Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i tannhelsetjenesteloven som er nødvendige for å unngå
at offentlige midler som primært skal finansiere lovpålagte og helt
eller delvis vederlagsfrie tannhelsetjenester til visse grupper
i befolkningen, benyttes til å subsidiere kommersiell virksomhet i
form av tannhelsetjenester til andre pasienter mot vederlag (kryssubsidiering).
Forslagene er ledd i oppfølgingen av en avgjørelse
fra ESA (EFTAs overvåkingsorgan for EØS-avtalen). Hensikten med
forslagene er å bringe regelverket for det offentlige tannhelsetilbudet
i samsvar med EØS-avtalens statsstøtteregler. Forslagene tydeliggjør
fylkeskommunens ansvar for å sikre at tjenesteytingen faktisk foregår
i tråd med statsstøttereglene.
Departementet foreslår en ny lovbestemmelse
i § 1-3 tredje ledd som gir departementet hjemmel til å forskriftsfeste
en plikt for fylkeskommunen til å sørge for at det gis et tannhelsetilbud
til voksne betalende pasienter i områder av fylket der det ikke
foreligger annet tilstrekkelig tilbud. Forslaget innebærer at det
i områder uten et fungerende marked vil være adgang til å yte offentlig
subsidierte tjenester til betalende pasienter uten å komme i konflikt
med EØS-avtalens forbud mot statsstøtte.
Videre foreslås det en endring i tannhelsetjenesteloven
§ 1-3 som er av rent språklig karakter. Formuleringen «voksent betalende
klientell» foreslås erstattet av «voksne pasienter mot betaling».
Forslaget medfører at bestemmelsen i tannhelsetjenesteloven § 2-2
andre ledd bør endres tilsvarende fra «klientell» til «grupper».
Departementet foreslår i tillegg en ny bestemmelse
i tannhelsetjenesteloven § 5-3 som gir departementet hjemmel til
å forskriftsfeste en plikt for fylkeskommunen til å føre separate
regnskaper for tannhelsetjenester som er av henholdsvis økonomisk
og ikke-økonomisk art. Lovpålagte tannhelsetjenester til bestemte
grupper i befolkningen, herunder barn og unge, personer med nedsatt
funksjonsevne og visse grupper av eldre, regnes i denne sammenheng som
tjenester av ikke-økonomisk art og faller utenfor EØS-avtalens statsstøtteregler.
Tjenester til andre personer som ikke omfattes av disse gruppene,
og som derfor ikke har rettigheter til tannhelsehjelp etter tannhelsetjenesteloven,
betraktes derimot som en økonomisk aktivitet.
Det anses påkrevd med atskilte regnskaper for
de ulike delene av den kliniske tannhelsevirksomheten for å kunne
dokumentere at offentlige midler ikke benyttes til å gi den fylkeskommunale
tannhelsetjenesten en økonomisk fordel som private tjenesteytere
ikke har tilgang til. En slik fordel kan vri konkurransen til ulempe
for private tjenesteytere ved at fylkeskommunen kan ta lavere pris
for behandlingen eller priser basert på andre vilkår. Forslaget
innebærer at det må trekkes opp et klarere økonomisk skille mellom
den lovpålagte delen og den kommersielle delen av fylkeskommunens
tannhelsevirksomhet.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i juni 2014
et forslag til endringer i tannhelsetjenesteloven på høring med
høringsfrist i september 2014. 20 høringsinstanser har hatt kommentarer til
høringen.
Departementet uttaler at lovforslagene ikke medfører
vesentlige endringer i gjeldende rett og anser det ikke aktuelt
å kompensere fylkeskommunene gjennom rammetilskuddet for eventuelle
merutgifter som de aktuelle tiltakene vil kunne medføre.
Departementet tar sikte på å foreta en evaluering av
tiltakene etter at lov- og forskriftsbestemmelsene har virket en
periode, med henblikk på å vurdere eventuelle utilsiktede konsekvenser
av de samlede tiltakene.