Vedlegg
Jeg viser til brev av 7. mai 2015 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument 8:105 S (2014–2015) Representantforslag fra Heikki Eidsvoll Holmås og Kirsti Bergstø om å sikre at det finnes vinmonopol i alle kommuner som ønsker det.
Representantforslaget lyder som følger:
Stortinget ber regjeringen sikre at det finnes Vinmonopolutsalg i alle kommuner som ønsker det.
Jeg vil innlede med det overordnede bildet. I Norge har vi i dag tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som skal bidra til begrenset alkoholkonsum og derigjennom reduserte skader og problemer som følge av alkoholbruk. Vinmonopolordningen er et av de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene og bidrar i vesentlig grad til begrenset omsetning av alkohol. Sundvoldenplattformen slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast. Vinmonopolet er en vesentlig del av dette. For å kunne opprettholde Vinmonopolordningen er det avgjørende at Vinmonopolet driftes på en økonomisk effektiv måte. På bakgrunn av den alkoholpolitiske målsetningen om lavere alkoholforbruk og regulering av alkoholomsetningen settes det imidlertid ikke opp mål for AS Vinmonopolets økonomiske resultater utover kravet til mest mulig kostnadseffektiv drift. Styret i Vinmonopolet har fattet vedtak om at hver enkelt butikk skal bære sine egne kostnader og departementet og jeg støtter denne vurderingen.
En forutsetning for å opprettholde Vinmonopolordningen er å sikre at ordningen har legitimitet og oppslutning i befolkningen. Omdømmeundersøkelser viser at Vinmonopolet har en sterk oppslutning i det norske folk. I 2014 oppnådde selskapet de historisk sterkeste resultatene i omdømmeundersøkelser noensinne. For å opprettholde legitimiteten arbeider Vinmonopolet kontinuerlig med å effektivisere driften og bedre tilgjengeligheten.
I oppdragsbrevet for 2015 er det lagt til grunn at Vinmonopolet, i den grad det anses nødvendig og hensiktsmessig, skal etablere ordinære utsalg innen økonomisk forsvarlige rammer. Selskapet skal ha en mest mulig kostnadseffektiv drift og skal videreføre arbeidet med å kostnads effektivisere virksomheten for å bedre lønnsomheten og soliditeten uten at dette kommer i konflikt med sentrale alkoholpolitiske målsettinger eller hensynene bedriften må ta som servicebedrift. Videre utbygging av salgsnettet må ses som en helhet og det skal legges vekt på å finne en rimelig balanse mellom økonomiske kriterier, monopolordningens formål og så lik tilgang til selskapets tjenester som mulig når avgjørelser om butikketableringer tas. Vinmonopolet skal sørge for tilfredsstillende rutiner for håndtering av kommunens interesser og for informasjon om etableringskriteriene. Fjernhandelsløsningene skal opprettholdes og fortløpende vurderes for å sikre at ordningene er så velfungerende som mulig. Gjennom videreutvikling av fjernhandelsløsningene skal Vinmonopolet bidra til en forenkling for kunder i distrikter med få butikker. Vinmonopolet arbeider kontinuerlig med å videreutvikle og forenkle fjernhandelsløsningene (bestilling via kundesenter og internett) for å sikre monopolets legitimitet og så lik tilgang som mulig til selskapets tjenester. Stadig flere kunder benytter seg av Vinmonopolets nettbutikk og kundesenter for å bestille varer. Det ble plassert 128 000 ordre i nettbutikk og kundesenter i 2014, en økning på 26 prosent fra 2013. Bruk av Vinmonopolets nettsider har økt med 80 prosent de siste tre årene. Vinmonopolet arbeider med å tilrettelegge bedre for digitale kunder gjennom å oppgradere nettbutikken og nettsidene samt utvikle mobile applikasjoner.
I løpet av 2014 ble det åpnet 10 nye butikker, og ved utgangen av året hadde selskapet 297 utsalg. Vinmonopolet er etablert i 232 kommuner og 90 prosent av befolkningen bor i en kommune med vinmonopolutsalg. 96 prosent av befolkningen bor nærmere enn 30 km fra nærmeste pol. Bedre tilgjengelighet til Vinmonopolets butikker har gitt sterkere oppslutning til Vinmonopolet over tid. Jeg er imidlertid klar over at det var og fortsatt er mange kommuner som ønsker pol, men som ikke har det. For å imøtekomme disse ønskene var det viktig for meg å sørge for at Vinmonopolet kunne utvikle en ny liten butikkmodell og på den måten sørge for at flere kommuner kunne få pol. Vinmonopolet har i løpet av de siste to årene utviklet en ny liten butikkmodell, den såkalte kategori 1-butikken. Denne butikk-kategorien er spesielt tilpasset små handelssentra og kommuner med få innbyggere. Den er på snaut 50 kvadratmeter og har plass til om lag 200 produkter. Konseptet ble testet ut og evaluert i 2014. Evalueringen var positiv, men pekte også på utfordringer ved etablering av så små butikker. Fordi lønnsomheten til disse butikkene vil være marginal og selv små avvik fra fastsatt driftsform vil kunne gi negativt driftsresultat, må butikkene ha et relativt smalt varesortiment som er tilpasset kundegruppen i området. Vinmonopolet skal som monopolbedrift tilby et sortiment som dekker alle kundegrupper og gir et representativt utvalg av bredden i tilbudet. Butikkene må ha korte åpningstider og ansatte som arbeider deltid. Dette vil relativt sett gi lavere varefaglig kompetanse blant de ansatte samt at butikken vil være sårbar ved sykdom og fravær hos ansatte. Noe av dette vil kompenseres ved samdrift av kategori 1-butikker og eksisterende pol, men for enkelte potensielle kategori 1-butikker er avstandene til annet pol så lang at de må drives som selvstendige enheter. Evalueringen viser at det med dagens kostnadsstruktur kan etableres kategori 1-butikker der det er markedsgrunnlag for 25 400 liter årlig omsetning. I november 2014 vedtok styret å åpne fem nye butikker i denne kategorien i 2015. Dette vil bedre tilgjengeligheten ytterligere i distriktene.
Jeg mener det er viktig å sikre tilgjengelighet til Vinmonopolet i distriktene. Imidlertid mener jeg at en viktig del av å sikre oppslutning om Vinmonopolet er å sikre fortsatt god varefaglig kompetanse hos de ansatte og at butikkene kan tilby et varesortiment som representerer monopolets bredde. For at dette skal være mulig må det være et minimums markedsgrunnlag for etablering av Vinmonopol-butikk i kommunen. Kategori 1-modellen gjør det mulig for mindre butikker å bære sine egne kostnader samtidig som Vinmonopolet kan etablere seg i kommuner med få innbyggere.