Brev fra Kulturdepartementet
v/statsråd Linda C. Hofstad Helleland, datert 2. november 2016
Vurdering
av Dokument 8:10 (2016-2017) Representantforslag om utsett slokking
av FM-nettet
Et bredt stortingsflertall
sluttet seg ved behandlingen av Meld. St. 8 (2010-2011) til at det
bør legges til rette for digital radio fra 2017. Ett av kriteriene
for at FM-nettet skulle kunne avvikles i 2017 var at "NRKs radiotilbod
innan 1. januar 2015 må ha ei digital dekning tilsvarande dagens
P1-dekning i FM-nettet".
Dekning for kringkastingsnett
måles etter vanlig praksis etter befolkningsdekning. Det foreligger
omfattende dokumentasjon for at Stortingets forutsetning om dekning
er oppfylt. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet konkluderte vinteren
2015 med at NRKs del av DAB-nettet hadde bedre befolkningsdekning
enn NRK P1 i FM-nettet. Nærmere angitt hadde NRKs DAB-nett per januar
2015 ca. 99,5 % befolkningsdekning, mens P1 hadde 98,6 % dekning i
FM-nettet. Kulturdepartementet anmodet høsten 2016 Samferdselsdepartementet
om en ny vurdering fra Nkom, på bakgrunn av at NRK hadde bekostet 128
nye sendere, noe som ga grunn til å anta ytterligere forbedret dekning.
Nkoms nye vurdering viser at befolkningsdekningen i NRKs DAB-nett
har økt med anslagsvis 0,2 %, til ca. 99,7 % per september 2016.
Nkoms vurdering bekrefter at dekningsgraden i NRKs DAB-nett er minst
like god som i FM-nettet. DAB-dekningen er også minst like god som
dekningen i FM-mono, som ifølge Nkom er ca. 99,6 %. Nkom anslår
videre at dekningsgraden i NRKs DAB-nett vil øke til 99,8 %, når
NRK i 2017 utelukkende vil bruke DAB+-formatet.
Jeg vil for øvrig
også vise til at Nkom har konkludert med at NRKs DAB-nett har noe
bedre veidekning enn FM-nettet. Videre utplasserer Statens vegvesen
i løpet av 2016 DAB-sendere i alle riksvegtunneler som er lengre
enn 500 meter med årsdøgntrafikk på over 5000, samt i alle nye vegtuneller
over 500 meter. Arbeidet er i flg. informasjon fra Statens vegvesen
i rute. Når arbeidet er ferdigstilt vil det være DAB-dekning i minst
like mange tuneller i riksvegnettet som i FM-nettet. Fylkesvegnettet
er fylkeskommunenes ansvar, og vegmyndighetene har oppfordret fylkeskommunene
til å følge samme plan som riksvegnettet.
Når det gjelder dekningen
til havs, er DAB-nettet planlagt og bygd ut for å gi dekning minst
50 kilometer ut fra land langs hele kysten. NRK har i samarbeid med
Redningsselskapet gjennomført flere måleturer langs kysten og utarbeidet
en rapport om DAB-dekningen til sjøs. I rapporten konkluderes det
med at DAB-dekningen langs kysten er tilfredsstillende, og at faktisk
dekning i hovedsak stemmer overens med dekningskartene.
NRK og Digitalradio
Norge opplyser for øvrig at de foretar kontrollmålinger når de mottar
klager fra publikum på dekningsforholdene. NRK er også i dialog
med blant andre NAF, Redningsselskapet og DNT, og vurderer fortløpende
behovet for ytterligere bedring av DAB-dekningen.
Digitalradio Norge
og NRK melder om at mange lyttere opplever dårlig mottak selv om
dekningen er god. Publikum er avhengig av tilfredsstillende kvalitet
på mottaksutstyr. I tillegg må lytterne sørge for riktig montering
og bruk av utstyret. For eksempel har enkelte ikke skrudd på "service
following" eller "DAB til DAB-link", som gjør at bilradioen automatisk
følger frekvensen til den kanalen man lytter til. En annen feil
er at man ikke har foretatt nytt kanalsøk etter at man har tatt
med DAB-radioen på hytta. Behovet for å skifte frekvens ved portabelt
mottak, skyldes at NRKs DAB-nett er delt inn i forskjellige regioner
for å kunne sende lokale sendinger. Videre vil bedre mottak kunne
oppnås ved bruk av en ekstern antenne. Rapporter om dårlig dekning
kan også skyldes at enkelte lyttere forventer at de kommersielle
kanalene skal ha like god dekning som NRKs kanaler, og at de derfor
klager når en kommersiell kanal faller ut.
Det er naturlig og
forståelig at digitaliseringen kan være krevende for publikum i
en overgangsfase. NRK er oppmerksom på at publikum har behov for informasjon
om blant annet montering og bruk av mottaksutstyr, og har fra høsten
2016 styrket sin publikumsservice for å møte behovet for god informasjon
om alle sider ved teknologiskiftet.
Jeg er i likhet med
forslagsstillerne oppmerksom på at radiomediet har en viktig beredskapsfunksjon. Digitaliseringen
vil imidlertid styrke beredskapen, blant annet ved at DAB-nettet
er mindre sårbart for utfall av sendere enn det FM-nettet er. Det
er videre installert nødstrømsystemer på en større del av DAB-nettet
enn i FM-nettet. Det er dessuten installert doble sendere i alle
sendepunkter med større nedslagsfelt, og alle sendere i NRKs DAB-nett
er sikret med et backup-system for synkronisering av sendere ved utfall
av GPS-signal. Slik forslagsstillerne framhever, er radiomediet
også sentralt som informasjonskanal for trafikkinformasjon. Med
DAB blir det mulig å høre alle radiokanaler i området inne i tunnelen. DAB
gjør det også mulig for veimyndighetene å bryte inn med meldinger,
uavhengig av hvilken kanal publikum lytter til.
Representantforslaget
om utsettelse av avvikling av FM-sendingene kunne videre medført
at NRK måtte bekoste vedlikehold av FM-nettet parallelt med DAB-nettet.
FM-nettet er preget av at det de siste årene ikke er vedlikeholdt.
Nettet ville derfor hatt behov for betydelig og kostbar oppgradering
for at beredskapsnivået skulle kunne opprettholdes. Det ville i
et beredskapsperspektiv ikke være forsvarlig å legge opp til at
NRK skulle bekoste to parallelle nett, i stedet for å kunne konsentrere
ressursene på å vedlikeholde ett nett.
På bakgrunn bl.a. av at det
foreligger omfattende dokumentasjon på at Stortingets forutsetning
om dekning er oppfylt, samt de beredskapsmessige fordelene som er
knyttet til henholdsvis DAB-nettet og vedlikehold av kun ett nett,
konstaterer jeg at det ikke er grunnlag for forslaget om å utsette
slukking av FM-nettet.