Innstilling fra finanskomiteen om ny saldering av statsbudsjettet 2016

Dette dokument

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Gjennomføring av budsjettpolitikken

1.1 Sammendrag

Prop. 34 S (2016–2017) inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og gjør rede for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil i år. I kapittel 1 gjøres det rede for hovedtall i budsjettet for 2016. Kapittel 2 gir en oversikt over forslag til endringer i bevilgninger som gjelder skatter og avgifter. Øvrige utgifts- og inntektsendringer som foreslås i proposisjonen omtales i kapittel 3. Kapittel 4 gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2016.

1.1.1 Hovedtall i budsjettet

Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet i 2016 anslås nå til 199,8 mrd. kroner. Det er noe høyere enn lagt opp til i saldert budsjett i fjor høst, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2016 og nasjonalbudsjettet 2017, jf. tabell 1.1 i proposisjonen. Underskuddet svarer til 2,7 pst. av kapitalen i Statens pensjonsfond utland ved inngangen til året og utgjør 7,3 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge.

Endringen i det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet som andel av verdiskapingen i Fastlands-Norge er et enkelt mål på budsjettets virkning på økonomien. Budsjettet for 2016 anslås å gi en impuls mot innenlandsk etterspørsel svarende til 0,8 pst. av verdiskapingen i fastlandsøkonomien. Det er om lag det samme som anslått i fjor høst, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2016 og nasjonalbudsjettet 2017.

Den reelle, underliggende veksten i statsbudsjettets utgifter i 2016 anslås til 3,0 pst. målt fra regnskap for 2015. Dette er noe lavere enn i saldert budsjett.

Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond i 2016 anslås til 109,3 mrd. kroner, som er 95,4 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes i stor grad at anslaget for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er satt ned med drøyt 82 mrd. kroner, til 121,7 mrd. kroner i nysaldert budsjett.

Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte tall for det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet i 2016 i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2016. Mer fullstendige beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet basert på en gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi legges fram to ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett.

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet tilsvarer den faktiske overføringen av olje- og fondsinntekter til statsbudsjettet, som sørger for at statsbudsjettet går i balanse. For 2016 anslås dette underskuddet nå til 212,5 mrd. kroner.

Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet for 2016 i fjor høst, er det oljekorrigerte underskuddet økt med 3,5 mrd. kroner. Anslaget for faktisk betalte skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge er redusert med 15,3 mrd. kroner. Nedjusteringen må først og fremst ses i sammenheng med noe lavere vekst i norsk økonomi. Deler av nedjusteringen skyldes forhold som også gir lavere utgifter på statsbudsjettet, herunder lavere lønnsvekst. Anslagene for overføringene fra Norges Bank til statsbudsjettet er satt opp med 11,8 mrd. kroner, noe som reflekterer høyere overskudd i Norges Bank som følge av svakere krone.

Utgiftene utenom renter og dagpenger mv. reduseres samlet sett med 7,0 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysaldert budsjett. Anslaget for utgifter til dagpenger mv. ble satt opp med 0,7 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2016, men anslaget reduseres med 0,6 mrd. kroner til nysalderingen. Anslåtte renteutgifter reduseres med 0,2 mrd. kroner fra saldert budsjett.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet i 2016 anslås nå til 121,7 mrd. kroner, mot 204,1 mrd. kroner i saldert budsjett 2016. Reduksjonen skyldes blant annet at anslaget for petroleumsskatter og -avgifter er nedjustert med til sammen 49,8 mrd. kroner. Videre er forventet netto inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) 28,0 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. I tillegg reduseres kontantutbyttet fra Statoil med 4,6 mrd. kroner.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten blir i sin helhet overført til Statens pensjonsfond utland. Det tilbakeføres deretter midler fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettet til å dekke det oljekorrigerte budsjettunderskuddet. Siden anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet overstiger anslaget for netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten, anslås nettoavsetningen i Statens pensjonsfond utland for 2016 til -90,8 mrd. kroner. Medregnet rente- og utbytteinntekter mv. i Statens pensjonsfond på 200,1 mrd. kroner, hvorav 193,0 mrd. kroner fra utenlandsdelen av fondet, anslås det samlede overskuddet på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond til 109,3 mrd. kroner i 2016.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, tar omtalen til orientering.

Komiteen slutter seg til forslag til romertallsvedtak om folketrygdens finansieringsbehov, jf. forslag til vedtak II under kapittel 7 Komiteens tilråding.

2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

2.1 Sammendrag

2.1.1 Anslagsendringer for skatter og avgifter

Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2016 anslås til 916,9 mrd. kroner, en nominell vekst på 2,7 pst. fra 2015. Anslaget er satt opp med 3,7 mrd. kroner i forhold til anslagene for 2016 i nasjonalbudsjettet 2017.

Utliknede skatter fra foretak for inntektsåret 2015 betales med ett års etterslep og påvirker dermed statsbudsjettets skatteinntekter i 2016. Skattelikningen for 2015 tilsier at anslaget for betalte foretaksskatter i 2016 settes opp med drøyt 2 mrd. kroner sammenliknet med anslaget i nasjonalbudsjettet 2017. Fra statsregnskapet foreligger det også tall for innbetalt merverdiavgift og særavgifter til og med oktober. Veksten i avgiftsinntektene har vært noe sterkere enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2017, og tilsier en viss oppjustering av provenyanslagene til nysalderingen.

Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter satt opp med drøyt 1 mrd. kroner sammenliknet med anslagene i nasjonalbudsjettet 2017. Oppjusteringen er primært knyttet til avgiftsinntektene.

I forhold til saldert budsjett for 2016 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter nedjustert med 15,3 mrd. kroner. Deler av denne nedjusteringen skyldes forhold som også gir lavere utgifter på statsbudsjettet, herunder lavere lønnsvekst enn opprinnelig lagt til grunn.

Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 544,7 mrd. kroner i 2016, som er 16,8 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgift anslås til 266,8 mrd. kroner i 2016, som er en oppjustering med 3,2 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 105,4 mrd. kroner i 2016, som er drøyt 1,7 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2016 anslås til 41,4 mrd. kroner. Anslaget er med det 49,3 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen må ses i sammenheng med at både oljeprisen og gassprisen har vært lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås til 6,6 mrd. kroner i 2016, som er 0,5 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for CO2-avgift er redusert med 0,4 mrd. kroner, mens anslaget for arealavgift er nedjustert med 0,1 mrd. kroner.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

Endringer før nysalderingen

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Trinnskatt, formuesskatt mv.

-7

-36

-43

72

Fellesskatt

-12 095

-12 095

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

200

200

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-18 500

-18 500

72

Særskatt på oljeinntekter

-30 800

-30 800

74

Arealavgift mv.

-100

-100

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-400

-400

5509

Avgift på utslipp av NOX i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

Avgift

-4

-4

5511

Tollinntekter

70

Toll

50

50

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

-77

-77

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

3 240

3 240

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

500

500

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

300

300

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

-500

-500

72

Årsavgift

-150

-150

73

Vektårsavgift

-24

-24

75

Omregistreringsavgift

-50

-50

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

-100

-100

71

Veibruksavgift på autodiesel

-1 200

-1 200

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

-94

-94

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

380

380

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

150

150

71

Avgift på smøreolje mv.

-3

-3

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

-400

-400

71

Svovelavgift

-43

-43

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

8

8

71

Tetrakloreten (PER)

1

1

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

-66

-66

5549

Avgift på utslipp av NOX

70

Avgift på utslipp av NOX

8

8

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet

71

Årsavgift knyttet til mineraler

-1

-1

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

10

10

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

30

30

5557

Avgift på sukker mv.

70

Avgift på sukker mv.

-22

-22

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

90

90

71

Miljøavgift på kartong

6

6

72

Miljøavgift på plast

6

6

73

Miljøavgift på metall

5

5

74

Miljøavgift på glass

12

12

5561

Flypassasjeravgift

70

Flypassasjeravgift

-260

55

-205

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

-450

-450

5571

Sektoravgifter under Arbeids- og sosialdepartementet

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift

-13

7

-6

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

71

Avgifter immaterielle rettigheter2

3

3

72

Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur2

-4

-4

73

Årsavgift Merkeregisteret2

-2

-2

74

Fiskeriforskningsavgift2

34

34

5577

Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

74

Sektoravgifter Kystverket3

45

45

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

7

7

5584

Andre avgifter

70

Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter

1

1

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

-634

-634

72

Arbeidsgiveravgift

-4 197

-4 197

Sum

-374

-64 709

-65 083

Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge:

-374

-14 905

-15 279

1 Jf. Prop. 22 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Arbeids- og sosialdepartementet

2 Jf. Prop. 25 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Nærings- og fiskeridepartementet.

3 Jf. Prop. 31 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Kilde: Finansdepartementet

2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

3. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

3.1 Finansdepartementet

Kap. 21 Statsrådet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ved stortingsvedtak av 7. juni 2016 ble lønn til regjeringens medlemmer økt med om lag 2,4 pst. med virkning fra 1. mai. Etter vanlig praksis har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og statsrådenes politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører en utgiftsøkning på 1,5 mill. kroner på posten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 24 Regjeringsadvokaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ved behandlingen av Prop. 122 S (2015–2016) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2016, jf. Innst. 400 S (2015–2016), ble bevilgningen til Regjeringsadvokatembetet økt med 16,5 mill. kroner som følge av nytt leieforhold og oppbemanning i embetet. Utgiftene ved overtakelse av nytt leieforhold ble lavere enn forutsatt, og oppbemanningen har tatt lengre tid enn ventet. Det foreslås derfor at bevilgningen reduseres med 3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 41 Stortinget

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på kap. 41 post 1 foreslås redusert med 18 mill. kroner. Til grunn for forslaget ligger iverksatte innsparingstiltak, flere vakanser enn ventet og lavere lønnsoppgjør enn forutsatt.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Sammendrag

Utgiftene til kommisjonen som gransker brannen på MS Scandinavian Star i 1990, dekkes over kap. 41 post 21. Da utgiftene i 2016 har vært lavere enn forutsatt, foreslås bevilgningen redusert med 4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1600 Finansdepartementet

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Sammendrag

Som følge av høyere aktivitet i prosjekter der Finansdepartementet samarbeider med andre offentlige virksomheter, foreslås bevilgningen på kap. 1600 post 21 økt med 1,6 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak høyere aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling. Utgiftsøkningen motsvares av økte inntekter på kap. 4600 post 2.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1602 Finanstilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Budsjettansvaret for bidrag til EU-kommisjonens budsjett gjennom EFTAs arbeidsgruppe for finansielle tjenester er i 2016 overført fra Nærings- og fiskeridepartementet til Finanstilsynet. Bevilgningen til Finanstilsynet foreslås derfor økt med 330 000 kroner. Økningen motsvares av tilsvarende reduserte utgifter på kap. 924 post 70 under Nærings- og fiskeridepartementet, jf. Prop. 25 S (2016–2017).

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Direktoratet for økonomistyring har i løpet av 2016 fått flere direktebetalende virksomheter som kunder. Det foreslås derfor at bevilgningen på post 1 økes med 4,8 mill. kroner. Inntektsbevilgningen på kap. 4605 post 1 økes tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I budsjettet for 2016 er det avsatt 10,2 mill. kroner til arbeidet med uførereformen, blant annet til nødvendige systemendringer. Kostnadene til systemløsningen ventes nå å bli om lag 4 mill. kroner lavere enn tidligere lagt til grunn.

Videre øker utgiftene på posten med 3 mill. kroner. Økningen motsvares av tilsvarende reduksjon under post 23.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 1 redusert med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder Skatteetatens egne innkrevingsutgifter og etatens del av de kommunale skatteoppkrevernes innkrevingsutgifter. På grunnlag av regnskapsutviklingen så langt i 2016 foreslås bevilgningen på post 21 redusert med 15 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres

Sammendrag

Prosjektene Modernisering av grunnlagsdata (MAG) og Elektronisk dialog med arbeidsgivere (EDAG) er nå avsluttet. Utgiftene til prosjektene har blitt hhv. 4 og 7 mill. kroner lavere enn lagt til grunn tidligere. Bevilgningen på post 22 foreslås derfor redusert med 11 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

Sammendrag

Etatenes fellesforvaltning (EFF), som er et samarbeid mellom Skatteetaten, Nav og Statistisk sentralbyrå, har ansvar for forvaltning og utvikling av a-ordningen. En del av bevilgningsbehovet for 2016 ble dekket ved omdisponering fra Skatteetatens post 1. På grunn av noe lavere lønns- og IT-utgifter enn forutsatt, foreslås bevilgningen på post 21 redusert med 3 mill. kroner mot tilsvarende økning på post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

Sammendrag

På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen på post 61 økt med 800 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

Sammendrag

På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen på post 72 økt med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

Sammendrag

Med virkning fra 1. januar 2015 ble det innført en ordning med nettoføring av merverdiavgift i ordinære statlige forvaltningsorgan. Nettoføringsordningen innebærer at forvaltningsorganene som er inkludert i ordningen, ikke belastes merverdiavgift for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og regnskaper, men kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt kapittel for merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633 post 1). Det er usikkerhet om bevilgningsbehovet på kap. 1633 post 1 i 2016. På bakgrunn av regnskapstall og forventet utvikling foreslås bevilgningen på posten økt med 100 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Post 88 (Ny) Renter og provisjon mv. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag

Fra en utenlandsk bank som var agent for et for lengst foreldet utenlandslån har Finansdepartementet mottatt 101 444,25 kroner. Beløpet gjaldt uavhentede kupongrenter. Det er fast praksis å inntektsføre slike tilbakebetalinger på samme utgiftspost som de i sin tid ble belastet. På (ny) post 88 Renter og provisjon mv. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, foreslås det derfor bevilget -101 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 205 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i det vesentlige lavere renter enn lagt til grunn for saldert budsjett.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1651 (Nytt) Statsgjeld, avdrag og innløsning

Post 98 (Ny) Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag

Et av statens langsiktige obligasjonslån har forfall i 2017. Gjennom Norges Banks tilbakekjøpsauksjoner sommeren og høsten 2016 er volumet redusert med 14 778 mill. kroner.

I saldert budsjett 2016 er det ikke gitt en bevilgning på kap. 1651. Det foreslås nå bevilget 14 778 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert budsjett 2016 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 4 400,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 277,6 mill. kroner ved Stortingets behandling av Prop. 122 S (2015–2016), jf. Innst. 400 S (2015–2016).

Ved behandlingen av Prop. 136 S (2015–2016) vedtok Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 1 434 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2016 av lønnsoppgjøret i 2016 er 142,9 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 141 S (2015–2016) ble det foreslått økte utgifter på 6,2 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige. Ved behandlingen av Prop. 135 S (2015–2016) fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2016 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening og Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2016 med 268,5 mill. kroner. Merutgiftene til lønnsoppgjør mv. utgjør samlet sett 1 565,8 mill. kroner i 2016.

Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.

Det legges opp til at det skal stå igjen 50 mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 4 072,4 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 1 565,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 136 S (2015–2016), jf. Innst. 417 S (2015–2016), ble det bevilget 1 434 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2016 av lønnsoppgjøret i 2016 er 142,9 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 142,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring til fondet

Sammendrag

I saldert budsjett 2016 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 204 087 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 82 416 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 121 671 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2016, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4600 Finansdepartementet

Post 2 Diverse refusjoner

Sammendrag

Som følge av høyere aktivitet i prosjekter der Finansdepartementet samarbeider med andre offentlige virksomheter, foreslås bevilgningen på posten økt med 1,6 mill. kroner. Utgiftene under kap. 1600 post 1 er foreslått økt tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Økonomitjenester

Sammendrag

Bevilgningen på post 1 foreslås økt med 4,8 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 1605 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4618 Skatteetaten

Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

Sammendrag

Økt bruk av særnamsmannskompetansen i Skatteetaten medfører forskyvning av inntekter fra post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr til post 5 Gebyr for utleggsforretninger. Bevilgningen på post 1 foreslås redusert med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 5 Gebyr for utleggsforretninger

Sammendrag

Bevilgningen på posten foreslås økt med 3 mill. kroner. Økningen henger delvis sammen med økt bruk av særnamsmannskompetansen, jf. omtale under post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Bøter, inndragninger mv.

Sammendrag

På grunnlag av inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen på posten redusert med 55 mill. kroner. Inntektsutviklingen mot slutten av året er usikker.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

Sammendrag

På grunnlag av inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen på posten økt med 27 mill. kroner. Inntektsutviklingen mot slutten av året er usikker.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Overtredelsesgebyr

Sammendrag

På grunnlag av inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen post 89 redusert med 2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5309 Tilfeldige inntekter

Post 29 Ymse

Sammendrag

På dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I Saldert budsjett 2016 er det bevilget 150 mill. kroner på kap. 5309 post 29. Bevilgningen ble økt med 100 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2016.

Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2016 anslås inntektene nå til 500 mill. kroner i 2016. Bevilgningen på kap. 5309 post 29 foreslås derfor økt med 250 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Post 30 Avskrivninger

Sammendrag

På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 0,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5506 (Nytt) Avgift av arv og gaver

Post 70 (Ny) Avgift

Sammendrag

Arveavgiften ble tidligere budsjettert under kap. 5506 post 70. Arveavgiften ble avviklet i forbindelse med budsjettet for 2014, og den tidligere posten er ikke oppført med bevilgning i saldert budsjett 2016. Det blir imidlertid fortsatt innbetalt arveavgift, bl.a. på grunn av tidkrevende saksbehandling i private og offentlige skifter. Til og med oktober 2016 er det innbetalt 184 mill. kroner. Det foreslås derfor bevilget 200 mill. kroner under nytt kap. 5506 ny post 70 i 2016.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5584 (Nytt) Andre avgifter

Post 70 (Ny) Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter

Sammendrag

Posten gjelder avgifter som er avviklet i statsbudsjettet. Posten brukes til både inn- og utbetalinger, etter f.eks. tvangsinndrivelse eller medhold i klagesaker. Netto inntekt i 2016 anslås til 0,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Post 80 Renter av statens faste kapital

Sammendrag

På denne posten inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5603 post 80 redusert med 0,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank

Sammendrag

Bevilgningen på kap. 5605 post 80 foreslås redusert med 37,2 mill. kroner. Reduksjonen skyldes renteendring.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

Post 85 Utbytte

Sammendrag

Bevilgningen i Saldert budsjett 2016 på 88,3 mill. kroner var basert på samme utbytte som året før – om lag 10,1 mill. euro. Samme utbytte ble mottatt i 2016, men pga. høyere eurokurs ble i kroner mottatt 95 315 226. Bevilgningen foreslås derfor økt med 7,0 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring fra fondet

Sammendrag

På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2016 bevilget 208 994,4 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 212 515,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2016. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 3 521,1 mill. kroner i denne proposisjonen, til 212 515,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til egne merknader og forslag i denne innstillingen. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen på kap. 5800 post 50 med 169,7 mill. kroner sammenliknet med regjeringens forslag, tilsvarende 3 690,8 mill. kroner sammenliknet med tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

3 690 804 000

fra kr 208 994 411 000 til kr 212 685 215 000»

Kap. 5999 Statslånemidler

Post 90 Lån

Sammendrag

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 56 660,8 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

3.2 Helse- og omsorgsdepartementet

Kap. 732 Regionale helseforetak

Post 72 Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732, post 76 Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 72 med 91,3 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

91 300 000

fra kr 51 588 454 000 til kr 51 679 754 000»

Post 73 Basisbevilgningen Helse Vest RHF

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732, post 76 Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 73 med 32,2 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

73

Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

32 200 000

fra kr 18 210 231 000 til kr 18 242 431 000»

Post 74 Basisbevilgningen Helse Midt-Norge RHF

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732 post 76, Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 74 med 24,3 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

74

Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

24 300 000

fra kr 13 768 443 000 til kr 13 792 743 000»

Post 75 Basisbevilgningen Helse Nord RHF

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732 post 76, Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 75 med 21,9 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

75

Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

21 900 000

fra kr 12 286 307 000 til kr 12 308 207 000»

4. Statsregnskapet for 2016

4.1 Statsregnskapet per 30. september 2016

4.1.1 Sammendrag

Kapittelet gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2016. Regnskapstallene er sammenstilt med forslaget til nysaldert budsjett. Tallene viser også hvor stor andel av bevilgningene som er regnskapsført.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

4.1.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

5. Andre saker

5.1 Nytt sikkerhetskjøretøy til regjeringens biltjeneste

5.1.1 Sammendrag

Det er behov for å anskaffe sikkerhetskjøretøy med utvidet passasjerkapasitet til bruk for regjeringens medlemmer. På grunn av lang leveringstid bes det om fullmakt til å foreta bestillingen snarlig, jf. forslag til romertallsvedtak. Kostnaden er om lag 6 mill. kroner. I budsjettforslaget for 2017 er det ikke tatt høyde for denne engangsinvesteringen. Regjeringen vil derfor komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017 med behov for bevilgningsøkning.

5.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel 7 Komiteens tilråding.

5.2 Korreksjon av regnskap – Tolletaten

5.2.1 Sammendrag

Fiske- og fangstfartøy får refundert deler av innbetalt CO2-avgift på naturgass og LPG og grunnavgift på mineralolje mv. Refusjonsoppgjøret ble tom. 2015 håndtert av Toll- og avgiftsdirektoratet og Garantikassen for fiskere, som er en institusjon under Nærings- og fiskeridepartementet. I påvente av Garantikassens kontroll av refusjonsgrunnlaget ble refusjonsbeløpet postert på en midlertidig konto i tolletatens regnskap. Deretter ble beløpene ompostert fra denne kontoen til de aktuelle avgiftsinntektskonti i statsregnskapet.

Innkreving av de aktuelle avgiftene ble 1. januar 2016 overtatt av Skatteetaten. Ved en feil ble ikke saldoen på den midlertidige kontoen gjort opp, da ansvaret for avgiftsinnkrevingen ble overført til Skatteetaten. Tolletaten har fortsatt posteringer på den midlertidige kontoen i sitt regnskap på om lag 71,8 mill. kroner. Det følger av ettårsprinsippet at nødvendige korreksjoner må gjøres gjennom balanseposteringer.

Det foreslås derfor gitt fullmakt til at Tolletatens mellomværende med statskassen i statsregnskapet (konto nr. 738400) blir økt (kreditert), mot belastning (debitering) av konto for forskyvning i balansen (konto nr. 980000). Verken staten eller de refusjonsberettigede fiskerne har tapt eller tjent noe på denne regnskapstekniske feilen.

5.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kapittel 7 Komiteens tilråding.

6. Forslag fra mindretall

Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

91 300 000

fra kr 51 588 454 000 til kr 51 679 754 000

732

Regionale helseforetak

73

Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

32 200 000

fra kr 18 210 231 000 til kr 18 242 431 000

732

Regionale helseforetak

74

Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

24 300 000

fra kr 13 768 443 000 til kr 13 792 743 000

732

Regionale helseforetak

75

Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

21 900 000

fra kr 12 286 307 000 til kr 12 308 207 000

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

3 690 804 000

fra kr 208 994 411 000 til kr 212 685 215 000

7. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2016 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

21

Statsrådet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 500 000

fra kr 167 933 000 til kr 169 433 000

24

Regjeringsadvokaten:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 000 000

fra kr 80 610 000 til kr 77 610 000

41

Stortinget:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

18 000 000

fra kr 912 800 000 til kr 894 800 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

4 000 000

fra kr 15 000 000 til kr 11 000 000

1600

Finansdepartementet:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

1 600 000

fra kr 52 396 000 til kr 53 996 000

1602

Finanstilsynet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

330 000

fra kr 339 444 000 til kr 339 774 000

1605

Direktoratet for økonomistyring:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 800 000

fra kr 357 898 000 til kr 362 698 000

1618

Skatteetaten:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000

fra kr 5 174 854 000 til kr 5 173 854 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

15 000 000

fra kr 185 100 000 til kr 170 100 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres, nedsettes med

11 000 000

fra kr 231 200 000 til kr 220 200 000

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen, nedsettes med

3 000 000

fra kr 83 100 000 til kr 80 100 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift:

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning, forhøyes med

800 000 000

fra kr 20 350 000 000 til kr 21 150 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning,

forhøyes med

20 000 000

fra kr 1 890 000 000 til kr 1 910 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift:

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, forhøyes med

100 000 000

fra kr 5 489 700 000 til kr 5 589 700 000

1650

Statsgjeld, renter mv.:

(NY)

88

Renter og provisjon mv. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning,

bevilges med

-101 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning,

nedsettes med

205 000 000

fra kr 10 698 000 000 til kr 10 493 000 000

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning:

(NY)

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, bevilges med

14 778 000 000

2309

Tilfeldige utgifter:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

4 072 400 000

fra kr 4 122 400 000 til kr 50 000 000

2315

Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

142 937 000

fra kr 142 937 000 til kr 0

2800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring til fondet, nedsettes med

82 416 000 000

fra kr 204 087 000 000 til kr 121 671 000 000

Inntekter:

4600

Finansdepartementet:

2

Diverse refusjoner, forhøyes med

1 600 000

fra kr 698 000 til kr 2 298 000

4605

Direktoratet for økonomistyring:

1

Økonomitjenester, forhøyes med

4 800 000

fra kr 72 000 000 til kr 76 800 000

4618

Skatteetaten:

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, nedsettes med

5 000 000

fra kr 66 000 000 til kr 61 000 000

5

Gebyr for utleggsforretninger, forhøyes med

3 000 000

fra kr 47 000 000 til kr 50 000 000

86

Bøter, inndragninger mv., nedsettes med

55 000 000

fra kr 1 311 800 000 til kr 1 256 800 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret, forhøyes med

27 000 000

fra kr 248 000 000 til kr 275 000 000

89

Overtredelsesgebyr, nedsettes med

2 000 000

fra kr 13 000 000 til kr 11 000 000

5309

Tilfeldige inntekter:

29

Ymse, forhøyes med

250 000 000

fra kr 250 000 000 til kr 500 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift:

30

Avskrivninger, forhøyes med

800 000

fra kr 1 178 018 000 til kr 1 178 818 000

5501

Skatter på formue og inntekt:

70

Trinnskatt, formuesskatt mv., nedsettes med

36 000 000

fra kr 46 536 000 000 til kr 46 500 000 000

72

Fellesskatt, nedsettes med

12 095 000 000

fra kr 204 595 000 000 til kr 192 500 000 000

5506

Avgift av arv og gaver:

(NY)

70

Avgift, bevilges med

200 000 000

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum:

71

Ordinær skatt på formue og inntekt, nedsettes med

18 500 000 000

fra kr 34 600 000 000 til kr 16 100 000 000

72

Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med

30 800 000 000

fra kr 56 100 000 000 til kr 25 300 000 000

74

Arealavgift mv., nedsettes med

100 000 000

fra kr 1 600 000 000 til kr 1 500 000 000

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen:

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen, nedsettes med

400 000 000

fra kr 5 500 000 000 til kr 5 100 000 000

5509

Avgift på utslipp av NOX i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen:

70

Avgift, nedsettes med

4 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 1 000 000

5511

Tollinntekter:

70

Toll, forhøyes med

50 000 000

fra kr 3 100 000 000 til kr 3 150 000 000

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter, nedsettes med

77 000 000

fra kr 260 000 000 til kr 183 000 000

5521

Merverdiavgift:

70

Merverdiavgift, forhøyes med

3 240 000 000

fra kr 263 560 000 000 til kr 266 800 000 000

5526

Avgift på alkohol:

70

Avgift på alkohol, forhøyes med

500 000 000

fra kr 13 000 000 000 til kr 13 500 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer mv.:

70

Avgift på tobakkvarer mv., forhøyes med

300 000 000

fra kr 7 200 000 000 til kr 7 500 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.:

71

Engangsavgift, nedsettes med

500 000 000

fra kr 17 700 000 000 til kr 17 200 000 000

72

Årsavgift, nedsettes med

150 000 000

fra kr 10 660 000 000 til kr 10 510 000 000

73

Vektårsavgift, nedsettes med

24 000 000

fra kr 368 000 000 til kr 344 000 000

75

Omregistreringsavgift, nedsettes med

50 000 000

fra kr 1 440 000 000 til kr 1 390 000 000

5538

Veibruksavgift på drivstoff:

70

Veibruksavgift på bensin, nedsettes med

100 000 000

fra kr 5 500 000 000 til kr 5 400 000 000

71

Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med

1 200 000 000

fra kr 10 800 000 000 til kr 9 600 000 000

5541

Avgift på elektrisk kraft:

70

Avgift på elektrisk kraft, forhøyes med

380 000 000

fra kr 9 670 000 000 til kr 10 050 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.:

70

Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes med

150 000 000

fra kr 1 850 000 000 til kr 2 000 000 000

71

Avgift på smøreolje mv., nedsettes med

3 000 000

fra kr 114 000 000 til kr 111 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.:

70

CO2-avgift, nedsettes med

400 000 000

fra kr 6 800 000 000 til kr 6 400 000 000

71

Svovelavgift, nedsettes med

43 000 000

fra kr 49 000 000 til kr 6 000 000

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier:

70

Trikloreten (TRI), forhøyes med

8 000 000

fra kr 1 000 000 til kr 9 000 000

71

Tetrakloreten (PER), forhøyes med

1 000 000

fra kr 1 000 000 til kr 2 000 000

5548

Miljøavgift på visse klimagasser:

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK), nedsettes med

66 000 000

fra kr 451 000 000 til kr 385 000 000

5549

Avgift på utslipp av NOX:

70

Avgift på utslipp av NOX, forhøyes med

8 000 000

fra kr 57 000 000 til kr 65 000 000

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet:

71

Årsavgift knyttet til mineraler, nedsettes med

500 000

fra kr 3 000 000 til kr 2 500 000

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.:

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv., forhøyes med

10 000 000

fra kr 1 400 000 000 til kr 1 410 000 000

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.:

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv., forhøyes med

30 000 000

fra kr 2 040 000 000 til kr 2 070 000 000

5557

Avgift på sukker mv.:

70

Avgift på sukker mv., nedsettes med

22 000 000

fra kr 230 000 000 til kr 208 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje:

70

Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med

90 000 000

fra kr 1 650 000 000 til kr 1 740 000 000

71

Miljøavgift på kartong, forhøyes med

6 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 56 000 000

72

Miljøavgift på plast, forhøyes med

6 000 000

fra kr 35 000 000 til kr 41 000 000

73

Miljøavgift på metall, forhøyes med

5 000 000

fra kr 3 000 000 til kr 8 000 000

74

Miljøavgift på glass, forhøyes med

12 000 000

fra kr 90 000 000 til kr 102 000 000

5561

Flypassasjeravgift:

70

Flypassasjeravgift, forhøyes med

55 000 000

fra kr 785 000 000 til kr 840 000 000

5565

Dokumentavgift:

70

Dokumentavgift, nedsettes med

450 000 000

fra kr 8 800 000 000 til kr 8 350 000 000

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser:

70

Avgift på frekvenser mv., forhøyes med

7 400 000

fra kr 289 700 000 til kr 297 100 000

5584

Andre avgifter:

(NY)

70

Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter, bevilges med

800 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift:

80

Renter av statens faste kapital, nedsettes med

100 000

fra kr 75 158 000 til kr 75 058 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer:

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

37 200 000

fra kr 236 800 000 til kr 199 600 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank:

85

Utbytte, forhøyes med

7 015 000

fra kr 88 300 000 til kr 95 315 000

5700

Folketrygdens inntekter:

71

Trygdeavgift, nedsettes med

634 000 000

fra kr 134 634 000 000 til kr 134 000 000 000

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

4 197 000 000

fra kr 175 697 000 000 til kr 171 500 000 000

5800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

3 521 104 000

fra kr 208 994 411 000 til kr 212 515 515 000

5999

Statslånemidler:

90

Lån, forhøyes med

2 230 271 000

fra kr 54 430 068 000 til kr 56 660 789 000

II

Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov for 2016 dekkes ved statstilskudd.

Fullmakt til å pådra staten forpliktelse utover gitte bevilgninger

III
Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i 2016 eller 2017 kan bestille sikkerhetskjøretøy til bruk for regjeringens medlemmer for inntil 6 mill. kroner. Utgiftene kommer i tillegg til gitt bevilgningsnivå under kap. 21 Statsrådet post 1 Driftsutgifter.

Andre fullmakter

IV
Fullmakt til korreksjon i statsregnskapet

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2016 kan kreditere Tolletatens mellomværende med statskassen i statsregnskapet og debitere konto for forskyvning i balansen med 71 765 577 kroner.

Oslo, i finanskomiteen, den 16. desember 2016

Hans Olav Syversen

leder og ordfører