5. Rammeområde 22 Utbytte mv.
- 5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2014–2015) Finansdepartementet
- 5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22
- 5.3 Kap. 5611 Aksjer i NSB AS
- 5.4 Kap. 5618 Aksjer i Posten Norge AS
- 5.5 Kap. 5622 Aksjer i Avinor AS
- 5.6 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge
- 5.7 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet
- 5.8 Kap. 5651 Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet
- 5.9 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte
- 5.10 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under NFDs forvaltning
- 5.11 Kap. 5680 Statnett SF
- 5.12 Kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA
- 5.13 Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank
- 5.14 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.
- 5.15 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 22
Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Inntekter | |||
Renter og utbytte mv. | |||
5611 | Aksjer i NSB AS | ||
85 | Utbytte | 300 000 000 | |
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | ||
85 | Utbytte | 200 000 000 | |
5622 | Aksjer i Avinor AS | ||
85 | Utbytte | 500 000 000 | |
5625 | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge | ||
80 | Renter på lån fra statskassen | 300 000 000 | |
81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen | 5 000 000 | |
86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa | 500 000 | |
5631 | Aksjer i AS Vinmonopolet | ||
85 | Statens overskuddsandel | 30 000 000 | |
86 | Utbytte | 2 000 | |
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | ||
85 | Utbytte | 5 000 000 | |
5652 | Statskog SF - renter og utbytte | ||
80 | Renter | 5 588 000 | |
85 | Utbytte | 40 000 000 | |
5656 | Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning | ||
85 | Utbytte | 14 988 700 000 | |
5680 | Statnett SF | ||
85 | Utbytte | 287 000 000 | |
5685 | Aksjer i Statoil ASA | ||
85 | Utbytte | 14 955 000 000 | |
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | ||
85 | Utbytte | 82 700 000 | |
5693 | Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. | ||
85 | Utbytte fra Folketrygdfondet | 1 500 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 | 31 700 990 000 | ||
Netto rammeområde 22 | -31 700 990 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 1. desember 2014, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -31 932 490 000 kroner, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015).
For omtale av de enkelte postene, vises det til Prop. 1 S (2014–2015) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2014–2015) Finansdepartementet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra Posten Norge AS med 100 mill. kroner.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil samtidig påpeke at det er viktig at Posten Norge AS omstiller seg til en situasjon med stadig økende konkurranse innenfor brevpost.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.
Disse medlemmer viser til at forliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre innebærer at de fire partiene finansierer sine endringer ved hjelp av overraskende utbytteuttak, anslagsendringer på tilfeldige enkeltområder i budsjettet som egentlig burde vært kjent for alle og forskyvning av kostnader over tid.
Disse medlemmer har for eksempel merket seg at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår 100 mill. kroner i økt utbytte fra Posten Norge AS i 2015. Samtidig har regjeringen lagt frem forslag om innføring av EUs tredje postdirektiv i Norge og å fjerne kravet om postombæring seks dager i uka. I sum vil dette etter disse medlemmers mening føre til dyrere og dårligere posttjenester for mange nordmenn. Disse medlemmer vil understreke at statens ambisjon for eierskap i Posten ikke bør være å gi staten overskudd, men å gi best mulig posttjenester for det norske folk.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om å øke utbytte fra selskaper under NFDs forvaltning med 131,5 mill. kroner.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at avtalen spesifiserer at utbyttet skal opp på Entra og Ambita, og ned på Cermaq der staten har avtalt å selge aksjene til Mitsubishi. Dette flertallet foreslår at utbyttet til Ambita økes med 5 mill. kroner, utbyttet til Entra økes med 225 mill. kroner, og utbyttet til Cermaq reduseres med 98,5 mill. kroner sammenlignet med Prop. 1 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Venstre foreslår å øke utbyttet fra Statkraft med 5 pst ut over regjeringens forslag og samtidig redusere utbyttet fra Avinor med 4 pst eller tilsvarende 51,2 mill. kroner, gitt at Avinor bruker det økte overskuddet til utredning og planlegging av utvidelse av kapasitet/rullebaner ved flyplasser i Finnmark og Nordland.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S | H, FrP, Krf, V (Komiteens tilråding) | A | KrF | Sp | V | SV |
Inntekter (i tusen kroner) | |||||||||
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | ||||||||
85 | Utbytte | 200 000 | 300 000 (+100 000) | 300 000 (+100 000) | 200 000 (0) | 200 000 (0) | 200 000 (0) | 200 000 (0) | |
5622 | Aksjer i Avinor AS | ||||||||
85 | Utbytte | 500 000 | 500 000 (0) | 500 000 (0) | 500 000 (0) | 500 000 (0) | 448 800 (-51 200) | 500 000 (0) | |
5656 | Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning | ||||||||
85 | Utbytte | 14 988 700 | 15 120 200 (+131 500) | 15 120 200 (+131 500) | 14 683 700 (-305 000) | 14 988 700 (0) | 15 293 700 (+305 000) | 14 988 700 (0) | |
Sum inntekter | 31 700 990 | 31 932 490 (+231 500) | 31 932 490 (+231 500) | 31 395 990 (-305 000) | 31 700 990 (0) | 31 954 790 (+253 800) | 31 700 990 (0) | ||
Sum netto | -31 700 990 | -31 932 490 (-231 500) | -31 932 490 (-231 500) | -31 395 990 (+305 000) | -31 700 990 (0) | -31 954 790 (-253 800) | -31 700 990 (0) |
Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 22 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 22, jf. avsnitt 5.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.