Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at EØS-komiteen vedtok 30. september 2014 å endre EØS-avtalens
vedlegg II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering), ved
å innlemme europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1107/2009
om omsetning av plantevernmidler og om oppheving av rådsdirektiv
79/117/EF og 91/414/EØF. Videre vedtok EØS-komiteen 30. september
2014 å endre EØS-avtalens vedlegg XX (Miljø) ved å innlemme europaparlaments-
og rådsdirektiv 2009/128/EF om fastsettelse av en ramme for fellesskapstiltak
for å oppnå bærekraftig bruk av pesticider.
De to rettsaktene er en del av EUs nye regelverk på
plantevernmiddelområdet. Rettsaktene viser til hverandre i flere
artikler, utfyller hverandre tematisk og planlegges gjennomført
i norsk rett i ny forskrift om plantevernmidler. Det er derfor hensiktsmessig
at de behandles under ett.
Departementet viser til at gjennomføring av EØS-komiteens
beslutninger vil ha økonomiske konsekvenser over flere år, og at
Stortingets samtykke til godkjennelse derfor er nødvendig i medhold
av Grunnloven § 26 annet ledd. Gjennomføring av rettsaktene vil
ikke kreve lovendring, men det vil være nødvendig med forskriftsendring.
Departementet viser til at Mattilsynet har vurdert de
nye rettsaktene på plantevernmiddelområdet og anbefalt at de gjennomføres
i Norge. Mattilsynet har vurdert det slik at miljøet, og spesielt vannmiljøet,
vil bli positivt påvirket i form av strengere kriterier for godkjenning,
og innskjerping av bestemmelser for bruk på enkelte områder. Gjennomføring
av det nye regelverket og deltakelse i EUs regime for vurdering
og godkjenning av plantevernmidler vil sikre et fortsatt høyt beskyttelsesnivå
i Norge, og norsk forvaltning vil være basert på oppdatert kunnskap
innenfor et fagområde i utvikling. Bakgrunnen for Norges unntak
fra EUs tidligere regelverk om markedsføring av plantevernmidler
var at norsk regelverk ga en høyere beskyttelse av helse og miljø.
Direktivet om bærekraftig bruk av pesticider
vil i stor grad være sammenfallende med gjeldende nasjonalt regelverk
og målsettinger på plantevernmiddelområdet om å redusere risiko
for helse og miljø ved bruk av plantevernmidler og redusere avhengigheten
av slike midler. Direktivet åpner for å fastsette strengere nasjonale
regler. Direktivet er på enkelte områder strengere enn det norske
regelverket, blant annet når det gjelder sprøyting i offentlig tilgjengelige
områder.
EØS-komiteens beslutninger og rettsaktene i uoffisielle
norske oversettelser følger som vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tor Arne Bell
Ljunggren og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru,
Odd Henriksen og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen og Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen
Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop.
54 S (2014–2015).
Komiteen viser til at de to rettsaktene
er en del av EUs nye regelverk på plantevernmiddelområdet.
Komiteen viser til at formålet
med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1107/2009 er å
sikre et høyt beskyttelsesnivå for menneskers helse, dyrehelse og
miljøet, strømlinjeforme og forenkle godkjenningsprosedyrene, styrke konkurranseevnen
for produsenter, øke tilgjengeligheten av plantevernmidler for brukerne
og redusere bruk av forsøksdyr.
Komiteen viser til at gjennomføring
av forordningen vil gi store endringer i godkjenningsprosessen for
plantevernmidler, men mindre endringer i hvilke plantevernmidler
som blir godkjent. Dette skyldes at kriteriene for vurdering av
plantevernmidler vil bli svært lik dagens praksis i Norge.
Komiteen viser til at Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2009/128/EF om fastsettelse av en ramme for fellesskapstiltak
for å oppnå bærekraftig bruk av pesticider etablerer tiltak og bestemmelser
for bærekraftig bruk av plantevernmidler. Komiteen viser
til at direktivet gjelder forhold som tidligere ikke var regulert
på fellesskapsnivå i EU. Direktivet gjelder i dag plantevernmidler,
men det er ventet at det på sikt vil kunne utvides til å omfatte
biocider.
Komiteen viser til at rettsaktene
planlegges gjennomført i norsk rett gjennom en ny forskrift om plantevernmidler,
som gis med hjemmel i lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon
og mattrygghet (matloven).
Komiteen viser til at gjennomføring
av EØS-komiteens beslutninger vil ha økonomiske konsekvenser over
flere år, herunder spesielt for Mattilsynet, i form av økt ressursbehov
knyttet til blant annet godkjenning og tilsyn.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi- og
miljøkomiteens utkast til innstilling datert 4. mars vedrørende
Prop. 54 S (2014–2015) Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 203/2014 av 30. september 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EF) nr. 1107/2009 om omsetning av plantevernmidler
og av EØS-komiteens beslutning nr. 208/2014 av 30. september 2014
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/128/EF om fastsettelse
av en ramme for fellesskapstiltak for å oppnå bærekraftig bruk av
pesticider.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop.
54 S (2014–2015) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 203/2014 av 30. september 2014 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 1107/2009 om omsetning av plantevernmidler
og av EØS-komiteens beslutning nr. 208/2014 av 30. september 2014
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/128/EF om fastsettelse av
en ramme for fellesskapstiltak for å oppnå bærekraftig bruk av pesticider.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 19. mars
2015
Ola Elvestuen | Jan-Henrik Fredriksen |
leder | ordfører |