Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 5. november 2014

Retting av feil i Prop. 125 L (2013-2014) Lov om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven)

I Prop. 125 L (2013-2014) Lov om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) er det funnet noen trykkfeil i forslaget til ny finansforetakslov og i forslaget til endringer i forsikringsvirksomhetsloven. Det bes om at finanskomiteen i sin innstilling hensyntar forslagene nedenfor til opprettinger av disse. I punkt 1 gis en oversikt over rettingene som foreslås. I punkt 2 gis en nærmere forklaring til rettingene samt forslag til hvordan rettingene lovteknisk bør utformes.

1. Til finansforetaksloven:

I forslaget til § 14-8 sjette ledd bør det stå «annet og tredje ledd, fjerde ledd bokstav a og femte ledd», ikke «første og annet ledd, tredje ledd bokstav a og fjerde ledd».

I forslaget til § 14-11 fjerde ledd bør det stå «tredje ledd», ikke «annet ledd».

I forslaget til § 14-13 annet ledd bør det stå «kapitlene 13 og 14», ikke «dette kapittel».

I forslaget til § 14-13 tredje ledd første setning bør det stå «ansvarlig kapital», ikke «solvenskapital».

I forslaget til § 14-13 tredje ledd bokstav c) bør det stå «kapittel 13», ikke «dette kapittel».

Til endringene i forsikringsvirksomhetsloven:

I forslaget til endring av § 2-6 er det gjengitt tre, ikke to ledd. Henvisningen til §§ «3-19, 3-20, 3-21» bør endres til «3-19 – 3-21». For klarere å få med at det skal være fire ledd i den foreslåtte § 2-6, foreslås at hele § 2-6 tas inn i lovforslaget.

I forslaget til § 2-10 første ledd bør det stå «dens», ikke «dets».

I forslaget til § 3-3 fjerde ledd annet punktum bør «pensjonsbeviset» føyes til mellom «fripolisen» og «pensjonskapitalbeviset».

I forslaget til § 3-13 bør overskriften lyde «Tilordning av avkastning. Overskudd», ikke «Tilordning av avkastning, overskudd».

I forslaget til § 3-13 første ledd bør det stå «den forsikringskapital», ikke «forsikringskapitalen» .

I forslaget til § 3-13 annet ledd første punktum bør det stå «tilleggsavsetninger», ikke «tilleggsavsetning».

I forslaget til § 3-13 tredje ledd annet punktum bør det stå «forsikringsforetaket», ikke «foretaket».

I forslaget til § 3-14 første ledd bør «pensjonsbevis» føyes til mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis».

I forslaget til § 3-16 bør «pensjonsbevis» føyes til mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis» i overskriften og i første ledd.

I forslaget til § 3-17 bør «pensjonsbevis» føyes til mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis».

I forslaget til § 3-19 første ledd bør det i første punktum stå «overskuddet på avkastningsresultatet for den enkelte kontrakt», ikke «overskuddet på den enkelte kontrakt».

I forslaget til § 3-19 første ledd bør bestemmelsen i nåværende § 9-15 tredje ledd annet punktum (som lyder: «Avsetningene til dekning av alders,- uføre- og etterlatteytelser knyttet til særskilt investeringsportefølje etter reglene i foretakspensjonsloven § 11-1 kan også omfatte tilleggsavsetninger.» ) videreføres som nytt annet punktum med følgende ordlyd: «Tilsvarende gjelder for kontrakter i særskilt investeringsportefølje som skal sikre alders,- uføre- og etterlatteytelser etter reglene i foretakspensjonsloven § 11-1.»

I forslaget til § 3-20 bør overskriften lyde «Premie- og innskuddsfond mv.» i stedet for «Premie-, innskudds- og pensjonsreguleringsfond»

Forslaget til § 3-20 første ledd bør lyde «Foretakets forpliktelser knyttet til premiefond, innskuddsfond, bufferfond, pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.» i stedet for «Pensjonsreguleringsfond og andre fond knyttet til en kontrakt, samt premiefond, innskuddsfond og bufferfond skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.»

I forslaget til § 3-20 annet ledd bør det stå «§ 3-13 annet ledd», ikke «§ 3-13 første ledd».

I forslaget til § 3-21 bør det, i tillegg til at «nåværende § 9-20 blir ny § 3-21» tilføyes at

«§ 3-21 første ledd skal lyde: Kursreguleringsfondet skal tilsvare summen av urealiserte gevinster på finansielle omløpsmidler som inngår i kollektivporteføljen, jf. § 3-11 annet ledd.»

I forslaget til § 3-22 bør det i første ledd stå «dekke det årlige kravet til økning i premiereserven» i stedet for «øke premiereserven».

I forslaget til § 4-4 annet ledd bør det stå «beregnes», ikke «begrenses».

I forslaget til § 4-10 bør det i overskriften til bestemmelsen stå «premiereserve» og ikke «premieberegningen».

I forslaget til § 6-1 første ledd bør bokstav b lyde «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven. Nåværende bokstaver b til g blir da nye bokstaver c til h. Dette foreslås å erstatte forslaget om å føye til tjenestepensjonsordninger i bokstav d slik at d lyder: «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven og andre kollektive pensjonsordninger» .

I forslaget til § 6-1 annet ledd bør det stå «a til h», ikke «a til g».

I forslaget til § 6-2 første ledd bør det stå «a til d», ikke «a til c».

I forslaget til § 6-14 første til tredje ledd bør inndelingen av ledd rettes til første til fjerde ledd.

I forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum bør det stå «finansforetaksloven § 2-14 annet ledd» og ikke «§ 7-2».

2. Til finansforetaksloven:

Til § 14-8 sjette ledd:

I forslaget til § 14-8 sjette ledd er det vist til at «første og annet ledd, tredje ledd bokstav a og fjerde ledd» gjelder tilsvarende. Riktig henvisning skal være «annet og tredje ledd, fjerde ledd bokstav a og femte ledd».

I forslaget til § 14-8 bør sjette ledd lyde:

«(6) Ved beregningen av de beløp som kan innkreves i henhold til gjenforsikringsavtaler og fra spesialforetak som har til formål å overta forsikringsrisiko, gjelder annet og tredje ledd, fjerde ledd bokstav aog femte ledd tilsvarende. Beløpene skal justeres for forventet tap som følge av mislighold fra motpartens side.»

Til § 14-11:

I forslaget til § 14-11 fjerde ledd heter det at beløpene «som nevnt i annet ledd» indeksreguleres med utgangspunkt i utviklingen av den europeiske konsumprisindeksen. Riktig henvisning skal være til tredje ledd.

I forslaget til § 14-11 bør fjerde ledd lyde:

«(4) Beløpene som nevnt i tredje ledd indeksreguleres med utgangspunkt i utviklingen av den europeiske konsumprisindeksen.»

Til § 14-13:

I forslaget til § 14-13 annet ledd heter det at Finanstilsynet kan pålegge forsikringsforetak som ikke oppfyller «krav fastsatt i eller i medhold av dette kapittel» å iverksette nødvendige tiltak for å rette på dette. Med «dette kapittel» vises det til kapittel 14, som regulerer kapitalkrav for forsikringsforetak. Henvisningen skulle imidlertid også omfattet kapittel 13. I kapittel 13 er det fastsatt øvrige virksomhetskrav for forsikringsforetak, bl.a. krav til risikostyring og internkontroll, som er omtalt i § 14-13. Henvisningen i annet ledd foreslås derfor rettet til «krav fastsatt i eller i medhold av kapitlene 13 og 14».

I forslaget til § 14-13 tredje ledd heter det at Finanstilsynet i visse tilfeller kan pålegge forsikringsforetak å ha høyere «solvenskapital». Begrepet solvenskapital bør rettes til «ansvarlig kapital», som er det begrepet som er benyttet i resten av kapitlet, jf. § 14-9 første ledd.

Etter § 14-13 tredje ledd bokstav c) kan Finanstilsynet pålegge høyere ansvarlig kapital dersom foretakets system for risikostyring og kontroll avviker vesentlig fra kravene «i dette kapittel». Her skulle det vært henvist til kapittel 13, hvor kravene til foretakenes systemer for risikostyring og kontroll er regulert.

Forslaget til § 14-13 bør etter dette lyde:

«§ 14-13 Tilsynsmessig oppfølging, retting og pålegg

(1) Finanstilsynet skal se til at forsikringsforetak det har tilsyn med, har et hensiktsmessig system for risikostyring og internkontroll, forsvarlige forsikringstekniske avsetninger til sikring av sine forsikringsforpliktelser og ansvarlig kapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten.

(2) Finanstilsynet kan pålegge forsikringsforetak som ikke oppfyller krav fastsatt i eller i medhold av bestemmelsene i kapitlene 13 og 14, å iverksette nødvendige tiltak for å rette på dette. Finanstilsynet kan herunder pålegge forsikringsforetaket:

  • a) å øke de forsikringstekniske avsetningene,

  • b) å benytte parametere som er spesifikke for foretaket i beregningen av forsikringsrisiko ved fastsettelse av solvenskapitalkravet etter standardmetoden dersom risikoprofilen avviker vesentlig fra forutsetningene som ligger til grunn for beregningen etter standardmetoden,

  • c) å benytte en intern modell for å beregne solvenskapitalkravet dersom risikoprofilen avviker vesentlig fra forutsetningene som ligger til grunn for beregningen etter standardmetoden,

  • d) å endre systemet for risikostyring og internkontroll.

(3) Finanstilsynet kan i tilfeller som nevnt i annet ledd første punktum også pålegge forsikringsforetak å ha høyere ansvarlig kapital dersom:

  • a) foretakets risikoprofil avviker vesentlig fra forutsetningene lagt til grunn i solvenskapitalkravet beregnet etter standardmetoden, og pålegg om å benytte en intern modell ikke er hensiktsmessig eller ikke har vært effektivt, eller mens en intern modell er i ferd med å utvikles,

  • b) foretakets risikoprofil avviker vesentlig fra forutsetningene lagt til grunn i solvenskapitalkravet beregnet med en intern modell, fordi enkelte kvantifiserbare risikoer ikke i tilstrekkelig grad fanges opp av modellen og tilpasninger i modellen for bedre å fange opp den faktiske risikoprofilen ikke har bedret situasjonen innenfor en hensiktsmessig tidsramme, eller

  • c) foretakets system for risikostyring og internkontroll avviker vesentlig fra kravene i kapittel 13, at disse avvikene hindrer foretaket i å identifisere, måle, overvåke, styre og rapportere de risikoer som det er eller kan bli eksponert for, og at andre tiltak trolig ikke vil kunne forbedre svakhetene innenfor en hensiktsmessig tidsramme.

Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om kapitalkravstillegg.»

Til endringene i forsikringsvirksomhetsloven:

Til § 2-6:

I innledningen til forslaget til endringer i § 2-6 står det at «første og annet ledd skal lyde:». Her skulle det stått «første til tredje ledd». Nåværende § 7-10 fjerde ledd vil bli ny § 2-6 fjerde ledd. For å klargjøre dette, foreslås at hele § 2-6 gjengis i lovforslaget. Dette innebærer ingen realitetsendring i forslaget.

I annet ledd foreslås det at oppregningen av paragrafene «3-19, 3-20, 3-21»rettes til «3-19 til 3-21». Videre er kursiveringen av tredje ledd og noe av første ledd falt ut, og dette foreslås rettet opp.

Forslaget bør lyde:

«Nåværende § 7-10 blir ny § 2-6.

§ 2-6 skal lyde:

Bestemmelsene om livsforsikring i kapittel 3med tilhørende forskrifter gjelder tilsvarende for pensjonskasser med tillatelse til å overta kollektive pensjonsordninger som regnes som livsforsikring, med mindre annet er fastsatt i eller i medhold av lov.

For pensjonskasser med tillatelse til å overta kollektive pensjonsordninger uten forsikringselement gjelder bestemmelsene i §§ 3-3, 3-11 til 3-13, 3-19 til 3-21 og 3-24 tilsvarende så langt de passer.

Skal midler i en pensjonskasse forvaltes som egen investeringsportefølje, skal avtalen fastsette hvordan porteføljen skal være sammensatt, regler om adgang til å endre porteføljen og andre vilkår som er påkrevd.

Kongen kan gi nærmere regler om pensjonskassers virksomhet, herunder regler til gjennomføring og avgrensning av bestemmelsene i paragrafen her.»

Til § 2-10:

I første ledd foreslås at ordet »dets» erstattes med «dens».

Forslaget til § 2-10 bør lyde:

Ǥ 2-10. Gjenforsikring

En pensjonskasse skal til enhver tid ha gjenforsikring som er betryggende sett i forhold til pensjonskassens risikoeksponering og dens økonomiske stilling

Styret skal sørge for at det foreligger oppdaterte retningslinjer for arten og omfanget av pensjonskassens gjenforsikringer og for at disse blir fulgt opp.»

Til § 3-3:

I forslaget til § 3-3 fjerde ledd er det på to steder føyet til «pensjonsbevis» mellom «fripoliser» og «pensjonskapitalbevis». Ved en feil er det ikke føyet til «pensjonsbeviset» mellom «fripolisen» og «pensjonskapitalbeviset» på slutten av annen setning.

Forslaget til § 3-3 fjerde ledd bør lyde:

«For fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis som forvaltes med investeringsvalg kan foretaket hvert år kreve vederlag for administrative tjenester etter egen pristariff. For fortsettelsesforsikringer basert på fripoliser, pensjonsbevis eller pensjonskapitalbevis skal pristariffer for personrisiko og for forvaltning svare til de pristariffer som ligger til grunn for den aktuelle fripolisen, pensjonsbeviset eller pensjonskapitalbeviset. Kongen kan gi nærmere regler om pristariffer for fortsettelsesforsikringer, herunder unntak fra regelen i annet punktum.»

Til § 3-13:

I forslaget til § 3-13 bør overskriften lyde: «Tilordning av avkastning. Overskudd», ikke «Tilordning av avkastning, overskudd». I forslaget til § 13-3 første ledd bør det stå «den forsikringskapital», ikke «forsikringskapitalen». I forslaget til § 3-13 annet ledd første punktum bør det stå «tilleggsavsetninger», ikke «tilleggsavsetning».

I forslaget til § 3-13 tredje ledd annet punktum heter det at garantert avkastning som ikke dekkes av oppnådd avkastning, skal dekkes av «foretaket». For å klargjøre at det er forsikringsforetaket som skal dekke slik garantert avkastning, og ikke arbeidsgiverforetaket (som er kunden i forsikringsforholdet), foreslås det å bruke begrepet «forsikringsforetaket».

I fjerde ledd bør et komma foran «skal» utgå.

Forslaget til § 3-13 bør lyde:

Ǥ 3-13 skal lyde:

§ 3-13. Tilordning av avkastning. Overskudd

«Avkastning ved forvaltning av midler plassert i kollektivporteføljen skal årlig fordeles mellom de kontrakter som omfattes. Fordelingen foretas etter forholdet mellom den forsikringskapital som er knyttet til hver av kontraktene.

Avkastning tilordnet en kontrakt skal etter fradrag for tilordning i samsvar med beregningsgrunnlaget for kontrakten og i tilfelle tilleggsavsetninger etter § 3-19 tilordnes kontrakten som overskudd på avkastningsresultatet. Tilsvarende gjelder tilordning av avkastning av midler som svarer til premiefond, innskuddsfond, pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond. Avkastning av midler i risikoutjevningsfondet tilordnes dette fondet.

Avkastning ved forvaltning av midler plassert i særskilt investeringsportefølje skal årlig tilordnes den kontrakt porteføljen er knyttet til. Er det knyttet avkastningsgaranti til en investeringsportefølje, skal garantert avkastning som ikke dekkes av oppnådd avkastning, dekkes av forsikringsforetaket. Tilsvarende gjelder tilordning av avkastning av midler i premiefond, innskuddsfond, pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond eller reguleringsfond forvaltet i særskilt investeringsportefølje.

Avkastning av midler som omfattes av selskapsporteføljen skal årlig tilordnes foretaket.

Eiendelene skal verdsettes i samsvar med de regler som er gitt i årsregnskapsforskriften for forsikringsforetak.

Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om verdivurdering av eiendeler.»

Til § 3-14:

I proposisjonen er det foreslått at nåværende § 9-10 (Overskudd på risikoresultat)blir ny § 3-14. Det er deretter fremmet et forslag til endring av § 3-14 annet ledd. Ved en feil er det ikke fremmet forslag om også å endre § 3-14 første ledd (nåværende § 9-10 første ledd) om beregning av risikoresultat for ulike typer forsikringskontrakter. I oppregningen i § 3-14 første ledd av de forsikringskontrakter som skal reguleres av bestemmelsen, må det føyes til «pensjonsbevis», som er bevis for opptjente rettigheter i pensjonsordninger etablert etter den nye tjenestepensjonsloven, som trådte i kraft 1. januar 2014. Tilsvarende endring er gjort i flere paragrafer i lovforslaget, se bl.a. § 3-3 fjerde ledd som er omtalt over.

Forslaget bør lyde:

«Nåværende § 9-10 blir ny § 3-14.

§ 3-14 første og annet ledd skal lyde:

Foretaket skal hvert år beregne risikoresultatet særskilt for hver gruppe av pensjonsordninger, andre kollektivordninger eller kontrakter, og individuelle kontrakter inkludert fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis.

Som overskudd regnes de på forhånd beregnede risikopremier etter gjeldende premieberegningsgrunnlag for en gruppe med fradrag for de faktiske risikokostnader for gruppen. Det skal ved beregningen ses bort fra den fortjeneste for foretaket som er bygget inn i pristariffene for risiko knyttet til person.»

Til § 3-16:

I proposisjonen er det fremmet et forslag til endring av § 3-16 første ledd, bl.a. slik at pensjonsbevis skal tas med i oppregningen av hvilke kontrakter som omfattes av bestemmelsen. Ved en feil er det ikke fremmet forslag om å endre overskriften til § 3-16 (nåværende § 9-12) tilsvarende. Overskriften lyder «Overskudd tilordnet fripoliser og pensjonskapitalbevis med kontraktfastsatte forpliktelser». Overskriften til § 3-16 bør endres slik at også pensjonsbevis tas med i oppregningen.

Forslaget til endring av § 3-16 bør lyde:

«Nåværende §§ 9-12 til 9-14 blir ny §§ 3-16 til 3-18.

I § 3-16 skal overskriften lyde:

«Overskudd tilordnet fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis med kontraktfastsatte forpliktelser»

§ 3-16 første ledd skal lyde:

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder anvendelsen av overskudd etter § 3-13 første og annet ledd tilordnet fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis med kontraktfastsatte forpliktelser. Kongen kan i forskrift fastsette at bestemmelsene i paragrafen her også skal gjelde for andre typer kontrakter.»

Til § 3-17:

I forslaget til § 3-17 i proposisjonen er det foreslått å endre § 3-17 første ledd slik at pensjonsbevis tas med i oppregningen av hvilke kontrakter som omfattes av bestemmelsen. Ved en feil er det ikke fremmet forslag om å endre overskriften til § 3-17 tilsvarende. I forslaget til § 3-17 er overskriften angitt til «Negativt risikoresultat for fripoliser og pensjonskapitalbevis med investeringsvalg». Overskriften bør endres slik at pensjonsbevis tas med i oppregningen.

Forslaget bør lyde:

Ǥ 3-17 skal lyde:

§ 3-17. Negativt risikoresultat for fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis med investeringsvalg

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder fripoliser, pensjonsbevis og pensjonskapitalbevis tilordnet egen investeringsportefølje med investeringsvalg. Kongen kan i forskrift fastsette at bestemmelsene i paragrafen her skal gjelde for andre typer kontrakter.

Er foretakets risikoresultat negativt for en gruppe av kontrakter, kan kontraktens andel av risikoresultatet dekkes ved fradrag i avkastning tilordnet kontrakten etter § 3-13 tredje ledd eller i verdien av investeringsporteføljen tilordnet kontrakten.»

Til § 3-19:

Det fremgår av forslaget til § 3-19 i proposisjonen at tilleggsavsetninger kan knyttes til kontrakter med kontraktfastsatte forpliktelser. Dette er kontrakter som forvaltes i kollektivporteføljen i forsikringsforetaket. Bestemmelsen viderefører någjeldende § 9-17 første ledd. Etter någjeldende § 9-15 tredje ledd kan tilleggsavsetninger imidlertid også knyttes til kontrakter etter foretakspensjonsloven § 11-1. Dette er kontrakter som forvaltes i investeringsporteføljen, men som har avkastningsgaranti, og som derfor vil utgjøre kontraktfastsatte forpliktelser for forsikringsforetaket. Paragraf 9-15 tredje ledd annet punktum lyder: «Avsetningene til dekning av alders-, uføre- og etterlatteytelser knyttet til særskilt investeringsportefølje etter reglene i foretakspensjonsloven § 11-1 kan også omfatte tilleggsavsetninger.»

I lovforslaget er hele någjeldende § 9-15 foreslått opphevet. Bestemmelsen i § 9-15 tredje ledd annet punktum er ved en feil ikke videreført i lovforslaget. Det foreslås derfor å ta inn en bestemmelse som viderefører innholdet i § 9-15 tredje ledd annet punktum i lovforslaget § 3-19 første ledd nytt annet punktum.

Lovforslaget er ment å videreføre gjeldende rett om at det bare er overskudd på avkastningsresultatet for den enkelte kontrakt som kan avsettes til tilleggsavsetninger. Overskudd på risikoresultatet kan ikke benyttes til tilleggsavsetninger. Dette er ikke sagt uttrykkelig i dagens bestemmelse i § 9-17, men fremgår av § 9-9 første ledd tredje punktum, som er videreført i lovforslaget § 3-13 annet ledd. Ettersom det i forslaget til § 3-19 første ledd vises til «overskuddet på den enkelte kontrakt», bør det klargjøres at det er «overskuddet på avkastningsresultatet for den enkelte kontrakt» en her taler om.

I forslaget til § 3-19 bør første ledd lyde:

«For å sikre sine forpliktelser under kontrakter med kontraktfastsatte forpliktelser, kan foretaket benytte hele eller deler av overskuddet på avkastningsresultatet for den enkelte kontrakt til tilleggsavsetninger ut over minstekravet til premiereserve. Tilsvarende gjelder for kontrakter i særskilt investeringsportefølje som skal sikre alders-, uføre- og etterlatteytelser etter reglene i foretakspensjonsloven § 11-1. Finanstilsynet kan, når det finner at soliditetshensyn tilsier det, pålegge foretaket å anvende overskuddet på den enkelte kontrakt til tilleggsavsetninger.»

Til § 3-20:

I oppregningen av fond i lovforslaget § 3-20 første ledd kan det se ut som om premiefond, innskuddsfond og bufferfond er fond som ikke er knyttet til en kontrakt. Dette er feil. Første ledd foreslås endret slik at alle fond som omfattes av bestemmelsen, nevnes eksplisitt. Som følge av dette bør også overskriften endres. Det bør videre fremgå av første ledd at det er forsikringsforetakets forpliktelser knyttet til disse fondene som skal tilsvare fondets verdi til enhver tid. Foretakets forpliktelse på passivasiden av foretakets balanse skal mao. tilsvare fondets verdi på aktivasiden av balansen.

I annet ledd bør det vises til § 3-13 annet ledd og ikke første ledd.

Forslaget til § 3-20 bør lyde:

Ǥ 3-20. Premie- og innskuddsfond mv.

Foretakets forpliktelser knyttet til premiefond, innskuddsfond, bufferfond, pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.

§ 3-19 gjelder tilsvarende for slike fond i den grad de skal tilføres avkastning i samsvar med regelen i § 3-13 annet ledd

Til § 3-21:

I proposisjonen foreslås at nåværende § 9-20 blir ny § 3-21. I nåværende § 9-20 første ledd er det vist til § 9-7 annet ledd. Ettersom § 9-7 etter forslaget skal bli ny § 3-11, bør det føyes til et forslag til endring av § 3-21 første ledd, der henvisningen foreslås endret.

Forslaget bør lyde:

«Nåværende § 9-20 blir ny § 3-21.

§ 3-21 første ledd skal lyde:

Kursreguleringsfondet skal tilsvare summen av urealiserte gevinster på finansielle omløpsmidler som inngår i kollektivporteføljen, jf. § 3-11 annet ledd.»

Til § 3-22:

I forslaget til § 3-22 heter det at risikoutjevningsfondet bare kan benyttes til å «øke premiereserven» for de enkelte kontrakternår behovet for økningen skyldes risiko knyttet til person. Dette kan imidlertid forstås slik at risikoutjevningsfondet bare kan tilføres premiereserven i de særlige tilfeller der premiereserven må styrkes som følge av endringer i dødelighetsgrunnlaget. Det vises til lovforslaget § 3-15 der begrepet «øke premiereserven» benyttes. Dette er ikke riktig. Risikoutjevningsfondet skal, som etter gjeldende rett, også kunne brukes til å dekke et negativt risikoresultat for foretaket i det enkelte år. Det foreslås at uttrykket «øke premiereserven» erstattes av «dekke det årlige kravet til økning av premiereserven» for bedre å reflektere dette.

Forslaget bør lyde:

«Nåværende § 9-22 blir ny § 3-22.

§ 3-22 første ledd skal lyde:

Risikoutjevningsfondet kan bare benyttes til å dekke det årlige kravet til økning i premiereserven for de enkelte kontrakter når behovet for økningen skyldes risiko knyttet til person.»

Til § 4-4:

I forslaget til § 4-4 annet ledd heter det at «Premier begrenses etter reglene i …». Her er det blitt en feil gjengivelse av gjeldende rett, som lyder: «Premier beregnes etter reglene i …».

Forslaget bør lyde:

«Premier beregnes etter reglene i § 4-5, jf. §§4-7 og 4-8, for så vidt annet ikke følger av reglene i § 4-6 om fellesordning for premieberegning.»

Til § 4-10:

Overskriften til § 4-10 lyder: «Minstekrav til premieberegningen». Bestemmelsen i § 4-10 regulerer minstekrav til premiereserve og ikke premieberegningen. Overskriften bør rettes i tråd med dette.

Forslaget bør lyde:

«Overskriften til § 4-10 skal lyde:

§ 4-10. Minstekrav til premiereserve»

Til § 6-1:

I forslaget til § 6-1 første ledd er «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven» føyd til i bokstav d). Bokstav d) lyder etter forslaget: «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven og andre kollektive pensjonsordninger». Det foreslås at bokstav d deles opp slik at «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven» blir ny bokstav b. Nåværende bokstaver b til g blir da nye bokstaver c til h. Bakgrunnen for denne delingen av bokstav d er at det er behov for å rette opp en henvisning i § 6-2 første ledd, se nedenfor. Henvisningen i § 6-2 første ledd må rettes slik at «pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven» omfattes, mens «andre kollektive pensjonsordninger» ikke omfattes.

I forslaget til § 6-1 annet ledd vises det til første ledd bokstav «a til g». Denne henvisningen bør endres til «a til h».

Forslaget til endring av § 6-1 første ledd bør etter dette utvides til forslag til endring av § 6-1 første og annet ledd.

Forslaget til § 6-1 første og annet ledd bør lyde:

«§ 6-1 første og annet ledd skal lyde:

«Bestemmelsene i dette kapittel gjelder flytting mellom pensjonsinnretninger av:

  • a) pensjonsordninger i henhold til foretakspensjonsloven,

  • b) pensjonsordninger i henhold til tjenestepensjonsloven,

  • c) pensjonsordninger i henhold til innskuddspensjonsloven,

  • d) pensjonsordninger som omfattes av kapittel 4,

  • e) andre kollektive pensjonsordninger,

  • f) fripoliser, pensjonsbevis, pensjonskapitalbevis og tilsvarende individuelle pensjonsrettigheter utgått fra kollektive pensjonsordninger,

  • g) individuelle pensjonsavtaler (pensjonsforsikrings- og livrentekontrakter, og andre pensjonsavtaler),

  • h) andre livsforsikringskontrakter.

Kontrakt som nevnt i første ledd bokstav a til h kan flyttes til annen pensjonsinnretning. Med flytting menes oppsigelse av kontrakten for overføring av tilhørende midler til en tilsvarende kontrakt opprettet i en annen pensjonsinnretning.

Til § 6-2:

I forslaget til § 6-2 første ledd vises det til pensjonsordning som nevnt i § 6-1 første ledd bokstav «a til c». Det foreslås at henvisningen rettes til bokstav «a til d», slik at også pensjonsordninger etter tjenestepensjonsloven blir omfattet av oppregningen.

Forslaget til § 6-2 første ledd bør lyde:

«§ 6-2 første ledd skal lyde:

For foretak som flytter pensjonsordning som nevnt i § 6-1 første ledd bokstav a til d eller en kollektiv livrenteordning, gjelder reglene i §§ 6-2 til 6-10

Til § 6-14:

Etter forslaget skal nåværende § 11-14 bli ny § 6-14. I forslaget til § 6-14 er inndelingen i ledd noe endret i forhold til gjeldende § 11-14. Forslaget til § 6-14 første ledd omfatter det som etter nåværende § 11-14 er første og annet ledd. Det foreslås at inndelingen i ledd i § 6-14 rettes slik at den tilsvarer inndelingen i nåværende § 11-14. Endringsforslaget vil etter dette omfatte § 6-14 første til fjerde ledd.

Forslaget bør lyde:

«§ 6-14 første til fjerde ledd skal lyde:

Den som har en individuell pensjonsavtale, eller en individuell livrenteforsikring, kan flytte kontrakten til en annen pensjonsinnretning. Oppsigelsesfristen ved flytting er én måned.

Bestemmelsene om formkrav til oppsigelse i § 6-5 første ledd annet og tredje punktum, risikoovergang i § 6-5 tredje ledd, samt oppgjørsfrist i § 6-6 gjelder tilsvarende.

Ved beregningen av de midler som skal overføres, gjelder bestemmelsene i §§ 6-7 og 6-8. Oppgjør foretas etter reglene i § 6-9.

Overførte midler skal anvendes til å sikre rettighetene etter den nye pensjonsavtalen etter reglene i § 6-10 første og annet ledd. Er premiereserve for pensjonsforsikring ikke tilstrekkelig til å sikre rettighetene etter den nye kontrakten, kan resten dekkes ved overføring fra premiefondet eller i tilfelle fra tilleggsavsetninger knyttet til forsikringen. Overskytende premiereserve benyttes til å øke ytelsene, med mindre forsikringstakeren krever at midlene skal overføres til premiefond.»

Til § 7-5

I forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum vises det til § 7-2. Denne henvisningen er feil. Riktig henvisning skal være til finansforetakloven § 2-14 annet ledd, som angir hvilke livsforsikringer et skadeforsikringsselskap kan tilby.

Forslaget til § 7-5 femte ledd første punktum bør lyde:

«Foretaket skal gi melding til Finanstilsynet om fastsatte premietariffer for livsforsikringer som nevnt i finansforetaksloven § 2-14 annet ledd og om prinsippene for utformingen av slike premietariffer.»