I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et mål om at 25 prosent av den samlede omsorgssektoren
skal være organisert og drevet som ideell virksomhet innen 2030,
og på egnet måte legge fram for Stortinget en plan med kortsiktige
og langsiktige tiltak for å oppnå dette.»
Forslagsstillerne
fremholder at ideelle virksomheter innen helse- og omsorgssektoren
er svært viktige og en integrert del av velferdssamfunnet. De ideelle
virksomhetene representerer verdier og samfunnsnyttige formål som
skiller dem fra offentlige og private kommersielle virksomheter.
Ideell sektor har vært først ute med å gi helsehjelp og omsorg på
en rekke velferdsområder og er det fortsatt for utsatte grupper.
I Norge har de offentlige tjenestene nå blitt bygget opp på flere
områder, i takt med utbyggingen av velferdsstaten. Dette har vært
en riktig utvikling. Samtidig mener forslagsstillerne at det er
viktig å sikre et fortsatt betydelig innslag av ideelle virksomheter
i omsorgssektoren, også i tiden fremover.
Forslagsstillerne
mener at en fremtidsrettet velferdstjeneste må ta sivilsamfunnets
ressurser i bruk på en langt bedre måte enn i dag.
Forslagsstillerne
tror at en omsorgssektor med et betydelig innslag av ideelle organisasjoner
og tilbydere av helse- og omsorgstjenester vil bidra til trygge lokalsamfunn,
styrke demokratiet og bygge bro mellom innbyggere, frivillighet
og offentlige myndigheter.
I NOU 2011:11 Innovasjon
i omsorg mente utvalget at sosial verdiskapning bør gis betydelig
større rom og armslag i drift og framtidig utvikling av omsorgstjenester
og velferdsordninger. De foreslo at innen 2020 bør 25 prosent av
den samlede omsorgssektoren være organisert og drevet som ideell
virksomhet. Denne intensjonen ble fulgt opp i Meld. St. 29 (2012–2013)
Morgendagens omsorg, men det ble ikke foreslått en konkret målsetting
for andel privat ideell virksomhet i helse- og omsorgssektoren.
Forslagsstillerne mener en slik målsetting er nødvendig og god.
De aller fleste vestlige
land har en aktiv politikk for å sikre en blanding av private kommersielle,
ideelle og offentlige leverandører av velferdstjenester. I Norge
har skjermede anbudsrunder for ideelle organisasjoner vært et viktig
virkemiddel. Ifølge regjeringen er det ikke lenger åpning for skjermede
anbudsrunder. Da mener forslagsstillerne at andre tiltak må fremmes
for å sikre at den enkelte anskaffelse, blant annet gjennom utforming
av kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier og kontraktkrav, kan
gjennomføres slik at ideelle organisasjoners særtrekk og mulighet for
å skape samfunnsmessig merverdi både etterspørres og tillegges vekt.
Uten en politisk
avklaring på hva man vil med ideell sektor, og hvor stort bidraget
fra ideell sektor skal være på omsorgsfeltet, vil det etter forslagsstillernes
oppfatning være vanskelig å diskutere nødvendige tiltak for ideell
sektor.