I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
innføre en nettverksmodell for kvalitet i sykehusene hvor fullverdige
lokalsykehus med akuttberedskap innen kirurgi, indremedisin, anestesi,
røntgen og laboratorium samhandler med mer spesialiserte sykehus.
2. Stortinget ber regjeringen fremme sak
om å erstatte helseforetaksloven med en helseforvaltningslov der
eierrepresentantene i styrene velges av og blant fylkestingenes
medlemmer.»
Formålet med helsepolitikken er å fremme helse, forebygge
sykdom og sikre nødvendige helse- og omsorgstjenester til hele befolkningen.
Norske sykehus skal yte gode og likeverdige spesialisthelsetjenester
til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder,
kjønn, bosted, økonomi og etnisk bakgrunn, samt legge til rette for
forskning og utdanning. Norske sykehus utfører i dag mye godt arbeid,
men forslagsstiller mener de i for stor grad er preget av ressurskamp og
sentralisering.
Forslagsstiller mener det må være et mål for helsepolitikken
å skape folkets helsetjeneste. Folkets helsetjeneste skal være et
gode ikke bare for pasienten, men for hele samfunnet og for mennesker
i alle livssituasjoner, som gir grunnlag for bosetting og næringsliv.
Et desentralisert helsevesen er nødvendig for å skape likeverdige helsetjenester.
Likeverdige helsetjenester trengs for å skape trygghet for dem som
vil etablere seg i vårt langstrakte land. Forslagsstiller vil ha
et solidarisk helsevesen, demokratisk styrt og folkelig forankret.
Da trengs det en godt utbygd kommunehelsetjeneste som kan sikre
god folkehelse gjennom forebygging og kvalitativt gode helse- og
omsorgstilbud nær der folk bor. Da trengs det også en desentralisert
sykehussektor som baseres på tydelige faglige krav og samarbeid
mellom sykehus. Sykehusene må tas tilbake til offentlig forvaltning.
Forslagsstiller vil sikre kvalitet og pasientsikkerhet, lokal beredskap
for liv og helse og gi folk trygghet for det nære sykehustilbudet.
Forslagsstiller viser til at i folkets helsetjeneste må
det være gode offentlige sykehus som kan sikre folk likeverdige
sykehustilbud og beredskap der de bor, og mener at ideelle sykehustilbydere
skal være en integrert del av dette offentlige sykehustilbudet.
Private tilbydere av spesialisthelsetjenester er et viktig supplement, spesielt
for behandling av enkelte avklarte tilstander. Men bruk av private
må reguleres gjennom langsiktige avtaler med det offentlige for
å sikre politisk styring.
Forslagsstiller mener at sykehus er samfunnets fellesansvar,
som må finansieres på samme måte som eldreomsorg og skole, altså
gjennom rammebudsjetter til det enkelte sykehus. Sykehusets ledelse
er ansvarlig for at kvalitetskrav og pålagte oppgaver løses innenfor
budsjettet. Utvikling av folkets helsetjeneste må sikre at sykehus
ledes på en måte som har tillit blant ansatte og i befolkningen.
Forslagsstiller foreslår en ny utviklingsmodell for
fremtidens sykehus: en nettverksmodell for utvikling av kvalitet
der lokalsykehusenes rolle styrkes. Forslagsstiller mener det er
fullt mulig å utvikle lokalsykehusenes rolle i den samlede helsetjenesten
dersom det er politisk vilje til det og sykehusledelsen følger dette
opp. Det tar tiår å bygge opp desentraliserte kompetansemiljø, men
bare noen måneder å legge dem ned. En nettverksmodell for utvikling
av kvalitet bygger på samarbeid mellom sykehus, ikke konkurranse, som
i dag preger sykehussektoren. Nettverksmodellen tar utgangspunkt
i Norges desentraliserte sykehusvesen med både små og store sykehus.
Lokalsykehusene skal fylles med innhold, sikres rekruttering og
gjennom tydelig funksjonsfordeling utvikle potensialet som lokalsykehusene
har til å utføre vanlige kirurgiske og indremedisinske utredninger,
behandlinger og inngrep og gi trygghet for lokal beredskap. Med
tydelig oppgavefordeling mellom sykehus mener forslagsstiller at
alle pasientbehandlinger og sykehus vil komme styrket ut, samtidig
som den lokale beredskapen både for indremedisinske og kirurgiske
lidelser blir forbedret.