Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås om å sikre at det settes et klimamål for samferdselssektoren ved planlegging av ny Nasjonal transportplan
Dette dokument
- Innst. 364 S (2014–2015)
- Kildedok: Dokument 8:106 S (2014–2015)
- Dato: 09.06.2015
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
- Vedlegg
Til Stortinget
I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen innen 1. juli 2015 fastsette foreløpige mål for klimautslipp fra samferdselssektoren i 2030, som skal ligge til grunn for samferdselsetatenes felles arbeid med ny Nasjonal transportplan.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om mål for klimautslipp fra samferdselssektoren i 2030 tidsnok til at det skal kunne være førende for regjeringens fremlegg til Nasjonal transportplan.»
For nærmere begrunnelse for forslaget vises til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 22. mai 2015, i saken.
Komiteen er av den oppfatning at for å få ned klimautslippene er det helt avgjørende å iverksette tiltak innen transportsektoren. På denne bakgrunn deler komiteen forslagsstillernes ønske om at det bør settes mål for utslipp fra transportsektoren.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil be regjeringen sørge for at det i arbeidet med rullering av Nasjonal transportplan (NTP) settes mål for klimautslipp fra samferdselssektoren.
Flertallet mener det er viktig at de målene som fastsettes for klimautslipp er førende for all planlegging av nye transporttiltak. Flertallet mener derfor det er viktig at regjeringen i sitt arbeid med Nasjonal transportplan legger de fastsatte klimamålene til grunn.
Flertallet fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at mål for klimautslipp i 2020 og 2030 er førende for regjeringens fremlegg til Nasjonal transportplan.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til svarbrevet fra Samferdselsdepartementet og vil understreke at klima og miljø er ett av tre hovedmål i målstrukturen for NTP 2018–2027. I retningslinjene for planfasen bes etatene og Avinor om å utarbeide en klimastrategi som skal prioritere prosjekter som i størst mulig grad bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.
Disse medlemmer vil videre peke på at Norge har meldt inn til FN en betinget forpliktelse om minst 40 pst. utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990.
Disse medlemmer viser også til at det i ikke-kvotepliktig sektor vil bli fastsatt et nasjonalt utslippsmål for Norge på linje med sammenlignbare EU-land, og at det her skal foregå forhandlinger med EU.
Disse medlemmer mener derfor at utslippsmålene i Nasjonal transportplan må ses i sammenheng med de klimamålene Norge har forpliktet seg til i 2030.
Komiteens tilråding til romertall I fremmes av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteens tilråding til romertall II fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen sørge for at mål for klimautslipp i 2020 og 2030 er førende for regjeringens fremlegg til Nasjonal transportplan.
II
Dokument 8:106 S (2014–2015) – representantforslag fra stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås om å sikre at det settes et klimamål for samferdselssektoren ved planlegging av ny Nasjonal transportplan – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen av 12.05.2015 hvor det bes om departementets uttalelse om representantforslag Dokument 8:106 S (2014-2015).
Stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås fremmer i Dokument 8:106 S (2014-2015) to forslag til stortingsvedtak for å sikre at planlegging av investeringer og drift i transportsektoren underlegges ambisiøse klimaambisjoner. Jeg ser poenget til Holmås med å sørge for at planleggingen ikke starter opp uten føringer for hvor utslippene fra samferdselssektoren forventes å være i 2030. Dette har Samferdselsdepartementet allerede tatt høyde for i retningslinjene for planfasen som ble sendt ut til etatene og Avinor 19.5.
I retningslinjene presenteres målstrukturen for NTP 2018-2029. Det overordnede målet for transportsektoren er formulert slik ”Et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet”. Klima og miljø er ett av tre hovedmål. Transportsektoren står for en relativt stor andel av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor, og vi forventer derfor at sektoren må ta en stor del av kuttene. Norge har også et langsiktig mål om å bli et lavutslippssamfunn i 2050. Derfor ber vi i retningslinjene for planfasen etatene og Avinor om å utarbeide en klimastrategi som skal prioritere prosjekter som i størst mulig grad bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet. Det skal også drøftes i hvilken grad tiltak på andre relevante områder kan bidra til måloppnåelse. Dette vil gi oss et godt grunnlag for det videre arbeidet med stortingsmeldingen om NTP.
Norge har meldt inn til FN at vi er villige til å påta oss en betinget forpliktelse om minst 40 prosent utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990. Norge vil gå i dialog med EU om å inngå en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen sammen med EU. Gjennom en avtale med EU vil Norge bidra til utslippsreduksjoner både gjennom kvotepliktig sektor og ikke-kvotepliktig sektor. I ikke-kvotepliktig sektor, som omfatter landtransport og skipsfart, vil det bli fastsatt et nasjonalt utslippsmål for Norge på linje med sammenlignbare EU-land. Fastsettelsen av dette utslippsmålet avhenger som kjent av forhandlinger med EU, som vi ikke vet når vil være avsluttet. Jeg mener det kan være uheldig å kreve at det settes et mål for samferdselssektoren før NTP legges frem, da vi ikke vet om det ved fremleggelsen av NTP vil være fastsatt et overordnet nasjonalt utslippsmål for ikke-kvotepliktig sektor i Norge. I verste fall kan vi risikere å måtte utsette fremlegget av NTP, noe som vil ha store konsekvenser for planleggingen i sektoren. I NTP ligger det mange hensyn til grunn, hvorav klima er ett. En utsettelse vil få konsekvenser for de andre målområdene.
Jeg mener at vi ikke er avhengig av å kjenne en ev. forpliktelse for ikke-kvotepliktig sektor for å planlegge for klimautfordringen i NTP, så lenge vi vet at vi trolig vil få en forpliktelse, og at transportsektoren vil måtte står for en del av kuttene. Jeg kan heller ikke se at det å sette foreløpige mål for sektoren vil ha noen merverdi, siden målene nettopp vil være foreløpige og vil måtte justeres når vi kjenner den endelige forpliktelsen.
Det er viktig å huske på at andre forhold enn utvikling av infrastrukturen og transporttilbudet også påvirker klimagassutslippene fra samferdselssektoren. Det er en rekke tiltak og virkemidler som besluttes i andre prosesser enn i NTP som har stor betydning, som f.eks. avgiftspolitikken, omsetningskrav for biodrivstoff osv.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 9. juni 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Are Helseth |
leder | ordfører |