medføre at det tilfellet der låg- eller nullutsleppsteknologi
ikkje er teknologisk mogleg, vert dimensjonerande for heile fylket,
noko som er uheldig sett i eit klimaperspektiv.