Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet
2016. Utgiftene foreslås redusert med til sammen 366,4 mill. kroner,
inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås redusert med til
sammen 267,3 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.
Endringsforslagene
gjelder følgende kapittelnumre: 222, 225, 226, 227, 228, 230, 252,
256, 258, 260, 270, 281, 283, 288 og 2410 med tilhørende inntektskapitler.
De fleste forslagene
gjelder justeringer av bevilgningsbeløp som følge av økt elevtall
og andre endrede overslag, økning i driftsutgifter som
følge av økte salgsinntekter mv. eller reduserte tilskudd på grunn
av mindrebehov og lavere aktivitet enn forutsatt i Saldert budsjett
2016.
Kap. 222 Statlige
grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat, post 1, er
således økt med 6 mill. kroner som følge av at inntektskapitlet
er tilført 6 mill. kroner i høyere inntekter fra fjernundervisning
og andre salgsinntekter.
Kap. 225 Tiltak i
grunnopplæringen, post 64 Tilskudd til opplæring av barn og unge
som søker opphold i Norge, er redusert med 93,5 mill. kroner som følge
av at elevtallet er lavere enn tidligere lagt til grunn. Under samme
kapittel er den overførbare bevilgningen på post 65 Rentekompensasjon
for skole- og svømmeanlegg økt med 17 mill. kroner ut fra oppdaterte
renteforutsetninger, mens prognoser fra fylkesmennene gir et mindrebehov
på 3 mill. kroner på post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring.
Under kap. 226 Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen, post 22 Videreutdanning for lærere og skoleledere,
er det – etter fordeling av stipend, vikarmidler og studieplasser
for skoleåret 2016–17 – anslått et mindrebehov på 38,2 mill. kroner
i 2016. Under samme kapittel er post 60 Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner redusert med 3,4 mill. kroner på grunn av et anslått
mindrebehov.
Videre er kap. 226
post 21 Spesielle driftsutgifter foreslått redusert med 1 mill.
kroner, mot at kap. 225 post 74 Tilskudd til organisasjoner økes
med 1 mill. kroner i tilskudd til FIRST Scandinavia.
Under kap. 228 Tilskudd
til frittstående skoler mv. foreslås overslagsbevilgningene for
2016 økt eller redusert i henhold til korrigerte elevtall ved alle typer
skoler under dette kapitlet.
Videre har departementet
opprettet en ny post 83 Tilskudd til friskoler med internat og friskoler
som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående
opplæring under kap. 228. Det ble under Stortingets behandling av
revidert nasjonalbudsjett for 2016 bevilget 12 mill. kroner i kompensasjon
for tapt merverdiavgiftskompensasjon til friskoler med internat
og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til
videregående opplæring på kap. 228 post 71, jf. Innst. 400 S (2015–2016).
Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å etablere en tilskuddsordning
hvor de aktuelle skolene kan søke om kompensasjon. Kompensasjonen
skal kun gjelde for de varer og tjenester som er brukt i virksomheten
til og med 31. desember 2016, da nytt regelverk skal gjelde fra
1. januar 2017.
Departementet tar
sikte på at tilskuddsordningen vil være på plass senest ved starten
av 2017, og foreslår at det for 2016 bevilges 12 mill. kroner på
kap. 228 ny post 83, mot en tilsvarende reduksjon av overslagsbevilgningen
til frittstående videregående skoler (kap. 228 post 71). Det foreslås
også at den nye posten i 2016 tilføyes stikkordet «kan overføres»,
jf. forslag til vedtak III.
Hva angår kap. 258
Tiltak for livslang læring, arbeider regjeringen og partene i arbeidslivet
med en felles «Nasjonal kompetansepolitisk strategi» (NKPS), som
skal legges frem tidlig første halvår 2017. Departementet vil benytte
2,5 mill. kroner over post 21 til en forsøksordning i varehandelen for
realkompetansevurdering av kompetanse ervervet utenfor det formelle
utdanningssystemet. Forsøket skal administreres av Virke og finne
sted i samarbeid med NHO, LO og YS, og i dialog med departementet.
Gjennom realkompetansevurdering
vil en person i dag kunne få vurdert og godkjent kompetanse oppnådd
på en ikke-formell eller uformell læringsarena, som en del av en
kvalifikasjon innen det formelle utdanningssystemet. En tilsvarende
standardisert prosess for vurdering finnes ikke utenfor det formelle
utdanningssystemet, for eksempel for bransjeskolene og andre organiserte
læringsaktiviteter i arbeidslivet. Mange ufaglærte har lang, men
udokumentert yrkeserfaring. Det er uheldig å ikke ha dokumentert kompetanse,
som kan bygges videre på gjennom effektive utdanningsløp, gi grunnlag
for etter- og videreutdanning, og som kan være nyttig i omstillingsprosesser.
En arbeidsgruppe bestående av Virke, NHO, LO og YS har i forbindelse
med arbeidet med NKPS vurdert og foreslått muligheter for en forsøksordning
innen varehandelen.
Tilskudd til kompetanseutvikling
for tillitsvalgte i arbeidslivet ble evaluert i 2015. Konklusjonen
var at ordningen i noen grad bidrar til kompetanseheving hos ansatte,
men at det varierer i ulike deler av arbeidslivet, og at ordningen
ikke når dem som trenger det mest. Tilskuddet er fra høsten 2016
lyst ut med ny innretning, utarbeidet etter dialog mellom Vox og
organisasjoner i arbeidslivet.
Regjeringen viser
til at Meld. St. 16 (2015–2016) Fra utenforskap til ny sjanse –
Samordnet innsats for voksnes læring, presenterte en rekke flerårige
tiltak, der det er vanskelig å anslå hvor stor andel av kostnadene
som vil falle på det enkelte budsjettår. Flere av tiltakene finansieres
over kap. 258 post 21. Det foreslås derfor at bevilgningen for 2016
tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III nedenfor.
Når det gjelder nye
studieplasser under kap. 260 Universiteter og høyskoler og tiltak
i 2016 for at flyktninger og andre innvandrere som nylig er kommet
til Norge, raskt kan komme ut i arbeidslivet, foreslås en teknisk
betont tilpasning av bevilgningene under kap. 260 post 50, kap.
2410 Statens lånekasse for utdanning, post 50 og 72, og kap. 281
Felles tiltak for universiteter og høyskoler, post 1. Deler av midlene
er brukt til studieplasser i kompletterende utdanning ved Høgskolen
i Oslo og Akershus og flyttes derfor til rammebevilgningen for denne
høyskolen. Videre er det lagt inn studiestøtteeffekter av tiltaket.
Under kap. 270 Internasjonal
mobilitet og sosiale formål for studenter, post 75 Tilskudd til
bygging av studentboliger, foreslår departementet – ut fra prognoser
fra Husbanken – å redusere posten med 168,8 mill. kroner. Samtidig
foreslås tilsagnsfullmakten endret, jf. forslag til vedtak
II nedenfor.
Under kap. 281 Felles
tiltak for universiteter og høyskoler opplyser departementet at
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim kommune
m.fl. arbeider for at den internasjonale Starmus-festivalen kan
arrangeres i Trondheim i 2017. NTNU, kommunen og fylkeskommunen
støtter festivalen økonomisk. Det er imidlertid behov for ytterligere
statlig finansiering for å kunne gjennomføre festivalen. Departementet
foreslår å tildele 10 mill. kroner over kap. 281 post 1 for at NTNU
skal kunne gjennomføre festivalen og foreslår å øke bevilgningen
i 2016 med 6 mill. kroner for å gi rom for tildelingen på 10 mill.
kroner. Det er videre foretatt en teknisk omfordeling mellom post
1 og 70 under kap. 281. Når det gjelder ulike tiltak for flyktninger og
andre under dette kapitlet, vises til omtalen ovenfor under kap.
260.
Styrket kronekurs
og andre valutaendringer i 2016 er bakgrunnen for forslag om å justere
flere bevilgninger, jf. utkast til vedtak under kap. 283 Meteorologiformål
og kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak og kap. 2410 Statens
lånekasse for utdanning, post 71. Andre forhold kan også spille
inn, f.eks. er den overførbare bevilgningen under kap. 288 post
73 EUs rammeprogram for forskning redusert med 90 mill. kroner.
Mindrebehovet her skyldes ikke bare styrket kronekurs, men også
lavere kontingentkrav enn antatt i revidert budsjett.
Under kap. 2410 Statens
lånekasse for utdanning foreslås videre avsetningen til utdanningsstipend
økt med 14,2 mill. kroner (post 50) fordi en del av de studentene
som ble tatt i bokontrollen i 2015, ikke har fått vedtak om mislighold
og dermed har rett til framtidig støtte. Det er også foreslått justeringer
i overslagsbevilgningene for stipend (post 70 og 71) og for rentestøtte
(post 72), jf. også kap. 5617 post 80 Renter. For øvrig er bevilgningen
over kap. 5310 post 29 Termingebyr satt ned fordi flere benytter
e-faktura og avtalegiro, og likeledes har post 89 purregebyr gradvis
gått ned etter overgangen fra kvartalsvis til månedlig forfall i
juli 2014.