Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Ellen Eriksen og Kari Raustein, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at
målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere utdanningsinstitusjonenes
og myndighetenes bruk av virkemidler for å styrke studiegjennomføringen
i høyere utdanning. Komiteen viser videre til at undersøkelsen
omfatter perioden 2011 til 2013.
Komiteen konstaterer i likhet
med Riksrevisjonen at Norge er blant de OECD-landene som har lavest
gjennomføring i høyere utdanning. Komiteen finner
det naturlig at fri tilgang til høyere utdanning vil kunne gi en
noe lavere gjennonføringsgrad enn i land med høyere terskel for
å studere, men komiteen vil vise til at Danmark er
ett av OECD-landene som har høyest gjennomføringsgrad. Etter komiteens oppfatning
viser dette at det er mulig å kombinere fri tilgang til utdanning
med god kvalitet og lavt frafall.
Komiteen viser til at siden gjennomføringen
av kvalitetsreformen i 2003 har antall produserte studiepoeng per
år i gjennomsnitt økt med 1,5. Komiteen merker seg
at dette er en beskjeden økning som ligger betydelig under Stortingets forventninger
på vedtakstidspunktet. Komiteen viser til at det
i undersøkelsesperioden i gjennomsnitt ble produsert 45,5 studiepoeng
per år, mens forventet produksjon er 60 studiepoeng.
Komiteen merker seg at andelen
som fullfører bachelor- og masterstudier på normert tid gjennomsnittlig
har ligget på henholdsvis 41 og 36 prosent i perioden. Komiteen vil
peke på at det ligger betydelige gevinster i å øke andelen som fullfører
til normert tid, men vil samtidig trekke frem at det er et gode
at studier kan kombineres med ulike livssituasjoner.
Komiteen merker seg også at frafallet
på bachelor- og masterutdanninger i gjennomsnitt var henholdsvis
18 og 16 prosent i perioden. Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering om at slik svak gjennomføring er uheldig, og medfører
et betydelig ressurstap for samfunnet, utdanningsinstitusjonene
og den enkelte student.
Komiteen viser til at det er
institusjonene selv som er ansvarlig for kvaliteten på sine utdanningstilbud. Komiteen mener
dette er en forutsetning for fri akademisk utfoldelse.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen finner
at Kunnskapsdepartementet følger opp utfordringer med studiegjennomføring
i styringsdialogen med institusjonene, og at NOKUT også vier dette
oppmerksomhet i sitt arbeid.
Komiteen konstaterer at tross
oppmerksomheten fra Kunnskapsdepartementet og NOKUT har man i perioden
samlet sett ikke sett forbedringer i studiegjennomføringen.
Komiteen merker seg at studiegjennomføringen
synes å være uavhengig av inntakskvaliteten på studentene og antall
deltidsstudenter. Komiteen deler Riksrevisjonens
konklusjon om at dette viser at studiestedene har et betydelig rom for
selv å påvirke studiegjennomføringen, gjennom grep ved egen institusjon.
Komiteen viser til at det nasjonale
styringsparameteret er «gjennomføring på normert tid» for heltidsstudenter,
og at målet ligger fast ifølge Kunnskapsdepartementet. Komiteen viser
videre til at statistikkgrunnlaget ikke skiller mellom heltids-
og deltidsstudenter, og at det derfor blir svært krevende å vurdere
om en når målet eller ikke. Etter komiteens oppfatning
bør dette endres i fremtiden, og komiteen er tilfreds
med at statsråden melder at dette arbeidet er påbegynt.
Komiteen merker seg at gjennomføringen
målt opp mot studentenes egne avtalte utdanningsplaner er betydelig
bedre enn målt mot «normert tid», men at Riksrevisjonen ikke finner at
systemet med utdanningsplaner øker produksjonen av studiepoeng samlet
sett.
Komiteen viser til at gjennomføring
bare i noen grad anses å være et godt kvalitetskriterium, av Kunnskapsdepartementet
og utdanningsinstitusjonene. Komiteen slutter seg
til dette, men vil peke på viktigheten av å ha gode objektive kvalitetsindikatorer
i sektoren.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
anbefalinger og slutter seg til disse. Komiteen vil
spesielt fremheve den faglige kvaliteten ved den enkelte institusjon
som en nøkkelfaktor for bedret studiegjennomføring. Komiteen er
tilfreds med at statsråden varsler en egen melding om kvalitet i
den høyere utdanningen i løpet av 2017, og ser frem til behandlingen
av denne i Stortinget.
Komiteen viser til at deler av
frafallet og forsinkelsene kan skyldes at det kan være krevende å
komme tilbake til undervisningen etter selv kortere fravær, som
sykdom eller liknende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, ber statsråden vurdere
om tiltak som forelesninger og annen undervisning via podcast er
et egnet tiltak, uten at det bryter med institusjonenes akademiske
frihet.
Komiteen merker seg
at statsråden tar Riksrevisjonens anbefalinger på alvor, og finner
det positivt at flere tiltak allerede er igangsatt eller varslet
igangsatt.