Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina
Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
fra Fremskrittspartiet, Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, har merket seg de viktigste
temaene som preget den 70. generalforsamling i FN i 2015, hvor bakteppet
var utenrikspolitisk turbulens og økende akutte kriser. Samtidig
var høsten 2015 i FN preget av viktige diplomatiske gjennombrudd:
inngåelse av atomavtalen med Iran, enighet om finansiering for utvikling
i Addis Abeba, vedtaket om de nye bærekraftsmålene og klimaavtalen
i Paris.
Komiteen merker seg at dagsorden
i Sikkerhetsrådet høsten 2015 var preget av at konfliktene i blant
annet Syria og Libya hadde forverret seg, og at situasjonen i Ukraina
var fastlåst. I Jemen var den humanitære krisen voksende, voldsnivået
var høyt i Israel og Palestina, fredsprosessen i Sør-Sudan haltet,
og Burundi utviklet seg i negativ retning. Sikkerhetsrådet var fortsatt
preget av det kjølige forholdet mellom Russland og vestlige land.
Omfanget av asyl- og migrasjonsutfordringene og de dramatiske humanitære
konsekvensene av rekordmange mennesker på flukt var også en del
av den utfordrende utenriks- og sikkerhetspolitiske situasjonen.
Komiteen merker
seg at Sikkerhetsrådet likevel klarte å bli enige på viktige områder
som tiltak for å forebygge voldelig ekstremisme, tiltak mot fremmedkrigere
og bekjempelse av terrororganisasjoner som ISIL, gransking av bruken
av kjemiske våpen i Syria og oppfølging av FNs fredsoperasjoner.
Resolusjonen om et politisk veikart for å løse konflikten i Syria
var et viktig vedtak. Høsten 2015 markerte at det er 15 år siden
FNs sikkerhetsrådsresolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet
ble vedtatt.
Komiteen merker seg at det
i Addis Abeba sommeren 2015 ble internasjonal enighet om finansiering
for utvikling, hvor Norge hadde en hovedrolle i forhandlingene.
Denne enigheten ga en positiv giv til forhandlingene om bærekraftsmålene,
som ble vedtatt uken før generalforsamlingen i FN. Bærekraftsmålene
er en milepæl for FN, verden og Norge. For å sikre oppfølgingen
etablerte generalsekretæren i FN en pådrivergruppe der den norske
statsministeren er en av to ledere.
Medlemene i komiteen
frå Kristeleg Folkeparti, Venstre og Senterpartiet vil spesielt
peike på berekraftmål nummer to, som seier at verda innan 2030 skal
«utrydde svolt, oppnå matsikkerheit og betre ernæring, og fremje
bærekraftig landbruk». Desse
medlemene viser til at Noreg må nytte meir ressursar på å
gje fleire menneske sikker tilgang på trygg mat. Dette krev ei satsing
på landbruket både nasjonalt og globalt. Ei styrka satsing på landbruksbistand
er difor ynskjeleg for norsk bistand.
Komiteen merker
seg at høynivåuken ga et politisk løft i prosessen til det vellykkede
klimatoppmøtet i Paris i desember, og 187 land hadde meldt inn nasjonale
klimamål da Paris-avtalen ble inngått. Med disse suksessene ble
FN som den globale arenaen for felles løsninger styrket, særlig
når det gjelder utfordringer om miljø og utvikling.
Komiteen merker seg at Norge
har spilt en særlig viktig rolle i arbeidet med å støtte initiativet
til den nåværende generalsekretæren om å gjøre FNs fredsoperasjoner
bedre i stand til å løse utfordringene som de står overfor. Norge
har prioritert arbeidet for å styrke den operasjonelle kapasiteten
til FN, blant annet gjennom bidrag til FNs fredsoperasjoner, forebyggende
diplomati og konfliktløsning, styrt koordinering og samordnet innsats
på landnivå og støtte til Generalsekretærens initiativ Human Rights
Up Front.
Komiteen merker seg at med
de alvorlige utfordringene verden nå står overfor, er det behov
for et sterkt og effektivt FN. FN og den multilaterale ordenen som
vi kjenner, er under press.
Komiteen mener at Norges velstand,
ryddige forhold til naboer og fellesinteresser med de aller fleste
andre stater bygger på FNs prinsipper. Komiteen vil fremheve viktigheten
av å jobbe med utgangspunkt i folkeretten, internasjonal rett og havretten
som viktige pilarer i vårt FN-arbeid. Komiteen merker seg at Norge
har arbeidet for at FN skal fungere bedre og være en mer effektiv
og moderne organisasjon, særlig gjennom prosjektet «FN70: En ny
dagsorden», som Norge satte i gang, hvor målet er å påvirke og støtte
den neste generalsekretæren i FN i arbeidet med å styrke
organisasjonen.
Komiteen merker seg Norges
innsats for nødvendig reform av FN og vil særlig trekke frem arbeidet
for effektivisering og fokusering i FN-fondene og -programmene og
bedre koordinering i utviklingssystemet i FN. Komiteen merker seg et viktig reformtiltak
med prosessen med valg av ny generalsekretær i FN, som inkluderte
åpne høringer med kandidatene, hvor medlemslandene og sivilsamfunn kunne
delta. Komiteen deler
regjeringens syn om å støtte det franske initiativet om å utvikle
retningslinjer for frivillig å avstå fra bruken av vetoretten i situasjoner
der sivile blir truet av brudd på folkeretten.
Komiteen merker seg at FNs
regulære budsjetter er under kraftig press som følge av kutt fra store
bidragsytere, og de strenge krav til innsparing dette fører med
seg. Komiteen støtter
samtidig Norges arbeid for at dette ikke vil få følger for vedtak og
gjennomføring av nødvendige reformer. Komiteen støtter videre arbeidet
for å unngå at medlemslandene skal detaljstyre FN gjennom Generalforsamlingen,
på bekostning av FN-sekretariatets effektivitet. Komiteen mener Norge skal opptre konstruktivt
og kritisk overfor FNs ressursbruk, og at Norge skal fortsette arbeidet
mot økonomiske misligheter og for tiltak som sikrer en ansvarlighetskultur som
styrker innsatsen for tilsyn og kontroll.
Komiteen mener at Norge må
være en aktiv stemme for å reformere FN-systemet og ønsker at FN-organisasjonene
vektlegger resultater og effektivitet når nivået på bidrag fastsettes.
Komiteen støtter at Norge skal
være en pådriver for en økt humanitær innsats i sårbare stater,
i langvarige flyktningsituasjoner og når det gjelder forebygging
og utdanning i krise- og konfliktområder.
Komiteen er enig i at Norge
skal arbeide for at kvinners rettigheter og likestilling blir inkludert
på en helhetlig måte i FNs arbeid. Et menneskerettighetsperspektiv
må legges til grunn for den norske innsatsen. De positive effektene
av likestilling skal fremheves, herunder kvinners bidrag til fred,
økonomisk vekst og bærekraftig utvikling. Komiteen vil trekke frem den
høye profil Norge har hatt i spørsmål knyttet til likestilling,
menneskerettigheter og innenfor internasjonal strafferett, kvinners
seksuelle og reproduktive helse og rettigheter og diskriminering av
homofile (LHBT). Komiteen støtter
videre at Norge skal arbeide for at FN skal møte globale sikkerhetsutfordringer
som terrorisme, organisert kriminalitet, digitale trusler og piratvirksomhet
på en mest mulig offensiv måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at FNs
generalforsamlings 1. komité (internasjonal fred og sikkerhet) behandler
atomnedrustning og ikke-spredning.
Flertallet har merket seg omtalen
av behandlingen av disse spørsmålene i 1. komité høsten 2015. Flertallet forutsetter
at Norge under drøftingen i 1. komité høsten 2016 forholder seg
til Stortingets enstemmige kompromiss og flertallets merknader i Innst.
199 S (2015–2016), jf. Meld. St. 37 (2014–2015) om globale sikkerhetsutfordringer
i utenrikspolitikken.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti understreker at Norge
i det videre arbeidet mot atomvåpen i FN skal være en «pådriver
for […] gjensidig, irreversibel, og verifiserbar avskaffelse av
atomvåpen, og på dette grunnlaget arbeide langsiktig for et rettslig
bindende rammeverk for å nå dette målet», slik et enstemmig storting
har vedtatt i Innst. 199 S (2015–2016), jf. Meld. St. 37 (2014–2015). Disse medlemmer forutsetter
at Norge, på dette grunnlaget, vil delta i forhandlinger om et juridisk
bindende rammeverk med mål om å forby atomvåpen dersom disse finner sted
i 2017, slik et flertall i førstekomiteen i FNs generalforsamling
ga sin tilslutning til gjennom resolusjon L41. På den bakgrunnen
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen delta i eventuelle forhandlinger om et juridisk
bindende rammeverk med mål om å forby atomvåpen, forankret i resolusjon L41
som et flertall i 1. komiteen i FNs generalforsamling har sluttet
seg til.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen arbeider
i tråd med Stortingets enstemmige vedtak. Disse medlemmer viser til at
regjeringen arbeider aktivt for nedrustning med sikte på en balansert, gjensidig,
irreversibel og verifiserbar avskaffelse av kjernevåpen, og på dette
grunnlag arbeider langsiktig for et rettslig bindende rammeverk.
Disse medlemmer viser til at
resolusjonen «Taking forward multilateral nuclear disarmament negotiations»
ikke er i tråd med Stortingets vedtak. Resolusjonen tar til orde
for å igangsette forhandlinger om forbud mot kjernevåpen i 2017,
med sikte på et forbud så snart som mulig. Den legger opp til et forbud
før nedrustning finner sted. Dette er ikke en realistisk tilnærming
for reell nedrustning, som er en forutsetning for avskaffelse av
kjernevåpen.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende for Norge å velge en vei som er i tråd med våre NATO-forpliktelser. Disse medlemmer vil
vise til at NATO støtter målet om en verden uten kjernevåpen, men
slår samtidig fast at NATO vil være en kjernefysisk allianse så
lenge slike våpen finnes.
Disse medlemmer vil sterkt
understreke at det i dagens sikkerhetspolitiske klima er svært viktig at
alliansen står samlet, og at Norge stiller seg bak NATOs politikk. Disse medlemmer mener
at Norge ikke kan legge til grunn en stykkevis tilnærming til NATOs
strategi. USA har ved gjentatte anledninger tatt til orde for forhandlinger
om nye og dype kutt i de kjernefysiske arsenalene, men Russland
har dessverre ikke vist vilje til å følge opp dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at regjeringen ikke finner
grunn til å omtale nordisk samhandling og samarbeid i FN-sammenheng
i Meld. St. 38 (2015–2016). Dette står i sterk kontrast til meldingen
om virksomheten i FN som ble behandlet våren 2013, Innst. 32 S (2012–2013),
jf. Meld. St. 19 (2011–2012), hvor felles nordisk opptreden og samarbeid
ble fremhevet.
Disse medlemmer har imidlertid
merket seg Meld. St. 5 (2016–2017) Nordisk samarbeid, hvor nordisk
utenriks- og sikkerhetspolitisk samarbeid nevnes i ulike sammenhenger,
og hvor nordisk FN-samarbeid er viet et eget avsnitt.
Disse medlemmer vil understreke
det nære samarbeidet mellom de nordiske land i FNs komiteer og organisasjoner
og vil oppfordre til at forholdet omtales i neste års rapport om
virksomheten i FN.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Meld. St. 38 (2015–2016)
i all hovedsak omhandler arbeidet i Generalforsamlingen, hvor det
nordiske samarbeidet er av relativt begrenset omfang og av uformell
karakter. Samarbeidet mellom de nordiske land i FNs ulike organer
er imidlertid nært og godt.