Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Rammeområde 20 Finansadministrasjon mv.

Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1 (2015–2016)

Utgifter

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

332 579 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

60 548 000

70

Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

13 400 000

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

332 772 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

18 500 000

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

323 764 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

24 700 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

15 682 000

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

1 291 058 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

78 000 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

5 535 327 000

21

Spesielle driftsutgifter

185 100 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

293 600 000

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

83 100 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

107 400 000

70

Tilskudd

3 200 000

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

504 977 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

215 889 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

21 800 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

20 350 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 890 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

5 494 850 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

42 860 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

10 698 000 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

50

Tapsfond for miljølåneordningen

20 000 000

Sum utgifter rammeområde 20

47 937 106 000

Inntekter

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

699 000

4602

Finanstilsynet

3

Prospektkontrollgebyrer

10 190 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.

500 000

4605

Direktoratet for økonomistyring

1

Økonomitjenester

41 900 000

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 594 000

2

Andre inntekter

1 697 000

4

Diverse refusjoner

2 497 000

5

Refusjon fra Avinor AS

26 863 000

85

Overtredelsesgebyr – valutadeklarering

7 000 000

4618

Skatteetaten

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

69 000 000

2

Andre refusjoner

43 358 000

3

Andre inntekter

46 355 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

44 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 400 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

18 381 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

240 000 000

86

Bøter, inndragninger mv.

1 311 800 000

87

Trafikantsanksjoner

70 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

248 000 000

89

Overtredelsesgebyr

4 400 000

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

219 186 000

85

Tvangsmulkt

15 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

85

Overføring

14 800 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

30

Avskrivninger

1 181 159 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

80

Renter av statens faste kapital

76 753 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

236 800 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

200 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 719 300 000

83

Av alminnelige fordringer

25 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

138 200 000

86

Renter av lån til andre stater

100 000

Sum inntekter rammeområde 20

20 607 332 000

Netto rammeområde 20

27 329 774 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 26 900 260 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2015–2016).

For nærmere omtale av de enkelte poster, vises det til Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet og til Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive forslag under rammeområde 20 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinstillingen fremmer ikke disse medlemmer ytterligere forslag i foreliggende innstilling.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer under rammeområde 20 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets behandling av finansinnstillingen fremmer ikke dette medlem ytterligere bevilgningsforslag under rammeområde 20 i denne innstilling ut over de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket seg den pågående omorganiseringen av Skatteetaten og det regjeringen nå omtaler som Tolletaten. Målet med omorganiseringen er ifølge regjeringen blant annet å skape bedre kompetansemiljøer gjennom større enheter, bedre mulig samordning av innkreving av skatte- og avgiftskrav og mer samordna arbeid mot økonomisk kriminalitet. Dette medlem anser en slik omorganiseringsprosess som et uegnet virkemiddel til å oppnå flere av målene og stiller også spørsmål ved at større enheter nødvendigvis skaper bedre kompetansemiljøer. Etter dette medlems syn oppstår gode kompetansemiljøer ikke nødvendigvis som et resultat av store enheter, men heller av formålstjenlig organisering, nærhet til tjenestemottaker, godt samarbeid med andre etater, erfaring og godt utdannet personell. Det er ikke påvist fra regjeringens side at større enheter utfører bedre tjenester på vegne av samfunnet enn små. Tvert imot viser innbyggerundersøkelser og andre typer undersøkelser ofte at det er liten sammenheng mellom enhetens størrelse og kvaliteten på tjenesten den leverer. Mye tyder derfor på at andre faktorer er viktigere for kvaliteten på offentlige tjenester enn enhetens størrelse.

Dette medlem er enig i at det er viktig å styrke arbeidet med å avdekke arbeidskriminalitet og annen økonomisk kriminalitet. Dette medlem viser i denne sammenheng til Senterpartiets alternative statsbudsjett der det bevilges 20 mill. kroner til Skatteetaten for å styrke dette arbeidet og gi økt samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Nav, UDI og politi. Likeledes styrkes Arbeidstilsynet, politiet og Arbeids- og velferdsetaten med henholdsvis 65, 20 og 10 mill. kroner for å styrke dette arbeidet i Senterpartiets alternative statsbudsjett. Dette medlem mener at det er mer målrettet å styrke arbeidet med økonomisk kriminalitet gjennom økte bevilgninger til flere relevante etater, heller enn å omorganisere to av etatene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne merknader om regjeringens forslag til omorganisering av Tolletaten og Skatteetaten i Innst. 4 L (2015–2016), hvor dette medlem går imot regjeringens forslag til omorganisering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket hvor det er enighet om å reversere skatteoppkreverreformen. Flertallet viser til at det betyr at de ansatte det gjelder ikke overføres fra kommunal til statlig sektor, og at en budsjettert effektiviseringsgevinst på 207,5 mill. kroner faller bort. Flertallet viser til at kommunenes innbyggertilskudd isolert sett blir økt med 630 mill. kroner som følge av dette, der 422,5 mill. kroner av dette hentes fra Skatteetatens driftsutgifter. Flertallet viser videre til at budsjettforliket inneholder to 2 nye sentre til bekjempelse av arbeidslivskriminalitet, og at 6 mill. kroner av utgiftene budsjetteres under kap. 1618 post 1. Flertallet vil videre vise til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst., og at dette medfører en mindre reduksjon av posten. Flertallet foreslår i sum at kap. 1618 post 1 reduseres med 421 373 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Flertallet viser til at regjeringen har satt i gang et arbeid med sikte på å erstatte årsavgiften med en forsikringsavgift med virkning fra 2018. Flertallet støtter intensjonen i arbeidet og ber regjeringen om å arbeide videre med et forslag som kan legges fram for Stortinget i budsjettdokumentene for 2017, med sikte på å igangsette omleggingen i 2017. Flertallet legger til grunn at arbeidet skjer i tett dialog med forsikringsbransjen, og at den økonomiske belastningen på bileierne ved en ny ordning vil være omtrent som i dag.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 og VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2015–2016) har foreslått å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten med virkning fra 1. juni 2016. Disse medlemmer viser videre til at det i budsjettavtalen inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre er enighet om å reversere denne reformen.

Disse medlemmer viser til at forslag om å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten med virkning fra 1. januar 2016 ble fremmet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett våren 2015. Den gang viste disse medlemmer til at det var flere uavklarte spørsmål knyttet til bl.a. virksomhetsoverdragelse og ansattes rettigheter og konsekvenser for kommunene som følge av regjeringens forslag. Disse medlemmer støttet på denne bakgrunn ikke regjeringens forslag til endring i skattebetalingsloven knyttet til å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten.

Disse medlemmer vil også bemerke at skatteoppkreverfunksjonen er viktig for kommunene og kommunenes økonomiske fagmiljø og at det derfor står i direkte motstrid til hensikten med den såkalte kommunereformen å frata kommunene denne oppgaven. Kommunene har lyktes svært godt som skatteoppkrevere blant annet fordi nærhet til skattyterne bidrar til høy innkrevingsgrad og god service. Nærhet og god lokalkunnskap er også viktig for effektiv og målrettet arbeidsgiverkontroll. Sentralisering gjennom statliggjøring vil derfor innebære risiko for at kampen mot svart arbeid og arbeidslivskriminalitet svekkes. Disse medlemmer viser til at regjeringens opprinnelige forslag innebærer en omfattende strukturendring. 288 desentraliserte kommunale kemnerkontorer ville ha blitt redusert til 33 sentraliserte statlige enheter der hovedtyngden av arbeidsplassene ble lokalisert til de største byene. Dette er et eksempel på at regjeringen systematisk sentraliserer offentlig sektor til tross for at regjeringspartiene påstår at det motsatte er tilfellet.

Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket seg den pågående omorganiseringen av Skatteetaten og det regjeringen nå omtaler som Tolletaten og viser til sin merknad under kap. 1610 Tolletaten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VI under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I, III og VIII.3 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statistisk sentralbyrå viderefører sin virksomhet i Kongsvinger slik at ikke et viktig kompetansemiljø i denne byen gradvis sentraliseres til Oslo.»

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2015–2016) hvor det framgår at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag foreslår å øke bevilgningen under kap. 1620 post 1 med 12 mill. kroner. Statistisk sentralbyrå er en viktig institusjon som driver virksomhet både i Oslo og på Kongsvinger. Senterpartiet vil understreke at desentraliseringen til Kongsvinger har vært vellykket og at SSB ikke må få lov til gradvis å sentralisere sin virksomhet til Oslo.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at desentraliseringen av Statistisk sentralbyrå har vært vellykket, og at det er viktig å opprettholde fagmiljøet som er bygget opp på Kongsvinger. Dette medlem forutsetter at regjeringens avbyråkratiseringsreform faktisk fører til effektivisering, og ikke brukes som påskudd til sentralisering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Flertallet slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel 10 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag til vedtak I og V under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under pkt. 4.2.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

H, FrP, KrF og V

A

Sp

V

SV

Utgifter rammeområde 20 (i tusen kroner)

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

332 579

332 258 (-321)

332 579 (0)

320 763 (-11 816)

332 579 (0)

332 579 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

60 548

60 496 (-52)

60 548 (0)

50 493 (-10 055)

60 548 (0)

60 548 (0)

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

332 772

332 444 (-328)

332 772 (0)

332 772 (0)

332 772 (0)

332 772 (0)

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

323 764

323 428 (-336)

323 764 (0)

323 764 (0)

323 764 (0)

323 764 (0)

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter

15 682

15 664 (-18)

15 682 (0)

15 682 (0)

15 682 (0)

15 682 (0)

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

1 291 058

1 289 516 (-1 542)

1 291 058 (0)

1 566 558 (+275 500)

1 291 058 (0)

1 291 058 (0)

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

5 535 327

5 113 954 (-421 373)

5 535 327 (0)

4 826 527 (-708 800)

5 112 827 (-422 500)

5 088 127 (-447 200)

21

Spesielle driftsutgifter

185 100

185 100 (0)

185 100 (0)

205 100 (+20 000)

185 100 (0)

185 100 (0)

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

504 977

504 454 (-523)

504 977 (0)

516 977 (+12 000)

504 977 (0)

504 977 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

215 889

215 678 (-211)

215 889 (0)

215 889 (0)

215 889 (0)

215 889 (0)

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

20 350 000

20 350 000 (0)

20 350 000 (0)

20 350 000 (0)

20 300 000 (-50 000)

20 350 000 (0)

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter

5 494 850

5 489 700 (-5 150)

5 494 850 (0)

5 494 850 (0)

5 494 850 (0)

5 494 850 (0)

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

42 860

42 820 (-40)

42 860 (0)

42 860 (0)

42 860 (0)

42 860 (0)

Sum utgifter rammeområde 20

47 937 106

47 507 212 (-429 894)

47 937 106 (0)

47 513 935 (-423 171)

47 464 606 (-472 500)

47 489 906 (-447 200)

Inntekter rammeområde 20 (i tusen kroner)

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

699

698 (-1)

699 (0)

699 (0)

699 (0)

699 (0)

4602

Finanstilsynet

3

Prospektkontrollgebyrer

10 190

10 180 (-10)

10 190 (0)

10 190 (0)

10 190 (0)

10 190 (0)

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 594

6 588 (-6)

6 594 (0)

6 594 (0)

6 594 (0)

6 594 (0)

2

Andre inntekter

1 697

1 694 (-3)

1 697 (0)

1 697 (0)

1 697 (0)

1 697 (0)

4

Diverse refusjoner

2 497

2 494 (-3)

2 497 (0)

2 497 (0)

2 497 (0)

2 497 (0)

5

Refusjon fra Avinor AS

26 863

26 826 (-37)

26 863 (0)

26 863 (0)

26 863 (0)

26 863 (0)

4618

Skatteetaten

2

Andre refusjoner

43 358

43 316 (-42)

43 358 (0)

43 358 (0)

43 358 (0)

43 358 (0)

3

Andre inntekter

46 355

46 310 (-45)

46 355 (0)

46 355 (0)

46 355 (0)

46 355 (0)

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

18 381

18 362 (-19)

18 381 (0)

18 381 (0)

18 381 (0)

18 381 (0)

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

219 186

218 972 (-214)

219 186 (0)

219 186 (0)

219 186 (0)

219 186 (0)

Sum inntekter rammeområde 20

20 607 332

20 606 952 (-380)

20 607 332 (0)

20 607 332 (0)

20 607 332 (0)

20 607 332 (0)

Sum netto rammeområde 20

27 329 774

26 900 260 (-429 514)

27 329 774 (0)

26 906 603 (-423 171)

26 857 274 (-472 500)

26 882 574 (-447 200)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 20 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 20, jf. avsnitt 4.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten, og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.