1.1 Sammendrag

Regjeringen la 28. november 2014 fram Prop. 36 S (2014–2015) om ny saldering av statsbudsjettet for 2014. Etter dette har regjeringen lagt fram Prop. 40 S (2014–2015), hvor det foreslås en bevilgningsendring under Nærings- og fiskeridepartementet. Forslaget til bevilgningsendring i Prop. 40 S (2014–2015) medfører at statsbudsjettets brutto finansieringsbehov i 2014 er høyere enn lagt til grunn i Prop. 36 S (2014–2015). På denne bakgrunn legges det i denne proposisjonen fram forslag om å endre forslaget til vedtak på kap. 5999 post 90 i Prop. 36 S (2014–2015). Det foreslås ikke endringer i øvrige forslag til vedtak i Prop. 36 S (2014–2015).

Prop. 36 S (2014–2015) inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og gjør rede for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil i år. I kapittel 1 gjøres det rede for hovedtall i budsjettet for 2014. I kapittel 2 gis det en oversikt over forslag til endringer i bevilgninger som gjelder skatter og avgifter. Øvrige utgifts- og inntektsendringer som foreslås i proposisjonen omtales i kapittel 3. Kapittel 4 gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2014.

1.1.1 Hovedtall i budsjettet

Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Den løpende bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet måles ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet. I beregningen av underskuddet korrigeres det bl.a. for virkningene av økonomiske svingninger på skatter, avgifter, renter og ledighetstrygd. Endringen i dette underskuddet som andel av verdiskapingen i Fastlands-Norge er et grovt mål på budsjettets virkning på økonomien.

I saldert budsjett 2014 utgjorde det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet 139,0 mrd. kroner. Målt ved endringen i dette underskuddet som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge innebar budsjettet en etterspørselsimpuls på 0,5 prosentpoeng. Bruken av petroleumsinntekter ble beregnet å ligge 55,5 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland i 2014 slik det ble anslått i saldert budsjett 2014.

Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2014 anslås nå til 141,2 mrd. kroner. Dette er noe høyere enn i saldert budsjett 2014 og i revidert nasjonalbudsjett 2014, men lavere enn anslaget for 2014 i nasjonalbudsjettet for 2015. Økningen i strukturelt, oljekorrigert underskudd siden saldert budsjett skyldes lavere anslåtte strukturelle skatter og avgifter, mens lavere utgifter og høyere inntekter utenom skatter og avgifter trekker i motsatt retning.

Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2014 er 60, 1 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland, anslått til 4 pst. av kapitalen i fondet ved inngangen til året. Underskuddet svarer til 2,8 pst. av fondskapitalen.

Målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge anslås det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet å øke med 0,6 prosentpoeng fra 2013 til 2014. Budsjettet for 2014 framstår dermed nå som litt mindre ekspansivt enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2014 og i nasjonalbudsjettet for 2015, men litt mer ekspansivt enn i saldert budsjett 2014.

Den reelle, underliggende veksten i statsbudsjettets utgifter i 2014 anslås nå til 2,9 pst., målt fra regnskap for 2013. Dette er noe høyere enn anslått i saldert budsjett 2014, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett for 2014. Den nominelle, underliggende utgiftsveksten er beregnet til 6,0 pst.

Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond i 2014 anslås til 314,6 mrd. kroner. Det er 9,9 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Overskuddet i 2014 er imidlertid høyere enn anslått i nasjonalbudsjettet for 2015. Det skyldes at anslaget for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er satt mer opp enn anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet. Økningen i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten etter at nasjonalbudsjettet for 2015 ble lagt fram skyldes i hovedsak høyere utbytte fra Statoil som følge av omlegging til kvartalsvise utbyttebetalinger.

Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2014 i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2014. Mer fullstendige beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert på en gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementets beregninger av strukturell, oljekorrigert budsjettbalanse er dokumentert på http://www.regjeringen.no/fin.

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet i 2014 anslås nå til 156,0 mrd. kroner. Den faktiske overføringen fra Statens pensjonsfond til statsbudsjettet fastsettes lik dette anslaget, slik at statsbudsjettet går i balanse.

Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet for 2014 i fjor høst, er det oljekorrigerte underskuddet økt med 18,5 mrd. kroner. Dette skyldes i hovedsak at anslaget for faktisk betalte skatte- og avgiftsinntekter er redusert med 23,6 mrd. kroner. Lavere utgifter og høyere inntekter utenom skatter og avgifter trekker i motsatt retning.

Utgiftene utenom dagpenger og renter reduseres samlet sett med 2,4 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysaldert budsjett. Deler av dette kan tilskrives reduserte anslag for utgiftene under folketrygden.

Anslåtte utgifter til dagpenger ble satt opp med 0,5 mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2014, og økes nå med ytterligere 0,1 mrd. kroner.

Selv om anslaget for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten i 2014 er satt opp etter at nasjonalbudsjettet for 2015 ble lagt fram, er anslaget fortsatt 5,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2014. Forventet netto inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) er 3,3 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. I tillegg er petroleumsskatter og -avgifter samlet nedjustert med 10,1 mrd. kroner. I motsatt retning trekker økte utbytteinntekter fra Statoil på 8,2 mrd. kroner.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten blir i sin helhet overført til Statens pensjonsfond utland. Fratrukket tilbakeføringen som dekker anslaget for statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd ved nysalderingen, avsettes det 152,9 mrd. kroner i fondet i 2014. Medregnet renteinntekter og utbytte i Statens pensjonsfond på 161,7 mrd. kroner, anslås det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens pensjonsfond til 314,6 mrd. kroner. Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, tar omtalen til orientering.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at nysalderingen er en oppdatering av budsjettet for inneværende år, med tekniske justeringer og nye anslag. Sosialistisk Venstreparti foreslår her derfor kun et fåtall justeringer, som skyldes endrede forhold i inneværende år.

Dette medlem viser til budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre hvor det er enighet om å finansiere bevilgninger til Copernicus på 167 mill. kroner ved ny saldering av statsbudsjettet for 2014. Dette er i realiteten en omgåelse av de vanlige spillereglene for statsbudsjett og må finansieres med økt oljepengebruk. Dette medlem mener det er oppsiktsvekkende at regjeringen og støttepartiene ikke evner å prioritere denne viktige satsingen over de ordinære budsjettene.

Dette medlem viser til Dokument 8:18 S (2014–2015), Innst. 121 S (2014–2015) og Sosialistisk Venstrepartis forslag om at de 123 kvoteflyktningene FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anmodet Norge om å ta imot og som ble avvist pga. antatt manglende kapasitet i kommunene, får komme til Norge i inneværende år.

Dette medlem viser til at i en ny rapport (Resettlement of refugees from Syria, Joint Agency briefing paper, 8. december 2014) ber Flyktninghjelpen, Redd Barna, Care og andre internasjonale hjelpeorganisasjoner om at land utenfor regionen tar imot 5 pst. av de syriske flyktningene – 180 000 personer i løpet av 2015. De ber også om at mennesker som ikke kan få nødvendig beskyttelse og hjelp i regionen blir prioritert, herunder barn, hardt skadde og familier med spesielle behov. De viser til at kapasiteten i Syrias naboland er sprengt, og at så langt har land utenfor regionen kun forpliktet seg til å ta imot under 50 000 kvoteflyktninger. Dette er mindre enn 2 pst. av det totale antallet syriske flyktninger i regionen. De peker på at av landene i Europa er det bare Tyskland og Sverige som har gitt beskyttelse til et solid antall syriske flyktninger, og de mener at de andre landene i Europa, Norge inkludert, kan gjøre mye mer. Behovet er akutt. Av mangel på tilstrekkelig støtte har Syrias naboland nå innført strenge grenserestriksjoner slik at mange syriske sivile ikke lenger har mulighet til å flykte fra den brutale borgerkrigen. Generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland, sier:

«Bare fordi vi tilfeldigvis ikke deler noen grense med Syria, fritar det oss ikke fra ansvar. Vi må gi nabolandene den støtten og avlastningen som er nødvendig for å sikre at grensene holdes åpne.»

Dette medlem viser også til at Sosialistisk Venstreparti har foreslått at Norge tar imot 5 000 syriske kvoteflyktninger for 2015 og 1 120 kvoteflyktninger fra andre konfliktområder. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett for 2015 i tillegg har satt av 1 mrd. kroner for 2015 øremerket humanitære kriser. Dette medlem mener det er veldig alvorlig at begrunnelsen for avslaget til de 123 syriske kvoteflyktningene har vært å henvise til kommunenes manglende kapasitet når det viser seg at kommunene slett ikke var spurt. Både dugnaden som folkevalgte i Sosialistisk Venstreparti rundt omkring i Norge har tatt initiativ til og undersøkelsen foretatt av Faglig forum for kommunalt flyktningarbeid (FFKF), viser dette. Av 85 av FFKFs medlemskommuner som svarte på henvendelsen, hadde bare 8 kommuner blitt spurt. Dette medlem viser til at justis- og beredskapsministeren heller ikke i svarbrevet til komiteen av 20. november 2014 berører dette. Statsminister Erna Solberg sa på Dagsrevyen 18. august 2014 at:

«ved å ta imot personer med store funksjonshemninger for eksempel, krever det stor grad av tilrettelegging, egne boliger og annet – det er krevende for norske kommuner».

Og videre til NTB 22. august 2014 at:

«Det er viktig å være sikker på at de 119 flyktningene med store medisinske oppfølgingsbehov får god hjelp i Norge. Derfor har vi dessverre måttet si nei til enkelte overføringsflyktninger med store helseutfordringer».

Statssekretær i Justisdepartementet (Fremskrittspartiet) Jøran Kallmyr sa til VG 12. november 2014 at en

«uforholdsmessig stor andel av sakene besto av personer med store medisinske oppfølgingsbehov. Det ble gitt signaler fra kommunene om at dette var vanskelig. De hadde allerede tatt imot mange med oppfølgingsbehov fra uttakene i Libanon og Jordan.»

Dette medlem mener, i likhet med Dr. Michael Woodman, som er senior helseoffiser for FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), at Norges nei til de sykeste er skammelig (VG, 9. november 2014). Hvis ikke Norge er det landet som har mulighet til å ta imot skadede og syke kvoteflyktninger, hvilke land skal ha mulighet til dette da?

I Vårt Land 6. november uttaler Kofi Amankwah, seksjonsleder i IMDI, region vest, som har ansvar for bosetting av kvoteflyktningene i kommunene:

«Vi opplever at kommunene har strukket seg langt for å ta imot kvoteflyktninger, også de med store helsebehov.»

Han sier videre at han aldri har opplevd at kommuner ikke vil ta imot flyktninger fordi de har store skader og lidelser. Han mener Norge er i stand til å ta imot så mange flyktninger som politikerne bestemmer og uttaler:

«om politikerne bestemmer at vi skal ta imot flere kvoteflyktninger, så klarer vi å bosette dem, også når de er hardt skadet og har store helsebehov. Jeg tror vi skal huske på at Norge har klart å bosette 15 000 bosniere, så jeg tror ikke vi skal si at vi ikke klarer.»

Den 6. november 2014, også til Vårt Land, uttalte leder for asylavdelingen i UDI, Tone Loge Tveter, at UDI mener det er grunn til å heve antallet kvoteflyktninger som får opphold på medisinsk kvote. Hun begrunnet det med at områdene kvoteflyktningene kommer fra er så hardt rammet, og det er mange som har store skader. Dette medlem understreker at to av de viktigste faginstansene til justis- og beredskapsministeren på dette feltet mener at det er mulig å ta imot flere flyktninger, inkludert de mest sårbare med store hjelpebehov.

Dette medlem viser til at det er UNHCRs vurderinger av hvem som mest trenger beskyttelse som må være styrende, og at UNHCRs senior helseoffiser Michael Woodman er tydelig på at det er størst behov for å få overført kronisk syke personer med behov for langvarig medisinsk oppfølging. Dette medlem understreker at Norge har en sterk interesse av at FN-systemet fungerer best mulig, og da må Norge bidra på de områder FNs ansvarlige definerer som mest akutt. Det er ikke i Norges interesse at ulike land opererer med egne prioriteringer på tvers av FNs og UNHCRs anbefalinger.

Dette medlem understreker at det har vært mange sterke reaksjoner fra ulike organisasjoner og personer som følge av regjeringens beslutning om å si nei til de 123 syriske flyktningene. Dette medlem viser til uttalelser som:

«Vi kan ikke akseptere at ett av verdens rikeste land trosser FNs anmodninger og avviser syke flyktninger fra Syria. Det viser en urovekkende kynisk ansvarsfraskrivelse, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.» (Aftenposten, 18. august 2014)

«Her har regjeringen snudd ryggen til flyktninger som trenger hjelpen mest, mener generalsekretær i NOAS Ann-Magrit Austenå.» (Aftenposten 18. august 2014)

«Det er et enormt paradoks at Norge som er det landet som bruker mest på seg selv, både offentlig og privat, ikke kan gjøre mer for den største menneskelige katastrofen i vår generasjon, sier generalsekretær i Flyktingehjelpen, Jan Egeland, til Dagsavisen 17.06.14) Og han sier videre: Mens Norge tar imot 1 000 på et år, må Libanon ta nesten 2 000 hver dag. Justisministeren viser til at Norge må ta høyde for utfordringer her hjemme. Mange kommuner har dårlig kommuneøkonomi og viser til at de ikke har kapasitet til å ta imot flere flyktninger. Da må vi ha en omorganisering og effektivisering. Det er klart det er plass i rike, fredelige og grisgrendte Norge. Norske utfordringer blekner i forhold til krisen i Syria. Staten skal jo stille opp for at en lokalt skal kunne ta imot et økt antall flyktninger.»

«Norge er i ferd med å bli et sorteringssamfunn, vi plukker vekk de sykeste, de funksjonshemmede, de som trenger vår hjelp mest med begrunnelsen at de ikke må belaste helsesystemet vårt. I ytterste konsekvens lar vi altså de sykeste flyktningene dø»,

sier arbeiderpartipolitiker Geir Lippestad til NRK ytring (29. oktober 2014)

«Det er uttrykk for en usivilisert kultur når regjeringen sier nei til å ta imot funksjonshemmede flyktninger fordi de er krevende å bosette og må ha mye legehjelp, sier Arne Holte i Atlas-Alliansen.» (nrk.no 3. desember 2014)

«Det er en fallitterklæring fra regjeringen å skylde på at det er vanskelig å bosette funksjonshemmede flyktninger. Jeg tror det norske folk ble like rystet som vi, når de hørte at Norge helst bare vil ha friske flyktninger, sier Olaf Thommesen i Plan Norge.» (nrk.no 3. desember 2014)

Dette medlem viser til punkt 24 i avtalen om utlendingsfeltet fremforhandlet av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre hvor det heter at flertallspartiene vil «prioritere kvoteflyktninger med størst sjanse for vellykket integrering». Videre står det i gjennomføringspunktet at departementet vil innføre nyordning for prioritering av kvoteflyktninger med størst sjanse for vellykket integrering fra budsjettåret 2015. Regjeringen har flere ganger vært ute med hvilke mulige prioriteringer som ønskes i de nye retningslinjene. For eksempel er nasjonalitet nevnt, og det er ønskelig med samlede barnefamilier, fordi man ellers risikerer seinere familiegjenforeninger.

Dette medlem viser til at i en debatt i regi av Bergens Tidende i Bergen 6. mars 2014 ble det spurt om hva dette innebærer. Både statssekretær Himanshu Gulati og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn nevnte i debatten nasjonalitet som eksempel på et kriterium som kan bli brukt til utvelgelse av flyktninger.

Dette medlem viser til at i krig blir familier ofte splittet. Det er jo kaos og krig. Det er en stor ekstrabelastning for dem det gjelder. Familier som er splittet kan trenge vel så mye hjelp som de som er så heldige å være samlet. Dette medlem påpeker at når regjeringen tar til orde for retningslinjer for utvelgelse av kvoteflyktninger der kravet er at familier må være samlet, er det ikke å ta inn over seg krigens realiteter. Det er ikke i tråd med humanitære prinsipper å nekte å hjelpe familier der eksempelvis en far eller et barn er borte, av frykt for at vedkommende kan komme seinere, i tillegg til kvoten.

Dette medlem viser til Innst. 224 S (2013–2014), hvor komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har følgende merknad:

«Disse medlemmer er uenig med regjeringen som har varslet at man vil endre kriteriene for utvelgelse av hvilke flyktninger som kan få beskyttelse i Norge som kvoteflyktning. I krig og katastrofer bør hensynet være å redde liv og hjelpe mennesker ut av nød raskest mulig. I regjeringsplattformen er det varslet en ny modell hvor hensynet til integreringspotensialet i Norge skal veie tyngre for hvorvidt en flyktning skal hjelpes ut av et krigsområde eller ikke. Dette bryter med humanitær tenkning og setter hjelpernes behov foran dem som lider. Ved store katastrofer og i krig er tiden det tar å hjelpe av særlig stor betydning. Praksisen er usolidarisk, byråkratiserende og forsinker effekten av vår egen innsats.»

Dette medlem registrerer at justis- og beredskapsministeren i svarbrevet av 20. november 2014 ikke ser det som «naturlig» å legge fram de nye retningslinjene for Stortinget fordi det heller ikke ble gjort i 2010. Dette medlem viser til at det har vært en stor politisk debatt om innholdet i retningslinjene, og mener det er i god demokratisk tradisjon at Stortinget også får sagt sitt om innholdet.

Dette medlem viser til at forslaget om å ta imot de 123 flyktningene innebærer en utgiftsøkning på 26,9 mill. kroner, og viser til bevilgningsforslagene under de enkelte kapitler i denne innstillingen.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at de 123 kvoteflyktningene FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anmodet Norge om å ta imot og som ble avvist pga. antatt manglende kapasitet i kommunene, får komme til Norge i inneværende år».