Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til at
staten Norge er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn,
og at begge folkene har samme rett til og samme krav på å kunne utvikle
sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk som har folkerettslig
krav på et særlig vern. Dette er nedfelt i Norges Grunnlov § 108
som sier at:
«Det påligger statens
myndighet å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen
kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunns- liv.»
Komiteen viser til at sametingspresident
Aili Keskitalo på vegne av Sametinget gir uttrykk for tilfredshet
med måloppnåelse og arbeid som er utført i 2015. Blant de særlige
begivenhetene viser sametingspresidenten i rapporten til at Sametinget
for første gang har hatt et plenumsmøte på Stortinget, og at dette
er et bidrag til å føre Stortinget og Sametinget nærmere hverandre.
Det vises også til at Statsbygg har ferdigstilt et tilbygg på 1520
kvadratmeter for Sametinget i Karasjok.
Komiteen merker seg at Sametinget
i 2015 forvaltet totalt 429,6 mill. kroner. Sametingets driftsutgifter
utgjorde 140,8 mill. kroner, og av dette ble det satt av 29,3 mill.
kroner til den politiske driften. 284,7 mill. kroner er fordelt
på tilskudd til ulike formål. Sametingets årsregnskap viser et overskudd
på 4,1 mill. kroner. I rapporten viser sametingspresidenten til
at også Sametinget har vært underlagt regjeringens avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreform. Gevinsten av denne effektiviseringen
av det samiske samfunn overføres til det norske fellesskapet, og
ikke det samiske samfunnet der effektiviseringen finner sted, heter
det i rapporten.
Komiteen viser til regjeringens
henvisning til at Sametinget gradvis har fått økt innflytelse på
saker som angår samene. Samtidig er Sametinget gitt innflytelse
til å påvirke beslutningene i alle nasjonale saker som etter Sametingets
oppfatning berører samene. Komiteen ser kombinasjonen
av Sametinget som et folkevalgt organ med selvstendig ansvar og frihet
på den ene siden, og Sametinget som premissleverandør og dialogpartner
for regjeringen og Stortinget i samiske spørsmål på den andre siden,
som en viktig og balansert arbeidsform som må føres videre.
Komiteen viser til at Sametinget
i sine møter med komiteen har problematisert manglende samordning
av departementenes arbeid med samiske spørsmål. I årsrapporten vises
det til at Sametinget i 2015 mottok bevilgninger fra 7 ulike departement. Komiteen merker
seg at regjeringen har besluttet at Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
i samarbeid med berørte departementer og Sametinget, skal vurdere
fordeler og ulemper ved å samle de fleste av eller alle bevilgningene
til Sametinget på ett budsjettkapittel og én budsjettpost. Et utkast
til rapport om dette arbeidet er oversendt Sametinget, heter det
i regjeringens redegjørelse.
Komiteen understreker betydningen
av bevaring og styrking av samiske språk. Disse er kulturbærere
og viktige i videreføringen av samiske verdier og kunnskap. Retten
til å kunne bruke samisk i møte med det offentlige og rett til opplæring
i og på samisk er blant de viktigste rettighetene for samene som folk.
I rapporten vises det til at Sametinget har initiert et arbeid med
å evaluere dagens samiske språklovgivning.
Det regjeringsoppnevnte
utvalget som fikk som mandat å se over dagens lovgivning og gi forslag
til eventuelle forbedringer, overleverte sin innstilling til Kommunal-
og moderniseringsdepartementet 10. oktober 2016. Komiteen imøteser regjeringens
oppfølging av innstillingen, herunder at det legges til rette for
iverksetting av tiltak.
I rapporten heter
det at Sametinget har fire innsatsområder for å nå målet om et levende
og mangfoldig samisk kunst- og kulturliv. Innsatsområdene er:
-
gode rammevilkår
for samiske kunstnere,
-
samiske kulturinstitusjoner
som arena for formidling og opplevelse av samisk kunst,
-
samisk idrett,
-
samiske medier.
Komiteen viser
til at det i 2015 ble tildelt 106,736 mill. kroner til kunst- og
kulturformål, slik at dette er en av hovedsatsingene i Sametingets
budsjettdisponeringer.
Komiteen merker seg at Røros
kommunes vedtak om å etablere et sørsamisk barnehagetilbud framheves
som en milepæl i rapporten.
Komiteen viser til at det
i rapporten heter at uttak av naturressurser i samiske områder skal
skje på en måte som ivaretar samiske rettighetshavere og lokalsamfunn,
og være i samsvar med internasjonal folkerett. Regjeringen viser
i meldingen til at Sametinget regelmessig fremmer innsigelser til
konsesjonssaker som er til behandling i Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) og at innsigelsene flere ganger er blitt opprettholdt med
den begrunnelse at det ikke er blitt gjennomført reelle konsultasjoner.
Komiteen mener det må arbeides
videre med å utvikle best mulig metoder for konflikthåndtering når
utvikling av næringsliv, samferdsel og energiframføring kolliderer
med samiske interesser.
Komiteen understreker betydningen
av det arbeid som Sametinget i henhold til rapporten gjør for å
sikre en bærekraftig forvaltning av natur- og ressursgrunnlaget
for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv. Det vises i denne
sammenheng til at Sametinget er i gang med en areal- og miljømelding.
Komiteen merker seg at regjeringen
i meldingen viser til arbeidet med reintallstilpassing i deler av Finnmark
og at reintallene nå i hovedsak er nede på fastsatt nivå. Komiteen slutter
seg til regjeringens understreking av at det er svært viktig at
reintallet i de berørte områdene ikke øker på nytt.
Komiteen viser til at Sametinget
i rapporten uttrykker bekymring for tapene som rovvilt medfører for
jordbruks- og reindriftsnæringen. Det gis uttrykk for at det ikke
har skjedd noen forbedringer i rovviltpolitikken i samiske områder
i 2015 og at de regionale rovviltnemndene har et begrenset handlingsrom når
det gjelder uttak av rovvilt. Sametinget har presisert at en utvidelse
av ulvesonen mot reindriftsområder ikke kan aksepteres.
Komiteen understreker betydningen
av Sametingets arbeid for å dokumentere, forvalte og formidle kunnskapen
som samiske kulturminner og kulturmiljøer representerer. Rapporten
viser et omfattende arbeid på flere områder innen dette feltet.
Komiteen merker seg at utbyggingsprosjektet Saemien
Sijte er omtalt i regjeringens redegjørelse. Det vises til at det
i 2015 er bevilget 3 mill. kroner i prosjektmidler til forprosjekt
for et nytt, redusert utbyggingsprosjekt. Det vises videre til at
det er gitt oppdrag til Statsbygg om forprosjektet og at arbeidet pågår. Komiteen understreker
betydningen av at forprosjektet ferdigstilles og følges opp med
bevilgninger til gjennomføring. Planene for utbygging av Saemien
Sijte har foreligget lenge og det er på tide at prosjektet realiseres.
I rapporten vises
det til at Sametinget og de samiske kommunene i fellesskap har analysert
hvordan den samiske befolkningen og de tjenestene som kommunene
yter, påvirkes av eventuelle kommunesammenslåinger. Utredningen
«Kommunereformen og samiske interesser» ble publisert i september
2015. Komiteen merker
seg at hovedtilrådingen er at Sametinget ikke anbefaler samiske
flertallskommuner å inngå sammenslåing med kommuner utenfor forvaltningsområdet
for samisk språk.
Komiteen viser til rapportens
henvisning til at Sametinget i 2017 vil markere 100-års jubileet
for samefolkets første landsmøte i Trondheim. Komiteen ser det som positivt
at Sametinget, trøndelagsfylkene og Trondheim kommune har gått sammen
for å markere denne viktige begivenheten i samefolkets historie.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sametinget er et demokratisk instrument for samisk selvbestemmelse
og for utvikling av nyttige og nødvendige tjenester og tilbud til
den samiske befolkningen. Dette innebærer at Sametinget er samenes
talerør i saker som angår det samiske folk. Samtidig har stat, fylkeskommuner og
kommuner både et overordnet ansvar og nærmere definerte oppgaver
som skal bidra til utvikling av samisk språk, kultur, næringsliv
og samfunnsliv.
Disse medlemmer er bekymret
over at regjeringen ser ut til å legge mindre vekt på dialogen med
Sametinget og for den årvisse reduksjonen i Sametingets budsjetter.
Dette kommer i tillegg til at kommunene ikke rustes økonomisk for
å kunne videreutvikle tjenestene til den samiske befolkningen. Dette
er et alvorlig hinder for å gi likeverdige tjenester til den norskspråklige
og samiskspråklige befolkningen. Disse medlemmer viser til
respektive partiers alternative budsjettforslag for 2017, der det foreslås
en betydelig styrking av kommuneøkonomien og Sametingets rammer.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens avlysning av kulturløftet har ført til at nye satsinger på
samisk kultur nærmest har stoppet helt opp. Det er et stort behov
for å investere i samiske kulturinstitusjoner og kulturutøvere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at Beaivváš Sámi Našunalteáhter har behov for eget bygg. Teateret
leier et kommunalt kulturbygg, som er uegnet til teaterformålet,
med hensyn til øvingsforhold, lagerplass og arbeidsforhold for aktørene. Disse medlemmer viser
til respektive partiers alternative budsjett for 2017, der det foreslås
10 mill. kroner til ferdigprosjektering og oppstart av nytt teaterbygg
i Kautokeino. Disse
medlemmer viser til at Statsbygg er i gang med å prosjektere
ny samisk videregående skole i Kautokeino. Disse medlemmer viser til
at Kautokeino kommune har uttrykt bekymring for at det nye skolebygget
blir for lite og uhensiktsmessig utformet i forhold til skolens framtidige
behov. Disse medlemmer mener
at det kan være mange interessante synergier ved å samlokalisere
ny videregående skole og nytt teaterbygg, og ber regjeringen vurdere
dette. Disse medlemmer vil
imidlertid presisere at ny videregående skole må realiseres som
planlagt og ikke forsinkes av en eventuell samlokalisering med nytt teaterbygg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slår
fast at prosjektering av bygget til Saemien Sijte i Snåsa har pågått
over lengre tid uten at det har vært nevneverdig progresjon i arbeidet.
Saemien Sijte holder til i midlertidige lokaler, i lokaler som Arbeidstilsynet
har hatt store merknader til. Prosjekteringsarbeidet må sluttføres
i 2017, dette for å gi den sørsamiske kulturen et nødvendig løft gjennom
en oppstartsbevilgning i budsjettet for 2018.
Disse medlemmer understreker
at det fortsatt er stor mangel på lærebøker i og på samisk. Skal intensjonene
om flere samiske språkbrukere gjennomføres, må bevilgningene til
samiske lærebøker og digitale læremidler økes. Mangelen på læremidler legger
et ekstra press på de samiske lærerne og er dermed med på å forverre
rekrutteringen av lærere i og på samisk. Læremiddelsituasjonen gjør
det også utfordrende å gi tilpasset undervisning og spesialundervisning.
Dette tilsier at bevilgningene til samiske læremidler må økes, og
at samiskspråklige lærere må sikres mulighet til etter- og videreutdanning
på lik linje med de øvrige lærerne i den norske skolen. Det finnes
per i dag ikke tilstrekkelige tilbud om etter- og videreutdanning
på samisk, og det er også en rekke tema i den samiske læreplanen
som ikke er dekket gjennom de tilbudene som gis i dag. Analyseverktøy for
nasjonale prøver for blant annet lesing og regning på samisk vil
være et viktig hjelpemiddel.
Disse medlemmer ber regjeringen
påse at tospråklighetsmidlene som skal sikre at kommunene kompenseres
for sine merkostnader knyttet til samisk språk, uavkortet går til
kommunene. Disse
medlemmer mener Sameskolen i Hattfjelldal er et unikt tilbud
for opplæring i sørsamisk språk, dette tilbudet må derfor opprettholdes
og gis forutsigbare rammevilkår. Skolen har et betydelig geografisk
dekningsområde, og mye av undervisningstilbudet gis som nettundervisning.
Disse medlemmer oppfatter
at det fortsatt er mangel på samiske tolker i helsesektoren, og
mener det er viktig at tolketjenesten på dette området styrkes. Disse medlemmer mener
nødmeldetjenesten må inneha nødvendig kompetanse med kjennskap til
samisk språk. I departementets oppdragsdokument til nødmeldetjenesten
bør det settes krav om samiskspråklig kompetanse. Det må være et
statlig ansvar å dekke merkostnadene knyttet til samisk språkkompetanse.
Disse medlemmer viser til
den todelte målsettingen i rovdyrpolitikken. Disse medlemmer viser til
beitenæringens viktige rolle. I den forbindelse vises det til de
respektive partiers merknader og forslag i Innst. 330 S (2015–2016)
Ulv i norsk natur. Bestandsmål for ulv og ulvesone, samt Dokument 8:163
S (2010–2011) Endringer i rovviltforvaltningen, og disse
medlemmer mener det er viktig at beitenæringens lokale kunnskap
på en god måte fremkommer i rovdyrforvaltningen.
Disse medlemmer viser til
at Sametinget og regjeringen underskrev en konsultasjonsavtale i 2005.
Denne avtalen har gitt Sametinget større innflytelse i de saker
som behandles i statlige organer. Disse medlemmer påpeker at
konsultasjoner skal være reelle og føres i forkant av beslutninger, slik
at Sametinget har mulighet til å påvirke de beslutninger som skal
tas.