Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Torstein Tvedt
Solberg, Vegard Grøslie Wennesland og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til finansminister Siv Jensens uttalelse i brev av 12. mai
2016, som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til at norske
myndigheter over lang tid har hatt stor oppmerksomhet på arbeid mot
skatteunndragelser og for økt åpenhet om kapitalstrømmer over landegrensene.
Skatteunndragelser gjennom skatteparadiser er en trussel mot velferden,
særlig det internasjonale arbeidet på dette området er sentralt,
og det gir resultater.
Komiteen viser til at Norge har
et godt nasjonalt regelverk, senest oppdatert med ny skatteforvaltningslov
med oppdaterte kontrollbestemmelser, vedtatt i Stortinget 28. april
2016.
Komiteen viser til at Norge gjennom
mange år har vært en aktiv pådriver i det internasjonale arbeidet
for økt åpenhet og utveksling av opplysninger for skatteformål,
slik at vi i dag har et skatteavtaleverk som omfatter mer enn 90
land, noe som gir oss muligheter til informasjonsutveksling. I tillegg
har Norge gjennom et nordisk samarbeidsprosjekt inngått avtaler
om utveksling av skatteopplysninger med 45 jurisdiksjoner, tradisjonelt
oppfattet som skatteparadiser. Komiteen viser også
til at Norge har tiltrådt OECD/Europarådets konvensjon om administrativ
bistand i skattesaker, noe som også gir tilgang til informasjon
fra andre lands myndigheter i denne type saker.
Komiteen viser til at Norge nå
har mulighet til informasjonsutveksling med i alt 140 jurisdiksjoner,
hvorav samtlige av de som av OECD ble klassifisert som skatteparadiser
på 2000-tallet. Komiteen vil understreke at en videre
utvikling av dette internasjonale nettverket må være en sentral
oppgave også fremover.
Komiteen har også merket seg
Norges aktive rolle i utviklingen av en ny internasjonal standard
for automatisk utveksling av skatteopplysninger, CRS, en standard
som gjør at Norge i 2017 vil motta automatisk e-kontoopplysninger om
norske skattytere i foreløpig 80 jurisdiksjoner.
Komiteen viser også til BEPS-prosjektet
med en rekke tiltak for åpenhet og informasjonsutveksling som også
omfatter land-for-land-rapportering, hvor et nasjonalt forslag ligger
til behandling i komiteen.
Komiteen merker seg at regjeringen,
basert på rapporter, vil igangsette et arbeid om å utvide kravene
i land-for-land-rapporteringen og at en tar sikte på å legge frem
forslag til slikt regelverk senere i år.
Komiteen har videre merket seg
arbeidet med et aksjeeierregister, hvor en rapport med flere alternativer
har vært på høring, og komiteen imøteser sluttføringen
av dette arbeidet.
Komiteen viser til Statens engasjement
som finansiell eier, særlig gjennom investeringene i Statens pensjonsfond,
og viser i den anledning til sine merknader i Innst. 326 S (2015–2016),
jf. Meld. St. 23 (2015–2016) kap. 7.1 om Statens pensjonsfond utland
og lukkede jurisdiksjoner.
Komiteen viser videre til Innst.
273 S (2015–2016) om skattereform, hvor et stort flertall i finanskomiteen
i hovedlinjenes pkt. 8,9,10,11,12 og 13 er enige om svært mange
av de elementer som omtales i representantforslagets pkt. 1. Det gjelder
omtale av forhold som inntektsskifte i flernasjonale selskaper,
skatterådgiveres taushetsplikt, implementering av BEPS-regelverk,
utvidelser av opplysning, tilsyn etter LLR-regelverket, et offentlig
norsk eierskapsregister og opplysningsplikten i forbindelse med
transaksjoner.
Komiteen viser til at selskapene
Norfund og Argentum har sine retningslinjer for eierstyring nedfelt
gjennom Statens eierskapspolitikk, senest behandlet av Stortinget
i Meld. St. 27 (2013–2014). Stortingets forutsetning var og er at
selskaper med statlig eierandel, helt eller delvis eiet, skal arbeide
systematisk med sitt samfunnsansvar på alle områder og være ledende. Komiteen vil
understreke forventningene i eierskapsmeldingen som er knyttet til særskilt
klima og miljø, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon og åpenhet
om internasjonale pengestrømmer.
Komiteen vil understreke at dette
er et vesentlig og overordnet styreansvar som må operasjonaliseres
på en mest mulig hensiktsmessig måte, og at det er eiers ansvar
å sørge for tilstrekkelige kontrollmekanismer for å vurdere de forventninger
Stortinget har uttrykt gjennom eierskapsmeldingen.
Komiteen viser til omtalen ovenfor
av statens engasjement som finansiell eier i merknader og forslag
fra flertallet til Innst. 326 (2015–2016), jf. Meld. St. 23 (2015–2016)
og tilsvarende i Innst. 273 S (2015–2016), jf. Meld St. 4 (2015–2016)
og foreslår på den bakgrunn at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at Norfund,
for alle sine nyinvesteringer, avslutter praksisen med å investere
gjennom skatteparadiser i løpet av tre år.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at representantforslaget omhandler
statens finansielle eierskap i lys av målet om å unngå bruk av skatteparadiser. Dette
medlem viser til Innst. 326 S (2015–2016), der Statens pensjonsfond
utland (SPU) sin rolle i skatteparadiser ble behandlet. Komiteen
ba om at spørsmål som har med skatteparadiser eller lukkede jurisdiksjoner
å gjøre omtales i neste års forvaltningsmelding.
Dette medlem viser til at Norfund
– i motsetning til SPU eller Argentum, som har som hovedmål å gi
finansiell avkastning for den norske stat – skal bidra til utvikling
i fattige land gjennom investeringer i næringsutvikling i landene.
Samtidig gjør Norfund bruk av skatteparadiser som tredjeland for
sine investeringer sammen med andre finansielle partnere. Om lag 40
av Norfunds om lag 130 investeringer er gjennomført via selskap
etablert i tredjeland, ifølge Finansdepartementet. Investeringer
i afrikanske land gjøres ofte gjennom selskap etablert på skatteparadiset
Mauritius. Dette er et paradoks, siden skatteparadiser generelt
er et betydelig hinder for utvikling. De fratar fattige land viktige skatteinntekter
landene trenger for å bygge opp velfungerende samfunn med et godt
skole- og utdanningstilbud, helsetilbud og så videre.
Dette medlem viser til at Kapitalfluktutvalget i
NOU 2009:19 «Skatteparadis og utvikling – tilstand, analyser og
tiltak» anbefalte at Norfund avsluttet praksisen med å investere
gjennom skatteparadiser over en treårsperiode. I forbindelse med
fremleggelsen av innstillingen uttalte utviklingsminister Erik Solheim:
«Vi kan ikke la Norfund investere norske bistandsmidler
via skatteparadis samtidig som vi ønsker å bekjempe dem.»
Kapitalfluktutvalgets forslag ble imidlertid
ikke fulgt opp.
Dette medlem viser til Norfunds
argumenter for hvorfor skatteparadiser benyttes, gjengitt i Kapitalfluktutvalgets
rapport:
Sikker og kostnadseffektiv
håndtering av transaksjoner mellom investorenes hjemland og bedriftene
som fondet investerer i;
Godt og stabilt juridisk rammeverk spesialtilpasset
finanssektorens behov;
Ordninger som hindrer unødig beskatning
i tredjeland (dvs. land som Mauritius);
Politisk stabilitet;
Medinvestorene ønsker det slik.
Dette medlem viser videre til
at Norfunds ledelse i tillegg nylig har uttalt at de skiller mellom Offshore
Financial Centre (OFC) og skatteparadiser. Alle skatteparadiser
omtaler seg imidlertid som OFC i et forsvar for hva de driver med.
Hva slags betegnelse man bruker er av mindre betydning. Det sentrale
er hva disse landene tilbyr, og hvilke virkninger dette har. Som
førstestatsadvokat Morten Eriksen i Økokrim sier, skiller alle OFC-ene
strengt mellom regler for egne innbyggere og regler for andre. Dette
viser at OFC-ene er bevisste på hvilke tjenester de tilbyr andre
enn sine egne innbyggere, dvs. hvilke regler de selv ikke ønsker
å ha innenfor eget jurisdiksjonsområde.
Dette medlem viser til at det
er krevende å få tak på flere av argumentene som Norfund og regjeringen
fremfører for hvorfor fondet må gjøre investeringer via skatteparadiser.
Førstestatsadvokat Eriksen viser blant annet til at overføring av
egenkapitalinnskuddet i en investering, tilbakebetaling av innskutt
kapital fra et selskap eller betaling av utbytte til eierne, ikke krever
bruk av skatteparadis. Forretningsdrift i for eksempel Kenya innebærer
betydelige risikofaktorer – alt fra mulig tap av egenkapitalinnskudd
til valutarisiko og treg betalingsoverføring. Men disse risikofaktorene kan
ikke elimineres uansett ved å gå via skatteparadiset Mauritius.
Risikoen ved investeringer i fattige land var tvert imot lagt til
grunn fra myndighetenes side da Norfund ble opprettet.
Dette medlem viser videre til
at dersom det oppstår rettslige tvister mellom Norfund og deres
medinvestorer i selskapene, kan de løses gjennom voldgiftsinstituttet.
Eierne kan selv bestemme jurisdiksjon. Heller ikke i dette tilfellet
er lokalisering av eierskapet på Mauritius nødvendig.
Dette medlem viser til at det
også er uklart hvorfor medinvestorene ønsker å investere via skatteparadis,
all den tid Norfund opplyser at de har kontroll med at medinvestorene
rapporterer bruken av skatteparadiser på riktig måte der de er hjemmehørende.
I så fall skulle det heller ikke av denne grunn være nødvendig å
sende midler via Mauritius, fordi medinvestorene ikke uten videre
kan påberope seg skattefrihet der de er hjemmehørende. Kapitalfluktutvalget
påpekte imidlertid at afrikanske stater systematisk overlot beskatningsretten
til Mauritius, med den følge at utbytte fra selskaper i afrikanske
stater var skattefritt for eiere som investerte fra Mauritius. At
fondet opererer via strukturer som undergraver et av fondets viktigste
målsettinger om å kunne bidra til skatteinntekter i landene det
investeres i, er et paradoks.
Dette medlem finner det vanskelig
å se hvilke særlige finanstjenester fondet bare kan få i et land
som Mauritius, bortsett fra sekretessen og kompliserende strukturer
som gjør innsyn vanskelig. Det finnes en rekke finanssentra i verden, som
ikke har skatteparadisenes negative egenskaper.
Dette medlem viser til at de
eventuelle behov Norfund måtte ha for å gjøre investeringer via skatteparadiser,
uansett må veies opp mot skadevirkningene ved å bidra til strukturer
som tapper utviklingslandene for skatteinntekter. Dette medlem understreker
at sekretessemekanismer er egnet til å skjule misligheter og unndra
skatt. Panama papers-avsløringen viser at ordningene brukes akkurat
slik.
Dette medlem viser til at skatteparadisenes hemmelighold
og skadelige strukturer ikke kan fortsette. Utfordringen er at altfor
mange bruker dem, selv den norske stats fond for investeringer i
utviklingsland, som har som del av sitt mandat å bidra til skatteinntekter
i fattige land. Hvis alle aktører som bruker skatteparadiser bare
fortsetter som før, vil ingenting skje. Derfor mener dette
medlem at Norfund bør avvikle sin aktivitet i skatteparadiser,
slik Kapitalfluktutvalget anbefalte.