Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

VEDLEGG 1

Jeg viser til brev av 20. mai 2014 fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité der det bes om uttalelse til Dokument 8:69 S (20013-2014) fra stortingsrepresentanten Johnny Ingebrigtsen om faglig vurdering av Hurtigrutens anløpsforhold i Mehamn.

Forslaget representanten Johnny Ingebrigtsen fremmer i Dokument 8:69 S (2013-2014) er tidligere tatt opp av representanten i spørsmål nr. 473 (2013-2014) til skriftlig besvarelse. Jeg viser til mitt svar av 18. mars 2014 på dette spørsmålet, der jeg framholdt følgende:

”Jeg forstår det slik at situasjonen i Mehamn er diskutert mellom havna og Hurtigruten ASA, men at man har ulike vurderinger av sikkerheten ved anløp i havnen så lenge skaden på kaia ved Nordkynterminalen ikke er utbedret. Saken er også tatt opp i et møte mellom Hurtigruten ASA og Samferdselsdepartementet i januar i år. Hurtigruten har orientert om at de fortsatte å anløpe Mehamn en periode etter skaden på kaia ved Norkynterminalen, men etter tilbakemelding fra kapteinene fant selskapet at det ikke var sikkerhetsmessig forsvarlig å fortsette anløp av denne kaia. I følge selskapet tilfredsstiller heller ikke Industrikaia i Mehamn kravet til sikkerhet, ut fra kapteinenes vurderinger. Selskapet har derfor vurdert det som riktig å kansellere anløp av Mehamn inntil kaia ved Nordkynterminalen er reparert.

Etter skipssikkerhetsloven har Hurtigruten ASA som rederi det overordnede ansvaret for sikker drift av sine skip og hurtigruteskipenes kapteiner har ansvaret for sikker daglig drift, herunder at navigering av skipene ivaretar sikkerheten til skip, passasjerer og mannskap. Rederiets og kapteinens vurderinger må derfor være avgjørende når det er spørsmål om det er forsvarlig for skipene å anløpe en havn.

Jeg mener det på denne bakgrunn ikke vil være riktig at Kystverket skal gå inn i saken, siden Kystverket verken har myndighet eller rolle knyttet til sikker drift eller navigering av Hurtigrutens skip.”

Representanten Ingebrigtsen framholder at han ikke ønsker å gå inn for ”politisk overstyring av de vurderinger som ligger til skipets kaptein”. Jeg mener en vurdering fra Kystverket, slik det er formulert i forslaget, nettopp kan legge press på kapteinenes vurderinger. Det vil i så tilfelle undergrave et svært gammelt og viktig prinsipp om hvem som skal ta den endelige vurderingen av sikkerheten ved skipets navigasjon og manøvrering. Kystverket kan ikke på et generelt grunnlag foreta en slik vurdering. Det er derfor denne vurderingen er og skal være kapteinens.