Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget,
Dokument 8:48 S (2014–2015), og videre til vedlagte uttalelse og
svar på spørsmål fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert
hhv. 10. februar 2015 og 18. februar 2015.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at kapasitet og frekvens for lokaltogtrafikken bør økes.
Etter komiteens mening bør det både på kort og lang
sikt gjennomføres tiltak for å øke jernbanetrafikken generelt og
lokaltogtrafikken spesielt.
Komiteen mener at fornying og
innkjøp av flere togsett er nødvendig for å sikre god nok kapasitet
og komfort for de reisende. Komiteen viser til at
det er kjøpt inn, og at regjeringen har gitt restverdisikring, for
flere toganskaffelser enn det NSB har bedt om for å følge opp gjeldende
trafikkavtale. Komiteen mener at det vil være naturlig
å se nærmere på om enkeltstrekninger, som f.eks. Gjøvikbanen, Kongsvingerbanen
og Østfoldbanens østre linje, kan være egnet for toetasjes tog for
å øke kapasiteten på lokaltogtilbudet.
Komiteen er enig i intensjonen
i forslaget fra forslagsstillerne og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om økt
kapasitet og frekvens for lokaltogtrafikken.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at Jernbaneverket har beregnet at etterslepet på det norske jernbanenettet
har økt med 8,2 mrd. kroner (86,3 pst.) fra 2005 til 2014. Flertallet mener
at denne forsømmelsen av vedlikeholdet har vært en av hovedårsakene
til at jernbanen har slitt med forsinkelser og lavere tillit. Bare
gjennom å få en stabil infrastruktur kan man få et togtilbud som
er i stand til å ta imot befolkningsvekst og økt bruk av jernbane
for å nå målene om lavere utslipp i transportsektoren. Flertallet viser
til behandlingen av Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S (2014–2015),
der bevilgningene til vedlikehold og fornyelse er økt kraftig sammenliknet med
vedtatt Nasjonal transportplan. Flertallet viser
til at inneværende år er det første året på lang tid der etterslepet
i jernbanesektoren blir redusert, med om lag 170 mill. kroner.
Flertallet viser også til at
det siden 2013 har blitt bevilget midler til to-timers frekvens
på Sørlandsbanen, forlengelse av Trønderbanen fra Melhus for å gi
togtilbud til pendlerne sør for Trondheim og økt kapasitet på Saltenpendelen. Flertallet ser
på disse tiltakene som en start på en økt satsing på lokaltogtrafikken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg at regjeringspartiene er
svært fornøyd med egen samferdselspolitikk. Disse medlemmer er også
fornøyd, fordi regjeringen viderefører det meste av det som ble
vedtatt av det rød-grønne stortingsflertallet ved behandlingen av
Nasjonal transportplan (NTP) i 2013.
Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det bare skulle mangle at ikke regjeringen følger opp
den vedtatte NTP. Disse medlemmer minner om at regjeringspartiet
Høyre lovte 2 mrd. kroner mer årlig i sin alternative NTP, og at
regjeringspartiet Fremskrittspartiet lovte hele 45,5 mrd. kroner
mer årlig til samferdsel i sin alternative NTP. Disse medlemmer konstaterer derfor
at regjeringen ikke følger opp sine egne tidligere løfter på samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i statsbudsjettet for 2015 under beskrivelse av oppfølging
av NTP 2014–2017 skriver at med det som var regjeringens foreslåtte
bevilgning for 2015 til kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og
vedlikehold, ville oppfølgingsgraden etter to (2014 og 2015) av
fire år (2014–2017) vært på 47 pst., altså under det som skulle
vært nivået for å følge opp vedtatt NTP.
Disse medlemmer vil videre vise
til at dersom regjeringen skulle fulgt opp rammen til jernbanevedlikehold
i forhold til vedtatt NTP, skulle den ha bevilget minst 6,718 mrd.
kroner for 2015. Regjeringen foreslo 6,378 mrd. kroner til jernbanevedlikehold
for 2015, mens Arbeiderpartiet og Senterpartiet i sine alternative statsbudsjett
foreslo 6,778 mrd. kroner. Med Arbeiderpartiets og Senterpartiets
alternative budsjett ville rammen i NTP til jernbanevedlikehold etter
to av fire år i planperioden vært fulgt opp, mens regjeringens forslag
lå betydelig under – og langt under det som var Høyres og Fremskrittspartiets
rammer ved behandlingen av NTP i 2013.
Disse medlemmer synes ikke de
nåværende regjeringspartiene har særlig mye å skryte over hva gjelder
bevilgninger til samferdselsformål. Heldigvis medførte budsjettforliket
med Venstre og Kristelig Folkeparti at rammene til samferdsel generelt
og jernbanevedlikehold spesielt ble økt.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at jernbanebevilgningene fra 2005 til 2013 ble økt med
over 90 pst. Dette har gjort det mulig både å bygge mye ny jernbane
og å utføre omfattende vedlikeholdsarbeid på jernbanen, særlig i
Oslo-området der behovene for vedlikehold har vært store.