4.3.3 Kristelig Folkeparti
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti peker på at det er tre mål som er viktige for Kristelig
Folkeparti i utformingen av landbrukspolitikken: økt matproduksjon,
landbruk i hele landet og økt rekruttering. Flere av disse målene
er overlappende og har i stor grad felles løsninger. Den viktigste
forutsetningen for økt matproduksjon er å ta i bruk alle tilgjengelige
ressurser i hele landet. Den viktigste forutsetningen for at alle
tilgjengelige ressurser i hele landet tas i bruk, er å legge til
rette for lønnsom drift i hele landet, noe som også fordrer tilretteleggelse
for variert bruksstruktur. Økt lønnsomhet er også den viktigste
forutsetningen for økt rekruttering.
Dette medlem viser til at
store deler av rammeområde 11 er bundet opp av jordbruksforhandlingene. Dette medlem vil
videreføre prinsippet om at det hvert år er et hovedoppgjør i landbrukssektoren som
fastsetter overføringer over kap. 1150, målpriser og andre landbrukspolitiske
virkemidler og ordninger. Et av de viktigste målene for norsk landbruk
er økt matproduksjon. Også i landbruket er det behov for økt forskning
og innovasjon for stadig å effektivisere og øke produktiviteten.
Dette medlem mener at familielandbruket har
vært viktig for norsk matproduksjon gjennom generasjoner. Skal vi
nå målet om økt matproduksjon, må hele landet tas i bruk, og vi
trenger innovative bønder som ser muligheter og ønsker å investere
i gårdsvirksomhet. Dette
medlem viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2016–2017) foreslår
å fjerne skattefritaket for bygdeutviklingsmidlene. Dette medlem mener
dette er en særlig viktig ordning for unge bønder og viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, hvor det kommer fram at Kristelig
Folkeparti går imot regjeringens forslag. Dette medlem vil også gå
imot regjeringens forslag om at jordbruksfradraget skal åpnes for
AS. Dette medlem mener
at et slikt forslag eventuelt hører hjemme i behandlingen av den
varslede landbruksmeldingen, og mener at regjeringen heller skal
komme tilbake med en vurdering av konsekvensene av å inkludere AS
i jordbruksfradraget i denne meldingen, slik at Stortinget kan få
en helhetlig vurdering og grunnlag for vedtak.
Dette medlem mener frivillige
organisasjoner er en avgjørende ressurs for å styrke det norske samholdet
og den sosiale kapitalen, samtidig som de gjør en viktig arbeidsinnsats
for å styrke velferdssamfunnet. Dette medlem viser til at
det i regjeringserklæringen står at: «Regjeringen vil bedre vilkårene
for frivillige organisasjoner. De økonomiske ordningene må styrkes,
reglene bli enklere og byråkratiet mindre.» Dette medlem er enig i dette
og ønsker stabilitet og forutsigbarhet i tilskuddet til frivillige
organisasjoner som får støtte fra Landbruks- og matdepartementet. Dette medlem støtter
ikke regjeringens forslag om å legge om fra grunnstøtte til prosjektstøtte
for disse organisasjonene.
Dette medlem peker på at
Norge nå har 900 millioner kubikkmeter med skog – dobbelt så mye som
på 60-tallet. Allikevel avvirkes det kun omtrent 11 millioner kubikkmeter
skog i året, og mye av det som står igjen, vil nå råtne. Dette medlem peker på
at det er avgjørende å ha tilgang til ressursene for å få nytte
av det store lageret av skog vi har. Dette medlem deler derfor
regjeringens mål om at det må satses mer på infrastruktur og veier.
Dette gjelder blant annet skogsbilveier, kaier og jernbaneterminaler. Dette medlem mener
det er behov for i større grad å styrke skognæringen for å legge
til rette for overgangen fra ikke-fornybare energikilder til fornybare
energikilder. Dette
medlem mener bioøkonomi har et stort potensiale i Norge og
kan legge grunnlaget for nye grønne arbeidsplasser.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, hvor det foreslås et flaskehalsprogram
over fem år for å effektivisere tømmertransporten. Programmet starter
med 30 mill. kroner i 2017 utover regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
regjeringen reduserer bevilgningen til forskningsprogrammet ENERGIX
i sitt forslag til statsbudsjett. Dette medlem mener dette
er en viktig ordning som bidrar til økt kunnskap om bioøkonomi,
og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, hvor det
foreslås å reversere regjeringens kutt på 13,5 mill. kroner
Dette medlem viser til at
regjeringen foreslår å avvikle ordningen Trebasert Innovasjonsprogram. Dette medlem mener
denne ordningen er viktig for å skape utvikling og ny kunnskap i
skognæringen. Dette
medlem viser til at norske skogressurser er viktig i fremtidens
bioøkonomi og at det derfor er viktig å opprettholde Trebasert Innovasjonsprogram. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, hvor det foreslås
å reversere regjeringens kutt på 19,5 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
antibiotikaresistente bakterier er et folkehelseproblem, og at svinebøndene
står i fremste rekke for å forhindre smitte i Norge. Dette medlem mener
at kompensasjonssatsene ved sanering av svinebesetninger må gjenspeile bøndenes
driftstap bedre, og viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett, hvor det foreslås å øke kompensasjonssatsene med 20 mill.
kroner.
Dette medlem viser til at
landbruket står for de største utslippene, ved siden av transportsektoren, i
ikke-kvotepliktig sektor. Dette medlem mener at vi
skal ha et sterkt og klimavennlig landbruk i fremtiden. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, hvor det totalt
foreslås 15 mill. kroner til klimarådgivning på gårdene for å sikre
at tiltak som settes inn, er tilpasset den enkelte gårds situasjon
og dermed blir mest mulig effektive.
Dette medlem viser også til
at det i Kristelig Folkepartis alternative budsjett foreslås 10
mill. kroner til forskning på gjødsling og 10 mill. kroner til forskning
på fôr. Dette
medlem vil peke på at dette er to områder hvor det er mulig
å redusere utslipp i landbruket, og at det trengs mer forskning
om hvordan dette kan gjøres mest mulig effektivt gjennom riktig
gjødsling og fôr.
Dette medlem viser videre
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, hvor det foreslås
10 mill. kroner til planteforedling. Dette medlem viser til at
det er potensial for økt kvalitet og produksjon av for eksempel
tømmer ved bruk av planteforedling, og at man ved slike foredlingsgevinster
kan redusere klimautslipp.
Dette medlem viser til Innst.
101 S (2015–2016), hvor Stortinget vedtok å utfase eksportsubsidier. Dette medlem viser
til at det skal komme avbøtende tiltak i forbindelse med utfasingen. Dette medlem ber
regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett med en sak
om avbøtende tiltak i forbindelse med utfasing av eksportsubsidier,
og at dette hensyntas i statens tilbud til bondeorganisasjonene
i oppgjøret for 2017.
Dette medlem viser til at
økt bruk av drenering/grøfting er et av tiltakene som ifølge rapporten «Landbruk
og Klima» har størst klimaeffekt. Dette medlem vil peke på
at dette tiltaket dermed bør brukes mer der hvor det er mulig og
hensiktsmessig, men at dagens sats er for lav. Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å doble satsen
for drenering fra 1 000 kroner per dekar til 2 000 kroner per dekar
og å bevilge 70 mill. kroner til dette.
Dette medlem mener at Matsentralen
i Oslo er viktig for å redusere matsvinn og for å sikre at frivillige
organisasjoner får tilgang til overskuddsmat som kan gis videre
til mennesker som trenger denne. Dette medlem viser til at
Matsentralen i Oslo først og fremst finansieres i samarbeid mellom
matindustri, dagligvarebransjen og organisasjonene, og at bare en
svært liten andel er offentlig støtte. Dette medlem mener at Matsentralen
i Oslo må opprettholdes, og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett,
hvor det forslås å bevilge 1 mill. kroner til Matsentralen i Oslo.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett forslår at
ramme 11 settes til 17 307 744 000 kroner, som er en økning på 185 500 000
kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett, slik det er foreslått i Innst.
2 S (2016–2017),
der det foreslås følgende endringer på ramme 11:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Mill.
kroner
|
1136
|
50
|
Forskning
fôr (10 mill.) og gjødsling (10 mill.)
|
20
|
1141
|
52
|
Klimarådgivning
på gårder, styrt av Bondelaget
|
15
|
1138
|
70
|
Matsentralen
i Oslo
|
1
|
1142
|
73
|
MRSA-erstatning
til bønder
|
20
|
1149
|
71
|
Tilskudd
til tømmerkaier og skogsveger
|
30
|
1149
|
72
|
Trebasert
innovasjon (rette opp kutt)
|
19,5
|
1149
|
73
|
Planteforedling
|
10
|
1150
|
50
|
Doble
satsen til drenering/grøfting fra 1000 kr til 2000 kr per dekar
|
70
|
1137
|
50
|
Reversere
kutt i bioøkonomiforskningsprogrammet ENERGIX
|
13,5
|