Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Audun Otterstad, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til den todelte målsettingen
som følger av rovviltforliket i 2004 og 2011. Rovdyrforvaltningen
baseres på en politikk der hensynet til å sikre overlevelse til
alle de store rovviltartene i norsk natur må kombineres med en forvaltning
som totalt sett bidrar til å dempe konfliktene og motvirke utrygghet
innenfor den todelte målsettingen. Rovviltforliket sier også at all
forvaltning av rovdyr skal bygge på vitenskapelig og erfaringsbasert
kunnskap og at det skal legges vekt på regional forvaltning, respekt for
eiendomsretten, og enkeltmenneskers og lokalsamfunns livskvalitet.
Komiteen er av den oppfatning
at den private eiendomsretten er viktig for å sikre en god forvaltning
av naturressursene, og at private grunneiere har en særlig interesse
av å drive sin eiendom i et langsiktig perspektiv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til svarbrev fra
klima- og miljøminister Tine Sundtoft, sendt komiteen 3. november
2014, der det gjøres rede for de erstatnings-, kompensasjons- og
tilskuddsordningene som beitenæringen i dag har tilgang til: erstatning
for beitedyr tatt av rovvilt, tilskudd til forebyggende tiltak mot
rovviltskader, tilskudd til driftsomstilling grunnet rovvilt og
kompensasjon for beiterestriksjoner. Etter statsrådens syn er det
i dag gode økonomiske ordninger for eiere av beitedyr som blir berørt
av rovvilt. Flertallet er enig i disse vurderingene,
og ser det som avgjørende med gode ordninger for å sikre en livskraftig
beitenæring.
Flertallet viser til Representantforslag
8:1 S (2014–2015), hvor det fremmes forslag om å endre erstatningsbestemmelsen
i naturmangfoldloven § 19, slik at den blir likelydende med lovens
§ 50, som omhandler erstatning i verneområder.
Flertallet vil påpeke at § 50
er et unntak blant de regler som ellers gjelder for statens erstatningsplikt,
og at det finnes en rekke økonomiske ordninger for dyreeiere innenfor
og utenfor rovviltprioriterte områder.
Flertallet vil derfor ikke anbefale
forslaget framsatt i Dokument 8:1 S (2014–2015).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at eiendomsretten er en grunnleggende rettighet som både er
beskyttet av grunnloven og menneskerettighetene.
Dette medlem mener at utmarksbeite
innenfor yngleområdene for rovvilt nærmest er umuliggjort. De økonomiske
konsekvensene for den enkelte grunneier innenfor yngleområdene er betydelige.
Dette representerer etter dette medlems syn en innskrenkning
i eiendomsretten som bør tilsi erstatning ved rovdyrtap for mer
enn dyrets verdi og de direkte følgekostnadene som i dag erstattes.
Som beskrevet i representantforslaget har dyreeierne store utgifter
til inngjerding, gjeting, tidligsanking, forsinket beiteslipp, flytting
av dyr og andre forebyggende tiltak. Disse tiltakene gis det ingen
erstatning for. Etter Høyesteretts dom i Kleivasaken må tiltakene
være gjennomført for at erstatning for tap av husdyr skal kunne
gis.
Dette medlem registrerer at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen 3. november 2014 peker på de ulike
økonomiske ordningene som skal kompensere for tap av beitedyr til
rovdyr. Brevet går ikke nærmere inn på at rovdyrpolitikken fører
til muligheten for å drive beitebruk og at yngleområdene er innskrenket
til det minimale. Dette medlem mener at en slik rådighetsinnskrenkning
tilsvarer vanskeliggjøring av igangværende bruk som gir grunneiere
i verneområder rett til erstatning.
Dette medlem tar opp forslaget
fremsatt i Dokument 8:1 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti er positive til å vurdere
ordninger som fremmer forebyggende tiltak på beite, men mener dette
må behandles som en del av en helhetlig sak som omfatter mer enn
erstatningsbestemmelsene.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne foreslår en større omlegging av erstatningsordningen
for rovdyrtap. Det er ti år siden Stortinget vedtok en delvis omlegging
til en risikobasert erstatningsordning i rovviltforliket fra 2004,
jf. Innst. S. nr.174 (2003–2004). Innstillingen konkluderte blant
annet med at en betydelig del av erstatningene «skal gis som forhåndsutbetaling
som insentiv til iverksettelse av forebyggende tiltak.» Planen om
en slik omlegging ble skrinlagt i Soria Moria-erklæringen i 2005. Dette
medlem mener det er grunn til å tro at skrinleggingen av
ordningen har ført til større tapstall enn nødvendig, og at konflikten har
økt. Dette medlem viser til at en omdirigering av
erstatningsmidlene fra å erstatte drepte husdyr til å utbetale faste
«risikobaserte» tilskudd til bønder basert på hvor stor rovdyrtettheten
er i området, vil gi betydelige incentiver til forebyggende tiltak.
Dette medlem viser videre til
at dagens erstatningsordning for rovdyrtap er omdiskutert, blant annet
fordi det er usikkerhet knyttet til hvor mange husdyr som drepes
av rovdyr. Hvert år slippes omkring to millioner sau på utmarksbeite.
Av disse dør årlig rundt 125 000 på beite, omkring en fjerdedel
blir erstattet som tapt til rovdyr.
Dette medlem viser til at en
ny undersøkelse fra NINA (Odden m.fl. 2014) av rovdyrtap ved gaupeangrep
tyder på at det betales ut erstatning for betydelig flere sau enn
gaupa tar. Sammen med det faktum at bare omkring ti prosent av sauetap
til rovdyr faktisk er dokumentert, skaper dette usikkerhet om presisjonen
i rovdyrskadeerstatningene. Dette medlem mener det
er et alvorlig problem at store summer utbetales på feil eller sviktende
grunnlag. En slik praksis kan i verste fall bidra til å undergrave
landbrukets tillit i folket og være skadelig for næringen. I tillegg overdrives
inntrykket av negative effekter av rovdyr i norsk natur.
Dette medlem viser til at en
omlegging til en risikobasert erstatningsordning anbefales i den nevnte
rapporten fra NINA, som blant annet sier følgende om en slik ordning:
«Systemet vil ha fordelen av lavere transaksjonskostnader
(ingen undersøkelse av kadavre m.m.), en høyere grad av rettferdighet
og en stor grad av gjennomsiktighet (fordi man er avhengig av data
fra rovdyrovervåking som kan evalueres). I tillegg vil systemet
kunne stimulere til bedre dyrehold, da den beste måten å maksimere profitt
på er å beskytte både husdyr og rovdyr. Før et risikobasert erstatningssystem
eventuelt kan implementeres for andre rovviltarter (jerv, kongeørn,
bjørn og ulv) er man avhengig av tilsvarende kunnskap om forflytningsmønstre
og drapsrater på sau for disse rovviltartene.»
Dette medlem viser videre til
at landbrukere som lykkes med lave rovdyrtap, gis bedre økonomiske
betingelser ved omlegging til en risikobasert ordning. En omlegging
kan bidra til større aksept for rovdyr som en naturlig forutsetning for
sauedrift. Dagens erstatningsordning stimulerer motsatt: Rovdyrdrept
sau er det eneste som utløser penger fra staten, og erstatningene fokuserer
bare på rovdyr som problem. Dette medlem erkjenner
imidlertid at en omlegging av ordningen kan skape usikkerhet og
uforutsigbarhet for sauebønder i rovdyrområder, fordi konsekvensene
av omfattende rovdyrangrep kan bli større for den enkelte bonde.
Dette bør vurderes løst dels gjennom solidariske utjevningsordninger
i beitelag, kommune eller forsikringer.
Dette medlem mener det er nødvendig
å avklare betydelige usikkerheter om grunnlaget for framtidige erstatningsutbetalinger,
og ber derfor regjeringen sørge for at undersøkelsen fra NINA (Odden
m.fl. 2014) etterfølges av tilsvarende undersøkelser av tap av sau
til alle typer fredet rovvilt, som inkluderer en oversikt over forholdet
mellom reelle tap av sau til fredet rovvilt og antallet sau som
erstattes av staten.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2015
sørge for at det utføres beregninger av forholdet mellom reelle
tap av sau til fredet rovvilt og antallet sau som erstattes av staten.
Beregningene skal gjøres for alle typer fredet rovvilt.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
å legge om erstatningsordningen for rovdyrtap til en risikobasert
ordning.»