Søk

Vedlegg

Vedlegg

Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråd Bent Høie til helse- og omsorgskomiteen, datert 13. mai 2016

Dokument 8:85 S (2015-2016) - Representantforslag om å innføre et mål om at 25 prosent av den samlede omsorgssektoren skal være organisert og drevet som ideell virksomhet innen 2030 - Stortingsrepr Gerd Eli Berge, Anne Tingelstad Wøien og Kjersti Toppe

Samspillet med ideell sektor er viktig for utviklingen av velferdssamfunnet. De har ofte gått foran og vist vei. Å være innovatører er fortsatt en av de viktigste roller ideelle og private leverandører har som tjenesteprodusenter, og som vi mer enn noen gang trenger i vårt arbeid. De kommunale helse- og omsorgstjenestene står overfor store utfordringer i årene som kommer, og det vil derfor være av stor betydning å trekke flere aktører med i arbeidet for løse de oppgavene denne sektoren står overfor.

Regjeringen vil legge til rette for private og frivillige initiativ, og slippe flere gode krefter til også innen velferdstjenesten. Det vil skape mer innovasjon, større valgfrihet og et mer variert tilbud. Regjeringen har derfor igangsatt flere tiltak for å bedre ideelle aktørers rammevilkår.

For å legge enda bedre til rette for samspillet med ideell sektor ble det 19. juni 2015 inngått ny samarbeidsavtale mellom de ideelle, KS og regjeringen om leveranser av helse- og sosialtjenester. Avtalen fastsetter prinsippene for overordnet strategisk samarbeid mellom staten, KS og ideell sektor knyttet til ideell sektors leveranser av tjenester på helse- og sosialområde etter avtale.

For regjeringen er det også et sentralt anliggende å utvikle pasientens og brukerens helse- og omsorgstjeneste. Med flere ideelle og private tjenesteleverandører, øker mulighetene for å gi brukerne større valgfrihet og innflytelse over det tjenestetilbudet de mottar. Regjeringen har på den bakgrunn, blant annet som en oppfølging av Stortingets behandling av Meld. St. 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg, utarbeidet en veileder om "Brukervalg i kommunal tjenesteyting". På den måten ønsker regjeringen å legge til rette for et større mangfold av løsninger og involvere ideelle organisasjoner, sosiale entreprenører og næringsliv i arbeidet med å møte framtidas helse- og omsorgsutfordringer.

Stortinget har nå til behandling regjeringens forslag til ny lov om offentlige anskaffelser. Når loven er vedtatt vil det bli fastsatt nye forskrifter til loven. I den nye anskaffelsesforskriften vil Nærings- og fiskeridepartementet innføre et eget kapittel om anskaffelser av helse- og sosialtjenester. Formålet med å samle bestemmelsene i et eget kapittel er å synliggjøre at særlige hensyn gjør seg gjeldende ved slike anskaffelser. Det vil fremgå av reglene at oppdragsgiver kan legge vekt på en rekke forhold som de ideelle aktørene tradisjonelt har vært sterke på, som for eksempel brukermedvirkning og innovasjon. Det vil også fremgå at oppdragsgiver kan legge vekt på sitt behov for et mangfoldig tjenestetilbud. I tillegg vil det i kapittelet om helse- og sosialtjenester bli fremhevet at oppdragsgiver kan inngå langvarige og løpende kontrakter.

Det er imidlertid opp til kommunene å inngå avtaler med aktuelle tjenesteleverandører og de kan også eventuelt fastsette tallfestede mål for dette, slik forslagsstillerne legger opp til. Denne regjeringen vil arbeide for en generell styrking av de ideelle aktørenes rammevilkår og ønsker ikke å fastsette konkrete måltall på vegne av kommunesektoren. Gjennom statlige virkemidler legger vi til rette for at kommunene kan inngå avtaler med ulike tjenesteleverandører ut fra lokale forhold og behov, til beste for den enkelte bruker.