Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Are Helseth og lederen Martin Kolberg, fra Høyre,
Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom E. B.
Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Aina Bastholm viser til
at Innst. 213 S (2015–2016) opprinnelig var ført opp til behandling
i Stortinget 26. april 2016, men i stortingsmøte samme dag ble saken
besluttet sendt tilbake til komiteen for ny behandling, jf. Stortingets
forretningsorden § 41.
Bakgrunnen for at innstillingen ble sendt tilbake til
komiteen var at komiteen 22. april 2016 mottok ny dokumentasjon
fra forsvarsministeren. Dokumentasjonen omfattet to rapporter med
vedlegg. Det ene var en rapport fra internrevisjonen om internkontroll
i avhending av materiell, datert 23. november 2015, og det andre
var sluttrapport fra Forsvarsdepartementets internrevisjon om avhending
av F-5 jagerfly, datert 11. april 2016.
Komiteen legger på nytt fram
Innst. 213 S (2015–2016) og opprettholder de merknader og forslag
til vedtak som fremkommer der. I det følgende gjøres det rede for
komiteens tilleggsmerknader basert på den nye informasjonen fra forsvarsministeren.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at det oversendte materialet
representerer et stort volum der komiteen i realiteten kun hadde
en arbeidsdag til å behandle de mottatte rapporter før behandlingen
av saken i Stortinget. Flertallet finner derfor grunn
til å rette kritikk for at de mottatte rapportene kom komiteen i
hende for sent til at komiteen kunne gjøre en forsvarlig behandling av
saken i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser for øvrig til at den fremlagte
rapporten var varslet oversendt komiteen innen utgangen av mars
2016, ref. statsrådens brev av 19. februar 2016, men at komiteen
likevel valgte å avgi innstilling på det da foreliggende saksgrunnlag.
Komiteen viser til
sammendraget i sluttrapporten vedrørende salg av F-5 jagerfly, datert 11. april
2016:
«FD Led IR har har gjennomført en utvidet undersøkelse
av avhendingen av F-5 jagerfly med vekt på Forsvarets rolle. Forsvarsdepartementets rolle
er omtalt i begrenset grad. Oppdraget ble igangsatt etter en innledende
undersøkelse av et tips fra en privatperson med påstand om kritikkverdige
forhold i salgsprosessen som ledet til salget av to F-5B fly (66-9243
og 66-9244) til Northern General Leasing LLC (NGL) i USA i februar
2015. Av de opprinnelig 15 fly som var til salgs, er dette de eneste
F-5 jagerflyene som er avhendet ved salg.»
Komiteen viser videre til at
den overordnede vurdering, konklusjon og anbefaling fremgår av rapportens
kapittel 8. Rapporten konstaterer at salget i 2015 er godkjent av
Utenriksdepartementet, amerikanske myndigheter og Forsvarsdepartementet
og at flyene som stod i USA, hele tiden har vært under norsk kontroll
og ikke har vært disponert i strid med norsk regelverk. Videre fremholder
FD Led IR at:
«Avhendingsprosessen preges av svak internkontroll.
Det omtales en mislighetsrisiko, men det er ikke ensbetydende med
mistanke eller bevis om faktisk utførte misligheter, og utgjør således
ikke grunnlag for anmeldelse av potensielt straffbart forhold. For
FD Led IR fremstår det som uklart hvilke nøkkelkontroller Forsvaret
faktisk har lagt til grunn i denne salgsprosessen.»
Komiteen viser til at FD Led
IR verken kan avkrefte eller bekrefte at interessentene er gitt like
muligheter i salgsprosessen, jf. det ulovfestede likebehandlingsprinsippet,
eller at Forsvaret har utnyttet den konkurranse som markedet byr, slik
normalinstruksen krever. Rapporten beskriver at det er eksempler
på at interessenter ikke er fulgt opp, ikke har mottatt lik informasjon
og at interessenter er avvist uten dokumentert begrunnelse.
Komiteen viser videre til at
avhendingsprosessen ikke er gjennomført i samsvar med regelverket
og at det er manglende eller mangelfulle salgsprotokoller. For fem
av syv salgskontrakter foreligger det ikke protokoll, og for de
to foreliggende protokollene er det påpekt vesentlige svakheter.
Det er videre indikasjoner på at Forsvaret har fordelsbehandlet
NGL.
Komiteen viser til uttalelser
fra forsvarssjefen og sjef FLO som under høringen 27. november 2015
omtalte salget av F-5 jagerflyene som et «grønt salg». Komiteen viser
til den endelige rapporten fra internrevisjonen som konstaterer
at salget i 2015 er godkjent av UD, amerikanske myndigheter og FD,
men at det er dårlig sporbarhet fra selve salgsprosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Senterpartiet, er ut fra konklusjonen
i rapporten overrasket over at både forsvarssjefen og sjef FLO i
høringen 27. november 2015 kunne erklære salget av F-5 jagerflyene
for «grønt» når det foreligger så store mangler ved selve salgsprosessen.
Komiteen viser til
brev fra forsvarsministeren av 29. april 2016 der hun orienterer
om at den endelige rapporten fra internrevisjonen er sendt til Økokrim,
slik den foreløpige rapporten også ble. Dette er i tråd med tidligere
brev om at Forsvarsdepartementet hadde mottatt nye opplysninger
fra forsvarssjefen om salgsprosessen av de to F-5 jagerflyene. Dette
viser alvoret i denne avhendingsprosessen.Komiteen har merket
seg at Økokrim i brev til Forsvarsdepartementet har opplyst at de
per i dag ikke har en etterforskning rettet mot avhending av F-5
jagerfly og at den oppdaterte sluttrapporten fra Forsvarsdepartementets
internrevisjon tas til orientering og ikke vil bli gjenstand for
ytterligere oppfølging fra deres side.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil særlig fremheve at F-5-rapporten
understøtter det som tidligere er opplyst om at flyene som stod
i USA, var under norsk kontroll og ikke ble disponert i strid med regelverket.
Videre at flyene ble solgt til aktører som hadde nødvendig godkjenning
av både norske og amerikanske myndigheter. Sånn sett var det et
«grønt» salg. Det er imidlertid grunn til å kritisere salgsprosessen
ved at det finnes eksempler på at interessenter ikke er fulgt opp
og at de ikke har mottatt samme informasjon. Det mangler eller foreligger
også mangelfulle salgsprotokoller.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at F-5-rapporten er
gjort med vekt på Forsvarets rolle, mens Forsvarsdepartementets
rolle i begrenset grad er omtalt. I tillegg synes ikke rapporten
i tilstrekkelig grad å omtale eventuelle kontakter med mulige tilbydere
i perioden rapporten dekker.
Komiteen forventer
at Forsvarsdepartementet sørger for en nærmere gjennomgang av salgsprosessen
vedrørende salget av de to F-5 jagerflyene og sørger for at de mangler
som er avdekket, rettes opp slik at en unngår denne typen saker
i fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietviser til
at det er gjort en rekke anbefalinger fra Forsvarsdepartementet knyttet
til rapporten «Avhending av F-5 jagerfly». Disse er blant annet
at avhendingsplaner skal synliggjøre risikoreduserende tiltak, salgsprotokoller
skal alltid fylles ut og tydeliggjøre vurderinger som ligger til
grunn for beslutning, konsekvent behandling av alle interessenter,
all kunnskap som benyttes i vurderinger av kunder i et land det
er aktuelt å selge til skal systematiseres, man skal ha entydige
ansvarslinjer, presisering av fullmakter mv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til sluttrapporten
om salg av F-5 jagerfly side 43 der det står at
«Det kan se ut til at NGL har vært informert om når
det har vært aktuelt å henvende seg til FLO, noe som ikke harmonerer
med FLOs praksis som overlater til interessentene å ta kontakt».
Dette er alvorlig.
Flertalletviser
også til rapporten side 42, der det står at NGL kjente til prisen
som var avtalt med Spania i 2014 og at FLO SAS mener at dette var
utslagsgivende for den lave salgssummen. FLO SAS har fortalt at
NGL «hadde overhørt diskusjonen mellom det spanske luftforsvaret
og FLO SAS da de var på Fort Worth i forbindelse med visning av
flyene». Flertalletmener
dette er uprofesjonelt.
Flertalletmener
at rapporten avdekker alvorlige mangler vedrørende salg av F-5 jagerfly.
Flertallet viser til at Stortinget
i plenum kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser,
jf. lov om Riksrevisjonen § 9 sjuende ledd første punktum.
Med de mangler som er avdekket av internrevisjonen
vedrørende avhending av F-5 jagerflyene, fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget ber Riksrevisjonen om å gjennomgå hele
salgsprosessen vedrørende salg av de to F-5 jagerflyene som er omtalt
i sluttrapport fra FD Led IR, datert 11. april 2016.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
at Forsvarets internrevisjon (FD IR) konstaterer at salget i 2015
er godkjent av UD, amerikanske myndigheter og FD. I kontrollhøringen
27. november 2015 uttalte både forsvarssjef og sjef FLO at en kunne
erklære salget av F-5 jagerflyene for «grønt». Dette medlem forstår
disse uttalelsene slik at det på det tidspunktet var opp til forsvarsjefen
å effektuere beslutninger tatt av UD, amerikanske myndigheter og
FD. Videre vil dette medlem påpeke at i sluttrapporten
vedrørende salg av F-5 jagerfly datert 11. april 2016 heter det
at «Forsvarsdepartementets rolle er omtalt i begrenset grad.»
Dette medlem slutter seg til
kritikken fra internrevisjonen om at formalitetene ved salgene ikke
var i orden. Forsvarssjefens organisasjon gjorde en for dårlig jobb.
Det er meget alvorlig.
Det er imidlertid spesielt at internrevisjonsrapporten
vier stor oppmerksomhet på hva som er gjort nedover i forsvarsorganisasjonens
rekker helt til saksbehandlernivå, mens det er påfallende at Forsvarsdepartementet,
Utenriksdepartementet og amerikanske myndigheters involvering er
omtalt i begrenset grad.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber Riksrevisjonen gjennomgå hele salgsprosessen,
inkludert rollen til Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet,
vedrørende salg av de to F-5 jagerflyene som er omtalt i sluttrapport
fra FD Led IR, datert 11. april 2016.»
Dette medlem vil subisidiært
støtte forslaget fra flertallet.
Komiteen viser videre
til rapport fra FD Led IR vedrørende avhending av materiell, datert 23. november
2015, der det fremgår at rapporten har resultert i at det er skissert
24 anbefalinger som kan forbedre internkontrollen. Oversikten som
er vedlagt rapporten, viser at 13 av forslagene er implementert
og de resterende 11 er under implementering. Komiteen finner dette
positivt.
Komiteen viser til at rapporten
omtaler flere saker der utstyr er avhendet (eksportert/donert) uten
at det er innhentet eksportlisens. Selv om det i disse sakene er
uttalt at Forsvaret ville ha fått eksportlisens dersom de i forkant
hadde søkt om dette, finner komiteen det kritikkverdig
at regelverket ikke er overholdt. Komiteen forutsetter
at Forsvaret forholder seg til regelverket for denne type eksport/donasjon
i fremtidige saker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne,viser
til rapporten om avhending av materiell og vil spesielt bemerke
at internrevisjonen
stiller spørsmål ved om FLO/SAS har nødvendig uavhengighet til å
vurdere risiko knyttet til potensielle kjøpere de selv har lagt
ned mye arbeid i å klargjøre et salg til.
at det er gitt indikasjoner på utilstrekkelig
ledelsesforankring av etiske retningslinjer og en manglende proaktiv
bevisstgjøring rundt nødvendig etisk forståelse for å kunne skape
et godt kontrollmiljø i FLO/SAS.
at det ikke finnes standardiserte prosedyrer
i FLO som sikrer ensartet praksis ved avgangsføring av materiell
i SAP ved de ulike avhendingsmetodene, noe som åpner for uryddighet
og potensielt også misligheter. Ulike metoder for avgangsføring
gir dessuten svært dårlig oversikt over omfanget på hhv donert,
destruert og solgt materiell.
at FDs prosesser for kontinuerlig forbedring
ikke er formaliserte, noe som også fremgår av caset donasjon av
stridsrasjoner til Ukraina.
Flertallet finner dette alvorlig.
Komiteen viser for
øvrig til og opprettholder forslag til vedtak i Innst. 213 S (2015–2016).