Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lise Wiik,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich
og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og
Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Dokument 8:88 L
(2015–2016) representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Vegar
Solhjell, Audun Lysbakken, Heikki Eidsvoll Holmås og Snorre Serigstad
Valen om opphevelse av straffeloven § 184 bokstav a vedrørende krenkelser av
representanter for andre stater.
Komiteen registrerer at forslaget
fremmes på bakgrunn av en episode der det tyske utenriksdepartementet
mottok en «diplomatisk note» fra Tyrkia der de krever at en tysk
komiker skal straffeforfølges fordi han fornærmet Tyrkias president
ved å lese opp et satirisk dikt rettet mot presidenten på TV. Ifølge tysk
straffelov er det ulovlig å fornærme en utenlandsk statsleder eller
et medlem av en utenlandsk regjering.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
mener at § 184 a i den norske straffeloven av 2005 kan minne om
bestemmelsen i den tyske loven.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ikke ser noen grunn for at det skal være en slik bestemmelse i den
norske straffeloven. Vold og trusler er regulert i andre deler av
straffeloven, og fornærmende eller harselerende utsagn mot utenlandske
statsledere bør ikke lede til straffansvar. Komiteen registrerer at flere
jurister i Norge påpeker at terskelen for straffansvar etter § 184
a er høy, men at det likevel er fullt mulig at strafferammer blir
gjort gjeldende fordi bestemmelsen eksisterer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, er enig i formålet med forslaget, og ser hvilke
problematiske sider deler av bestemmelsen i straffeloven 2005 § 184 a har
med hensyn til ytringsfriheten. Flertallet legger til grunn
at Norges folkerettslige forpliktelser ivaretas gjennom straffeloven
for øvrig. Flertallet ønsker
imidlertid ikke en direkte opphevelse av bestemmelsen gjennom foreliggende
representantforslag. Flertallet ønsker
at dette blir gjort gjennom en proposisjon utarbeidet av departementet.
På denne bakgrunn fremmes det følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endringer i straffeloven 2005
§ 184 a.»