1.4 Departementets oppfølging
Statsråden viser
til at Riksrevisjonens undersøkelse retter søkelyset mot et viktig
tema. Selv om det er stor grad av ryddighet og gode arbeidsforhold
i Norge, preges enkelte bransjer av useriøsitet og sosial dumping.
Arbeid mot arbeidslivskriminalitet er høyt prioritert av regjeringen,
og offentlige virksomheter må gjennom sine anskaffelser gå foran
i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv.
Arbeids- og sosialministeren
viser til at hun tar Riksrevisjonens funn på alvor og i samarbeid
med tilsynsmyndighetene og andre berørte departementer vil følge
opp funnene om offentlig sektors manglende etterlevelse av regelverket
som skal sikre visse standarder for lønns- og arbeidsvilkår for
de ansatte hos oppdragstakere.
Det er ifølge statsråden
bekymringsfullt at det også er svak etterlevelse i forbindelse med
kontraktsoppfølgingen, siden det kan innebære at berørte arbeidstakere
ikke får de lønns- og arbeidsvilkår de skal ha selv om det er tatt
inn bestemmelser om dette i kontrakten.
Statsråden konstaterer
at årsakene til manglende etterlevelse er sammensatt, og at det
er store variasjoner mellom kommunal og statlig sektor. Statsråden finner
det bekymringsfullt, og er enig i, at offentlige virksomheters kontraktsoppfølging
kan bli bedre, og at det er viktig å rette særskilt oppmerksomhet
mot dette.
Statsråden viser
til pågående regelverksendringer som har til formål å motvirke sosial
dumping. Det er også lagt fram et lovforslag for Stortinget om å
begrense antall ledd i kontraktskjeden. Slike regler vil forenkle
kontraktsoppfølgingen.
Etter statsrådens
vurdering gir rapporten ikke tilstrekkelig belegg for å hevde at
Arbeidstilsynet gjennomfører for få tilsyn med grunnlag i det aktuelle
regelverket, og at sanksjonsbruken er for mild. Arbeidstilsynet
fikk kompetansen til å føre slike tilsyn i juli 2013, og statsråden
framholder at det tar tid å bygge opp systemer, og derfor er det
naturlig at tilsynsvolumet ikke er så høyt.
Det konstateres
at antall tilsynsobjekter i offentlig sektor er begrenset, særlig
sammenlignet med privat sektor. I tillegg kan ikke tilsynsvirksomheten
mot offentlig sektor vurderes isolert, men ses i sammenheng med
det store antallet tilsyn Arbeidstilsynet har innen arbeidskriminalitet
eller sosial dumping. Statsråden viser til at Arbeidstilsynet retter
tilsynene inn mot de områdene der risikoen er størst, slik at ulovlige
forhold avdekkes og kan rettes opp. Arbeidstilsynet legger også
vekt på å gi veiledning og pålegg i slike tilsyn, slik at feil og
mangler kan rettes opp. Statsråden vurderer dette som godt egnet
så lenge manglende kunnskap er årsaken til at regelverket ikke etterleves.
Arbeids- og sosialministeren
framholder at innsatsen mot arbeidslivskriminalitet er høyt prioritert
i departementet og i styringen av Arbeidstilsynet, og at det alltid
vil være et forbedringspotensial med hensyn til kvaliteten på tilsynsvirksomheten.
De pågående regelverksendringene vil også bidra til å gjøre tilsynet
med regelverket mer treffsikkert.
Med regelverket
som har kommet på plass, mener statsråden at det er gode rettslige
virkemidler for å bekjempe sosial dumping i offentlig sektor. Det
forutsetter selvsagt at offentlige virksomheter tar ansvaret og
går foran som et godt eksempel i etterlevelsen av regelverket. Statsråden
understreker for øvrig at offentlige virksomheter har et selvstendig
ansvar for å etterspørre og tilegne seg nødvendig kunnskap om regelverk
de er bundet av.