Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 50 S (2014–2015).

Komiteen vil påpeke at Nedre Glomma-regionen er en folkerik region med to store byer – Sarpsborg og Fredrikstad. Til sammen har regionen om lag 130 000 innbyggere. Med over 110 000 innbyggere innenfor tettstedsområdet utgjør dette landets femte største byområde.

Komiteenhar merket seg at regionen, sammenlignet med andre byområder, har en høy andel reiser som foretas med bil, og viser til at dette har sammenheng med spredt plassering av arbeidsplasser, servicetilbud og boliger, samt et kollektivtilbud som ikke er konkurransedyktig med bil og som gjør det nødvendig å bruke bil.Komiteenviser til at det derfor er et stort behov for å løse de trafikale utfordringene og legge til rette for et mer konkurransedyktig kollektivtilbud som kan øke andelen som velger å reise kollektivt.

Komiteenser positivt på det initiativet som er tatt av regionen og at det er fremforhandlet en avtale om fase 1 av Bypakke Nedre Glomma i Østfold.

Komiteenvil imidlertid påpeke at fase 1 er en liten andel av den totale pakken, og at det er behov for å påskynde videre planlegging slik at prosjekter som er henvist til neste fase, kan komme i gang så fort som mulig. Komiteen er tilfreds med at departementet påpeker dette.

Komiteenslutter seg for øvrig til forslaget til vedtak.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering skal være så lave som mulig.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader vil kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet peker på at det er et potensial for mer gange og sykling i tillegg til kollektivtransport, ikke minst siden Sarpsborg og Fredrikstad er utnevnt til sykkelbyer. Disse medlemmer vil derfor understreke viktigheten av at regjeringen intensiverer innsatsen for gang- og sykkelveger, og legger til rette for en offensiv satsing for myke trafikanter.

Disse medlemmer har registrert at departementet velger å dele opp Bypakke Nedre Glomma i flere faser. Disse medlemmer forutsetter at en slik behandlingsmåte ikke forsinker den helhetlige pakka. Disse medlemmer viser til det omfattende planleggingsarbeidet som er gjort i Nedre Glomma-regionen for å bedre trafikkavviklingen og styrke kollektivtrafikken, og anser det som avgjørende at bypakkas prosjekter ikke forsinkes.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at fylkeskommunen har forskuttert planmidler på inntil 116 mill. kroner, noe som ytterligere understreker behovet for rask fremdrift og at staten stiller med planmidler både for fase 1 og fase 2.

Bompengeselskap

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til regjeringens varslede bompengereform med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at det da er naturlig at vegprosjekter innen Bypakke Nedre Glomma blir vurdert å inngå i ett av de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.