Etter folketrygdloven § 5-7 yter folketrygden stønad
til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos psykolog
som er godkjent spesialist i klinisk psykologi og som har avtale
om driftstilskudd med et regionalt helseforetak. Det er i dag et
vilkår for rett til stønad at medlemmet er henvist enten fra lege
eller barnevernsadministrasjonens leder. Helse- og omsorgsdepartementet
foreslår i proposisjonen at også henvisninger fra psykologer skal
kunne utløse refusjon fra trygden.
For regjeringen er det et overordnet mål at
mennesker med psykiske lidelser og rusproblemer skal ha gode muligheter
til å ta vare på egen helse. Et hovedmål med lovendringen er å forenkle
veien inn til spesialisthelsetjenesten for personer med psykiske
lidelser og rusmiddelproblemer. I tillegg er det et hovedmål å forebygge
dobbeltarbeid for primærhelsetjenesten.
Med hjemmel i blant annet spesialisthelsetjenesteloven
har departementet fastsatt forskrift om godtgjørelse av utgifter
til helsehjelp som utføres poliklinisk ved statlige helseinstitusjoner og
helseinstitusjoner som mottar driftstilskudd fra regionale helseforetak
(poliklinikkforskriften). Etter forskriften må en pasient normalt
være henvist fra lege, kiropraktor eller manuellterapeut for at
godtgjørelse skal ytes. Det legges opp til at for henvisning til
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
kan pasienten også være henvist fra psykolog.
Hvis Stortinget vedtar lovendringen, tar departementet
sikte på å endre forskriftene slik at de trer i kraft sammen med
endringene i folketrygdloven.
Departementet har vurdert om det skal være begrensning
på hvilke psykologer som skal kunne henvise. Forslaget som ble sendt
på høring, la opp til at et vilkår skulle være at henvisningen var
fra «psykolog i klinisk virksomhet som er offentlig ansatt i eller
utøver av sin virksomhet etter avtale med kommune eller regionale helseforetak».
Høringsinstansene var gjennomgående imot en slik
begrensning, og departementet er kommet til at det likevel er lite
praktisk å knytte refusjonsadgangen til en avgrenset gruppe arbeidsgivere. Departementet
foreslår derfor i proposisjonen at psykologer generelt skal ha anledning
til å skrive henvisninger som utløser refusjon fra folketrygden.
Departementet viser til at enhver psykolog som henviser til spesialisthelsetjenesten,
uansett hvor vedkommende er ansatt, vil utøve helsehjelp og således
være underlagt helsepersonelloven, som blant annet stiller krav om
faglig forsvarlig praksis, taushetsplikt og journalføring.
Departementet understreker at fastlegene fortsatt skal
ha et hovedansvar for pasientene, og at henvisende psykolog vil
være forpliktet til å innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner
og innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig.
Ett av hovedformålene med lovutkastet er at
de psykologene som først kommer i kontakt med pasienten, og som
kjenner pasienten best, ved behov skal kunne gi ham eller henne
en henvisning som utløser refusjon. Dette sparer tid for pasienten
og hindrer overflødige besøk hos fastlegen.
Departementet presiserer at også psykologene
i PP-tjenesten skal omfattes av forslaget. Departementet viser til
at disse har en særlig viktig rolle for å ivareta utsatte barn og
unge, og at det å kunne henvise til spesialisthelsetjenesten er
en viktig del av dette, og at det er viktig at barn skal slippe
å måtte fortelle sin historie flere ganger.
Forslaget til lovendring kan by på særlige utfordringer
for psykologer som ikke primært jobber som helsepersonell, men som
jobber under annet regelverk, for eksempel psykologer i PP-tjenesten
og i barnevernet. Arbeidet med henvisninger vil være omfattet av
regelverket for helsepersonell, mens hoveddelen av arbeidsoppgavene
reguleres av annet lovverk. Dette kan kreve et markert skille mellom
forskjellige arbeidsoppgaver og roller. Det er også viktig at pasienten
eller brukeren gis nødvendig informasjon om psykologens ulike roller.
Departementet mener at psykologer som sådan har
den nødvendige kompetanse til å vurdere om en pasient trenger ytterligere
behandling i spesialisthelsetjenesten, og går bort fra de foreslåtte begrensningene
knyttet til «klinisk virksomhet», arbeidssted og avtale med kommune
eller regionalt helseforetak. Psykologer bør i kraft av sin kompetanse
ha adgang til å henvise pasienter videre til relevante deler av
spesialisthelsetjenesten, med den følge at pasienten gis rett til
utgiftsdekning.
Departementet foreslår derfor at «psykolog» føyes
til i oppramsingen over hvem som kan henvise videre i folketrygdloven
§ 5-7 tredje ledd.
I proposisjonen foreslår departementet også
to mindre endringer i folketrygdloven:
Norsk psykologforeningen
har vedtatt nytt reglement for spesialistutdanningen for psykologer, og
for å tilpasse seg nye betegnelser foreslår departementet at «godkjent
spesialist i klinisk psykologi» endres til «godkjent psykologspesialist»,
jf. folketrygdloven § 5-7 første ledd.
Folketrygdloven § 5-7 andre ledd henviser
til spesialisthelsetjenesteloven § 2‑1 a tredje ledd. Korrekt henvisning
skal være spesialisthelsetjenesteloven § 2‑1 a sjette ledd.
De foreslåtte lovendringene antas å ha liten
eller ingen betydning for omfanget av refusjoner, og det antas videre
at endringene ikke vil føre til økt press på spesialisthelsetjenesten.
Departementets samlede vurdering er at de endringer som foreslås
i proposisjonen, kan slå begge veier i enkeltsituasjoner, men at
det er liten grunn til å anta en signifikant totaløkning av antall
henvisninger på sikt. Antall konsultasjoner hos fastlegene må antas
å kunne reduseres noe.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Freddy de Ruiter, Niclas Tokerud
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til at Helse- og omsorgsdepartementet i Prop. 59 L (2014–2015)
foreslår å endre folketrygdloven § 5-7 om stønad til dekning av
utgifter til undersøkelse og behandling hos psykolog som er godkjent
spesialist i klinisk psykologi og som har avtale om driftsstilskudd med
et regionalt helseforetak. Det er i dag et vilkår for rett til stønad
at medlemmet er henvist fra lege eller barnevernsadministrasjonens
leder. Komiteen viser til at Helse- og omsorgsdepartementet
i proposisjonen nå foreslår at også henvisninger fra psykologer
skal kunne utløse refusjon.
Komiteen viser videre til at
forslaget ble sendt på offentlig høring 5. juni 2013 med frist 10. september
2013. Komiteen merker seg at hensikten med forslaget
er å gi mennesker med psykiske lidelser og rusproblemer bedre muligheter
til å ta vare på egen helse. Hovedmålet med lovendringen er å forenkle
veien inn til spesialisthelsetjenesten for personer med psykiske problemer
og rusmiddelproblemer, og å forebygge dobbeltarbeid for primærhelsetjenesten. Komiteen merker
seg også at forslaget skal bidra til å gjøre det enklere for barn
og unge å få nødvendig hjelp.
Komiteen viser videre til at
28 høringsinstanser uttalte seg, og at disse i hovedsak var positive eller
ikke hadde innsigelser til prinsippet om å la psykologer henvise.
I høringssvaret fra Helsedirektoratet angående forslaget
om at pasienter skal kunne henvises til relevante områder innen
spesialisthelsetjenesten direkte fra psykolog, uttales følgende:
«Det mottatte forslaget anses som godt begrunnet
og direktoratet ser positivt på at psykologer skal kunne få henvisningsrett».
Videre støtter også Den norske legeforeningen forslaget
på generelt grunnlag.
Komiteen er kjent med at psykologer
har spesialisert fagkunnskap om psykisk helse, og viser videre til
høringssvaret fra Kirkens Bymisjon som utdypende uttaler:
«Psykologen vil som behandler ofte kjenne sykehistorien
og de aktuelle problemene bedre enn fastlegen og ha bedre generell
kompetanse om psykiske lidelser. En henvisningsrett til psykologene
vil således ikke bare frigjøre tid til klinisk arbeid for fastlegene,
men også redusere den tid spesialisthelsetjenesten bruker på å innhente
utdypende opplysninger i forbindelse med vurderingsarbeidet».
Komiteen registrerer at forslaget
fra regjeringen i Prop. 59 L (2014–2015) er noe annerledes enn forslaget
departementet sendte på høring. Komiteen viser til
at departementets forslag opprinnelig begrenset hvilke psykologers
henvisning som skulle kunne utløse en refusjon. Komiteen merker
seg at de tidligere foreslåtte begrensningene knyttet til «psykologens
kliniske virksomhet, arbeidssted og avtale med kommune eller regionalt
helseforetak» nå er endret til psykologer generelt.
Komiteen registrerer også at
det foreslås to mindre endringer i folketrygloven § 5-7. Det er
i dag i loven § 5-7 første ledd brukt betegnelsen «godkjent spesialist
i klinisk psykologi». Komiteen merker seg at departementet
foreslår å endre denne betegnelsen til «godkjent psykologspesialist»
på bakgrunn av det nye reglementet for spesialistutdanningen for
psykologer vedtatt på landsmøtet i Norsk Psykologforening i november
2013. Videre merker komiteen seg at det i loven § 5-7
andre ledd er foreslått en mindre endring for å sikre at lovverket
henviser til riktig bestemmelse i loven om spesialisthelsetjenesten § 2-1.
Komiteen viser til at disse lovendringene
etter departementets syn ikke innehar noen stor betydning for omfanget
av antall refusjoner.
Komiteen registrerer at departementet
som konsekvens av forslaget om å endre folketrygdloven § 5-7, også
foreslår å endre forskrift med hjemmel i folketrygdloven § 5-7 om
stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos
psykolog. Vilkårene i lovbestemmelsen er gjengitt i nevnte forskrift,
og komiteen viser til at det også er foreslått å
endre denne forskrift tilsvarende lovbestemmelsen.
Komiteen registrerer også at
forskrift med hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven – poliklinikkforskriften
– foreslås endret, slik at henvisning til psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert
rusbehandling (TSB) også kan innbefatte at pasienten er henvist
fra psykolog.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringens forslag vil innebære at psykologer skal kunne
skrive henvisninger til spesialisthelsetjenesten, med den virkning
at det offentlige yter stønad til behandlingen. Flertallet støtter regjeringens
initiativ, og viser til at hovedformålet med lovendringen er å gjøre
veien til spesialisthelsetjenesten kortere for personer med psykiske
lidelser og rusmiddelproblemer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil fremheve at
et overordnet mål for regjeringen er at mennesker med psykiske lidelser
skal ha gode muligheter til å ta vare på egen helse. Dette flertallet viser
til at dersom en pasient har behov for behandling i spesialisthelsetjenesten,
er det i dag praksis at pasienten må innom fastlegen. Dette
flertallet mener dette er en byråkratisk ordning som innebærer
unødvendig bruk av samfunnets ressurser og gjør veien til behandling
eller utredning lang for dem som har behov for hjelp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser videre til at et av hovedformålene med lovutkastet er at de psykologene
som først kommer i kontakt med pasienten, og som kjenner pasienten
best, ved behov skal kunne gi ham eller henne en henvisning som
utløser refusjon. Dette vil spare tid for pasienten, og vil bidra
til å avlaste fastlegene.
Flertallet viser til at forslaget
innebærer at også psykologer i PP-tjenesten og barnevernet omfattes
av ordningen. Flertallet mener disse yrkesgruppene
har en nøkkelrolle i å se barn og unge som bør få hjelp, og vil
fremheve viktigheten av at barn og unge skal slippe å fortelle sin
historie flere ganger før de møter en spesialist. Flertallet merker
seg at regjeringen dermed går lenger enn det den forrige regjeringen
foreslo, og viser til at de rød-grønne partiene ønsket kun å gi
henvisningsrett til offentlig ansatte psykologer eller som utøver
sin virksomhet etter avtale med kommunen eller regionale helseforetak.
Flertallet støtter endringen
fra høringsnotatet som innebærer at alle psykologer skal kunne gis rett
til å skrive henvisninger etter folketrygdloven § 5-7. Flertallet vil
påpeke at alle psykologer har selvstendig behandlingsansvar, høy
kompetanse på psykisk helse og rus og omfattende diagnostisk kompetanse. Flertallet mener
videre at en forskjellsbehandling basert på arbeidssted vil kunne
virke tilfeldig, i tillegg til at det er unødvendig byråkratisk
og vanskelig å håndtere både for helsepersonell og byråkrati. Flertallet mener
at lovendringen vil bidra til å redusere unødvendig venting for
pasientene og hindre dobbeltarbeid i primærhelsetjenesten.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener forslaget
bidrar til å gi et løft for pasienter med rusproblemer og psykiske
problemer, og er en klar forenkling for pasientene. Dette
flertallet vil vise til at forslaget er i tråd med regjeringens
hovedmål om å prioritere bedre behandling og forebygging innen psykisk
helse- og rusfeltet. Dette flertallet viser til at
regjeringen gjennom de to siste budsjettene har styrket tilbudet
til pasienter innenfor rus og psykisk helse. Dette flertallet vil
spesielt vise til at regjeringen i budsjettet for 2015 videreførte
rekrutteringstilskuddet til kommunene, som gir rom for å rekruttere
om lag 40 nye psykologstillinger i 2015.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
på bakgrunn av innkomne høringsuttalelser støtte endringsforslaget
i Prop. 59 L (2014–2015). Å gi psykologer henvisningsrett til deler
av spesialisthelsetjenesten er et tiltak som kommer pasientene til
gode, samtidig som det innebærer en forenkling og avbyråkratisering. Disse
medlemmer viser til at psykologer i dag må sørge for at
pasientene har henvisning fra lege for å tilbys behandling i spesialisthelsetjenesten.
For mange pasienter er det en ekstra belastning å måtte fortelle
om sin situasjon til flere behandlere for å få nødvendig hjelp. Disse medlemmer viser
også til at det i noen tilfeller kan ta tid å få legeavtale. Ved
å gi psykologer henvisningsrett slipper pasientene denne belastningen.
Disse medlemmer minner om intensjonen
i det opprinnelige høringsforslaget fra departementet – som avgrenset
hvilke psykologer som skulle få henvisningsrett med utgangspunkt
i deres kliniske virksomhet, arbeidssted og avtale med kommune eller
regionalt helseforetak. Disse medlemmer vil fremheve
viktigheten av at regelverket håndheves rettferdig og korrekt, og mener
forslaget som er fremmet ivaretar dette hensynet på en god måte. Disse
medlemmer støtter en utvidelse av den foreslåtte avgrensningen,
men vil imidlertid understreke noen utfordringer knyttet til endringen.
Disse medlemmer støtter de øvrige forslagene
til endringer slik de fremkommer i proposisjonen.
Komiteen mener deler
av dagens psykologpraksis i for liten grad er integrert i den øvrige primær-
og spesialisthelsetjenesten. En egen henvisningsrett for psykologer
må ikke bidra til en ytterligere fragmentering og oppdeling av helsetjenesten,
men heller sørge for en mer helhetlig tjeneste hvor aktører jobber
sammen til det beste for pasienten. Komiteen peker
på at et tettere samarbeid med fastleger er en nødvendig forutsetning
for å oppnå et helhetlig tilbud til pasienten.
Komiteen mener videre det er
viktig å påpeke at psykologer er en sammensatt gruppe med ulike
spesialiseringer. Innenfor enkelte spesialiseringer er behandling
og konsultasjoner med mennesker med psykiske lidelser ikke en primæroppgave. Komiteen vil
derfor påpeke at å gi psykologer generelt en henvisningsrett til deler
av spesialisthelsetjenesten først og fremst er ment som et tiltak
som skal komme pasienter til gode gjennom å sikre gode og raske
pasientforløp. Utøvelse av denne henvisningsretten forutsettes å
bli praktisert i tråd med intensjonen.
Komiteen har for øvrig
ingen andre merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven
(henvisning fra psykolog)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 5-7 første ledd skal lyde:
Trygden yter stønad til dekning av utgifter til undersøkelse
og behandling hos psykolog som er godkjent psykologspesialist.
§ 5-7 andre ledd skal lyde:
Stønad til psykologhjelp gis bare dersom psykologen har
avtale om driftstilskott med regionalt helseforetak, jf. lov 2.
juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a sjette ledd.
§ 5-7 tredje ledd skal lyde:
Det er et vilkår for rett til stønad at medlemmet er henvist
enten fra lege, psykolog eller fra barnevernsadministrasjonens
leder. Det ytes likevel stønad for opptil tre undersøkelser eller
samtaler uten henvisning.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
30. april 2015
Kari Kjønaas Kjos | Karianne O. Tung |
leder | ordfører |