Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Representantforslag
78 S (2014–2015) om en mer helhetlig og langsiktig forvaltning av
myr i Norge.
Komiteen viser til at myr dekker
ca. 8 pst. av landarealet i Norge, og at knapt noe land i Europa
har større variasjon i utforming og plante- og dyreliv i disse naturtypene
enn Norge. Komiteen viser videre til at torvlagene
som opphopes i myrøkosystemene, lagrer betydelige mengder karbon.
Komiteen peker på at minst 1/3
av det opprinnelige myrarealet under skoggrensa er brukt til landbruks-
og utbyggingsformål, – i deler av Norge er en vesentlig større andel
av myrene ødelagt som naturlige systemer. I mange områder - f.eks.
i Vestfold og deler av Akershus og Østfold – er i stor grad mange
større myrer som ikke er fredet, ødelagt eller sterkt påvirket av tekniske
inngrep.
Komiteen viser til
at den store variasjonen i norsk myrnatur har stor betydning for
landets biologiske mangfold. Komiteen peker på at Norge
har størst mangfold av torvmoser i Europa, og at myrene har et rikt
liv av fugler, insekter, planter, alger, sopp og bakterier. Omkring
15 pst. av alle truede og nær truede arter i Norge finnes i myr,
og 11 myrnaturtyper står på rødlista.
Komiteen viser til at myr har
en viktig funksjon for vannrensing, som vannmagasin, ved å dempe
flom, for friluftsliv og flere andre økosystemtjenester – ved siden
av karbonlagring. Komiteen mener man har mer enn
nok kunnskap til å sette i gang betydelige forbedringer av myrforvaltningen,
men vil likevel peke på at det er behov for opprusting av forskning
på og kartlegging av myr.
Komiteen viser til
at arealendringer, som nedbygging, grøfting og oppdyrking, truer
85 pst. av rødlisteartene som har tilhold i myr, kilde og flommark. Komiteen viser
til at det i perioden 1919–1996 ble gitt tilskudd til oppdyrking
av nesten 2 000 km2 myr og til grøfting
av mer enn 4 000 km2 myr for skogplanting.
Dette har særlig rammet rikmyrene i lavlandet. I samme periode er
300 km2 myr brukt til brenntorv- og strøtorvproduksjon,
som særlig har rammet høymyrer på Østlandet. I tillegg kommer nedbygging
til veier, idrettsanlegg, tomtegrunn, vannmagasiner med mer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, er kjent med at plantejord
ofte inneholder store mengder torv som er hentet ut fra myrer. Torvuttak
fra myr ødelegger både leveområdet til planter og dyr og medfører
enorme klimagassutslipp. Når torva er tatt ut står det en ødelagt
myr tilbake. Torvmyrer er utsatt for press fra utbyggere og torvprodusenter.
Derfor er det viktig at forbrukere gjøres oppmerksomme på at det
er mulig å bruke jord uten torv til hager.
Flertallet viser til at i dag
brukes store mengder torv – både fra nasjonal produksjon og fra
import – i hager og som strø i staller. Flertallet har
merket seg at en kartlegging «Framtiden i våre hender» har gjennomført,
viser at flere av de store forhandlerne selger produkter som er
merket «hagejord» og «plantejord», men som egentlig består av opptil
100 prosent torv.
Flertallet mener det er uheldig
at forbrukere kjøper inn jord til hagen – og tror de har kjøpt inn jord
– som i realiteten er torv. Flertallet mener at forbrukere
skal ha muligheten til å velge bærekraftig, og vil oppfordre regjeringen
å pålegge produsentene av slike produkter til å merke varene med
det reelle innholdet produktet består av.
Flertallet viser til at det finnes
gode alternativer til torvstrø, som kompostjord, kompostblandet jord,
kokosfiber til såjord eller sagflis. Dette er fornybare ressurser
som kan erstatte torvressurser fra myrer, og viser til at en god
kompostjord vil være mye bedre for planter i hager og i staller.
Komiteen viser til
at Bioforsk har beregnet at det er lagret 950 millioner tonn karbon,
eller 3,1 milliarder tonn CO2-ekvivalenter,
i de åpne myrene – i tillegg til det som er lagret i myrskogsmark. Komiteen understreker
at boreale skoger og deres myrer er ett av verdens største karbonlagre,
og må forvaltes deretter. Komiteen viser også til
at intakte myrer fortsetter å fange og lagre karbon, mens på myr
som dreneres, dør torvmosene i overflaten, og karbonfangsten stanser
opp. I tillegg vil torven nede i myra begynne å omdannes og lekke
store mengder karbon, – både i form av CO2 og
lystgass.
Komiteen viser til at Bioforsk
har beregnet utslipp fra dyrket myr tilsvarende ca. 1,9 mill. tonn CO2 i året, og at torvuttak kommer i tillegg.
Komiteen viser til at Nordisk
ministerråd hevder at 45 pst. av myrområdene i Norden og i de baltiske
land er drenert og avgir opp til 80 megatonn CO2 årlig,
noe som tilsvarer 1/4 av det totale CO2-utslippet
fra disse landene.
Komiteen viser til at vedlikeholdsgrøfting
av eksisterende dyrkingsarealer med fuktig mineraljord er positivt
fordi det gir økte avlinger og redusert produksjon av lystgass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener videre at dyrket
myr med tykt torvlag som fortsatt kan dyrkes i lang tid fremover,
bør vurderes restaurert tilbake til myr når jorda har behov for
ny grøfting.
Flertallet viser til at det er
vedtatt at Norge skal kutte 40 pst. av klimagassutslippene innen 2030.
I en situasjon der vi snur hver stein for å redusere klimagassutslipp,
mener flertallet vi må avvikle praksis som øker utslippene
fra så langsiktige karbonlagre som myr er. Flertallet mener
utslipp fra myr i sin helhet må inkluderes i norske klimaregnskap.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at vi tidligere har hatt grundige
og gode verneprosesser knyttet til myr. Det er viktig at slike prosesser
er ryddige og gir grunneierne den erstatning de har krav på. Videre
er det store utfordringer knyttet til restaurering, skjøtsel og
oppfølging av vernede områder.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at lovverket i dag er godt nok både når det gjelder bruk av myr
til jord- eller skogformål og når det gjelder myr som bidrag til
lagring av klimagasser. Disse medlemmer mener problemstillingene
omkring vern, restaurering og skjøtsel av myr er viktige, og at
de bør behandles i sammenheng med de bebudede stortingsmeldingene
om naturmangfold, landbruk og skogbruk.
Komiteen viser til
at det norske regelverket om konsekvensutredninger tar utgangspunkt
i EU-direktiv 2011/92/EU, og er implementert i norsk rett gjennom
plan- og bygningsloven og forskrift om konsekvensutredninger. Torvskjæring
på områder inntil 1 500 dekar dekkes også av kravet til konsekvensutredninger,
hvis det vurderes at de kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn. Både naturmangfold og utslipp av klimagasser inngår i de
gitte vurderingskriteriene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at dagens regelverk kun stiller absolutt krav om konsekvensutredning
for torvuttak på mer enn 2 millioner m³ eller fra myrarealer over
1 500 dekar.
Flertallet mener det er behov
for en innstramming av dagens regelverk, og mener at kravet til konsekvensutredning
bør utvides til arealer under 1 500 dekar og 2 mill. m³ når det
gjelder uttak av torv til større kommersiell virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er av den oppfatning at gjeldende
system for utredningskrav av myr ivaretar de problemstillinger som
reises i representantforslaget, og vil derfor ikke støtte forslaget om
å endre forskrift om konsekvensutredninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener en del kan oppnås
på kort sikt ved å innskjerpe eksisterende regelverk, slik at forvaltningen
av myrer blir mer bærekraftig ved at det tas hensyn til myrenes
rike naturmangfold og lagre av klimagasser.
Flertallet mener at nydyrkingsforskriften snarest
mulig må revideres, slik at krav om vurdering av klimahensyn må
komme inn i forskriften.
Flertallet viser til at nygrøfting
i forbindelse med skogbruk allerede er forbudt, mens såkalt «grøfterensk»
av gamle grøfter fortsatt er tillatt. Flertallet mener
det ikke er akseptabelt at nærmest gjengrodde grøfter «renskes»
på områder der det ikke er etablert skog, og at reglene for dette
må skjerpes inn snarest mulig.
Flertallet foreslår:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig revidere
nydyrkingsforskriften, og sikre at forskriften stiller krav om vurdering
av klimahensyn.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne viser til at myr og sumpskog tidligere ble sett
på som uproduktive og unyttige arealer, og at slike arealer ofte
har blitt grøftet i stort omfang for å øke produksjonen av tømmer. Disse medlemmer viser
til at vi nå har kunnskap om at slike arealer er viktige for naturmangfold,
karbonlagring og i vannforvaltningen, og nygrøfting av myr og sumpskog
for skogproduksjon er derfor forbudt.
Disse medlemmer viser til at
vedlikehold av gamle grøfter kan være nødvendig for å opprettholde
tømmerproduksjonen enkelte steder. Men disse medlemmer mener
at når gamle og mer eller mindre gjengrodde grøfter blir «rensket»
i områder der det ikke er etablert produktiv skog, kan det i praksis
sammenlignes med nygrøfting. Resultatet blir da tørrlegging, og dette
ødelegger fungerende myrer og sumpskog. Disse medlemmer mener
at denne praksisen er uheldig, og at slik grøfterensk kun kan være tillatt
på arealer der det er etablert produktiv skog.
Komiteen viser til
at Klima- og miljødepartementet har gitt Miljødirektoratet i oppdrag
å legge til rette for restaurering av myr, slik at det både blir
et godt klimatiltak og gir bedring i økologisk status for lokalitetene
som restaureres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener det må vernes
mer myr i Norge, og at kunnskapsgrunnlaget må oppdateres, slik at
et representativt utvalg og et tilfredsstillende omfang av myrer vernes,
især de mest truede myrtypene. Flertallet mener det
blant annet er bekymringsfullt at myrverneplanen i Finnmark er sterkt
forsinket, og mener regjeringen må ta initiativ i denne saken.
Flertallet vil som eksempel vise
til at det relativt nylig er gitt tillatelse fra Ullensaker og Nes kommuner
til høsting av store mengder torv fra den store og relativt intakte
myra Jødahlsmåsan.
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
staten må gripe inn i en sak som dette, som er av nasjonal interesse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen kalle inn konsesjonen
gitt til torvdrift på Jødahlsmåsan i Akershus.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre myrverneplanen
i Finnmark før sommeren 2016.»
Komiteen viser til
at klima- og miljøministeren tok opp ivaretakelse av myrer for klima
og naturmangfold på Nordisk miljøministermøte i København mandag
27. april 2015, og at de nordiske miljøministrene ble enige om å
gjøre felles front for å styrke innsatsen for å bevare og gjenopprette
våtmarker.
Komiteen mener det er behov for
å tenke nytt, slik at det blir en mer helhetlig forvaltning av myrer
i Norge, på tvers av sektorene. Komiteen mener dette
må drøftes særlig grundig i den kommende stortingsmeldingen om handlingsplan
for naturmangfold. Komiteen mener drøftelsen må inneholde
hvordan mer myr kan vernes og restaureres, og hvordan man unngår
at flere myrer ødelegges av utbygging og drenering, for eksempel
i form av statlige planretningslinjer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener at Norge også må
tenke nytt omkring bruk av torv i jordprodukter og dyrking, og at
man må basere behovet for jordstruktur og dyrkingsmedier på andre
fornybare ressurser, i stedet for på ikke-fornybare og subfossile
torvressurser i myrer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener stortingsmeldingen
om handlingsplan for naturmangfold må legge en plan for hvordan
bruken av torv må fases ut. Dette flertallet mener
det inntil videre bør innføres et moratorium for tildeling av nye
konsesjoner for torvdrift.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil påpeke at utfasing av bruk av torv
i jordprodukter og dyrking i utgangspunktet er et godt klimatiltak,
forutsatt at det er tilgang på miljømessig forsvarlige og akseptable
alternativer. Konsekvensene av en utfasing må belyses godt for
å unngå uheldige virkninger, som import av alternative produkter
med høyt karbonavtrykk. Dette vil være en større prosess som må
involvere både Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet,
landbruks- og miljødirektoratene, landbrukssektoren og de som produserer
alternative jordforedlingsprodukter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, foreslår:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sørge for
at forskrift om konsekvensutredninger også gir krav om konsekvensutredning
for torvuttak under 2 mill. m³ eller på myrarealer under 1 500 dekar.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, foreslår:
«Stortinget ber regjeringen i stortingsmeldingen om
handlingsplan for naturmangfold gjøre en særlig grundig og tverrsektoriell
drøftelse av norsk myrforvaltning, som omhandler myrenes økosystemtjenester,
naturmangfoldverdier, rolle i klimautfordringene, arealforvaltning,
vern og restaurering, samt en plan for utfasing av bruk av torv
i jordprodukter og dyrking.»
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig revidere
bærekraftforskriften til skogloven, slik at ikke bare nygrøfting,
men også såkalt ‘grøfterensk’ kun tillates på arealer der produktiv
skog er etablert, og at grøfterensk ikke kommer i konflikt med viktige
naturverdier.»
Komiteen påpeker at
det er tre departementer som har ansvaret for regelverket som berører myrarealer.
Spørsmål knyttet til naturmangfold, økosystemtjenester mv. ligger
til Klima- og miljødepartementet, regelverk knyttet til torvuttak
ligger til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og til sist
landbruk på tidligere myrarealer, som Landbruks- og matdepartementet
har ansvaret for.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til svarbrevet til komiteen fra mat-
og landbruksminister Sylvi Listhaug, datert 21. april 2014, der
hun redegjør for kommende stortingsmeldinger som berøres av representantforslaget
i Dok 8:78 S (2014-2015). Statsråden viser til at problemstillinger
rundt grøfterensk vil bli behandlet i kommende stortingsmeldinger
om jordbruk og om skog- og trenæringene, og hun legger til grunn
at arbeidet med revisjon av nydyrkingsforskriften skal følges opp. Disse medlemmer mener
at forslagene 1 og 2 i representantforslaget er godt ivaretatt gjennom statsrådens
svarbrev, og vil derfor ikke støtte disse.
Disse medlemmer viser videre
til svarbrevet fra landbruks- og matministeren, hvor det vises til
at temaet rundt myr vil bli omhandlet i den bebudede stortingsmeldingen
om handlingsplan for naturmangfold, samt at aktuelle problemstillinger
knyttet til myr vil bli berørt i de bebudede stortingsmeldingene
om landbruk og skog- og trenæringen.
Disse medlemmer forutsetter at
dette følges opp i de respektive stortingsmeldinger som er bebudet,
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i stortingsmelding om
handlingsplan for naturmangfold, stortingsmelding om landbruk og
stortingsmelding om skog- og trenæring gjøre en vurdering av aktuelle
problemstillinger knyttet til myr.»
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen arbeider med en stortingsmelding om handlingsplan
for naturmangfold, som vil omfatte vern og bærekraftig bruk av alle
økosystemer, også myr.I 2015 har regjeringen
også satt i gang et pilotprosjekt for restaurering av myr, og at målet
er at myrene skal tilbakeføres til så nær som mulig sin opprinnelige
tilstand.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få en bred gjennomgang og et tverrsektorielt samarbeid
rundt norsk myrforvaltning i den kommende stortingsmeldingen - ikke
minst som ledd i oppfølgingen av klimaforliket.