6.1 Kulturdepartementet

Kap. 315 Frivillighetsformål

Post 82 Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om 48 mill. kroner til merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg.

Flertallet viser til at dette ble fulgt opp i Prop. 31 S (2014–2015) om endringer i statsbudsjettet for 2014 under Kulturdepartementet, der det ble foreslått å øke bevilgningen med 48,9 mill. kroner. Flertallet viser til familie- og kulturkomiteens behandling av saken i Innst. 87 S (2014–2015).

6.2 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

Post 68 Skattekompensasjon, kan overføres

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at 65 pst. av landets ordførere og rådmenn mener deres kommune får dårligere økonomisk handlingsrom i 2015 sammenlignet med i år. En vesentlig årsak til dette er forventet svikt i skatteinntektene for kommunesektoren. For 2014 anslo regjeringen i sitt budsjettframlegg, basert på informasjon fram til høsten 2014, at svikten vil bli på minst 2,1 mrd. kroner. Senere og mer oppdaterte tall fra KS viser at skattesvikten blir på minst 2,8 mrd. kroner. Kommunene har store utfordringer med å løse sine oppgaver innenfor fastlagte rammer. Det går ut over grunnleggende velferdstjenester som skole og eldreomsorg.

Disse medlemmer mener situasjonen for kommunene ligger an til å bli såpass alvorlig i 2015, med bakgrunn i betydelig skattesvikt i 2014 og et svakt vedtatt kommunebudsjett for 2015, at det vil være riktig å kompensere kommunene for skattesvikten. Disse medlemmer vil samtidig vise til sine alternative budsjetter for 2015, hvor kommuneøkonomien foreslås styrket i betydelig større grad enn Stortingets vedtak.

Disse medlemmer viser til at nye anslag viser at kommunene ligger an til å få lavere utgifter på grunn av demografiutviklingen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å kompensere kommunene for skattesvikten i 2014. Dersom forslaget blir vedtatt, vil dette medføre økt bevilgningsbehov under kap. 5800 post 50 med 2 mrd. kroner. Disse medlemmer viser imidlertid til felles rød-grønt forslag til statsbudsjett for 2014, som la opp til en oljepengebruk som lå 3,9 mrd. kroner under vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Kroner

571

Rammetilskudd til kommuner:

68

Skattekompensasjon, kan overføres, bevilges med

2 000 000 000

fra kr 0 til kr 2 000 000 000»

6.3 Nærings- og fiskeridepartementet

Kap. 922 Romvirksomhet

Post 73 Copernicus

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket for 2015 mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om 167 mill. kroner til Copernicus i ny saldering av statsbudsjettet for 2014.

Flertallet viser til at av dette vil 137 mill. kroner bli utbetalt til EU i 2014, og at de resterende 30 mill. kronene er nasjonale følgemidler som skal utbetales i 2015. Regjeringen vil komme tilbake til dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015. Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

922

Romvirksomhet:

73

EUs romprogrammer, forhøyes med

137 000 000

fra kr 297 200 000 til kr 434 200 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknadene fra Sosialistisk Venstreparti i avsnitt 1.2 og Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 167 mill. kroner til Copernicus gjennom den normale budsjettprosessen. Dette medlem registrerer at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre ikke har evnet å prioritere Copernicus i statsbudsjettet for 2015, og at de omgår dette med å fremme forslag i nysalderinga. En slik fremgangsmåte skaper usikkerhet rundt videre engasjement i dette programmet. Dette medlem mener det er et åpent spørsmål om deltakelse i Copernicus blir gjenstand for stadige omkamper mellom regjeringen og Stortinget i årene som kommer. For norsk romfart og tilknyttet industri er dette uheldig.

Dette medlem viser til at forslaget i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett om bevilgning til Copernicus i statsbudsjettet for 2015 har blitt nedstemt. Flertallet går nå inn for å finansiere dette gjennom nysalderinga i statsbudsjettet for 2014. Dette medlem støtter ikke framgangsmåten det her legges opp til. Når regjeringspartiene likevel legger opp til denne spesielle fremgangsmåten, ser ikke dette medlem annen mulighet enn å støtte forslaget.

6.4 Justisdepartementet

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til innledende merknader under kapittel 1.2 om de 123 kvoteflyktningene FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anmodet Norge om å ta imot og som ble avvist pga. antatt manglende kapasitet i kommunene.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

490

Utlendingsdirektoratet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra kr 843 351 000 til kr 844 351 000

73

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., støttetiltak, forhøyes med

900 000

fra kr 6 977 000 til kr 7 877 000

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, forhøyes med

700 000

fra kr 16 887 000 til kr 17 587 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

200 000

fra kr 13 197 557 000 til kr 13 197 757 000:

3490

Utlendingsdirektoratet:

3

Reiseutgifter til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

700 000

fra kr 19 288 000 til kr 19 988 000

6

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

900 000

fra kr 6 977 000 til kr 7 877 000»

6.5 Barne- og likestillingsdepartementet

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til innledende merknader under kap. 1.2 om de 123 kvoteflyktningene FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anmodet Norge om å ta imot og som ble avvist pga. antatt manglende kapasitet i kommunene.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

820

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra kr 198 739 000 til kr 199 739 000

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere:

60

Integreringstilskudd, forhøyes med

20 400 000

fra kr 5 745 935 000 til kr 5 766 335 000

61

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, forhøyes med

100 000

fra kr 398 477 000 til kr 398 577 000

822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere:

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

1 600 000

fra kr 1 581 379 000 til kr 1 582 979 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet:

65

Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger, forhøyes med

1 000 000

fra kr 797 377 000 til kr 798 377 000

3821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere:

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

11 200 000

fra kr 137 925 000 til kr 149 125 000

2

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

200 000

fra kr 37 957 000 til kr 38 157 000»

6.6 Utenriksdepartementet

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til innledende merknader under kapittel 1.2 om de 123 kvoteflyktningene FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anmodet Norge om å ta imot og som ble avvist pga. antatt manglende kapasitet i kommunene.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«På statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA):

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

13 000 000

fra kr 1 756 589 000 til kr 1 769 589 000»