Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Prop. 1 LS (2014-2015) inneholder dessverre noen feil/unøyaktigheter som det bes tatt hensyn til i arbeidet med finanskomiteens innstilling.

Tabell 1.1 viser påløpte og bokførte provenyvirkninger i 2015 av skatte- og avgiftsforslagene i proposisjonen. Til rad 1 (formuesskatt) skulle det vært lagt til følgende fotnote:

«Tabellen viser anslått helårsvirkning. Denne avviker noe fra den isolerte påløpte provenyvirkningen i 2015 fordi de nye verdsettingsreglene først får effekt for beskatningen av ikke-børsnoterte aksjer fra 2016.»

I avsnittet om sikkerhetsventilen på side 71 foreslås det at sikkerhetsventilen økes til markedsverdi. Det står videre at «Det betyr at noen flere enn i dag vil kunne kreve å få nedsatt ligningsverdien». Det skal derimot stå at noen færre enn i dag vil kunne kreve å få nedsatt ligningsverdien. Den korrekte ordlyden blir:

«Departementet foreslår å sette sikkerhetsventilen til markedsverdi. Det betyr at noen færre enn i dag vil kunne kreve å få nedsatt ligningsverdien.»

Punkt 6.2 innholder forslaget om å øke den generelle beløpsgrensen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret fra 50 000 kroner til 150 000 kroner med virkning fra 1. januar 2015. I denne omtalen er det under punkt 6.2.3 gitt en kort beskrivelse av utenlandsk rett. I nest siste setning i beskrivelsen av ulike registreringsgrenser i OECD-landene heter det at «Enkelte land tillater frivillig registrering for virksomheter under registreringsgrensen.». Finansdepartementet har ikke foretatt en fullstendig kartlegging av reglene for frivillig registrering i andre land for virksomheter som ikke overskrider registreringsgrensen, og hvilke vilkår som knytter seg til slik registrering. Det synes imidlertid å være mange land som i sine nasjonale merverdiavgiftsregler tillater frivillig registrering. Dette synes å gjelde de fleste OECD-land. Framstillingen i proposisjonen slik det er skrevet blir dermed ikke helt dekkende. På denne bakgrunn skal setningen erstattes med følgende to nye setninger:

«De fleste land tillater frivillig registrering for virksomheter under registreringsgrensen. Finansdepartementet har imidlertid ikke foretatt en fullstendig kartlegging av reglene for frivillig registrering i andre land for virksomheter som ikke overskrider registreringsgrensen, og hvilke vilkår som knytter seg til slik registrering.»

Side 157, figur 7.15 Sluttforbruk av elektrisitet 2000–2013 fordelt etter avgiftssats. Det er en feil i fordelingen mellom forbruk som er fritatt og som er ilagt redusert sats. Den korrekte figuren blir

Figur 7.15 Sluttforbruk av elektrisitet 2000–2013 fordelt etter avgiftssats. TWh

Elektrisitetsforbruk

[Figur:]

’) Redusert sats fra 1.7.2004

**) Føreløite tall.

Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.

Feilen framkommer også i kommentarene til figuren. Det er her skrevet «15 pst.» som skal erstattes med «12 pst.», og «elektrifisering av» som skal erstattes med «ilandføring fra», slik at den korrekte ordlyden blir:

«Industri mv. som betaler redusert sats med 0,45 øre per kWh, utgjør i dag om lag 12 pst. av sluttforbruket. På grunn av ilandføring fra sokkelen har forbruket med redusert sats vokst kraftig de siste årene.»

I forslag til endring i folketrygdloven under romertall I foreslås en endring i § 23-3 nr. 3 tredje ledd. Korrekt henvisning skal være § 23-3 fjerde ledd.

I forslag til endring i merverdiavgiftsloven under romertall II foreslås en endring i § 14-4 annet ledd. I stedet for «en forenklet registreringsordning» skal det her stå «forenklet registreringsordning» (første setning).

I forslag til endring i merverdiavgiftsloven under romertall II foreslås en endring i § 14-7 tredje ledd. Hele denne lovteksten skal ikke settes i kursiv. Det er bare bare teksten «14-4 annet ledd» som skal kursiveres.

I forslag til endring i merverdiavgiftsloven under romertall II foreslås en endring i § 15-10 fjerde ledd fjerde punktum. Denne lovteksten avsluttes feilaktig med kolon. Lovteksten skal avsluttes med punktum.

I forslag til endring i merverdiavgiftsloven under romertall VII foreslås en overgangsregel. Første avsnitt i overgangsregelen mangler et avsluttende punktum.

I forslaget til endringer i a-opplysningsloven har enkelte endringer ved en inkurie falt ut. Ved lovendring 22. juni 2012 nr. 39 ble det vedtatt flere endringer i folketrygdloven. Enkelte bestemmelser byttet paragrafnummer, som gjør at det er nødvendig med en teknisk lovendring i a-opplysningsloven § 13, som inneholder endringer i folketrygdloven. I forslag til lov om endring i lov 22. juni 2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold m.m. skal det i romertall I derfor tilføyes følgende endringer:

§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 første ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-2 første ledd.

§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 annet ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-2 annet ledd.

§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 tredje til femte ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-2 tredje til femte ledd.

§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 sjette ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-2 sjette ledd.

§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-4 endres til endring av folketrygdloven § 24-3 og skal lyde:

§ 24-3.For fastsetting av trygdeavgift gjelder ligningslovens bestemmelser, se også § 21-16.Fastsetting og innkreving av avgifter

Dersom arbeidsgiveren ikke gir opplysninger om beregnet arbeidsgiveravgift etter § 24-2 første ledd, eller gir uriktige eller ufullstendige opplysninger, kan ligningsmyndighetene fastsette avgiften. For et slikt vedtak gjelder ligningsloven kapittel 9 om saksbehandling, §§ 10-2 til 10-5 om tilleggsskatt, og § 11-2 om søksmål fra det offentlige.

Ved rettslig prøving av avgjørelser etter annet ledd gjelder ligingsloven § 11-1 tilsvarende.

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt gir eller medvirker til å gi uriktige eller ufullstendige opplysninger, eller unnlater å levere pliktige opplysninger i forbindelse med beregning, fastsetting eller endring av arbeidsgiveravgiften, straffes etter bestemmelsene i ligningsloven kapittel 12.

Departementet kan sette ned eller ettergi arbeidsgiveravgift dersom det av særlige grunner knyttet til fastsettelsen virker særlig urimelig å fastholde hele kravet.

§ 13-3 nr. 3 endring av folketrygdloven § 24-6 annet ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-5.

Regjeringen har forslått å fjerne årsavgiften på campingtilhengere med egenvekt over 350 kg, se forslag til avgift på motorvogner mv., B. Årsavgift (kap 5536 post 72) § 1. Endringen nødvendiggjør også en justering av årsavgiftvedtakets § 4 første ledd, som henviser til avgrensningen i § 1. Denne endringen har dessverre ikke kommet med. Stortingets vedtak om årsavgift § 4 første ledd skal lyde:

«Avgift som ikke er betalt innen forfall, forhøyes med kr 250. For kjøretøy som nevnt i § 1 bokstav e forhøyes avgiften med kr 50.»