I NOU 2013:12 Uførepensjon i private tjenestepensjonsordninger
kom Banklovkommisjonen med utkast til nye regler for uførepensjon
i private skattefavoriserte tjenestepensjonsordninger for å tilpasse
rammene til den nye uføretrygden i folketrygden.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen rammer
og regler for uførepensjon i skattefavoriserte private tjenestepensjonsordninger. Forslaget
er utformet som et nytt kapittel 8 i lov om tjenestepensjon (tjenestepensjonsloven) bygd
på NOU 2013:12.
Arbeidsgiverforetak i privat sektor kan utforme sine
tjenestepensjonsordninger slik at de også omfatter uførepensjon,
som supplerer uføreytelsen fra folketrygden. For å oppnå skattemessig
gunstig behandling må uføredekninger som i tilfelle skal inngå i
de private skattefavoriserte tjenestepensjonsordningene, være utformet
innenfor de rammene som er vedtatt for slike ordninger. I dag reguleres
dette i foretakspensjonsloven, og reglene bygger på gjeldende regler
i folketrygden om uførepensjon. Nye regler for uføretrygd i folketrygden trådte
i kraft 1. januar 2015. Det er derfor behov for å gjøre endringer
i lovreglene som angir rammene for uføredekninger i de private skattefavoriserte
tjenestepensjonsordningene slik at de passer bedre til ny uføretrygd
i folketrygden. Stortinget vedtok i mars 2014 nye regler for uførepensjon
i lovbestemte offentlige pensjonsordninger for å tilpasse disse
til den nye uføretrygden i folketrygden, etter forslag i Prop. 202 L
(2012–2013) om endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte
andre lover. Disse endringene trådte i kraft 1. januar 2015.
Uføreytelsene i folketrygden og i tjenestepensjonsordningene
har til formål å erstatte bortfall av arbeidsinntekt og inntektsmuligheter
som følge av sykdom, skade eller lyte. Reglene for uføretrygd og
uførepensjon bør i tillegg bidra til at alle som kan, i størst mulig
grad stimuleres til, og gis muligheter til, å arbeide.
Ny uføretrygd i folketrygden skal være en kompensasjon
for tap av inntekt målt ved inntekten de siste årene før uførheten
oppstår, mens dagens uførepensjon avhenger av inntekten i hele yrkeskarrieren,
og dermed også inntekt langt tilbake i tid. Både minsteytelsen og
den delen av uføretrygden som er avhengig av inntekt reduseres ved
kort trygdetid. Trygdetid er tiden man har vært medlem av trygden
(bosatt i Norge eller arbeidstaker i Norge). Det regnes også med framtidig
trygdetid. Ved utenlandsopphold av en viss lengde kan trygdetiden
bli kortere enn 40 år, som er full trygdetid. Dersom trygdetiden
er kortere enn 40 år, reduseres uføretrygden tilsvarende. Uføretrygden
beregnes som 66 pst. av et beregningsgrunnlag som utgjør gjennomsnittlig inntekt
inntil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i de tre beste av de
fem siste årene, eller minsteytelsen dersom den er høyere. Det er
også innført nye regler for arbeidsinntekt i tillegg til uføretrygd
som har til formål å gjøre det lettere for den enkelte å utnytte
sin restarbeidsevne.
Felles for uførepensjon fra hhv. offentlige
og private tjenestepensjonsordninger er at ytelser fra disse ordningene
kommer i tillegg til ytelsene fra folketrygden. Uføredekningen i
offentlige tjenestepensjonsordninger er obligatorisk, og reguleres
blant annet i lov, for eksempel lov om Statens pensjonskasse, og
i tariffavtale.
Rammene for uføredekning i skattefavoriserte kollektive
tjenestepensjonsordninger i privat sektor etter lovforslaget her
innebærer at det i hovedsak vil være mulig å gi uføredekning på linje
med den nylig vedtatte nye uføreordningen i offentlig sektor. Det
skal etter lovforslaget fortsatt være frivillig for foretak i privat
sektor om de vil knytte uførepensjon til sin tjenestepensjonsordning,
og i hvilken grad de vil utnytte rammene etter lovforslaget.
Uførepensjon fra de private tjenestepensjonsordningene
vil etter forslaget fortsatt utgjøre en selvstendig ytelse i tillegg
til folketrygdens ytelser («nettoordning») og vil ikke være avhengig
av hva som faktisk kommer til utbetaling fra folketrygden.
Uførepensjonsordninger utformet i tråd med lovforslaget
skal kunne knyttes til tjenestepensjonsordninger etter foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven
og tjenestepensjonsloven, og undergis skattemessig gunstig behandling.
Departementet foreslår at uførepensjonen legges om
fra opptjeningsordninger til risikoordninger hvor arbeidstaker gis
full dekning ved uførhet uavhengig av tjenestetid. Uførepensjon
kan imidlertid etter forslaget i tillegg omfatte opptjening av pensjonsbevisrettigheter,
som innebærer at arbeidstakeren er dekket også etter at arbeidsforholdet
er avsluttet. Etter forslaget kan uførepensjon ytes ved uføregrader
ned til 20 pst. og kompensere for at folketrygden (som hovedregel)
ikke gir dekning for uføregrader under 50 pst. Disse delene av forslaget
er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel 3.
Lønn inntil 12 G kan inngå i lønnsgrunnlaget som
skal legges til grunn ved beregning av uførepensjonen. Det maksimalt
tillatte ytelsesnivået er foreslått satt til det samme nivået som gjelder
i de lovbestemte offentlige tjenestepensjonsordningene. Det innebærer
at uførepensjon fra private skattefavoriserte tjenestepensjonsordninger
maksimalt kan settes til summen av et kronebeløp på 25 pst. av G
begrenset oppad til 6 pst. av de enkelte medlemmenes lønnsgrunnlag,
og 3 pst. av de enkelte medlemmenes lønnsgrunnlag. I tillegg legges
det opp til at uførepensjon fra ordningen kan kompensere for at
det ikke utbetales uføretrygd for lønn mellom 6 og 12 G, det vil
si at det kan ytes et tillegg på inntil 66 pst. av lønn i dette
intervallet. Videre foreslår departementet å uttrykke eksplisitt
i lovteksten at uførepensjonen kan fastsettes som en prosent av
lønnsgrunnlaget, som et fast kronebeløp, eller som en kombinasjon
av en prosentsats og et kronebeløp.
Det foreslås å videreføre adgangen til å yte
barnetillegg for barn som medlemmet forsørger. Barnetillegget kan
etter lovforslaget maksimalt utgjøre inntil 0,1 G pr. barn, og kan
ikke overstige 0,2 G totalt. Barnetillegget kan etter lovforslaget
fortsatt ytes til barnet fyller 21 år.
Uførepensjonen skal etter forslaget som hovedregel
beregnes med utgangspunkt i medlemmets normale årslønn i foretaket (lønnsgrunnlaget)
og ellers i tråd med det som er fastsatt i den enkelte pensjonsordnings
pensjonsplan.
Uførepensjonen skal etter lovforslaget samordnes
med utbetaling av uførepensjon opptjent tidligere, slik at samlet
uførepensjon ikke kan overstige nivået i den eksisterende uførepensjonsordningen,
men uansett slik at summen av de tidligere opptjente rettighetene ikke
kan reduseres.
Uførepensjon utbetales etter lovforslaget så lenge
vilkårene for uførepensjon er oppfylt og frem til uførepensjonisten
ved fylte 67 år (eventuelt ved oppnådd særaldersgrense) får rett
til alderspensjon.
Lovforslaget legger opp til at uførepensjonen som
hovedregel reguleres i tråd med avkastningen som oppnås på forvaltningen
av den porteføljen som premiereserven for uførepensjon under utbetaling
inngår i, men åpner for at arbeidsgiverforetaket kan påta seg å
garantere at uførepensjonen får en viss regulering. Forslagene er
nærmere omtalt i proposisjonens kapittel 4.
I tråd med de nye reglene i folketrygden foreslås det
at uføre som får uføreytelser fra folketrygden, kan ha en arbeidsinntekt
på inntil 0,4 G i tillegg til uførepensjonen uten at uføregraden reduseres.
Ved inntekt ut over det foreslåtte fribeløpet på 0,4 G skal det
etter lovforslaget foretas en forholdsmessig reduksjon i uførepensjonen,
men det skal ikke fastsettes endret uføregrad. Departementet foreslår
at den enkelte uførepensjonist skal rapportere egen inntekt til
pensjonsinnretningen. Pensjonsinnretningen gis tilgang til uførepensjonistens
ligningsopplysninger ved at det foreslås et unntak fra taushetsplikten
i ligningsloven for disse opplysningene, slik at pensjonsinnretningen
har mulighet til å kontrollere inntektsopplysningene. Forslagene
er nærmere omtalt i proposisjonens avsnitt 4.5.
Lovforslaget inneholder også en hjemmel for
at pensjonsinnretningene ved behov skal kunne be om at den enkelte
arbeidstaker gir opplysninger om sine eventuelle tidligere opptjente
uførepensjonsrettigheter, jf. proposisjonens avsnitt 4.3.
Departementet foreslår at Kongen fastsetter
fra hvilket tidspunkt lovreglene skal gjelde. Det foreslås videre
at det er opp til Kongen å fastsette en frist for når foretakene
må ha avviklet uførepensjonsdekning etter gjeldende regler i foretakspensjonsloven.
Departementet foreslår også en hjemmel for å fastsette overgangsregler, lagt
til departementet.
Bakgrunn for lovforslaget omtales i proposisjonens
kapittel 2; høring av Banklovkommisjonens utredning og nye regler
for uførepensjon i offentlige tjenestepensjonsordninger.
Vilkår for uførepensjon behandles i kapittel
3 i proposisjonen, herunder medlemskap og betydningen av tjenestetid
samt krav til nedsatt inntektsevne og fastsettelse av uføregrad.
I proposisjonens kapittel 4 er temaet beregning og
utbetaling av uførepensjon. Lønnsgrunnlag, maksimalrammer for uførepensjonsytelser,
barnetillegg mv., beregning av uførepensjon, samordning med tidligere
opptjente uførepensjonsrettigheter, utbetaling og opphør av uførepensjon,
arbeidsinntekt i tillegg til uførepensjon samt oppregulering av
uførepensjonsytelser omtales nærmere.
Avvikling og overgang til nytt regelverk behandles
i proposisjonens kapittel 5 før forslag om endringer i andre lover
i kapittel 6 og økonomiske, administrative og likestillingsmessige konsekvenser
i kapittel 7. Proposisjonens kapittel 8 inneholder avslutningsvis
merknader til de enkelte bestemmelsene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til at Stortinget 5. desember 2013 vedtok ny lov om tjenestepensjon.
I den foreliggende sak foreslås det endringer og et nytt kapittel
8 i denne lov, tilpasset de nye reglene om folketrygdens uføretrygd.
De nye reglene avløser foretakslovens bestemmelser om uførepensjon.
Komiteen viser til at uføreytelsene
i folketrygden og i tjenestepensjonsordningene har som formål å
erstatte bortfall av arbeidsinntekt og inntektsmuligheter som følge
av sykdom, skade eller lyte. Rammene for uføredekning som her foreslås
og som gjelder ordninger i privat sektor, vil i hovedsak være på
linje med den nylig vedtatte nye uføreordningen i offentlig sektor. Komiteen vil
peke på at det er gunstig at ordningene i offentlig og privat sektor
er mest mulig like. Likevel er det slik at det etter det foreliggende
lovforslag fortsatt er frivillig om et foretak i privat sektor vil
knytte uførepensjonen til sin tjenestepensjonsordning, og i hvilken
grad de vil utnytte rammene i lovforslaget.
Komiteen viser til at proposisjonen
bygger på NOU 2013:12 Uførepensjon i private tjenestepensjonsordninger,
der Banklovkommisjonen kom med utkast til nye regler for uførepensjon
i private skattefavoriserte tjenestepensjonsordninger for å tilpasse
rammene til den nye uføretrygden i folketrygden. Utredningen har
vært gjenstand for en bred høring, slik det fremgår av saken.
Komiteen foreslår at satsen for
barnetillegget i tjenestepensjonsloven settes tilsvarende tillegget i
de offentlige tjenestepensjonsordningene, gjeldende til 18 år.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Tjenestepensjonsloven § 8-6 tredje ledd skal lyde:
(3) Det kan fastsettes i regelverket at uførepensjonen
som utbetales til et medlem, skal gis et tillegg for hvert barn
under 18 år som medlemmet forsørger eller plikter å forsørge. Barnetillegget
per barn kan utgjøre inntil 4 pst. av medlemmets lønnsgrunnlag opp
til 6 G. Samlet barnetillegg kan likevel ikke overstige et beløp tilsvarende
12 pst. av medlemmets lønnsgrunnlag opp til 6 G. Barnetillegget
og den maksimale beløpsgrensen reduseres forholdsmessig ved redusert
uføregrad. Barnetillegg utbetales til og med den måneden barnet
fyller 18 år eller i tilfelle måneden etter barnets død.»
Komiteen slutter seg for øvrig
til regjeringens forslag om endringer i ligningsloven, foretakspensjonsloven,
innskuddspensjonsloven, OTP-loven og tjenestepensjonsloven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti stiller seg kritisk til regjeringens
forslag til maksimalramme og barnetillegg. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at komiteen foreslår at satsen for barnetillegget
i tjenestepensjonsloven settes tilsvarende tillegget i de offentlige
tjenestepensjonsordningene.
Disse medlemmer er videre tilfreds
med at det vil være adgang til å videreføre fripoliser. Dette er
særlig viktig siden dagens system gjør at for å få tilleggsytelser
utover folketrygden er arbeidstageren avhengig av å jobbe i en bedrift med
dekning. Er arbeidstager så uheldig å bli ufør, og samtidig arbeider
i en bedrift uten dekning, får han eller hun ingenting utover folketrygden.
Dette er særlig uheldig om en tjener over 6 G. Det er opp til partene
i arbeidslivet å bidra til at denne risikoen dempes, og disse
medlemmer støtter en utvikling i en slik retning. Inntil
dekningen blir standard, er det viktig å ha muligheten til fripoliserett.
Disse medlemmer er kritiske til
at departementet foreslår en mer komplisert maksimalramme enn Banklovkommisjonens
flertall ønsket. Det gir lavere rammer for beløp opp til 6 G der
Banklovkommisjonen foreslo en sats på 10 pst. Det er også en betydelig
innstramming av dagens regler, som gir opp til 100 pst. maksimalramme
opp til 6 G og 70 pst. over 6 G. Disse medlemmer finner
det urimelig at innstrammingen er størst på lave inntekter. Det
kan argumenteres for at svært høye kompensasjonsgrader kan motvirke
arbeidslinja, men disse medlemmer legger til grunn
at man ikke blir ufør av fri vilje, men er rammet av nedsatt arbeidsevne.
For å sikre en sosial profil på uførepensjonen
i tjenestepensjonsloven mener disse medlemmer at
rammen over 6 G ikke kan utnyttes før maksimalrammen på de andre
to elementene er utnyttet. Det vil sikre at ikke uforholdsmessig store
deler av bedriftens pensjon skal tilfalle inntekter over 6 G.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslaget innebærer at det fortsatt er frivillig om et foretak
i privat sektor vil knytte uførepensjonen til sin tjenestepensjonsordning,
og i hvilken grad de vil utnytte rammene i lovforslaget. Dette
medlem viser til at det fra 2006 var meningen å videreutvikle obligatorisk
tjenestepensjon fra et minimumsnivå. En utvidelse med en uføredekning
vil være en god måte å ivareta dette på. En slik obligatorisk dekning
vil særlig være viktig for grupper med stor fysisk belastning, som
for eksempel renhold, renovasjon og bygg og anlegg. Det vil være
hensiktsmessig å etablere dette som en bred pensjonsordning på tvers
av arbeidsgivere, for å utjevne risiko og kostnader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i tjenestepensjonsloven mv.
(uførepensjon)
I
I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning skal
§ 3-13 nr. 8 lyde:
8. Taushetsplikten etter
nr. 1 er ikke til hinder for at pensjonsinnretning som har offentlig
tjenestepensjon eller tjenestepensjon etter foretakspensjonsloven,
innskuddspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven, gis
elektronisk tilgang til opplysninger om brutto arbeidsinntekt for
personer som mottar uførepensjon fra innretningen. Taushetsplikten
gjelder tilsvarende for den som får opplysningene.
II
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon gjøres
følgende endringer:
§§ 6-1 til 6-5 oppheves.
§ 6-6 skal lyde:
(1) Foretaket skal tegne forsikring som gir rett til premie-
og innskuddsfritak under uførhet i samsvar med den faktiske
graden av uførhet, tilsvarende premiefritak etter tjenestepensjonsloven
§ 2-1 annet ledd. Forsikringen skal omfatte alle medlemmer
som ikke har fylt 67 år, og den skal gi premiefritak i
samsvar med uførheten fram til medlemmet har fylt 67 år. Samlet
opptjening av rett til alderspensjon på grunnlag av arbeidsinntekt
og premiefritak skal ikke på noe tidspunkt overstige opptjening
svarende til 100 prosent av full stilling.
III
I lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon
i arbeidsforhold skal § 2-4 lyde:
(1) Foretak som har alderspensjonsordning
etter § 2-1, kan etter tjenestepensjonsloven tegne
særskilt forsikring som kan gi uførepensjon til medlemmer som helt
eller delvis mister inntektsevnen. Foretaket kan videre
etter foretakspensjonsloven tegne særskilt forsikring som kan gi ytelser
til barn og andre etterlatte av medlemmer som dør.
(2) Foretaket skal tegne forsikring som ved uførhet
gir rett til innskuddsfritak i samsvar med den faktiske graden av
uførhet, tilsvarende innskuddsfritak etter tjenestepensjonsloven
§ 2-1 annet ledd. Forsikringen skal omfatte alle medlemmer
som ikke har fylt 67 år, og den skal gi innskuddsfritak
i samsvar med den faktiske graden av uførhet fram
til medlemmet har fylt 67 år. Samlet opptjening av rett
til alderspensjon på grunnlag av arbeidsinntekt og innskuddsfritak
skal ikke på noe tidspunkt overstige opptjening svarende til 100
prosent av full stilling.
(3) Første og annet ledd gjelder tilsvarende
for foretak og frilansere som omfattes av § 2-3 annet ledd. Forsikring
som gir innskuddsfritak i alderspensjonsordningen etter § 2-3 annet
ledd, kan likevel ikke gi rett til innskudd som overstiger innskuddsgrensen
i § 2-3 annet ledd.
IV
I lov 21. desember 2005 nr. 124 om obligatorisk tjenestepensjon
skal § 4 tredje ledd lyde:
(3) Det skal i regelverket for
pensjonsordningen fastsettes at det for medlemmer som blir uføre,
skal være innskuddsfritak ved uførhet i samsvar med uføregraden
dersom uføregraden er 20 prosent eller mer. Uføregraden fastsettes
etter reglene i tjenestepensjonsloven § 8-4. Innskuddsfritaket
løper så lenge uføregraden er 20 prosent eller mer, men ikke lenger enn
til medlemmet fyller 67 år. Samlet opptjening av rett til
alderspensjon på grunnlag av arbeidsinntekt og innskuddsfritak skal
ikke på noe tidspunkt overstige opptjening svarende til 100 prosent
av full stilling. Foretaket skal dekke premiekostnadene
ved innskuddsfritak ved uførhet i tillegg til innskudd etter første
ledd.
V
I lov 13. desember 2013 nr. 106 om tjenestepensjon
gjøres følgende endringer:
§ 2-1 annet ledd skal lyde:
(2) Foretaket skal tegne forsikring som ved uførhet gir
rett til innskuddsfritak i samsvar med den faktiske graden
av uførhet. Forsikringen skal omfatte alle medlemmer som
ikke har fylt 67 år. Premien for slik forsikring skal beregnes slik
at foretaket ikke skal betale årlig premie til alderspensjon for
medlemmer som blir uføre. Innskuddsfritaket skal reduseres forholdsmessig
etter den faktiske graden av uførhet. Samlet opptjening av rett
til alderspensjon på grunnlag av arbeidsinntekt og innskuddsfritak
skal ikke på noe tidspunkt overstige 100 prosent av full stilling.
Kapittel 8 skal lyde:
Kapittel 8. Uførepensjon
§ 8-1 Krav til regelverket
(1) Et foretak kan opprette tjenestepensjonsordning for
å sikre medlemmene uførepensjon i tillegg til den rett til arbeidsavklaringspenger
eller uføretrygd som til enhver tid følger av folketrygdloven kapittel
11 og 12.
(2) Pensjonsordningen kan yte årlig uførepensjon etter
reglene i kapitlet her til medlemmer som i medlemstiden har fått
inntektsevnen nedsatt på grunn av skade, sykdom eller lyte, i en
slik grad at medlemmet ikke kan fortsette i sin vanlige stilling
og ikke kan skaffe seg annet høvelig arbeid.
(3) Pensjonsplan og annet regelverk for pensjonsordningen
skal oppfylle kravene i kapittel 2 og 3. Ytelsene etter pensjonsplanen
skal være garantert av pensjonsinnretningen.
(4) I regelverket for pensjonsordningen kan det fastsettes
at arbeidstakere som fratrer sin stilling i foretaket, og som har
minst tre års tjenestetid der, skal ha opptjent rett til uførepensjon
etter reglene i § 8-11 ved uførhet som følge av skade, sykdom eller lyte
oppstått etter at arbeidstakeren opphørte å være medlem av pensjonsordningen.
§ 8-2 Vilkår for rett til uførepensjon
(1) Det er et vilkår for rett til uførepensjon etter reglene
i kapitlet her at medlemmets evne til å utføre inntektsgivende arbeid
er varig nedsatt og oppfyller det minstekrav til nedsatt inntektsevne
som regelverket fastsetter. Det kan ytes midlertidig uførepensjon når
det ikke er avklart om inntektsevnen er varig nedsatt.
(2) I regelverket kan minstekravet til nedsatt inntektsevne
ikke settes lavere enn 20 prosent. Minstekravet kan ikke i noe tilfelle
settes høyere enn 50 prosent. Det kan dessuten ikke settes høyere
enn:
a) 40 prosent for medlem som mottar arbeidsavklaringspenger
når krav om uførepensjon fremsettes, jf. folketrygdloven § 12-7
annet ledd, eller
b) 30 prosent dersom medlemmets inntektsevne er nedsatt
som følge av yrkesskade eller yrkessykdom, jf. folketrygdloven § 12-17
første ledd bokstav c.
(3) Et medlem har bare rett til uførepensjon etter reglene
i kapitlet her dersom det i samsvar med reglene i folketrygdloven
§ 12-5 har gjennomgått, eller forsøkt å gjennomgå hensiktsmessig
behandling og hensiktsmessige tiltak for å bedre arbeidsevnen.
(4) Uførepensjon ytes ikke til medlem som har fylt 67 år
eller har nådd en lavere særlig aldersgrense fastsatt i eller i
medhold av lov.
§ 8-3 Nedsatt inntektsevne
(1) Vurderingen av hvor mye et medlems inntektsevne er
blitt nedsatt, skal bygge på en sammenligning av de inntektsmuligheter
som medlemmet hadde før uføretidspunktet og medlemmets inntektsmuligheter
etter uføretidspunktet.
(2) Uføretidspunktet er det tidspunkt inntektsevnen ble
varig nedsatt minst til det nivå som kreves etter regelverket. Er
inntektsevnen redusert gradvis over flere år, kan det tas utgangspunkt
i inntektsevnen før skade, sykdom eller lyte oppstod.
(3) Inntekt før uførhet fastsettes til medlemmets normale
årslønn i foretaket før uføretidspunktet, beregnet i samsvar med
reglene i § 4-3. Inntekt etter uførhet fastsettes til den inntekt
medlemmet forutsettes å kunne skaffe seg ved å utnytte sin restinntektsevne
ved ethvert arbeid som medlemmet nå kan utføre. Ved vurderingen
skal det legges vekt på medlemmets alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn
og arbeidsmuligheter på hjemstedet, eller andre steder der det er
rimelig at medlemmet tar arbeid.
(4) Ved anvendelsen av bestemmelser i dette kapittel justeres
inntekt før og etter uførhet i samsvar med senere regulering av
grunnbeløpet i folketrygden (G).
§ 8-4 Fastsettelse og endring
av uføregrad
(1) Pensjonsinnretningen skal i det enkelte tilfelle fastsette
den uføregrad som skal benyttes ved beregningen av uførepensjon
fra pensjonsordningen. Uføregrad fastsatt etter folketrygdloven,
skal normalt legges til grunn. For øvrig skal uføregraden tilsvare den
del av inntektsevnen som anses tapt etter reglene i § 8-3, og den
skal fastsettes gradert i trinn på fem prosent.
(2) Uføregraden endres ikke selv om uførepensjonen reduseres
på grunn av inntekt etter § 8-9 første ledd.
(3) Inntil uføregrad er fastsatt, kan det ytes midlertidig
uførepensjon etter reglene i § 8-8 annet ledd.
(4) Blir inntektsevnen ytterligere nedsatt etter at uføregrad
er fastsatt, kan medlemmet kreve at det etter første ledd blir fastsatt
ny uføregrad som motsvarer den del av inntektsevnen som er tapt,
jf. § 8-3.
(5) Ved endring av uføregrad skal pensjonsinnretningen
foreta omberegning av premiereserven etter forsikringsvirksomhetsloven
§ 9-16 femte ledd. Endring i premiereserve inngår ved beregningen
av årets risikoresultat.
§ 8-5 Lønnsgrunnlag
(1) Lønnsgrunnlaget ved beregningen av uførepensjon fra
pensjonsordningen er medlemmets normale årslønn i foretaket, beregnet
på uføretidspunktet etter reglene i § 4-3. Lønn som overstiger 12
G, skal ikke medregnes.
(2) Dersom skade, sykdom eller lyte oppstått i medlemstiden
gradvis har redusert et medlems inntektsevne over flere år, skal
det ved beregningen i stedet tas utgangspunkt i medlemmets lønnsgrunnlag før
slik skade, sykdom eller lyte oppstod, dersom foretaket før uføretidspunktet
har underrettet pensjonsinnretningen om det høyere lønnsgrunnlag
som i tilfelle skal legges til grunn ved beregningen av uførepensjon
til medlemmet.
§ 8-6 Grenser for uførepensjon
i tillegg til uføretrygd
(1) Uførepensjonen skal i pensjonsplanen fastsettes som
en prosent av det enkelte medlemmets lønnsgrunnlag etter § 8-5,
som et fastsatt kronebeløp, eller som en kombinasjon av disse. Uførepensjonen
kan ikke overstige summen av
a) 25 prosent av G, likevel ikke mer enn 6 prosent av
det enkelte medlemmets lønnsgrunnlag etter § 8-5 og
b) 3 prosent av det enkelte medlemmets lønnsgrunnlag etter
§ 8-5.
(2) I pensjonsplanen kan det også fastsettes at uførepensjonen
skal omfatte et tillegg på inntil 66 prosent av den del av medlemmets
lønnsgrunnlag som ligger mellom 6 og 12 G. I så fall skal uførepensjon
etter første ledd fastsettes på et nivå som ikke er uforholdsmessig
lavt sammenlignet med uførepensjonen for lønn mellom 6 og 12 G fra
pensjonsordningen.
(3) Det kan fastsettes i regelverket at uførepensjonen
som utbetales til et medlem, skal gis et tillegg for hvert barn
under 18 år som medlemmet forsørger eller plikter å forsørge. Barnetillegget
per barn kan utgjøre inntil 4 prosent av medlemmets lønnsgrunnlag
opp til 6 G. Samlet barnetillegg kan likevel ikke overstige et beløp
tilsvarende 12 prosent av medlemmets lønnsgrunnlag opp til 6 G.
Barnetillegget og den maksimale beløpsgrensen reduseres forholdsmessig ved
redusert uføregrad. Barnetillegg utbetales til og med den måneden
barnet fyller 18 år eller i tilfelle måneden etter barnets død.
(4) Er det i regelverket fastsatt et lavere minstekrav
til uføregrad enn minstekravene etter folketrygdloven § 12-7 første
og annet ledd eller § 12-17 første ledd bokstav c, kan uførepensjonen
i tilfelle hvor folketrygdens minstekrav til uføregrad ikke er oppfylt,
også omfatte et tillegg for å dekke manglende rett til uføretrygd
fra folketrygden.
§ 8-7 Beregning av uførepensjon
(1) Et medlems uførepensjon beregnes ut fra medlemmets
lønnsgrunnlag etter § 8-5 på den måten som er fastsatt i pensjonsplanen.
Barnetillegg beregnes på den måten som er fastsatt i pensjonsplanen,
og innenfor rammene i § 8-6 tredje ledd.
(2) Uførepensjon fra foretakets pensjonsordning skal reduseres
inntil uførepensjonen utgjør det høyeste av enten den uførepensjonen
som er fastsatt i pensjonsplanen, eller summen av uførepensjon fra fripoliser,
pensjonsbevis og oppsatte rettigheter. Det skal ved beregningen
etter første punktum ikke tas hensyn til ytelser fra fripoliser,
pensjonsbevis og oppsatte rettigheter som dekker inntektstap ved
uførhet som ikke omfattes av uføretrygden eller uførepensjonen fra
foretakets pensjonsordning. Dersom medlemmet har fått utbetalt for
lite eller for mye uførepensjon, kan det foretas et etteroppgjør.
(3) Medlemmet skal på forespørsel opplyse pensjonsinnretningen
om sin rett til uførepensjon fra fripoliser, pensjonsbevis og oppsatte
rettigheter.
(4) Dersom fastsatt uføregrad er lavere enn 100 prosent,
fastsettes uførepensjonen til en forholdsmessig andel av uførepensjon
beregnet etter første og annet ledd.
(5) Departementet kan fastsette forskrift til utfylling
og gjennomføring av bestemmelsen her.
§ 8-8 Utbetaling av uførepensjon
(1) Uførepensjon utbetales til medlemmet tidligst ett år
etter det tidspunkt medlemmets inntektsevne ble nedsatt minst til
det nivå som kreves etter regelverket. Retten til uførepensjon opphører
dersom medlemmet ikke lenger oppfyller det minstekrav til uføregrad
som er fastsatt i regelverket.
(2) Midlertidig uførepensjon kan tidligst utbetales når
medlemmet har framsatt krav på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd
fra folketrygden, og det må antas at kravet blir innvilget. Dersom
medlemmet mottar arbeidsavklaringspenger fra folketrygden, kan pensjonsinnretningen
ikke i tillegg utbetale midlertidig uførepensjon som vil innebære
at summen av arbeidsavklaringspenger og midlertidig uførepensjon
til medlemmet vil overstige 70 prosent av lønnsgrunnlaget etter
§ 8-5. Må det antas at bare en del av medlemmets inntektsevne er
tapt, beregnes grensen forholdsmessig.
§ 8-9 Fradrag for arbeidsinntekt
(1) Det skal foretas inntektsfradrag i uførepensjon til
medlem som i et kalenderår har pensjonsgivende arbeidsinntekt som
overstiger inntekt etter uførhet, som fastsatt etter § 8-3 tredje
ledd. Mottar medlemmet uføretrygd fra folketrygden, tillegges inntekt
etter uførhet, som fastsatt etter § 8-3 tredje ledd, et tillegg
på fire tideler av G. Reduksjonen av uførepensjonen skal tilsvare
overskytende inntekt, multiplisert med forholdet mellom uførepensjon
ved 100 prosent uføregrad og inntekten før uførhet som fastsatt
etter § 8-3 tredje ledd. Ved beregningen justeres inntekt før og
etter uførhet etter senere regulering av grunnbeløpet. Inntektsfradraget
i uførepensjon overføres til foretakets premiefond.
(2) Medlemmet skal opplyse pensjonsinnretningen om forventet
inntekt og om endringer i inntekten. Dersom medlemmet har fått utbetalt
for lite eller for mye pensjon som følge av at det er lagt til grunn
uriktige opplysninger om inntekt, skal det foretas et etteroppgjør.
Dersom det er utbetalt for lite, skal differansen etterbetales som
et engangsbeløp. For mye utbetalt uførepensjon kan inndrives uten
hensyn til skyld og kan avregnes ved å trekke i framtidige utbetalinger
av uførepensjon og alderspensjon fra pensjonsinnretningen. Krav
om tilbakekreving av for mye utbetalt uførepensjon er tvangsgrunnlag
for utlegg. Departementet kan gi forskrift om etteroppgjør.
(3) Det skal ikke utbetales uførepensjon når medlemmets
pensjonsgivende arbeidsinntekt i et kalenderår utgjør mer enn 80
prosent av inntekt før uførhet etter § 8-3 tredje ledd, oppjustert
i samsvar med senere endringer i grunnbeløpet.
(4) Barnetillegg etter § 8-6 tredje ledd reduseres på tilsvarende
måte som uførepensjonen etter første og tredje ledd.
§ 8-10 Oppregulering av uførepensjon
under
utbetaling
(1) Uførepensjon under utbetaling skal oppreguleres årlig
i samsvar med avkastningsprosenten for midlene i pensjonsinnretningens
kollektivportefølje til sikring av uførepensjoner under utbetaling,
jf. forsikringsvirksomhetsloven § 9-16 femte ledd. Oppregulering
i et år skal likevel ikke overstige en prosentvis regulering i samsvar
med endringen i grunnbeløpet i folketrygden.
(2) Avkastning i et år som overstiger det som trengs til
oppregulering etter første ledd, skal tilføres pensjonsordningens
reguleringsfond for uførepensjon. Midlene i fondet skal brukes til
å dekke oppregulering opp til grensen i første ledd i år hvor årets avkastning
ikke er tilstrekkelig.
(3) Det kan fastsettes i regelverket at årlig oppregulering
av uførepensjon som ikke kan dekkes av årets avkastning, eller ved
overføring av midler i reguleringsfondet, skal dekkes ved tilskudd
fra foretaket.
(4) Departementet kan gi forskrift om en øvre grense for
størrelsen på pensjonsordningens reguleringsfond for uførepensjon.
Overskytende midler skal tilføres premiefondet.
§ 8-11 Opptjent rett til uførepensjon
(1) Er det i regelverket fastsatt at arbeidstakere som
fratrer sin stilling i foretaket, skal ha opptjent rett til uførepensjon
ved uførhet som følge av skade, sykdom eller lyte oppstått etter
at arbeidstakeren opphørte å være medlem av pensjonsordningen, men
før arbeidstakeren har fylt 67 år, gjelder bestemmelsene i §§ 8-2
til 8-10 tilsvarende, med mindre annet er fastsatt i annet og tredje
ledd.
(2) Ved beregning av nedsatt inntektsevne etter § 8-3,
skal inntekt før uførhet fastsettes ut fra arbeidstakerens normale
årslønn på uføretidspunktet. Inntekt etter uførhet skal fastsettes
til den inntekt medlemmet forutsettes å kunne skaffe seg ved å utnytte sin
restinntektsevne ved ethvert arbeid som medlemmet nå kan utføre.
(3) Uførepensjonen skal beregnes på den måte som er fastsatt
i pensjonsplanen, på grunnlag av arbeidstakerens lønnsgrunnlag ved
fratreden og avkastning tilført pensjonsbeviset fram til uføretidspunktet etter
§ 8-10 første ledd. Den skal deretter avkortes etter forholdet mellom
arbeidstakerens tjenestetid i foretaket og 40 år.
(4) Når arbeidstakeren fratrer sin stilling i foretaket,
skal pensjonsinnretningen utstede pensjonsbevis til arbeidstakeren
som sikrer opptjent rett til uførepensjon. Pensjonsbeviset skal
angi arbeidstakerens tjenestetid og normale årslønn ved fratreden.
Premiereserve som sikrer opptjent rett til uførepensjon og administrasjonsreserve,
skal knyttes til pensjonsbeviset. For øvrig gjelder § 6-3, § 6-4
første og annet ledd og §§ 6-5 til 6-8 tilsvarende.
Gjeldende kapittel 8 med §§ 8-1 og 8-2 blir nytt
kapittel 9 Sluttbestemmelser med §§ 9-1 og 9-2.
VI
Oslo, i finanskomiteen, den 7. april 2015
Hans Olav Syversen | Sigurd Hille |
leder | ordfører |