I Prop. 125 L (2013-2014) Lov om finansforetak og
finanskonsern (finansforetaksloven) er det funnet noen trykkfeil
i forslaget til ny finansforetakslov og i forslaget til endringer
i forsikringsvirksomhetsloven. Det bes om at finanskomiteen i sin
innstilling hensyntar forslagene nedenfor til opprettinger av disse.
I punkt 1 gis en oversikt over rettingene som foreslås. I punkt
2 gis en nærmere forklaring til rettingene samt forslag til hvordan
rettingene lovteknisk bør utformes.
I forslaget til § 14-8 sjette ledd bør det stå
«annet og tredje ledd, fjerde ledd bokstav a og femte ledd», ikke
«første og annet ledd, tredje ledd bokstav a og fjerde ledd».
I forslaget til § 14-11 fjerde ledd bør det
stå «tredje ledd», ikke «annet ledd».
I forslaget til § 14-13 annet ledd bør det stå «kapitlene
13 og 14», ikke «dette kapittel».
I forslaget til § 14-13 tredje ledd første setning bør
det stå «ansvarlig kapital», ikke «solvenskapital».
I forslaget til § 14-13 tredje ledd bokstav
c) bør det stå «kapittel 13», ikke «dette kapittel».
I forslaget til endring av § 2-6 er det gjengitt
tre, ikke to ledd. Henvisningen til §§ «3-19, 3-20, 3-21» bør endres
til «3-19 – 3-21». For klarere å få med at det skal være fire ledd
i den foreslåtte § 2-6, foreslås at hele § 2-6 tas inn i lovforslaget.
I forslaget til § 2-10 første ledd bør det stå «dens»,
ikke «dets».
I forslaget til § 3-3 fjerde ledd annet punktum bør
«pensjonsbeviset» føyes til mellom «fripolisen» og «pensjonskapitalbeviset».
I forslaget til § 3-13 bør overskriften lyde «Tilordning
av avkastning. Overskudd», ikke «Tilordning av avkastning, overskudd».
I forslaget til § 3-13 første ledd bør det stå
«den forsikringskapital», ikke «forsikringskapitalen» .
I forslaget til § 3-13 annet ledd første punktum bør
det stå «tilleggsavsetninger», ikke «tilleggsavsetning».
I forslaget til § 3-13 tredje ledd annet punktum bør
det stå «forsikringsforetaket», ikke «foretaket».
I forslaget til § 3-14 første ledd bør «pensjonsbevis»
føyes til mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis».
I forslaget til § 3-16 bør «pensjonsbevis» føyes til
mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis» i overskriften og
i første ledd.
I forslaget til § 3-17 bør «pensjonsbevis» føyes til
mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis».
I forslaget til § 3-19 første ledd bør det i
første punktum stå «overskuddet på avkastningsresultatet for den
enkelte kontrakt», ikke «overskuddet på den enkelte kontrakt».
I forslaget til § 3-19 første ledd bør bestemmelsen
i nåværende § 9-15 tredje ledd annet punktum (som lyder: «Avsetningene
til dekning av alders,- uføre- og etterlatteytelser knyttet til
særskilt investeringsportefølje etter reglene i foretakspensjonsloven
§ 11-1 kan også omfatte tilleggsavsetninger.» ) videreføres som
nytt annet punktum med følgende ordlyd: «Tilsvarende gjelder for
kontrakter i særskilt investeringsportefølje som skal sikre alders,-
uføre- og etterlatteytelser etter reglene i foretakspensjonsloven
§ 11-1.»
I forslaget til § 3-20 bør overskriften lyde
«Premie- og innskuddsfond mv.» i stedet for «Premie-, innskudds-
og pensjonsreguleringsfond»
Forslaget til § 3-20 første ledd bør lyde «Foretakets
forpliktelser knyttet til premiefond, innskuddsfond, bufferfond,
pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond
skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.» i stedet for «Pensjonsreguleringsfond
og andre fond knyttet til en kontrakt, samt premiefond, innskuddsfond
og bufferfond skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.»
I forslaget til § 3-20 annet ledd bør det stå
«§ 3-13 annet ledd», ikke «§ 3-13 første ledd».
I forslaget til § 3-21 bør det, i tillegg til
at «nåværende § 9-20 blir ny § 3-21» tilføyes at
«§ 3-21 første ledd skal lyde: Kursreguleringsfondet
skal tilsvare summen av urealiserte gevinster på finansielle omløpsmidler
som inngår i kollektivporteføljen, jf. § 3-11 annet ledd.»
I forslaget til § 3-22 bør det i første ledd
stå «dekke det årlige kravet til økning i premiereserven» i stedet
for «øke premiereserven».
I forslaget til § 4-4 annet ledd bør det stå
«beregnes», ikke «begrenses».
I forslaget til § 4-10 bør det i overskriften
til bestemmelsen stå «premiereserve» og ikke «premieberegningen».
I forslaget til § 6-1 første ledd bør bokstav
b lyde «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven. Nåværende
bokstaver b til g blir da nye bokstaver c til h. Dette foreslås
å erstatte forslaget om å føye til tjenestepensjonsordninger i bokstav
d slik at d lyder: «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven
og andre kollektive pensjonsordninger» .
I forslaget til § 6-1 annet ledd bør det stå
«a til h», ikke «a til g».
I forslaget til § 6-2 første ledd bør det stå
«a til d», ikke «a til c».
I forslaget til § 6-14 første til tredje ledd
bør inndelingen av ledd rettes til første til fjerde ledd.
I forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum bør
det stå «finansforetaksloven § 2-14 annet ledd» og ikke «§ 7-2».
I forslaget til § 14-8 sjette ledd er det vist
til at «første og annet ledd, tredje ledd bokstav a og fjerde ledd»
gjelder tilsvarende. Riktig henvisning skal være «annet og tredje
ledd, fjerde ledd bokstav a og femte ledd».
I forslaget til § 14-8 bør sjette ledd lyde:
«(6) Ved beregningen av de beløp som kan innkreves
i henhold til gjenforsikringsavtaler og fra spesialforetak som har
til formål å overta forsikringsrisiko, gjelder annet og tredje ledd, fjerde ledd
bokstav aog femte ledd
tilsvarende. Beløpene skal justeres for forventet tap som følge
av mislighold fra motpartens side.»
I forslaget til § 14-11 fjerde ledd heter det
at beløpene «som nevnt i annet ledd» indeksreguleres med utgangspunkt
i utviklingen av den europeiske konsumprisindeksen. Riktig henvisning
skal være til tredje ledd.
I forslaget til § 14-11 bør fjerde ledd lyde:
«(4) Beløpene som nevnt i tredje ledd
indeksreguleres med utgangspunkt i utviklingen av den europeiske
konsumprisindeksen.»
I forslaget til § 14-13 annet ledd heter det
at Finanstilsynet kan pålegge forsikringsforetak som ikke oppfyller
«krav fastsatt i eller i medhold av dette kapittel» å iverksette
nødvendige tiltak for å rette på dette. Med «dette kapittel» vises
det til kapittel 14, som regulerer kapitalkrav for forsikringsforetak.
Henvisningen skulle imidlertid også omfattet kapittel 13. I kapittel
13 er det fastsatt øvrige virksomhetskrav for forsikringsforetak,
bl.a. krav til risikostyring og internkontroll, som er omtalt i
§ 14-13. Henvisningen i annet ledd foreslås derfor rettet til «krav
fastsatt i eller i medhold av kapitlene 13 og 14».
I forslaget til § 14-13 tredje ledd heter det
at Finanstilsynet i visse tilfeller kan pålegge forsikringsforetak
å ha høyere «solvenskapital». Begrepet solvenskapital bør rettes
til «ansvarlig kapital», som er det begrepet som er benyttet i resten
av kapitlet, jf. § 14-9 første ledd.
Etter § 14-13 tredje ledd bokstav c) kan Finanstilsynet
pålegge høyere ansvarlig kapital dersom foretakets system for risikostyring
og kontroll avviker vesentlig fra kravene «i dette kapittel». Her
skulle det vært henvist til kapittel 13, hvor kravene til foretakenes
systemer for risikostyring og kontroll er regulert.
Forslaget til § 14-13 bør etter dette lyde:
«§ 14-13 Tilsynsmessig oppfølging, retting og pålegg
(1) Finanstilsynet skal se til at forsikringsforetak det
har tilsyn med, har et hensiktsmessig system for risikostyring og
internkontroll, forsvarlige forsikringstekniske avsetninger til
sikring av sine forsikringsforpliktelser og ansvarlig kapital som
er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten.
(2) Finanstilsynet kan pålegge forsikringsforetak som
ikke oppfyller krav fastsatt i eller i medhold av bestemmelsene
i kapitlene 13 og 14, å iverksette nødvendige
tiltak for å rette på dette. Finanstilsynet kan herunder pålegge forsikringsforetaket:
a) å øke de
forsikringstekniske avsetningene,
b) å benytte parametere som er spesifikke
for foretaket i beregningen av forsikringsrisiko ved fastsettelse
av solvenskapitalkravet etter standardmetoden dersom risikoprofilen
avviker vesentlig fra forutsetningene som ligger til grunn for beregningen
etter standardmetoden,
c) å benytte en intern modell for å beregne
solvenskapitalkravet dersom risikoprofilen avviker vesentlig fra
forutsetningene som ligger til grunn for beregningen etter standardmetoden,
d) å endre systemet for risikostyring og
internkontroll.
(3) Finanstilsynet kan i tilfeller som nevnt
i annet ledd første punktum også pålegge forsikringsforetak å ha
høyere ansvarlig kapital dersom:
a) foretakets
risikoprofil avviker vesentlig fra forutsetningene lagt til grunn
i solvenskapitalkravet beregnet etter standardmetoden, og pålegg
om å benytte en intern modell ikke er hensiktsmessig eller ikke
har vært effektivt, eller mens en intern modell er i ferd med å
utvikles,
b) foretakets risikoprofil avviker vesentlig
fra forutsetningene lagt til grunn i solvenskapitalkravet beregnet
med en intern modell, fordi enkelte kvantifiserbare risikoer ikke
i tilstrekkelig grad fanges opp av modellen og tilpasninger i modellen
for bedre å fange opp den faktiske risikoprofilen ikke har bedret
situasjonen innenfor en hensiktsmessig tidsramme, eller
c) foretakets system for risikostyring
og internkontroll avviker vesentlig fra kravene i kapittel
13, at disse avvikene hindrer foretaket i å identifisere,
måle, overvåke, styre og rapportere de risikoer som det er eller
kan bli eksponert for, og at andre tiltak trolig ikke vil kunne
forbedre svakhetene innenfor en hensiktsmessig tidsramme.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om kapitalkravstillegg.»
I innledningen til forslaget til endringer i
§ 2-6 står det at «første og annet ledd skal lyde:». Her skulle
det stått «første til tredje ledd». Nåværende § 7-10 fjerde ledd
vil bli ny § 2-6 fjerde ledd. For å klargjøre dette, foreslås at
hele § 2-6 gjengis i lovforslaget. Dette innebærer ingen realitetsendring
i forslaget.
I annet ledd foreslås det at oppregningen av
paragrafene «3-19, 3-20, 3-21»rettes til «3-19 til 3-21». Videre
er kursiveringen av tredje ledd og noe av første ledd falt ut, og
dette foreslås rettet opp.
Forslaget bør lyde:
«Nåværende § 7-10 blir ny § 2-6.
§ 2-6 skal lyde:
Bestemmelsene om livsforsikring i kapittel 3med tilhørende
forskrifter gjelder tilsvarende for pensjonskasser med tillatelse
til å overta kollektive pensjonsordninger som regnes som livsforsikring,
med mindre annet er fastsatt i eller i medhold av lov.
For pensjonskasser med tillatelse til å overta kollektive
pensjonsordninger uten forsikringselement gjelder bestemmelsene
i §§ 3-3, 3-11 til 3-13, 3-19 til 3-21 og 3-24 tilsvarende
så langt de passer.
Skal midler i en pensjonskasse
forvaltes som egen investeringsportefølje, skal avtalen fastsette
hvordan porteføljen skal være sammensatt, regler om adgang til å
endre porteføljen og andre vilkår som er påkrevd.
Kongen kan gi nærmere regler om pensjonskassers
virksomhet, herunder regler til gjennomføring og avgrensning av
bestemmelsene i paragrafen her.»
I første ledd foreslås at ordet »dets» erstattes med
«dens».
Forslaget til § 2-10 bør lyde:
Ǥ 2-10. Gjenforsikring
En pensjonskasse skal til
enhver tid ha gjenforsikring som er betryggende sett i forhold til
pensjonskassens risikoeksponering og dens økonomiske stilling.»
Styret skal sørge for at
det foreligger oppdaterte retningslinjer for arten og omfanget av
pensjonskassens gjenforsikringer og for at disse blir fulgt opp.»
I forslaget til § 3-3 fjerde ledd er det på
to steder føyet til «pensjonsbevis» mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis».
Ved en feil er det ikke føyet til «pensjonsbeviset» mellom «fripolisen» og
«pensjonskapitalbeviset» på slutten av annen setning.
Forslaget til § 3-3 fjerde ledd bør lyde:
«For fripoliser, pensjonsbevis og
pensjonskapitalbevis som forvaltes med investeringsvalg kan foretaket hvert år kreve vederlag for
administrative tjenester etter egen pristariff. For fortsettelsesforsikringer
basert på fripoliser, pensjonsbevis eller
pensjonskapitalbevis skal pristariffer for personrisiko og for forvaltning
svare til de pristariffer som ligger til grunn for den aktuelle
fripolisen, pensjonsbeviset eller pensjonskapitalbeviset.
Kongen kan gi nærmere regler om pristariffer for fortsettelsesforsikringer,
herunder unntak fra regelen i annet punktum.»
I forslaget til § 3-13 bør overskriften lyde: «Tilordning
av avkastning. Overskudd», ikke «Tilordning av avkastning, overskudd».
I forslaget til § 13-3 første ledd bør det stå «den forsikringskapital»,
ikke «forsikringskapitalen». I forslaget til § 3-13 annet ledd første
punktum bør det stå «tilleggsavsetninger», ikke «tilleggsavsetning».
I forslaget til § 3-13 tredje ledd annet punktum heter
det at garantert avkastning som ikke dekkes av oppnådd avkastning,
skal dekkes av «foretaket». For å klargjøre at det er forsikringsforetaket
som skal dekke slik garantert avkastning, og ikke arbeidsgiverforetaket
(som er kunden i forsikringsforholdet), foreslås det å bruke begrepet
«forsikringsforetaket».
I fjerde ledd bør et komma foran «skal» utgå.
Forslaget til § 3-13 bør lyde:
Ǥ 3-13 skal lyde:
§ 3-13. Tilordning av avkastning.
Overskudd
«Avkastning ved forvaltning
av midler plassert i kollektivporteføljen skal årlig fordeles mellom de
kontrakter som omfattes. Fordelingen foretas etter forholdet mellom
den forsikringskapital som er knyttet til hver av kontraktene.
Avkastning tilordnet en
kontrakt skal etter fradrag for tilordning i samsvar med beregningsgrunnlaget
for kontrakten og i tilfelle tilleggsavsetninger etter § 3-19 tilordnes
kontrakten som overskudd på avkastningsresultatet. Tilsvarende gjelder
tilordning av avkastning av midler som svarer til premiefond, innskuddsfond,
pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond.
Avkastning av midler i risikoutjevningsfondet tilordnes dette fondet.
Avkastning ved forvaltning
av midler plassert i særskilt investeringsportefølje skal årlig tilordnes
den kontrakt porteføljen er knyttet til. Er det knyttet avkastningsgaranti
til en investeringsportefølje, skal garantert avkastning som ikke
dekkes av oppnådd avkastning, dekkes av forsikringsforetaket. Tilsvarende
gjelder tilordning av avkastning av midler i premiefond, innskuddsfond,
pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond eller reguleringsfond forvaltet
i særskilt investeringsportefølje.
Avkastning av midler som
omfattes av selskapsporteføljen skal årlig tilordnes foretaket.
Eiendelene skal verdsettes
i samsvar med de regler som er gitt i årsregnskapsforskriften for
forsikringsforetak.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om verdivurdering av eiendeler.»
I proposisjonen er det foreslått at nåværende
§ 9-10 (Overskudd på risikoresultat)blir ny § 3-14. Det er deretter
fremmet et forslag til endring av § 3-14 annet ledd. Ved en
feil er det ikke fremmet forslag om også å endre § 3-14 første ledd
(nåværende § 9-10 første ledd) om beregning av risikoresultat for
ulike typer forsikringskontrakter. I oppregningen i § 3-14 første
ledd av de forsikringskontrakter som skal reguleres av bestemmelsen,
må det føyes til «pensjonsbevis», som er bevis for opptjente rettigheter
i pensjonsordninger etablert etter den nye tjenestepensjonsloven,
som trådte i kraft 1. januar 2014. Tilsvarende endring er gjort
i flere paragrafer i lovforslaget, se bl.a. § 3-3 fjerde ledd som
er omtalt over.
Forslaget bør lyde:
«Nåværende § 9-10 blir ny § 3-14.
§ 3-14 første og annet ledd skal lyde:
Foretaket skal hvert
år beregne risikoresultatet særskilt for hver gruppe av pensjonsordninger, andre
kollektivordninger eller kontrakter, og individuelle kontrakter
inkludert fripoliser, pensjonsbevis og
pensjonskapitalbevis.
Som overskudd regnes de på forhånd beregnede risikopremier etter gjeldende premieberegningsgrunnlag for
en gruppe med fradrag for de faktiske risikokostnader for gruppen.
Det skal ved beregningen ses bort fra den fortjeneste for foretaket som er bygget inn i pristariffene
for risiko knyttet til person.»
I proposisjonen er det fremmet et forslag til
endring av § 3-16 første ledd, bl.a. slik at pensjonsbevis skal
tas med i oppregningen av hvilke kontrakter som omfattes av bestemmelsen.
Ved en feil er det ikke fremmet forslag om å endre overskriften
til § 3-16 (nåværende § 9-12) tilsvarende. Overskriften lyder «Overskudd
tilordnet fripoliser og pensjonskapitalbevis med kontraktfastsatte
forpliktelser». Overskriften til § 3-16 bør endres slik at også
pensjonsbevis tas med i oppregningen.
Forslaget til endring av § 3-16 bør lyde:
«Nåværende §§ 9-12 til 9-14 blir ny §§ 3-16
til 3-18.
I § 3-16 skal overskriften lyde:
«Overskudd tilordnet fripoliser,
pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis med kontraktfastsatte forpliktelser»
§ 3-16 første ledd skal lyde:
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder anvendelsen
av overskudd etter § 3-13 første og annet ledd tilordnet fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis
med kontraktfastsatte forpliktelser. Kongen kan i forskrift fastsette
at bestemmelsene i paragrafen her også skal gjelde for andre typer
kontrakter.»
I forslaget til § 3-17 i proposisjonen er det foreslått
å endre § 3-17 første ledd slik at pensjonsbevis tas med i oppregningen
av hvilke kontrakter som omfattes av bestemmelsen. Ved en feil er
det ikke fremmet forslag om å endre overskriften til § 3-17 tilsvarende.
I forslaget til § 3-17 er overskriften angitt til «Negativt risikoresultat
for fripoliser og pensjonskapitalbevis med investeringsvalg». Overskriften
bør endres slik at pensjonsbevis tas med i oppregningen.
Forslaget bør lyde:
Ǥ 3-17 skal lyde:
§ 3-17. Negativt risikoresultat
for fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis med investeringsvalg
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis
tilordnet egen investeringsportefølje med investeringsvalg. Kongen
kan i forskrift fastsette at bestemmelsene i paragrafen her skal
gjelde for andre typer kontrakter.
Er foretakets risikoresultat
negativt for en gruppe av kontrakter, kan kontraktens andel av risikoresultatet
dekkes ved fradrag i avkastning tilordnet kontrakten etter § 3-13 tredje ledd eller i verdien av
investeringsporteføljen tilordnet kontrakten.»
Det fremgår av forslaget til § 3-19 i proposisjonen
at tilleggsavsetninger kan knyttes til kontrakter med kontraktfastsatte
forpliktelser. Dette er kontrakter som forvaltes i kollektivporteføljen i
forsikringsforetaket. Bestemmelsen viderefører någjeldende § 9-17
første ledd. Etter någjeldende § 9-15 tredje ledd kan tilleggsavsetninger imidlertid
også knyttes til kontrakter etter foretakspensjonsloven § 11-1.
Dette er kontrakter som forvaltes i investeringsporteføljen, men
som har avkastningsgaranti, og som derfor vil utgjøre kontraktfastsatte
forpliktelser for forsikringsforetaket. Paragraf 9-15 tredje ledd
annet punktum lyder: «Avsetningene til dekning
av alders-, uføre- og etterlatteytelser knyttet til særskilt investeringsportefølje
etter reglene i foretakspensjonsloven § 11-1 kan også omfatte tilleggsavsetninger.»
I lovforslaget er hele någjeldende § 9-15 foreslått
opphevet. Bestemmelsen i § 9-15 tredje ledd annet punktum er ved
en feil ikke videreført i lovforslaget. Det foreslås derfor å ta
inn en bestemmelse som viderefører innholdet i § 9-15 tredje ledd
annet punktum i lovforslaget § 3-19 første ledd nytt annet punktum.
Lovforslaget er ment å videreføre gjeldende
rett om at det bare er overskudd på avkastningsresultatet for den
enkelte kontrakt som kan avsettes til tilleggsavsetninger. Overskudd
på risikoresultatet kan ikke benyttes til tilleggsavsetninger. Dette
er ikke sagt uttrykkelig i dagens bestemmelse i § 9-17, men fremgår
av § 9-9 første ledd tredje punktum, som er videreført i lovforslaget §
3-13 annet ledd. Ettersom det i forslaget til § 3-19 første ledd
vises til «overskuddet på den enkelte kontrakt», bør det klargjøres
at det er «overskuddet på avkastningsresultatet for den enkelte
kontrakt» en her taler om.
I forslaget til § 3-19 bør første ledd lyde:
«For å sikre sine
forpliktelser under kontrakter med kontraktfastsatte forpliktelser,
kan foretaket benytte hele
eller deler av overskuddet på avkastningsresultatet for den enkelte
kontrakt til tilleggsavsetninger ut over minstekravet til premiereserve.
Tilsvarende gjelder for kontrakter i særskilt investeringsportefølje
som skal sikre alders-, uføre- og etterlatteytelser etter reglene
i foretakspensjonsloven § 11-1. Finanstilsynet kan, når det finner
at soliditetshensyn tilsier det, pålegge foretaket å anvende overskuddet
på den enkelte kontrakt til tilleggsavsetninger.»
I oppregningen av fond i lovforslaget § 3-20
første ledd kan det se ut som om premiefond, innskuddsfond og bufferfond
er fond som ikke er knyttet til en kontrakt. Dette er feil. Første
ledd foreslås endret slik at alle fond som omfattes av bestemmelsen,
nevnes eksplisitt. Som følge av dette bør også overskriften endres.
Det bør videre fremgå av første ledd at det er forsikringsforetakets
forpliktelser knyttet til disse fondene som skal tilsvare fondets
verdi til enhver tid. Foretakets forpliktelse på passivasiden av
foretakets balanse skal mao. tilsvare fondets verdi på aktivasiden
av balansen.
I annet ledd bør det vises til § 3-13 annet
ledd og ikke første ledd.
Forslaget til § 3-20 bør lyde:
Ǥ 3-20. Premie- og innskuddsfond
mv.
Foretakets forpliktelser
knyttet til premiefond, innskuddsfond, bufferfond, pensjonistenes
overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond skal
tilsvare fondets verdi til enhver tid.
§ 3-19 gjelder tilsvarende
for slike fond i den grad de skal tilføres avkastning i samsvar
med regelen i § 3-13 annet ledd.»
I proposisjonen foreslås at nåværende § 9-20
blir ny § 3-21. I nåværende § 9-20 første ledd er det vist til §
9-7 annet ledd. Ettersom § 9-7 etter forslaget skal bli ny § 3-11,
bør det føyes til et forslag til endring av § 3-21 første ledd,
der henvisningen foreslås endret.
Forslaget bør lyde:
«Nåværende § 9-20 blir ny § 3-21.
§ 3-21 første ledd skal lyde:
Kursreguleringsfondet skal tilsvare summen av urealiserte
gevinster på finansielle omløpsmidler som inngår i kollektivporteføljen,
jf. § 3-11 annet ledd.»
I forslaget til § 3-22 heter det at risikoutjevningsfondet
bare kan benyttes til å «øke premiereserven»
for de enkelte kontrakternår
behovet for økningen skyldes risiko knyttet til person. Dette kan
imidlertid forstås slik at risikoutjevningsfondet bare kan tilføres
premiereserven i de særlige tilfeller der premiereserven må styrkes
som følge av endringer i dødelighetsgrunnlaget. Det vises til lovforslaget
§ 3-15 der begrepet «øke premiereserven» benyttes. Dette er ikke
riktig. Risikoutjevningsfondet skal, som etter gjeldende rett, også
kunne brukes til å dekke et negativt risikoresultat for foretaket
i det enkelte år. Det foreslås at uttrykket «øke premiereserven»
erstattes av «dekke det årlige kravet til økning av premiereserven»
for bedre å reflektere dette.
Forslaget bør lyde:
«Nåværende § 9-22 blir ny § 3-22.
§ 3-22 første ledd skal lyde:
Risikoutjevningsfondet kan bare benyttes til
å dekke det årlige kravet til økning i premiereserven
for de enkelte kontrakter når behovet for økningen skyldes risiko knyttet
til person.»
I forslaget til § 4-4 annet ledd heter det at
«Premier begrenses etter reglene i …». Her er det blitt en feil
gjengivelse av gjeldende rett, som lyder: «Premier beregnes etter
reglene i …».
Forslaget bør lyde:
«Premier beregnes etter
reglene i § 4-5, jf. §§4-7 og 4-8, for
så vidt annet ikke følger av reglene i § 4-6 om
fellesordning for premieberegning.»
Overskriften til § 4-10 lyder: «Minstekrav til premieberegningen».
Bestemmelsen i § 4-10 regulerer minstekrav til premiereserve og
ikke premieberegningen. Overskriften bør rettes i tråd med dette.
Forslaget bør lyde:
«Overskriften til § 4-10 skal lyde:
§ 4-10. Minstekrav til
premiereserve»
I forslaget til § 6-1 første ledd er «pensjonsordninger
i henhold til tjenestepensjonsloven» føyd til i bokstav d). Bokstav
d) lyder etter forslaget: «pensjonsordninger
i henhold til tjenestepensjonsloven og andre kollektive pensjonsordninger».
Det foreslås at bokstav d deles opp slik at «pensjonsordninger i
henhold til tjenestepensjonsloven» blir ny bokstav b. Nåværende
bokstaver b til g blir da nye bokstaver c til h. Bakgrunnen for
denne delingen av bokstav d er at det er behov for å rette opp en
henvisning i § 6-2 første ledd, se nedenfor. Henvisningen i § 6-2
første ledd må rettes slik at «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven»
omfattes, mens «andre kollektive pensjonsordninger» ikke omfattes.
I forslaget til § 6-1 annet ledd vises det
til første ledd bokstav «a til g». Denne henvisningen bør endres
til «a til h».
Forslaget til endring av § 6-1 første ledd bør
etter dette utvides til forslag til
endring av § 6-1 første og annet ledd.
Forslaget til § 6-1 første og annet ledd bør
lyde:
«§ 6-1 første og annet ledd skal lyde:
«Bestemmelsene i dette kapittel gjelder flytting mellom
pensjonsinnretninger av:
a) pensjonsordninger
i henhold til foretakspensjonsloven,
b) pensjonsordninger
i henhold til tjenestepensjonsloven,
c) pensjonsordninger
i henhold til innskuddspensjonsloven,
d) pensjonsordninger
som omfattes av kapittel 4,
e) andre kollektive
pensjonsordninger,
f) fripoliser, pensjonsbevis,
pensjonskapitalbevis og tilsvarende individuelle pensjonsrettigheter utgått
fra kollektive pensjonsordninger,
g) individuelle pensjonsavtaler
(pensjonsforsikrings- og livrentekontrakter, og andre pensjonsavtaler),
h) andre livsforsikringskontrakter.
Kontrakt som nevnt i første ledd bokstav a til h kan flyttes til annen pensjonsinnretning.
Med flytting menes oppsigelse av kontrakten for overføring av tilhørende
midler til en tilsvarende kontrakt opprettet i en annen pensjonsinnretning.
I forslaget til § 6-2 første ledd vises det
til pensjonsordning som nevnt i § 6-1 første ledd bokstav «a til
c». Det foreslås at henvisningen rettes til bokstav «a til d», slik
at også pensjonsordninger etter tjenestepensjonsloven blir omfattet av
oppregningen.
Forslaget til § 6-2 første ledd bør lyde:
«§ 6-2 første ledd skal lyde:
For foretak som flytter pensjonsordning som nevnt
i § 6-1 første ledd bokstav a til d eller en kollektiv livrenteordning,
gjelder reglene i §§ 6-2 til 6-10.»
Etter forslaget skal nåværende § 11-14
bli ny § 6-14. I forslaget til § 6-14 er inndelingen i ledd noe
endret i forhold til gjeldende § 11-14. Forslaget til § 6-14 første
ledd omfatter det som etter nåværende § 11-14 er første og annet
ledd. Det foreslås at inndelingen i ledd i § 6-14 rettes slik at
den tilsvarer inndelingen i nåværende § 11-14. Endringsforslaget
vil etter dette omfatte § 6-14 første til fjerde ledd.
Forslaget bør lyde:
«§ 6-14 første til fjerde ledd
skal lyde:
Den som har en individuell pensjonsavtale, eller en
individuell livrenteforsikring, kan flytte kontrakten til en annen
pensjonsinnretning. Oppsigelsesfristen ved flytting er én måned.
Bestemmelsene om formkrav til oppsigelse i § 6-5 første ledd annet og tredje punktum,
risikoovergang i § 6-5 tredje ledd, samt
oppgjørsfrist i § 6-6 gjelder tilsvarende.
Ved beregningen av de midler som skal overføres,
gjelder bestemmelsene i §§ 6-7 og 6-8. Oppgjør foretas etter reglene i § 6-9.
Overførte midler skal anvendes til å sikre rettighetene
etter den nye pensjonsavtalen etter reglene i § 6-10
første og annet ledd. Er premiereserve for pensjonsforsikring ikke tilstrekkelig
til å sikre rettighetene etter den nye kontrakten, kan resten dekkes
ved overføring fra premiefondet eller i tilfelle fra tilleggsavsetninger
knyttet til forsikringen. Overskytende premiereserve benyttes til
å øke ytelsene, med mindre forsikringstakeren krever at midlene
skal overføres til premiefond.»
I forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum vises
det til § 7-2. Denne henvisningen er feil. Riktig henvisning skal
være til finansforetakloven § 2-14 annet ledd, som angir hvilke
livsforsikringer et skadeforsikringsselskap kan tilby.
Forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum
bør lyde:
«Foretaket skal gi
melding til Finanstilsynet om fastsatte premietariffer for livsforsikringer
som nevnt i finansforetaksloven § 2-14 annet
ledd og om prinsippene for utformingen av slike premietariffer.»