1.2 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Are Helseth og lederen Martin Kolberg, fra Høyre,
Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom E.
B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Riksrevisjonen har
revidert statsregnskapet og regnskapet for administrasjonen av Svalbard.
Nytt av året er at det er avgitt revisjonsberetninger også for departementenes
egne regnskaper.
Årets revisjon viser
at det store flertallet av statens avlagte regnskaper har god kvalitet.
Av til sammen 240 regnskaper har bare ti virksomheter fått modifisert
revisjonsberetning for 2015, én av disse har ikke fått godkjent
sitt regnskap for tredje år på rad.
De statlige regnskapsstandardene
(SRS) som er obligatoriske fra 2016 har i liten grad blitt tatt
i bruk på tross av oppfordring til tidlig anvendelse av endringene.
Av 240 regnskaper er bare 64 avlagt etter nye statlige regnskapsstandarder,
hvorav to er gitt enkelte unntak fra standardene. Komiteen støtter, i likhet
med Riksrevisjonen, reformer som skal sikre bedre styringsinformasjon
og mer åpenhet om offentlig pengebruk. Videre viser komiteen til
at manglende bruk av regnskapet som styringsverktøy får
betydning for kvaliteten av regnskapsrapporteringen.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at regnskapsrapportering må inkluderes i prosessene i forbindelse
med omorganiseringer og opprettelse av nye virksomheter, slik at
korrekte regnskap blir lagt frem til rett tid.
Komiteen registrerer at det
er færre antall vesentlige merknader til virksomhetenes budsjettdisponering
enn i 2014, men vil understreke at det er alvorlig at merknadene
nok en gang i hovedsak gjelder de samme forholdene som har gått
igjen i Dokument 1 de siste årene: samfunnssikkerhet og beredskap,
informasjonssikkerhet, kontraktstyring på vegsektoren og ytelser
fra Nav.
Hovedfunn:
Riksrevisjonen viser
til at manglende objektsikkerhet gir risiko for at viktige samfunnsfunksjoner settes
ut av spill i kritiske situasjoner.
Riksrevisjonen har
gjort følgende funn:
-
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
fremhever at svakheter i styringen av forebyggende sikkerhet på
alle nivåer er vår mest vesentlige sikkerhetsutfordring.
-
Justis- og beredskapsdepartementet
og Forsvarsdepartementet har ikke sørget for å styrke og bedre samarbeidet
mellom politiet og Forsvaret, noe Riksrevisjonen finner svært alvorlig.
-
Det er ikke sørget
for god nok beskyttelse av viktige offentlige eiendommer med sikringsstyrker og
permanent fysisk sikring av egne objekter.
-
Det er risiko for
at verken politiet eller Forsvaret, sammen eller hver for seg, vil
være i stand til å utøve tilstrekkelig beskyttelse og sikring av
viktige objekter ved en trusselsituasjon.
-
Politidirektoratet
og Forsvaret har heller ikke etablert en permanent grunnsikring
for egne skjermingsverdige objekter i henhold til kravene i lov
om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven) og forskrift
om objektsikkerhet.
-
Kommunal- og moderniseringsdepartementets tiltak
for permanent grunnsikring av øvrige departementers lokaler er forsinket
og fortsatt ikke ferdig.
Riksrevisjonen
ser dette som svært alvorlig. Komiteen vil derfor bruke mer
tid på Tillegg nr. 1 til Dokument 1 (2016–2017) Riksrevisjonens
rapport om revisjon av politiets og Forsvarets objektsikring og
legge frem en egen innstilling om denne saken på et senere tidspunkt.
Riksrevisjonen har
over flere år tatt opp vesentlige svakheter ved informasjonssikkerheten
i en rekke statlige virksomheter. Komiteen påpekte i behandlingen
av Dokument 1 i fjor at den så alvorlig på avdekkede svakheter ved
informasjonssikkerheten. Likevel viser revisjonen for 2015 at dette
fortsatt er et område med store utfordringer, selv for store og
dataintensive statlige virksomheter. Riksrevisjonen understreker
at mangelfull styring og oppfølging av informasjonssikkerhet gir
risiko for at sensitiv informasjon, også personopplysninger, kan
komme på avveie og at viktige tjenester for samfunnet settes ut
av funksjon.
Dette gjelder en
rekke statlige virksomheter. Riksrevisjonen finner det alvorlig
at flere virksomheter også tidligere har fått merknader om svakheter ved
informasjonssikkerheten. Komiteen er enig med Riksrevisjonen
og finner det alvorlig at Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
som ansvarlig for en overordnet og mer helhetlig tilnærming til
informasjonssikkerhet i statsforvaltningen, ikke har fulgt dette
opp.
Riksrevisjonen har
funnet at det ikke er god nok oppfølging av innenlands helikoptersikkerhet.
Riksrevisjonen finner det alvorlig at satsingen på økt helikoptersikkerhet
ikke er blitt reflektert tydelig nok i Samferdselsdepartementets
styring av Luftfartstilsynet. Komiteen er enig i dette.
Riksrevisjonen bemerker
at varierende kontroll med kvaliteten på vegnettet kan svekke trafikksikkerheten.
Sikker og god vegstandard forutsetter at driften av vegnettet er
tilfredsstillende. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Statens
vegvesen i ulik grad følger opp kontraktsavvik overfor private entreprenører
som er satt til å drifte vegnettet. Likeledes at Statens vegvesen
ikke påser at avvik blir fulgt opp av entreprenørene, og behandler
entreprenørene ulikt når det gjelder bruk av økonomiske sanksjoner
ved gjentatte feil.
Riksrevisjonen påpeker
videre at det mangler kostnadsoverslag ved bestilling av endringsarbeider. Dette
øker etter Riksrevisjonens syn risikoen for at entreprenørene overfakturerer,
slik at arbeidene blir dyrere enn nødvendig. Manglende kostnadsoverslag gjør
det også vanskelig å sikre at disponeringen av bevilgningen er i
tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i dette.
Riksrevisjonen finner
det sterkt kritikkverdig at betydelige midler går tapt som følge
av at feilutbetaling av trygdeytelser ikke avdekkes, og at feilutbetalte
ytelser ikke kreves tilbakebetalt før kravene foreldes. Komiteen er
enig i dette. Det dreier seg om store beløp, og av de feilutbetalingene
som faktisk avdekkes, foreldes betydelige beløp før etaten rekker å
kreve dem tilbakebetalt. 272,5 mill. kroner ble konstatert foreldet
i 2015.
Riksrevisjonen finner
det sterkt kritikkverdig at Veterinærinstituttets regnskap for tredje
år på rad er beheftet med så vesentlige feil og mangler at Riksrevisjonen
ikke kan uttale seg om regnskapet. Komiteen er enig i dette og
vil understreke at departementet har ansvar for at underliggende
etater avgir korrekt regnskap og finner det kritikkverdig at Landbruks-
og matdepartementet ikke har sørget for bedre oppfølging av Veterinærinstituttet.
Komiteen finner det bekymringsfullt
at det er avdekket risiko for at barns trygghet og omsorgsbehov
ikke ivaretas godt nok. Barnebidrag skal sikre barnet underhold
i de tilfellene der foreldrene ikke bor sammen, og komiteen mener det er kritikkverdig
at mange ikke får de barnebidragene de har krav på når foreldrene
ikke bor sammen. Riksrevisjonens gjennomgang viser at over 16 000
barn ikke fikk det bidraget de hadde krav på i desember 2015, nær 10 000
fikk under halvparten og 4 622 av disse barna fikk ikke bidrag i
det hele tatt. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at dette er kritikkverdig. Komiteen viser
til at mange enslige foreldre er helt avhengige av bidrag for å
få hverdagen til å gå opp. Komiteen vil understreke at
barn som ikke får bidrag forskuttert av staten, lett kan bli del
av statistikken over fattige barn, og at departementet snarest må gjennomgå
bidragsordningen med sikte på at alle barn skal få sitt berettigede
bidrag til rett tid.
Fosterhjem skal
være en trygg havn for de 10 000 barna som befinner seg der. Riksrevisjonens
gjennomgang har avdekket at fosterforeldre får for lite opplæring,
veiledning og oppfølging i å ta vare på barn med spesielle behov. Komiteen vil
understreke at samfunnet har et særskilt ansvar for å ta vare på barn
i særlig sårbare situasjoner og ber departementet gjennomgå hvordan
de kan gi fosterforeldre bedre oppfølging.