Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Rammeområde 22 Utbytte mv.

Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Inntekter

Renter og utbytte mv.

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte

300 000 000

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte

200 000 000

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

500 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

300 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

5 000 000

86

Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa

500 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

30 000 000

86

Utbytte

2 000

5651

Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet

85

Utbytte

5 000 000

5652

Statskog SF - renter og utbytte

80

Renter

5 588 000

85

Utbytte

40 000 000

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

14 988 700 000

5680

Statnett SF

85

Utbytte

287 000 000

5685

Aksjer i Statoil ASA

85

Utbytte

14 955 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

82 700 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

1 500 000

Sum inntekter rammeområde 22

31 700 990 000

Netto rammeområde 22

-31 700 990 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 1. desember 2014, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -31 932 490 000 kroner, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015).

For omtale av de enkelte postene, vises det til Prop. 1 S (2014–2015) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Finansdepartementet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra Posten Norge AS med 100 mill. kroner.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil samtidig påpeke at det er viktig at Posten Norge AS omstiller seg til en situasjon med stadig økende konkurranse innenfor brevpost.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.

Disse medlemmer viser til at forliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre innebærer at de fire partiene finansierer sine endringer ved hjelp av overraskende utbytteuttak, anslagsendringer på tilfeldige enkeltområder i budsjettet som egentlig burde vært kjent for alle og forskyvning av kostnader over tid.

Disse medlemmer har for eksempel merket seg at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten Norge AS i 2015. Samtidig har regjeringen lagt frem forslag om innføring av EUs tredje postdirektiv i Norge og å fjerne kravet om postombæring seks dager i uka. I sum vil dette etter disse medlemmers mening føre til dyrere og dårligere posttjenester for mange nordmenn. Disse medlemmer vil understreke at statens ambisjon for eierskap i Posten ikke bør være å gi staten overskudd, men å gi best mulig posttjenester for det norske folk.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra selskaper under NFDs forvaltning med 131,5 mill. kroner.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at avtalen spesifiserer at utbyttet skal opp på Entra og Ambita, og ned på Cermaq der staten har avtalt å selge aksjene til Mitsubishi. Dette flertallet foreslår at utbyttet til Ambita økes med 5 mill. kroner, utbyttet til Entra økes med 225 mill. kroner, og utbyttet til Cermaq reduseres med 98,5 mill. kroner sammenlignet med Prop. 1 S (2014–2015).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Venstre foreslår å øke utbyttet fra Statkraft med 5 pst ut over regjeringens forslag og samtidig redusere utbyttet fra Avinor med 4 pst eller tilsvarende 51,2 mill. kroner, gitt at Avinor bruker det økte overskuddet til utredning og planlegging av utvidelse av kapasitet/rullebaner ved flyplasser i Finnmark og Nordland.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap.

Post

Formål

Prop 1 S

H, FrP, Krf, V (Komiteens tilråding)

A

KrF

Sp

V

SV

Inntekter (i tusen kroner)

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte

200 000

300 000 (+100 000)

300 000 (+100 000)

200 000 (0)

200 000 (0)

200 000 (0)

200 000 (0)

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

500 000

500 000 (0)

500 000 (0)

500 000 (0)

500 000 (0)

448 800 (-51 200)

500 000 (0)

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

14 988 700

15 120 200 (+131 500)

15 120 200 (+131 500)

14 683 700 (-305 000)

14 988 700 (0)

15 293 700 (+305 000)

14 988 700 (0)

Sum inntekter

31 700 990

31 932 490 (+231 500)

31 932 490 (+231 500)

31 395 990 (-305 000)

31 700 990 (0)

31 954 790 (+253 800)

31 700 990 (0)

Sum netto

-31 700 990

-31 932 490 (-231 500)

-31 932 490 (-231 500)

-31 395 990 (+305 000)

-31 700 990 (0)

-31 954 790 (-253 800)

-31 700 990 (0)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 22 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 22, jf. avsnitt 5.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.