1.1 Et styrket og fornyet forsvar
Forsvaret av landet er en av statens
viktigste oppgaver, og evnen til å håndtere krise og væpnet konflikt
i egne og alliertes nærområder må gis høyere prioritet. Disse oppgavene
er det bare Forsvaret som kan løse. Det finnes ikke raske løsninger
for å bygge opp forsvarsevnen, men regjeringens anbefaling i Prop.
151 S (2015–2016) er å sikre Norge et forsvar med robuste og fleksible
operative avdelinger som kan håndtere skiftende utfordringer hjemme
og ute i lys av det til enhver tid gjeldende trusselbildet.
Norges sikkerhet bygges sammen med andre.
Atlanterhavstraktatens artikkel 5, om at et væpnet angrep mot én
eller flere allierte skal betraktes som et angrep på alle, har vært
en bærebjelke i norsk sikkerhetspolitikk i snart 70 år. Samtidig
inneholder den samme traktaten et viktig og betydelig ansvar i artikkel
3, som forplikter NATOs medlemsland til å opprettholde og utvikle
sin individuelle og felles evne til å motstå væpnet angrep.
Regjeringen tydeliggjør at Forsvarets
ambisjonsnivå og krav til beredskap må endres i lys av en ny sikkerhetspolitisk
situasjon, fremtidens internasjonale operasjoner og Forsvarets vesentlige
bidrag til samfunnets samlede beredskap. Det er særlig viktig å styrke
beredskapen og evnen til å håndtere de mest alvorlige oppgavene:
forsvar mot trusler, anslag og angrep.
For at forsvarsevnen skal kunne opprettholdes over
tid, og som grunnlag for økonomisk bærekraft, er det avgjørende
med realistisk planlegging som tar høyde for faktiske driftsutgifter
og reell kostnadsutvikling.
Dagens forsvarsstruktur lar seg ikke
videreføre med dagens budsjettnivå. Tidligere har utgifter til modernisering
blitt dekket inn gjennom effektivisering av virksomheten. Det har
også blitt kuttet i antall enheter innenfor flere kapasiteter i
så stor grad at en rekke kapasiteter i dag er på det som må anses
som kritisk minimum for å kunne levere operativ verdi og slagkraft.
Et annet virkemiddel som har vært brukt for å finansiere tidligere
omstillinger, er å akseptere et redusert operativt aktivitetsnivå
i en periode. Dagens sikkerhetspolitiske utvikling stiller økte
krav til Forsvarets operative aktivitet og gjør slike prioriteringer
uakseptable.
For å videreutvikle Forsvaret og styrke
den reelle operative evnen foreslår regjeringen et dobbelt løft for
bærekraft, med en kombinasjon av en styrking av forsvarsbudsjettet
og en rekke strukturelle tiltak.
Omfattende struktur- og basetiltak og
fortsatt effektivisering skal sikre tilpasning til endringer i operative
krav, men også at ressursene prioriteres mot de viktigste områdene.
Regjeringens langtidsplan forutsetter betydelig omdisponering av
ressurser innenfor forsvarssektoren til prioritert aktivitet.
Økte bevilgninger og frigjøring av ressurser
internt skal for det første sikre at det identifiserte etterslepet
som har bygget seg opp over tid, hentes inn, slik at tilgjengelighet
og utholdenhet økes. Videre skal økte ressurser sikre at Forsvarets
kapasiteter er øvet, trenet og bemannet slik at de kan benyttes
til oppgavene de er tiltenkt, når det er behov for dem. For det
tredje foreslår regjeringen å investere i fremtidsrettede, strategiske
kapasiteter for blant annet å opprettholde situasjonsforståelsen
og kontrollen i nordområdene.
Det kan ikke tidlig i perioden planlegges
vesentlige besparelser knyttet til de ressursfrigjøringstiltakene
regjeringen anbefaler, siden det for mange av tiltakene først vil
påløpe omstillingskostnader eller vil være nødvendig å gjennomføre
investeringer før tiltakene får effekt. Et viktig unntak er utdanningsområdet,
der de økonomiske gevinstene av endringene kommer tidlig og sammen
med bevilgningsøkningen er en av forutsetningene for den økonomiske
bærekraften tidlig i fireårsperioden.
I de to kommende fireårsperiodene vektlegger regjeringen
en økonomisk planramme som legger til rette for en gradvis økning
av ambisjonsnivået for forsvarssektoren. I videreutviklingen av
Forsvarets operative struktur for perioden 2017–2020 skal tilgjengelighet,
utholdenhet og bedre ivaretakelse av gjeldende klartider prioriteres
fra 2017. Fra 2018 ønsker regjeringen å øke gjeldende ambisjonsnivå
til å omfatte kortere klartider, økt aktivitet og økt bemanning
av utvalgte kapasiteter. Samtidig vil en omfattende modernisering
bli videreført og ytterligere styrket fra 2019 med anskaffelse av
materiellsystemer i perioden 2021–2024, noe som ytterligere vil
styrke den operative evnen, slik at Forsvaret forblir et relevant
sikkerhetspolitisk virkemiddel for Norge.