Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, merker seg at formålet med proposisjonen
er å legge til rette for hjemmel til å fastsette forskrift om energi-
og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport.
Komiteen har registrert at
Direktiv 2009/33/EF Om fremme av rene og energieffektive veigående motorvogner
ble innlemmet i EØS-avtalen 4. oktober 2013, og videre at Stortingets
behandling av samtykkeproposisjonen, Prop. 49 S (2013–2014), lagt
frem 20. mars og behandlet i Stortinget 6. mai 2014.
Komiteen konstaterer at direktivet
med dette forslaget implementeres i norsk rett ved å hjemle ny forskrift
i både lov 16. juli 1999 nr. 69 (anskaffelsesloven) og i yrkestransportloven. Komiteen er
enig i formålet og at lovendringene åpner for at departementet i
forskrift kan sette bestemte miljøkrav ved kjøp av kjøretøy for
de transportører som har løyve etter yrkestransportloven, og som
skal oppfylle offentlig tjenesteplikt. Miljøkravet vil gjelde for
kjøretøy som benyttes til levering av den offentlige tjenesten.
Komiteen merker seg at det
ikke foreligger synspunkter på endringene fra høringsinstansene.
I forbindelse med
Stortingets behandling av ny lov om offentlige anskaffelser ble
det gjort enkelte endringer fra lovforslaget som var fremmet i Prop.
51 L (2015–2016). Komiteen er
blitt oppmerksom på at det i den forbindelse kom inn to feil i loven.
Et unntak for anskaffelser
etter EØS-avtalen artikkel 123 ble tatt inn i § 2 tredje ledd, etterfulgt
av en generell hjemmel i samme ledd til å fastsette unntak. Samtidig
ble det opprinnelige forslaget til generell hjemmel til å fastsette
unntak ved en inkurie vedtatt som fjerde ledd. Denne bestemmelsen
inneholder dermed to like forskriftshjemler.
Tilsvarende ble § 5
fjerde ledd om krav til universell utforming endret i forbindelse
med Stortingets behandling av lovforslaget, men ved en inkurie ble
i tillegg departementets opprinnelige forslag til bestemmelse vedtatt
som femte ledd. Denne bestemmelsen inneholder derfor også to overlappende bestemmelser
om krav til universell utforming.
Komiteen foreslår å rette opp
disse feilene ved å oppheve § 2 fjerde ledd og § 5 femte ledd. Dette innebærer
ingen materielle endringer, men reflekterer Stortingets intensjoner
i forbindelse med vedtakelsen av den nye anskaffelsesloven.