Produksjonsstøtte til nyhets- og aktualitetsmedier
er en sentral del av den norske mediestøtten. Støtten skal bidra
til å opprettholde et mediemangfold med høy kvalitet og uavhengig
journalistikk.
Forslagsstillerne mener det er behov for en
ny innretning av ordningen med produksjonstilskudd som i sterkere
grad kommer lokalavisene til gode.
Forslagsstillerne ønsker en ordning med høyere minstesats,
slik at avisene som i dag mottar under 1 mill. kroner, får økt sine
tilskudd.
Dersom endringene skal gjøres innenfor dagens ramme,
vil de største avisene måtte ta store kutt. Det er derfor nødvendig
å øke den totale rammen samtidig som omleggingen bør skje over noe
tid, for eksempel tre år. På den måten vil den årlige økningen gjøre
det mulig å gjennomføre endringen uten at de største mottakerne
må vesentlig ned fra dagens nivå.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en heving
av minstesatsene i produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier
og fremme forslag til Stortinget om dette.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Jorid Holstad Nordmelan og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas
og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og
Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslaget der det bes om at ordningen med produksjonstilskudd
får økte minstesatser, slik at avisene som i dag mottar under 1
mill. kroner, får økt sine tilskudd. Det vises til at det generelt er
et kraftig prispress og fragmentering i annonsemarkedet og at lokalavisene
er spesielt sårbare i den digitale omstillingen.
Komiteen anser at formålet med
produksjonstilskuddet er å stimulere til mediemangfold, inkludert
medier i markeder som er for små til å være bærekraftige og alternativer
til ledende medier i større markeder. Komiteen viser
videre til at ordningen fra 2014 er plattformnøytral, dvs. at tilskudd
gis både for publisering på papir og digitale plattformer. Komiteen registrerer
også at den i løpet av 2016 vil omfatte ukeaviser.
Komiteen er kjent med at fordelingen
av produksjonstilskuddet er regulert i forskrift om produksjonstilskudd
til nyhets- og aktualitetsmedier og beregnes på bakgrunn av medienes
opplag, utgivelseshyppighet, utgiversted, spredning og lokal konkurranseposisjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, registrerer at Medietilsynet
har foretatt økonomiske vurderinger og at det ifølge tilsynet er
slik at den negative utviklingen i medieøkonomien ikke er isolert
til bestemte grupper av medier. Tilsynet viser videre til at flertallet
av de tilskuddsberettigede mediene har en beskjeden digital tilstedeværelse,
og at utviklingen på annonsemarkedet vil øke presset for å få på
plass digitale løsninger.
Flertallet anser dagens ordning
som fleksibel, fordi tilskuddssatsene for hvert enkelt år fastsettes
på bakgrunn av den økonomiske utviklingen i de ulike gruppene av
tilskuddsmottakere. Dette åpner bl.a. for at tilskuddsbeløpene og satsene
kan endres dersom den økonomiske situasjonen i en gruppe av medier
forverres i forhold til andre grupper.
Flertallet viser til at det er
igangsatt et arbeid gjennom Mediemangfoldsutvalget og forutsetter at
også produksjonsstøtten drøftes i dette arbeidet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til Medietilsynets
vurdering av behovet for tilskudd ut fra driftsøkonomien i de enkelte
mediene og i henhold til hvilke ressurser mediene har for å møte den
forventede fremtidige utviklingen. Medietilsynet konkluderer med
at mediene som mottar mindre enn én million kroner i tilskudd, ikke
har et større driftsøkonomisk behov for økning av tilskuddet enn
de øvrige mediene som mottar produksjonstilskudd. Dette flertallet ser
også at Medietilsynets utredning peker på at særlig en gruppe blant
de minste mediene, nr. 1 og alenemediene med mellom 4 000 og 6 000
i opplag, har en langt bedre økonomisk stilling enn de andre mediene
i ordningen. Flere av disse mottar mindre enn én million kroner
i tilskudd i året. For disse avisene spiller produksjonstilskuddet også
en begrenset rolle i driftsøkonomien. I 2014 utgjorde produksjonstilskuddet
2,8 prosent av driftsinntektene i nr. 1 og aleneaviser med mellom
4 000 og 6 000 i opplag.
Dette flertallet anser dagens
tilskuddsordning for å være treffsikker og fleksibel, fordi tilskuddssatsene
for hvert enkelt år fastsettes på bakgrunn av den økonomiske utviklingen
i de ulike gruppene av tilskuddsmottakere. Dette åpner blant annet
for at tilskuddsbeløpene og satsene kan endres dersom den økonomiske
situasjonen i en gruppe av medier forverres i forhold til andre
grupper. Dette flertallet støtter statsrådens vurdering
(se vedlegg) om at en generell justering av tilskuddet ut fra hvor
mye tilskudd det enkelte medium har mottatt i tilskudd foregående
år, vil være en langt mindre treffsikker løsning.
Dette flertallet viser til at
regjeringen i september 2015 oppnevnte Mediemangfoldsutvalget. Utvalget
skal blant annet utrede hvilke mål staten skal ha for mediemangfoldet
og hvordan statens økonomiske virkemidler, herunder kringkastingsavgiften
og produksjonstilskuddet, best kan innrettes for å stimulere til
et fortsatt mediemangfold i Norge. Dette flertallet ser
at forslaget som forslagsstillerne tar til orde for, vil innebære
en fullstendig omlegging av tilskuddsordningen. Det følger av Sundvolden-erklæringen
at regjeringen ønsker at pressestøtten over tid skal omlegges og
nivået reduseres. Dette flertallet viser til Mediemangfoldsutvalgets
arbeid og mener det vil være naturlig å se en omlegging av pressestøtten
i sammenheng med utvalgets innstilling.
Dette flertallet peker på at
dagens innretning av produksjonstilskuddet bør vurderes av Mediemangfoldsutvalget.
Selv om ordningen kan sies å være treffsikker, noterer dette
flertallet seg at noen få aktører får en veldig stor andel
av tilskuddet. Det er ifølge dette flertallet verdt
å se på om mediemangfoldet ville vært enda bedre tjent med en noe
jevnere fordeling enn dagens ordning legger opp til. Dette
flertallet mener at man i den forbindelse bør se på mulige
ordninger som styrker lokalavisenes muligheter til innovasjon og
utvikling for å sikre kvalitetsjournalistikk og mer bærekraftig
distribusjon av denne. Dette flertallet merker seg
at Arbeiderpartiet har forlatt egen politikk hvor et tak på produksjonstilskuddet
til enkeltmedier ville sørget for at det ville vært mulig å fordele
betydelige beløp innenfor dagens rammer, til flere og mindre aktører. Dette
flertallet er godt kjent med de utfordringene hele mediebransjen møter
og ser derfor frem til Mediemangfoldsutvalgets rapport med stor
interesse. Det er dette flertallets oppfatning at
konserverende politikk, tuftet på tenkningen om at dagens mediebilde
skal danne mal for fremtiden, ikke er det bransjen trenger. Mediemangfold
er demokratisk infrastruktur. Norsk mediemangfold er viktig for
språkrøkt, kulturformidling og integrering, og kritisk journalistikk
er en viktig vokter av demokratiet. Dette flertallet mener
vi må ha en prinsipiell tilnærming i mediepolitikken, hvor hovedmålet
er å sikre godt norsk innhold i et lite marked og språkområde. Fremtidens
ordninger skal legge til rette for kvalitetsjournalistisk innholdsproduksjon.
Disse ordninger bør i så stor utstrekning som mulig være uavhengig
av eierskap, formidlingskanal eller plattform.
Komiteen viser til
at formålet med produksjonstilskuddet er å bidra til et sterkt mediemangfold over
hele landet. Lokalavisene utgjør en svært betydningsfull del av
den norske avisfloraen, og representerer sentrale forutsetninger
for lokaldemokrati og som nyhetsformidlere og identitetsbærere i
lokalsamfunnet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at avisene opplever svært tøffe tider i kampen om lesere og
annonsekroner. Mange av de mindre avisene har også kommet kort i
den digitale overgangen. Med et høyere produksjonstilskudd vil de
kunne sikres videre drift og mulighet til å utvikle gode nettaviser, noe
som på sikt kan gjøre lokalavisene mindre avhengige av statlige
tilskudd.
Disse medlemmer er skuffet over
at regjeringen ikke ser verdien av å kunne gi lokalavisene et økonomisk
løft.
Disse medlemmer viser til at
Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen har foreslått å redusere
nivået på produksjonstilskuddet i to statsbudsjett (2014–2015) og
tilleggsnummer til statsbudsjettet for 2016.
Disse medlemmer mener kombinasjonen
av å ville kutte i produksjonstilskuddet samt motstanden mot å ville
heve minstesatsene vitner om en regjering som ikke tar inn over
seg de krevende tider lokalavisene gjennomlever. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i sine alternative budsjetter har satt av
langt mer penger til produksjonstilskudd enn regjeringspartiene. Disse
medlemmer viser videre til at en eventuell innføring av
en ny ordning for høyere minstesatser bør kombineres med en økning
i rammen og at endringen bør gjennomføres over en periode på for
eksempel tre år, slik at de største avisene slipper å oppleve store
kutt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en heving
av minstesatsene i produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier
og fremme forslag til Stortinget om dette.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede en heving
av minstesatsene i produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier
og fremme forslag til Stortinget om dette.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:64 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Anette Trettebergstuen,
Sonja Mandt og Hege Haukeland Liadal om en ny innordning av produksjonstilskuddet
til nyhets- og aktualitetsmedier, der minstesatsene heves – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen datert
29. mars 2016. I brevet ber komiteen om en vurdering av dokument
8:64 S (2015-2016) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Arild
Grande, Anette Trettebergstuen, Sonja Mandt og Hege Haukeland Liadal.
I forslaget bes det om at ordningens minstesatser økes,
slik at avisene som i dag mottar under én million kroner får økt
sine tilskudd. Forslagsstillerne viser bl.a. til at disse avisene har
en særlig svak økonomi. Det vises også til at det generelt er et
kraftig prispress i annonsemarkedet og at lokalavisene er spesielt
sårbare i den digitale omstillingen. I følge forslagsstillerne vil
økt støtte til de minste avisene bidra til at disse sikres videre
drift og midler til en nødvendig digital omstilling.
Formålet med produksjonstilskuddet er å opprettholde
et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier karakterisert av høy
kvalitet og uavhengig journalistikk, inkludert medier i markeder
som er for små til å være bærekraftige og alternativer til ledende
medier i større markeder. Fra og med 2014 har ordningen vært plattformnøytral,
dvs. at tilskudd gis både for publisering på papir og digitale plattformer.
I løpet av 2016 vil også produksjonstilskuddet til ukeaviser innarbeides
i ordningen
En utvidelse av
ordningen til å omfatte ukeaviser har blitt notifisert til EFTAs
overvåkningsorgan (ESA). Departementet tar sikte på at ESA vil komme
en beslutning om dette før sommeren 2016..
Fordelingen av produksjonstilskuddet er regulert i
forskrift om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier.
Produksjonstilskuddet til det enkelte medium beregnes på bakgrunn
av medienes opplag, utgivelseshyppighet, utgiversted, spredning
og lokal konkurranseposisjon, jf. forskriften § 9:
Nummerén- og alenemedier
(dvs. medier som er størst eller alene på sitt utgiversted) med
mellom 1 000 og 6 000 i opplag får et fast beløp med utgangspunkt
i antall ukentlige utgivelser. Nummerén- og alenemedier som har
mindre enn 4 000 i opplag mottar et ekstra tilskudd.
Nummertomedier (dvs. medier som har en
større konkurrent på utgiverstedet) som utkommer med minst én utgave
per uke og har et gjennomsnittlig nettoopplag på minst 1 000 beregnes
på bakgrunn av samlet årsopplag multiplisert med en tilskuddssats.
Fordelingen til nummertoavisene beregnes iht. tre ulike tilskuddssatser
som skal gjenspeile de ulike avisenes konkurranseposisjon: 1) riksspredte
dagsaviser, 2) medier i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim og
3) medier som utkommer i øvrige deler av landet.
Jeg vurderer i det følgende om det er behov
for å endre produksjonstilskuddets innretning, slik at mediene som
mottar under én million kroner får økt sine tilskudd, og hvorvidt
dette er en treffsikker måte å innrette ordningen på.
Jeg har bedt Medietilsynet utrede om medier som
i dag mottar mindre enn en million kroner har behov for økt produksjonstilskudd,
og om disse mediene har større behov for tilskudd enn andre medier
som mottar produksjonstilskudd. Tilsynet har vurdert behovet for
tilskudd ut fra driftsøkonomien i de enkelte medium og i henhold
hvilke ressurser mediene har for å møte den forventede framtidige
utviklingen. Medietilsynet har lagt til grunn siste tilgjengelige
regnskapstall for mediene (2014). Medietilsynet konkluderer med
at mediene som mottar mindre enn én mill. kroner i tilskudd ikke
har et større driftsøkonomisk behov for økning av tilskuddet enn
de øvrige mediene som mottar produksjonstilskudd. I følge tilsynet
er den negative utviklingen i medieøkonomien ikke isolert til bestemte
grupper av medier. Tilsynet viser videre til at flertallet av de
tilskuddsberettigede mediene har en beskjeden digital tilstedeværelse,
og at utviklingen på annonsemarkedet vil øke presset for å få på
plass digitale løsninger. Tilsynet mener at det er vanskelig å anslå
hvor mye en slik satsning i de enkelte mediehus vil koste. Det pekes
imidlertid på at medier som tilhører mediekonsern stiller sterkere enn
medier som står utenfor konsern. Konsernene har ofte allerede utviklet
digitale fellesløsninger som det enkelte medium kan delta i. Konsernene
har også finansielle ressurser til å videreutvikle disse løsningene
når behovene oppstår.
Etter mitt syn tilsier Medietilsynets utredning
at det ikke er behov for å særskilt øke tilskuddet til medier som
mottar mindre enn én million i tilskudd. Jeg viser for øvrig til
at særlig en gruppe blant de minste mediene, nr. 1 og alenemediene med
mellom 4 000 og 6 000 i opplag, har en langt bedre økonomisk stilling
enn de andre mediene i ordningen. Flere av disse mediene mottar mindre
enn én million kroner i tilskudd i året. For disse avisene spiller
produksjonstilskuddet også en begrenset rolle i driftsøkonomien.
I 2014 utgjorde produksjonstilskuddet 2,8 prosent av driftsinntektene
i nr. 1 og aleneaviser med mellom 4 000 og 6 000 i opplag.
Beregning av tilskudd skjer på grunnlag av opplysninger
om antall utgivelsesdager, årsopplag og konkurranseposisjon i året
før tilskuddsåret. Tilskuddsbeløp og -satser til de ulike mediene fastsettes
av departementet på bakgrunn av bevilgningen for det enkelte år
og den økonomiske utviklingen i de ulike gruppene av nyhets- og
aktualitetsmedier. Et forslag til fordeling av midlene forelegges
hvert år mediebedriftenes hovedorganisasjoner for uttalelse.
Etter min vurdering vil en generell justering
av tilskuddet ut i fra hvor mye tilskudd det enkelte medium har
mottatt i tilskudd foregående år være en lang mindre treffsikker
løsning enn hva som følger av dagens ordning. Dagens ordning er
treffsikker og fleksibel, fordi tilskuddssatsene for hvert enkelt
år fastsettes på bakgrunn av den økonomiske utviklingen i de ulike
gruppene av tilskuddsmottakere. Dette åpner bl.a. for at tilskuddsbeløpene
og satsene kan endres dersom den økonomiske situasjonen i en gruppe
av medier forverres i forhold til andre grupper. Jeg understreker
at beregning av støtte slik forslagsstillerne foreslår vil kreve
en omfattende omlegging av produksjonstilskuddet, siden dette fundamentalt
vil endre ordningens system for beregning av tilskudd. Jeg vil på
dette grunnlag fraråde en beregning av tilskudd basert på hvor mye
tilskudd mottakerne tidligere har mottatt. Etter mitt syn gir dagens
ordning, hvor tilskuddssatser og beløp fastsettes årlig av departementet,
en tilstrekkelig fleksibilitet til å ivareta særskilte behov mellom
de ulike gruppene av tilskuddsmottakere.
Forslagsstillerne viser til at dersom endringene skal
gjøres innfor dagens ramme, vil de største avisene måtte ta store
kutt. Forslagsstillerne tar derfor til orde for å øke ordningens
totale ramme, samtidig som omleggingen bør skje over noe tid. Det
følger av Sundvolden-erklæringen at regjeringen ønsker at pressestøtten
over tid skal omlegges og nivået reduseres.
I september 2015 oppnevnte regjeringen Mediemangfoldsutvalget.
Utvalget skal bl.a. utrede hvilke mål staten skal ha for mediemangfoldet og
hvordan statens økonomiske virkemidler, herunder kringkastingsavgiften
og produksjonstilskuddet best kan innrettes for å stimulere til
et fortsatt mediemangfold i Norge. Utvalget skal levere sin utredning
i form av en NOU til Kulturdepartementet innen 1. mars 2017. Etter
min mening bør vi avvente utvalgets innstilling før det gjøres vesentlige
endringer i dagens tilskuddsordninger.
Jeg mener at det ikke kan påvises et behov for
en generell økning av tilskuddet til medier som i dag mottar mindre
enn én million kroner. I alle tilfeller vil jeg fraråde at beregning
av tilskudd knyttes til tidligere mottatt tilskudd. Dette vil kreve
en fullstendig omlegging av tilskuddsordningen. Vesentlige endringer
i tilskuddsordningene bør avvente Mediestøtteutvalgets innstilling.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
19. mai 2016
Svein Harberg | Kårstein Eidem Løvaas |
leder | ordfører |